Varierende kvalitet på LP plater?

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
Mens jeg venter på min ny innkjøpte platespiller , har jeg innvistert i lp plater, noen brukte og noen nye , på det siste albumet til Iron Maiden ,er det bilde i platen ,kan slike plater ha samme lydkvalitet som de vanlige platene?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Normalt er slike picture-discs laget for å henge på veggen eller for samlere. Den lar seg sikkert spille, men er neppe det store om du er ute etter lydkvalitet.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
HAr et par slike jeg også. Den store lydkvaliteten er det ikke. Det er helt sikkert ;-)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Den siste fra Iron Maiden har temmelig slett lydkvalitet på cd også, i mine ører i alle fall.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Har en slik jeg også, tilogmed Iron Maiden: "Seventh son of a seventh son". Den henger på veggen. Ikke noe å plage platespillerne med :D

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
Jeg logget meg inn på siden der jeg kjøpte platen og der står det også skrevet at dette er en bilde plate ,noe som ikke jeg fikk med meg, da jeg ivrig trykkte på kjøp knappen , det positive opp i dette må jo være at jeg har fått meg ett par tøffe plater, men opp på veggen henger jeg dem neppe :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Har masse Springsteen picture-discs. Ikke henger de på veggen og ikke spilles de, dette blir litt mer som å samle frimerker. Jeg tar dem frem en sjelden gang og titter på dem, morsomt å ha, for de som er belastet med samlemani.....

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvordan stiller det seg med helfargede plater?
Madrugadas dobble liveplate er jo rød og blå....

Er ikke videre overbegeistret over lyden :(

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hvordan stiller det seg med helfargede plater?
Madrugadas dobble liveplate er jo rød og blå....

Er ikke videre overbegeistret over lyden  :(
Enig!
Lyden på denne dobbeltplata er ikke bra.
Det kan virke som om farget vinyl genererer relativt mye overflatestøy.
Akkurat denne plata kan virke som om rillene blir "trange" mot slutten av plata, og gjør at den er vanskelig å spore.
Jeg har en til med dette problemet og det er Simplyvinyl innspillingen av Jeff Buckley`s Grace. (men den er jo ikke farget vinyl da)

I

ijustpop

Gjest
Farget vinyl låter aldri like bra som sort. Det er rimelig opplest og vedtatt.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Dette var ukjent for meg, at farget vinyl er dårligere enn sort. Jeg trodde problemet lå i at man la foto innimellom. Hva er bakgrunnen for at farget vinyl låter dårligere Little Steven?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Dette var ukjent for meg, at farget vinyl er dårligere enn sort. Jeg trodde problemet lå i at man la foto innimellom. Hva er bakgrunnen for at farget vinyl låter dårligere Little Steven?

Jeg er blitt fortalt at fargepulveret som man bruker for å få de "kule" fargene gjør at platen blir litt mykere/porøs.
Det har noe med sammenblandingen/tilsettingen å gjøre.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Jeg er blitt fortalt at fargepulveret som man bruker for å få de "kule" fargene gjør at platen blir litt mykere/porøs.
Det har noe med sammenblandingen/tilsettingen å gjøre.
Blir ikke det vel esoterisk? At det er OK med sort farvestoff men ikke med andre farver? Sannsynligvis er pick-up'en farveblind. :eek:

Prøv Stereolab's Dots and Loops. Så lenge en holder seg borte fra diverse metallic effekter går det som regel bra.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fargestoff som i PD gir en ruere overflate, noe som sørger for økt friksjon og flg støy, og maskering av mindre detaljer i musikken. Det blir dårligere sporing, dårligere lydkvalitet, økt slitasje og støy.
Det er en kjent sak at det låter dårligere enn sort vinyl. "Vanlig" vinyl er resirkulert og totalt lystett i vanlige tykkelser (noen som husker hårkammene i plast mens man ennå hadde manke?), mens tynn 100% jomfruvinyl er semi-transparent brun-sort, jmf MoFi's 100-serie (som man faktisk ser rett igjennom).. men jeg er åpen for at det fins andre fargetoner i annen type vinyl.

