Vanessa-Mae og kabeltest?

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
baluba skrev:
Alle har sikkert fått med seg at jeg er dukket opp ganske nylig, og tror kanskje dere kan trenge en utenfra til å vurdere denne skyttergrav-krigen som foregår her på forumet. Den får meg daglig til å sperre opp øynene. Jeg har aldri opplevd en lignende tilstand på noe forum (som omhandler andre saker enn hifi).

For det første: Kan man ikke la andre få lov til å diskutere det de ønsker uten å måtte blande seg inn, og mer eller mindre kalle alle andre idioter og døve? Det er faktisk en svært sjelden sterk arroganse å spore i endel innlegg, noe som jeg synes er totalt unødvendig. Her skal vi kose oss med en felles hobby, og så ender det opp med hvem som er kompetent til å høre om det finnes forskjeller, eller ikke. Og noen skriver også rett fram at de er blant de få som er i stand til dette, og at alle andre ikke bør innbille seg at deres mening har vekt.

Jeg tror ikke noen er uenige i at en blindtest er aller best. Jeg skal vurdere en DAC vs den innebygde, men på grunn av at jeg har vært alene i det siste så får jeg ikke justert volumet mellom dem, og foretatt en blindtest. Det ordner seg selvfølgelig, i og med at jeg kjenner andre som er interessert i det samme. Men når jeg er sammen med noen, så er det tydelig at blindtest eller ikke er av liten nødvendighet. Det gjelder spesielt folk som har jobbet i studio i mange år, eller som er utøver av klassiske/akustiske instrumenter. I studio er erfarne teknikere vant til å lytte etter forskjeller med øynene åpne, og med full viten om hva som er foretatt av valg. Det er rett og slett jobben deres, og den egenskapen har de null problemer med å overføre til det å lytte til hifi. Det er altså ikke nødvendig å lukke øynene/"være blind" hvis man har rett innstilling til det man holder på med, og ikke har et bakenforliggende behov for å bevise sine teorier.

Og det siste er noe av kjernen her. Ønsker man å oppnå et spesifikt resultat, så er det klart at man bygger den illusjonen man ønsker. Hvis man er genuint nysgjerrig så er det ikke noe problem, men det virker dessverre som om veldig mange ikke er det. De ønsker bare å få sine teorier/meninger bekreftet.

Det ble nevnt at det teoretisk ikke burde være forskjell på CD-spillere, fordi de måler likt. Den påstanden ble vi møtt med i årevis etter lanseringen av formatet, men alle her inne vet at det ikke stemmer i praksis. Jeg har også tidligere nevnt en elektriker med radio og tv-butikk som i sin tid hevdet at det ikke var noen forskjell på min Bedini 25/25, og en vanlig receiver til et budsjett-rack. Det er klart at vi vet det faktisk er målbare forskjeller på en ren klasse A-forsterker, og en billig klasse A/B. Men det gjelder ikke frekvensområdet, så på den bakgrunn mente innehaveren av den butikken at det ikke var noen forskjell i selve lyden. Kun evnen til å trekke vanskelige laster. Og slik kan vi fortsette med historier om hvordan folk med "relevant utdannelse" hevder at det vi driver med er tøys.

La det være klart at jeg ikke mener at kjøpekabel er bedre enn grøftekabel, men at alt handler om hvordan en kabel oppfører seg under gitte forhold. Forskjell i last kan gi en kabel annerledes egenskaper i et system i forhold til et annet. Jeg har veldig god erfaring med solid core i kombinasjon med en god transistorforsterker og DIY-høyttalere basert på Scanspeak og Dynaudio. Jeg har ingen erfaring med mitt system her i min nåværende leilighet, og det er heller ikke aktuelt grunnet kabelens manglende fleksibilitet. Men min synsing er her at forskjellige prinsipper fungerer ulikt i forskjellige kombinasjoner, rett og slett fordi kabler reagerer forskjellig på forskjellige typer belastning. Det er derfor noen har forsøkt seg på hybridteknologi, noe som jeg ofte oppfatter som en dårlig løsning. Hifi Klubben solgte noen dyre, japanske hybrid-høyttalerkabler for mange år siden. De er uten sidestykke de dårligste kablene jeg noensinne har hørt, inkludert lampettledning. De låt rett og slett totalt jævlig på de få anleggene jeg hørte dem på, som forøvrig alle var basert på gode monitorer. Det låt så grusomt, at de faktisk havnet i søpla (såvidt jeg husker). Hvem har samvittighet til å selge noe slik videre? Men kanskje resten av systemenes filosofi/teknologi saboterte kabelens gode egenskaper?

