Mens jeg venter på min ny innkjøpte platespiller , har jeg innvistert i lp plater, noen brukte og noen nye , på det siste albumet til Iron Maiden ,er det bilde i platen ,kan slike plater ha samme lydkvalitet som de vanlige platene?
|
Enig!Hvordan stiller det seg med helfargede plater?
Madrugadas dobble liveplate er jo rød og blå....
Er ikke videre overbegeistret over lyden![]()
Dette var ukjent for meg, at farget vinyl er dårligere enn sort. Jeg trodde problemet lå i at man la foto innimellom. Hva er bakgrunnen for at farget vinyl låter dårligere Little Steven?
Blir ikke det vel esoterisk? At det er OK med sort farvestoff men ikke med andre farver? Sannsynligvis er pick-up'en farveblind.Jeg er blitt fortalt at fargepulveret som man bruker for å få de "kule" fargene gjør at platen blir litt mykere/porøs.
Det har noe med sammenblandingen/tilsettingen å gjøre.
Jeg vet ikke. Er det egentlig en farvetilsetning, dette sorte da? I så fall burde jo plater av 100% jomfruvinyl være blanke?Du har selvsagt rett i at vinylkvaliteten er avgjørende, og det virker plausibelt at en farvetilsetning gjør noe med overflaten.
Er pointet at den sorte farvetilsetningen er kjemisk forskjellig fra alle andre?
Det tror jeg at de nesten er. Jomfruvinyl betyr vel bare at det ikke er brukt resirkulert vinyl, men altså jomfruelig i betydningen, ubrukt.Jeg vet ikke. Er det egentlig en farvetilsetning, dette sorte da? I så fall burde jo plater av 100% jomfruvinyl være blanke?
Mvh Vidar P
Takk! Det var mitt point også, at også vanlige plater er tilsatt farvestoff for å gjøre dem sorte.Det tror jeg at de nesten er. Jomfruvinyl betyr vel bare at det ikke er brukt resirkulert vinyl, men altså jomfruelig i betydningen, ubrukt.
Skjønte det, men vi har vel til gode å få en bekreftelse på det?Takk! Det var mitt point også, at også vanlige plater er tilsatt farvestoff for å gjøre dem sorte.
Hmmm ... en mulig hypotese kan kanskje være at karbonfarvestoffet (sort) på ett eller annet vis virker som smøre middel for vinylblandingen. Det kan også hende at det benyttes forskjellig type/mengde av det middelet som smøres på pressene for å få vinylen til til å løsne etter pressing. Jeg har forresten en skive eller to fra Crystal-Records, de er som kjent hvite, uten at jeg kan si at jeg har hørt ubehagelige mengder støy fra dem. Vinyl og vinyl, med eller uten jomfruer, er forøvrig ikke det samme, selv om den er sort, jf. JVC sine «superpressinger» fra 80-tallet.Fra Wikipedia:
The majority of records are pressed on black vinyl. The colouring material used to blacken the transparent PVC plastic mix is carbon black, the generic name for the finely divided carbon particles produced by the incomplete burning of a mineral oil based hydrocarbon. Carbon black increases the strength of the disc and renders it opaque.
Some records are pressed on coloured vinyl or with paper pictures embedded in them ("picture discs"). These discs can become collectors' items in some cases. During the 1980s there was a trend for releasing singles on colour vinyl sometimes with large inserts that could be used as posters. This trend has been revived recently and has succeeded in keeping 7" singles a viable format.
Iflg C-R var disse hvite fordi karbonet var fjernet fra vinylen. Dette skulle være et kvalitetssteg opp fra vanlig svart vinyl. Vet ikke om det er noe i dette, men disse skivene har veldig lite overflatestøy.Jeg har forresten en skive eller to fra Crystal-Records, de er som kjent hvite, uten at jeg kan si at jeg har hørt ubehagelige mengder støy fra dem.
mvh
KJ
Det skal du ikke være redd for. Her konsulterer jo også den hørselshemmede den døve.Er det så noen her på forumet som vet hvorledes det henger sammen? Føler meg litt som den halte som konsulterer den blinde ???