Poenget med jomfruvinyl er at overflaten er glattere og jevnere, og gir følgelig mulighet til å prege inn mindre detaljer, og den vil gi bedre sporing og lavere støy enn "vanlig" vinyl.

Mvh Vidar P

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Du har selvsagt rett i at vinylkvaliteten er avgjørende, og det virker plausibelt at en farvetilsetning gjør noe med overflaten.
Er pointet at den sorte farvetilsetningen er kjemisk forskjellig fra alle andre?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du har selvsagt rett i at vinylkvaliteten er avgjørende, og det virker plausibelt at en farvetilsetning gjør noe med overflaten.
Er pointet at den sorte farvetilsetningen er kjemisk forskjellig fra alle andre?
Jeg vet ikke. Er det egentlig en farvetilsetning, dette sorte da? I så fall burde jo plater av 100% jomfruvinyl være blanke?

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Jeg vet ikke. Er det egentlig en farvetilsetning, dette sorte da? I så fall burde jo plater av 100% jomfruvinyl være blanke?

Mvh Vidar P
Det tror jeg at de nesten er. Jomfruvinyl betyr vel bare at det ikke er brukt resirkulert vinyl, men altså jomfruelig i betydningen, ubrukt.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Det tror jeg at de nesten er. Jomfruvinyl betyr vel bare at det ikke er  brukt resirkulert vinyl, men altså jomfruelig i betydningen, ubrukt.
Takk! Det var mitt point også, at også vanlige plater er tilsatt farvestoff for å gjøre dem sorte.

Er det så noen her på forumet som vet hvorledes det henger sammen? Føler meg litt som den halte som konsulterer den blinde ???

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk! Det var mitt point også, at også vanlige plater er tilsatt farvestoff for å gjøre dem sorte.
Skjønte det, men vi har vel til gode å få en bekreftelse på det?

Skjønt, det har vel antakelig ingen relevans, PD har uansett en ruere overflate med mer støy og mindre detaljer enn "vanlig" vinyl..  :D men det er jo et interessant spørsmål.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Fra Wikipedia:

The majority of records are pressed on black vinyl. The colouring material used to blacken the transparent PVC plastic mix is carbon black, the generic name for the finely divided carbon particles produced by the incomplete burning of a mineral oil based hydrocarbon. Carbon black increases the strength of the disc and renders it opaque.

Some records are pressed on coloured vinyl or with paper pictures embedded in them ("picture discs"). These discs can become collectors' items in some cases. During the 1980s there was a trend for releasing singles on colour vinyl— sometimes with large inserts that could be used as posters. This trend has been revived recently and has succeeded in keeping 7" singles a viable format.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Stusser bare på at f.eks Classic Records har gitt ut en del plater på farget vinyl uten at jeg kan huske at det er nevnt noe om dårligere kvalitet.

Kind of Blue er jo da selvsagt å oppdrive i nettopp den fargen...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.357
Torget vurderinger
1
Fra Wikipedia:

The majority of records are pressed on black vinyl. The colouring material used to blacken the transparent PVC plastic mix is carbon black, the generic name for the finely divided carbon particles produced by the incomplete burning of a mineral oil based hydrocarbon. Carbon black increases the strength of the disc and renders it opaque.

Some records are pressed on coloured vinyl or with paper pictures embedded in them ("picture discs"). These discs can become collectors' items in some cases. During the 1980s there was a trend for releasing singles on colour vinyl— sometimes with large inserts that could be used as posters. This trend has been revived recently and has succeeded in keeping 7" singles a viable format.
Hmmm ... en mulig hypotese kan kanskje være at karbonfarvestoffet (sort) på ett eller annet vis virker som smøre middel for vinylblandingen. Det kan også hende at det benyttes forskjellig type/mengde av det middelet som smøres på pressene for å få vinylen til til å løsne etter pressing. Jeg har forresten en skive eller to fra Crystal-Records, de er som kjent hvite, uten at jeg kan si at jeg har hørt ubehagelige mengder støy fra dem. Vinyl og vinyl, med eller uten jomfruer, er forøvrig ikke det samme, selv om den er sort, jf. JVC sine «superpressinger» fra 80-tallet.

mvh
KJ

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Jeg har forresten en skive eller to fra Crystal-Records, de er som kjent hvite, uten at jeg kan si at jeg har hørt ubehagelige mengder støy fra dem.
mvh
KJ
Iflg C-R var disse hvite fordi karbonet var fjernet fra vinylen. Dette skulle være et kvalitetssteg opp fra vanlig svart vinyl. Vet ikke om det er noe i dette, men disse skivene har veldig lite overflatestøy.