Men hva vet vel jeg? Egentlig ikke så mye. Rundt 30 år med aktiv lytting, og noen år i studio, har ikke gitt meg andre egenskaper enn en analytisk innstilling. Gehøret er medfødt, og det har sikkert noe å si. Men jeg vil likevel ikke heve min kompetanse over en annen audiofils kompetanse. Og jeg synes det er trist at andre mener at de er så erfarne at de ikke kan akseptere andres kompetanse. Det er skikkelig trist. Hadde jeg ikke hatt tro på dere andres kompetanse, hadde dere aldri lest dette innlegget. Eller andre innlegg fra meg, for denslags skyld. Jeg er her for å lære enda mer, og synes faktisk synd på de som ikke har den innstillingen.
Takk for et godt innlegg baluba.... :D
mvh
 
L

lark

Gjest
56fwb skrev:
Takk for et godt innlegg baluba.... :D
mvh
Godt innlegg, ja. Hadde bare flere hatt samme innfallsvinkel til denne galmannshobbyen som baluba har;) Men det er dessverre altfor mange som er så blindet av sin egen "kompetanse", arroganse og fortreffelighet at de ikke engang er istand til å fatte hva baluba skriver. Regelen ser ut til være at hifi skal være omgitt av mystikk og voodoo, at vanlige fysiske lover ikke gjelder innen hifi, og er du ikke enig med yppersteprestene så har du ikke peiling og blir latterligjort. Minner faktisk en god del om religiøs fanatisme :(
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.513
Antall liker
2.962
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
emotikon skrev:
Det jeg fikk ut av det, var et innblikk i sinnet til en ung dame som tross sine 30 år, fremdeles ikke har kommet ut av denne "deilig ungpike saken" hun ramlet ut i på slutten av tenårene.
Nå tøyser du. ;D
Nei! ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.513
Antall liker
2.962
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
kritiser aldri ubedt en annen manns valg av jobb eller livsledsagerske, og selv om du blir bedt om å mene noe så tenk deg godt om. dette var min onkels visdomsord, og flere her inne burde ha tatt dette til seg.

mvh
Vise ord som vanlig fra den kanten B, og jeg vet nå hvor litt av det kommer fra.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
lark skrev:
56fwb skrev:
Takk for et godt innlegg baluba.... :D
mvhjavascript:void(0);
Godt innlegg, ja. Hadde bare flere hatt samme innfallsvinkel til denne galmannshobbyen som baluba har;) Men det er dessverre altfor mange som er så blindet av sin egen "kompetanse", arroganse og fortreffelighet at de ikke engang er istand til å fatte hva baluba skriver. Regelen ser ut til være at hifi skal være omgitt av mystikk og voodoo, at vanlige fysiske lover ikke gjelder innen hifi, og er du ikke enig med yppersteprestene så har du ikke peiling og blir latterligjort. Minner faktisk en god del om religiøs fanatisme :(
Som jeg skulle sagt det selv lark.
Støtter deg fullt ut i det du skriver... ;)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
56fwb skrev:
lark skrev:
56fwb skrev:
Takk for et godt innlegg baluba.... :D
mvhjavascript:void(0);
Godt innlegg, ja. Hadde bare flere hatt samme innfallsvinkel til denne galmannshobbyen som baluba har;) Men det er dessverre altfor mange som er så blindet av sin egen "kompetanse", arroganse og fortreffelighet at de ikke engang er istand til å fatte hva baluba skriver. Regelen ser ut til være at hifi skal være omgitt av mystikk og voodoo, at vanlige fysiske lover ikke gjelder innen hifi, og er du ikke enig med yppersteprestene så har du ikke peiling og blir latterligjort. Minner faktisk en god del om religiøs fanatisme :(
Som jeg skulle sagt det selv lark.
Støtter deg fullt ut i det du skriver... ;)
Du kan så si. Likevel står de samme fortvilte hifi-amatørene i kø for å handle ymse hifi-blader der de sultent leser hvordan utvalgte eksperter bedømmer produktene. Skulle de ikke selv bestemme hvade hører?
Verden er neimen ikke lett å forstå ;D


