Det jeg reagerer negativt på er at Redningsselskapet er pådriver for stadig nye påbud og forbud fordi de selv ser muligheter til å tjene penger hvis slike blir vedtatt!
Båtførerprøven var jeg ikke enig i at skulle gjøres obligatorisk. Skal dog sies at jeg selv har hatt den siden tidlig 70 tall. "Båtliv" i Oslofjorden og "båtliv" i Varangerfjorden er to helt forskjellige verdener om ikke ulike planeter. Greit nok om man definerer folk som bor på visse postnummer i Oslo og Bærum som så "dumme" at de MÅ har kurs, men når man har tenkt å gjøre dette obligatorisk for hele landet er man virkelig ute og sykler slik jeg ser det. Det er faktisk ikke så lett å få deltatt på et slik kurs om man ikke bor midt i en by! Jeg har hatt og har forsåvidt fortsatt planer om å ta ut et maritimt sertifikat som heter D5LA, eller "lystbåtlappen". "Dekksoffiser klasse 5, Lystbåt alle farvann." Da kan jeg være kaptein på lystbåt med nominell lengde opp til 24 meter. At kursene koster 15-20-25 "Bærumstiere" er nå så sin sak. Problemet er jo at jeg må bruke ganske mange titusen på flybilletter og hotell for å kunne delta på et slik kurs. Det blir pokker så dyrt! Jeg tenker med skrekk og gru på hva folk må legge ut om de må ta "Redningsselskapets autoriserte kurs for vannscooter og ditto kurs for "hurtiggående" båt. Redningsselskapet og et par tre båtskoler til vil tjene grovt, men vil vi oppnå øket sikkerhet? Jeg mener nei!
NRK meldte, akkompagnert av rednigsselskapet, at antallet omkommne på sjøen hadde steget med 60% så langt i sommer sammenlignet med fjoråret! RS ønsket selvsagt sertifikat. Men om man ser på tallene så var økningen riktignok 60%, men opp fra 10 til 16 stk! Tallene er jo så små at dette ikke kan være statistisk signifikant, eller....? Og videre om man ser på hvem som omkom og omstendighetene rundt det så var 15 stk menn, de hadde ikke redningsvest ( til tross for at dette er påbudt! ) og fleratllet hadde promille! ( Promille på nivå over det som er tillatt for småbåtførere! ) Darwin i praksis! Havet er ingen "snill" elskerinne! Er du dum på havet så er det en pris du må betale!
For egen del bruker jeg alltid redningsvest i småbåt, ut fra det at det er "fornuftig"! Man får gjerne ikke tid på seg til å ta den på seg når man trenger den i åpne farkoster. Jeg kjører aldri båt hvis jeg har drukket, har heller aldri gjort det og har ikke tenkt å begynne med det! Når det er mørkt og jeg kjører i ukjent farvann så senker jeg farten,........ mye! Det er ikke snakk om å blåse fram i 20-30 knop! Hastigheten avgøres kun av en ting, hvor langt ser jeg, og hvor lang stoppstrekkning må jeg ha om det dukker opp noe framfor baugen på båten. Og jeg står aldri på "retten min" om det kommer en større båt, ei heller om det kommer en idiot i en mindre båt. Har båten min mulighet for å svinge unna, senke farten eller bakke, ja så gjør jeg det. Koster meg ikke en kalori! Gjør jeg så dette fordi det er påbudt/forbudt? Eller fordi jeg har et papir ( Båtførerprøven ) som sier at jeg kan kjøre båt? Nei dette er noe jeg gjør fordi det er fornuftig og smart. Gamle båtfolk er gjerne pragmatiske og fornuftige. Og dette er noe jeg lærte da jeg var ganske liten. I følge opphavet så kunne jeg ro om ikke før jeg kunne gå så i allefall omtrent samtidig.
Drukningstallene som det vises til vil nok ikke bli bedre fordi om folk tvinges til å gå et kurs. De som i dag er så verdensmester at de kan kjøre bår i 30 knop ++, i mørket evt dårlig vær og med promille innabords vil nok fortsette med slik oppførsel. Dette vil ikke noe verdens kurs endre. Tror nå jeg.