Takk for solid forklaring, var det ikke det noen av oss troddeAt de fleste platene er svarte, kommer av estetiske hensyn, og (kanskje viktigere) at det på den måten er lettere å foreta kvalitetskontroll.
Er den virkelig ikke å få tak i på svart vinyl?Angående nye Iron Maiden skiva på vinyl: Jeg bytta sikkert fire eksemplarer før jeg ga opp hele greia. Veldig dårlig kvalitet på disse picturediskene, mye klikk, pop, skrapelyder og generell forvrenging. Kjøp dem og heng dem på veggen, det er det eneste denne vinylutgaven duger til.
NeiEr den virkelig ikke å få tak i på svart vinyl?
Kjøpte også denne. Tredje sida er ikkje spelandes. Prøvde å beskrive problemet tidlegare i ein anna tråd, men trur det vart litt misforstått; på dette albumet (iallefall på picture disc som eg har) er ikkje problemet at lydkvaliteten kanskje ikkje er heeilt optimal. Problemet er derimot at det, spesielt på side 3 (var det vel), vrenger så inni granskauen at det nærmast er plent umulig å skille vokal frå gitar. Var i starten redd for at det var Benzen som hadde teke kvelden, men heldigvis ikkje. Ellers ganske tøff plate etter mi meining, musikkmessig sett. Med tanke på å beskytte kvinner og barn tenker eg å la vere å henge platene opp på veggen.Angående nye Iron Maiden skiva på vinyl: Jeg bytta sikkert fire eksemplarer før jeg ga opp hele greia. Veldig dårlig kvalitet på disse picturediskene, mye klikk, pop, skrapelyder og generell forvrenging. Kjøp dem og heng dem på veggen, det er det eneste denne vinylutgaven duger til.
Ja, det er tredjesida som er verst hos meg også.Kjøpte også denne. Tredje sida er ikkje spelandes. Prøvde å beskrive problemet tidlegare i ein anna tråd, men trur det vart litt misforstått; på dette albumet (iallefall på picture disc som eg har) er ikkje problemet at lydkvaliteten kanskje ikkje er heeilt optimal. Problemet er derimot at det, spesielt på side 3 (var det vel), vrenger så inni granskauen at det nærmast er plent umulig å skille vokal frå gitar. Var i starten redd for at det var Benzen som hadde teke kvelden, men heldigvis ikkje. Ellers ganske tøff plate etter mi meining, musikkmessig sett. Med tanke på å beskytte kvinner og barn tenker eg å la vere å henge platene opp på veggen.
Mvh. Karl
Har den inne til bestilling nå. Tok billigutgaven... (Hvilken har du, Onward?)Det er ikke bare sorgen da, jeg kjøpte nye Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium på vinyl nå, og vinylen er helt tyst, og lyden er helt fantastisk. Beste ny-vinyl-kjøpet jeg har gjort 8)
"Billig"-utgaven. 150g vinyl. Bare 450,- spenn... :Har den inne til bestilling nå. Tok billigutgaven... (Hvilken har du, Onward?)
Er det noen som har hørt/lest om forskjellene på de to utgavene?"Billig"-utgaven. 150g vinyl. Bare 450,- spenn... :![]()
Såvidt jeg vet er det bare 50g forskjell. Om det gir et ustlag i lyden kan en jo strides om. Spiller liten rolle for meg som har platekrans, skulle jeg tro. (Ellers er de presset på samme sted; RTI)Er det noen som har hørt/lest om forskjellene på de to utgavene?
Ellers er det aldeles riktig; det er vanvittig god lyd på denne platen, men det skal også Rubin ha sin del av æren for - usedvanlig "cool" produksjon.
30g. Boksen har 180g. - flate som pannekaker og med "avrundet" kant.Såvidt jeg vet er det bare 50g forskjell.