Mvh. RS
 
L

lark

Gjest
R.Solhaug skrev:
Du kan så si. Likevel står de samme fortvilte hifi-amatørene i kø for å handle ymse hifi-blader der de sultent leser hvordan utvalgte eksperter bedømmer produktene. Skulle de ikke selv bestemme hvade hører?
Verden er neimen ikke lett å forstå ;D


Mvh. RS
Hifi-blader bør leses på samme måte som Fanden leser Bibelen ;D Men man skal ha noen år på baken for å innse det, ja ;) ;)

PS: Denne tråden har forresten verdensrekord i å være off-topic :D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.513
Antall liker
2.962
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg blir litt skremt når jeg leser om folk som nærmest har kortsluttet systemet sitt og fremdeles mener de har fantastisk god lyd i heimen.
Men det har vel ingen praktisk betydning......?
Det er så mange faktorer i et oppsett som skal sjekkes og følges opp, samt den viktige men akk så vanskelige evnen til å huske over tid hvordan det foreks. låt til å begynne med. Hvordan skal lyttere uten bevisst forhold og trening på slikt over tid, kunne skille ut hva de hører av ørsmå nyanser?
Ville frk Mae ha kunnet hatt noe å bidra med i så henseende?
Ja, jeg tror faktisk det. Selv om jeg ikke liker hennes måte å bruke talentet sitt på, så er (var i det minste) hun en musiker med evner utover det normale.
Noe vi ikke har tatt for oss, er det jeg nevner litt lenger opp her, den auditive hukommelse.
Frk Mae er som musiker, vant med å memorisere musikk, dvs. terpe frasering, klang, lengde, dybde, høyde, musikken i frekvenser etc etc etc.


Nei, la oss bare sette oss ned og høre ubekymret på.......massse god musikk ;D
Det skal i alle fall jeg resten av natten.....ja, og fortsette på XO`n ;)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
emotikon skrev:
Jeg blir litt skremt når jeg leser om folk som nærmest har kortsluttet systemet sitt og fremdeles mener de har fantastisk god lyd i heimen.
Men det har vel ingen praktisk betydning......?
Det er så mange faktorer i et oppsett som skal sjekkes og følges opp, samt den viktige men akk så vanskelige evnen til å huske over tid hvordan det foreks. låt til å begynne med. Hvordan skal lyttere uten bevisst forhold og trening på slikt over tid, kunne skille ut hva de hører av ørsmå nyanser?
Ville frk Mae ha kunnet hatt noe å bidra med i så henseende?
Ja, jeg tror faktisk det. Selv om jeg ikke liker hennes måte å bruke talentet sitt på, så er (var i det minste) hun en musiker med evner utover det normale.
Noe vi ikke har tatt for oss, er det jeg nevner litt lenger opp her, den auditive hukommelse.
Frk Mae er som musiker, vant med å memorisere musikk, dvs. terpe frasering, klang, lengde, dybde, høyde, musikken i frekvenser etc etc etc.


Nei, la oss bare sette oss ned og høre ubekymret på.......massse god musikk ;D
Det skal i alle fall jeg resten av natten.....ja, og fortsette på XO`n ;)