P

Parelius

Gjest
Er det så noen her på forumet som vet hvorledes det henger sammen? Føler meg litt som den halte som konsulterer den blinde ???
Det skal du ikke være redd for. Her konsulterer jo også den hørselshemmede den døve. :)

Følgende opplysninger har jeg bl.a. fått fra en mer kunnskapsrik enn meg.

LP-ene består grunnleggende sett av PVC (poly vinyl chloride), som av farge vel må betraktes som klar røkgrå. Denne er i seg selv lite egnet til plater (for myk bl.a.) og det blir derfor tilsatt visse stabiliseringsmiddel og annet (plasticisers).

Fargen på platene spiller egentlig ingen rolle. Som nevnt så brukes for det meste sot (karbon), men også flytende fargestoffer (JVC supervinyl som vel er brukt av MoFi, Quiex, en del Quadraphoniske pressinger, og de gamle røde og blå Fantasy, Riverside og Audiophile. Visstnok er ikke den helt rene jomfruvinylen den beste, men at en bruker å tilsette litt gjenbruk – f.eks. plater som ikke gikk gjennom kvalitetskontrollen.

At de fleste platene er svarte, kommer av estetiske hensyn, og (kanskje viktigere) at det på den måten er lettere å foreta kvalitetskontroll.

After coming out of the hot press the newly made record has its ragged edge neatly trimmed by a circular cutting device and then passed on for inspection. Records are rejected by visual inspection and by actual playing checks. A significant quantity are rejected - large bins of rejects, returns and cut-outs wait to be fed to the elaborate machinery that reduces these masses of unsatisfactory disks to chunks, and then to powder for recycling into more records. Visual inspection is done by workers who look closely at every disk that comes to them on conveyer belts, sorting out the rejects. The supplementary playing-out-loud of a sample record every so often catches most faults that may have developed in a stamper before it has pressed too many bad discs. (http://eil.com/explore/guide/vinyl_making.asp)

Billedplater lages for det meste ved at bildet legges i midten før pressingen av vinylklumpene. Dette medfører at når ”stamperne” (presseplatene som presser inn avtrykket i vinylen) gjør jobben sin, så påtreffer de et hardere materiale, og som lett gjør at de slites ut raskere. Mange mener at slike billedplater egenlig ikke er laget for spilling, noe som gjenspeiler seg i kvalitetskontrollen.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
At de fleste platene er svarte, kommer av estetiske hensyn, og (kanskje viktigere) at det på den måten er lettere å foreta kvalitetskontroll.
Takk for solid forklaring, var det ikke det noen av oss trodde ;)......
Og nå er det offisielt - Farvede plater lyder ikke dårligere i kraft av kuløren. Så nå kan alle kjøpe Stereolab, White Stripes og Kind of Blue i blåpresning med god samvittighet.

Onward

Medlem
Ble medlem
13.12.2006
Antall liker
0
Angående nye Iron Maiden skiva på vinyl: Jeg bytta sikkert fire eksemplarer før jeg ga opp hele greia. Veldig dårlig kvalitet på disse picturediskene, mye klikk, pop, skrapelyder og generell forvrenging. Kjøp dem og heng dem på veggen, det er det eneste denne vinylutgaven duger til.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Angående nye Iron Maiden skiva på vinyl: Jeg bytta sikkert fire eksemplarer før jeg ga opp hele greia. Veldig dårlig kvalitet på disse picturediskene, mye klikk, pop, skrapelyder og generell forvrenging. Kjøp dem og heng dem på veggen, det er det eneste denne vinylutgaven duger til.
Er den virkelig ikke å få tak i på svart vinyl?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kjøpte meg en picturedisc med Living Colour i går. Der står det til og med en disclaimer på plata om at "the quality of this picture disc may not be comparable to an ordinary disc" eller noe i den duren.