Prater med en del personer, og spesielt ungdom! De mener at det er "god" lyd fra mobil telefonen, og kan ikke skjønne at andre kjøper anlegg til over 3000.-
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.152
Antall liker
3.959
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
f skrev:
Prater med en del personer, og spesielt ungdom! De mener at det er "god" lyd fra mobil telefonen, og kan ikke skjønne at andre kjøper anlegg til over 3000.-
Jeg igjen, skjønner ikke at min kollega kan svi av 20k på nye felger til bilen.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.513
Antall liker
2.962
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
f skrev:
Prater med en del personer, og spesielt ungdom! De mener at det er "god" lyd fra mobil telefonen, og kan ikke skjønne at andre kjøper anlegg til over 3000.-
Mye av skylden for dette skal sjokkselgere og mobiltlfprodusenter ha. Med sin reklame for telefonene pøser de ut usannheter ann mass.
Ja, og så er det foreldre da.....de fleste er i allefall ikke sitt ansvar bevisst.
Men hvem har nå tid til å sette barn og ungdom inn i dette? ;)
(håper ikke alt for mange følte presset nå....)
jeg kan med hånden på hjertet si at jeg faktisk bruker en del tid på å snakke med ungdommene rundt meg om lyd og gi dem en bevisst holdning til dette, slik at de i det minste kan velge selv når de hører forskjellene.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En annen sak er hvor involvert ungdommer egentlig er i musikk. Det er nemlig ikke så mange som er dypt involvert i musikk. Det er slik i dag at det å ikke være interessert i musikk er sosialt uakseptabelt i veldig mange ungdomsmiljøer. Og konstant bombardering av inntrykk setter også sine spor. Derfor tror jeg bare et fåtall av alle de vi ser med iPod på bussen faktisk er genuint opptatt av musikk. Eller om vedkommende bare er blitt avhengig av å ha et soundtrack til sitt liv.

Jeg synes det var mye bedre før, da det stort sett hadde litt nerde-stempel å være musikkinteressert ut over det å ha det i bakgrunnen. Hobbyen ble av-nerdifisert på nittitallet. Nå må vi stakkars busspassasjerer lide for det.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Det er urimelig å sammenligne musikkinteresse før og nå. Fra sent femtitall og opp eksploderte verden, både kulturelt og musikalsk. Seksti- og syttitallet boblet over av kreativitet, vi som mer eller mindre opplevde det bør vite hvor heldige vi var.
En annen side er dagens overstrømmende medietilbud.

Ja, og selvfølgelig; remember Kjell.B ;D


Mvh. RS
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Ja, og selvfølgelig; remember Kjell.B ;D


Mvh. RS
Men Kjell B var en karismatisk musiker, og de får det jo de vil ;)

Jeg vil ikke stille meg til dommer over yngre generasjoners musikk, men jeg tror nok ikke de bryr seg så veldig mye i praksis. Og det finnes unge som er opptatt av musikk, som det alltid vil være. Og noen av de vil nok snuble seg inn i våre rekker, slik at det blir litt tilsig av ungt blod. Og det har vel ikke forandret seg i negativ retning med kjøpekraften, tipper jeg...
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.607
Antall liker
154
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
lark skrev:
R.Solhaug skrev:
Du kan så si. Likevel står de samme fortvilte hifi-amatørene i kø for å handle ymse hifi-blader der de sultent leser hvordan utvalgte eksperter bedømmer produktene. Skulle de ikke selv bestemme hvade hører?
Verden er neimen ikke lett å forstå ;D


Mvh. RS
Hifi-blader bør leses på samme måte som Fanden leser Bibelen ;D Men man skal ha noen år på baken for å innse det, ja ;) ;)

PS: Denne tråden har forresten verdensrekord i å være off-topic :D
Mange av mine innkjøp/lån har vært basert på hva jeg har lest. Kjøper jeg "uhørt" kjøper jeg alltid brukt for å ha muligheten til å bytte uten å risikere altfor mye penger.
Om man leser x antall HiFi-magasiner er det alltid nyanser på hva som skrives om et produkt, enkelte ganger er det til og med store forskjeller. Og for de produktene som evt skulle fått dårlig kritikk, kommer aldri artiklene på trykk, tror jeg :)

Erfaring/lyttetrening er viktig for å bedømme lyd. Men noen har mer talent enn andre. For et par år siden satt min datter (dengang 11) foran anlegget da jeg nettopp hadde byttet monoblokker. Etter bare kort tids spilling kommenterte hun at gitaristen var mye lengre bak i lydbildet enn tidligere. Faktum var at den største forskjellen på å bytte blokker dengang var forbedret 3-dimensjonalitet! :)
Da jeg for alvor tok opp denne hobbyen for en del år siden, var det flere kamerater av meg som kommenterte visse ting ved lyden hos meg som jeg selv hadde problemer med å oppfatte. Idag, snautt ti år etterpå, hører jeg forskjell på selv små nyanser.