Men når man får tak i et et liveopptak eller to som man ikke har fra før med et av '80/'90-tallets beste band...

Onward

Medlem
Ble medlem
13.12.2006
Antall liker
0
Er den virkelig ikke å få tak i på svart vinyl?
Nei :mad:

Kun picturedisk. Cden låter ikke noe bra den heller, til tross for at bandet skryter av at den ikke er mastret. Men det hjelper lite at den ikke har blitt dynamisk komprimert ihjel av en mastering-"engineer" når bandet allerede har gjort den jobben i protools.... :-X

De gamle lpene fra 80-tallet låter fint, så jeg spiller dem i stedet :)

M

Mulelid

Gjest
EMI og Polydor hadde veldig slitesterke vinylplater. Virker sikkert rart, men de Pink Floyd og Scorpions med "Harvest"-logo som jeg har virker til å vare evig, mens visse andre merker bare knitrer og tuller det til. :)

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Kjøpte også denne. Tredje sida er ikkje spelandes. Prøvde å beskrive problemet tidlegare i ein anna tråd, men trur det vart litt misforstått; på dette albumet (iallefall på picture disc som eg har) er ikkje problemet at lydkvaliteten kanskje ikkje er heeilt optimal. Problemet er derimot at det, spesielt på side 3 (var det vel), vrenger så inni granskauen at det nærmast er plent umulig å skille vokal frå gitar. Var i starten redd for at det var Benzen som hadde teke kvelden, men heldigvis ikkje. Ellers ganske tøff plate etter mi meining, musikkmessig sett. Med tanke på å beskytte kvinner og barn tenker eg å la vere å henge platene opp på veggen.

Mvh. Karl

Onward

Medlem
Ble medlem
13.12.2006
Antall liker
0
Kjøpte også denne. Tredje sida er ikkje spelandes. Prøvde å beskrive problemet tidlegare i ein anna tråd, men trur det vart litt misforstått; på dette albumet (iallefall på picture disc som eg har) er ikkje problemet at lydkvaliteten kanskje ikkje er heeilt optimal. Problemet er derimot at det, spesielt på side 3 (var det vel), vrenger så inni granskauen at det nærmast er plent umulig å skille vokal frå gitar. Var i starten redd for at det var Benzen som hadde teke kvelden, men heldigvis ikkje. Ellers ganske tøff plate etter mi meining, musikkmessig sett. Med tanke på å beskytte kvinner og barn tenker eg å la vere å henge platene opp på veggen.

Mvh. Karl
Ja, det er tredjesida som er verst hos meg også.

Det er ikke bare sorgen da, jeg kjøpte nye Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium på vinyl nå, og vinylen er helt tyst, og lyden er helt fantastisk. Beste ny-vinyl-kjøpet jeg har gjort  8)

P

Parelius

Gjest
Det er ikke bare sorgen da, jeg kjøpte nye Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium på vinyl nå, og vinylen er helt tyst, og lyden er helt fantastisk. Beste ny-vinyl-kjøpet jeg har gjort 8)
Har den inne til bestilling nå. Tok billigutgaven... (Hvilken har du, Onward?)

Onward

Medlem
Ble medlem
13.12.2006
Antall liker
0
Har den inne til bestilling nå. Tok billigutgaven... (Hvilken har du, Onward?)
"Billig"-utgaven. 150g vinyl. Bare 450,- spenn... ::)

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
"Billig"-utgaven. 150g vinyl. Bare 450,- spenn... ::)
Er det noen som har hørt/lest om forskjellene på de to utgavene?
Ellers er det aldeles riktig; det er vanvittig god lyd på denne platen, men det skal også Rubin ha sin del av æren for - usedvanlig "cool" produksjon.

P

Parelius

Gjest
Er det noen som har hørt/lest om forskjellene på de to utgavene?
Ellers er det aldeles riktig; det er vanvittig god lyd på denne platen, men det skal også Rubin ha sin del av æren for - usedvanlig "cool" produksjon.
Såvidt jeg vet er det bare 50g forskjell. Om det gir et ustlag i lyden kan en jo strides om. Spiller liten rolle for meg som har platekrans, skulle jeg tro. (Ellers er de presset på samme sted; RTI)

Topp Bunn