Og, for å komme mer inn på kabler igjen: Jeg byttet i fjor fra kabelmodell A til B. Begge er dyre kabler, noen vil sikkert kalle de overprisede, jeg mener de er verdt hver krone! Men faktum er uansett at hos meg er det de desidert beste jeg har hatt, og jeg kan lett beskrive egenskapene. To kamerater av meg, som kjenner anlegget mitt godt, fikk høre anlegget med nye kabler (B), helt uavhengig av hverandre og uten at jeg hadde beskrevet endringene. Begge oppfattet de nye kablene på samme måte som meg. Nesten eksakt samme beskrivelse!! Samme kabelsett er teset i to andre anlegg, og begge disse har også beskrevet opplevelsen på mye av samme måte.
Dette kan ikke være tilfeldig!

Jeg mener vi, både når det gjelder kabler og andre komponenter, skal være mer ydmyke mht hva andre mener de hører. Vi som hører forskjell på kabler, det være seg analoge eller digitale signalkabler, høyttalerkabler, nettkabler etc, må da få lov til dét uten å bli beskyldt for både placebo og annet usaklig. Og vi som undres over at andre ikke hører forskjell, får slå oss til ro med det. Om det har med anleggets kvaliteter eller ørene, er forsåvidt ikke interessant.
Og med det mener jeg også at de som skriver innlegg på kabelhjørnet bør skrive der fordi de virkelig har noe matnyttig å bidra med.

Fortsatt god påske! ;D

Mvh
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.573
Antall liker
17.485
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Tråden "Ører og måling" et annet sted på forumet har innledningsvis noen greie refleksjoner om hva vi generelt sanser.
I "alle" kabeldebatter, så gir innleggene grovt sett inntrykk at de fleste tror at alle hører eksakt likt.

Alle våre sanser (lukt, smak, syn, følelse - og hørsel) er nervesignaler som fanges opp fra de "ytre" organer (nese, smaksorganer, øyne, hud og øreorganene).
Alle hjerner registrerer de ytre impulser på forskjellig måte, bl.a. da "fangstorganene" ikke responderer likt og/eller har forskjellig følsomhet, egenskaper og mer eller mindre defekter.
Følelsesmessig responderer vi ulikt på f.eks. smerte, varme, kulde. Vi har forskjellig synsstyrke, synsskarphet og fargesyn. Det samme gjelder også for lukt og smak - og ikke minst lyd. Her er det altså snakk om mer enn å høre godt eller dårlig (frekvenser). De ytre øreorganene er forskjellige - og sitter ulikt montert hos alle. Dette er 1ste instans som påvirker hva/hvordan vi hører. Dra litt i skinnlappene neste gang du lytter - så hører du forskjellig om du drar øra rett ut eller bakover. Noen er også bedre rustet enn andre til å registrere hvor en lyd kommer fra og hvor langt unna lyden stammer fra, enn andre.

Det hevdes også bastant at ingen målinger kan påvise forskjeller - og da kan det ikke være noen hørbar forskjell heller! Det kan jo være enkelt å forsone seg med at "daerdetbaresånn", men historien viser jo at det er mange forskere og bedrevitere som har vært nødt til å svelge 4-pukklede kameler adskillige ganger, når vitenskapen og evt. måleverktøy har kommet et steg videre.

Vedr. målinger av lyd - gjengitt gjennom et Hi-Fi anlegg: Er vi i dag, med "dagens" vitenskap og måleutstyr, 100% sikre på at vi er i stand til å måle alt som hjernen vår kan registrere?
Det er tross alt ikke lenge siden det var opplest og vedtatt at jorden var flat.

Vi kan ikke med 100% sikkerhet si at ikke enkelte er i stand til å høre "noe" som andre igjen ikke hører, eller som ikke er målbart. Tvilen og usikkerheten må komme "tiltalte" tilgode.

Videre, så er mitt inntrykk utfra utallige kabeldebatter, at en del tror at forskjeller på kabler omtrent er like stor som å vri 45 grader på en tonekontroll. Det er tross alt små nyanser/forskjeller som skiller.

Og - jeg misstenker (med forbehold om værbal "juling") at noen av de som påstår de ikke hører forskjeller på kabler (men kanskje har hørsel som er god nok), rett og slett ikke har anlegg som har tilstrekkelig "kvalitet" til at det er noen hørbar forskjell.
 
S

slowmotion

Gjest
Det er vel ingen som betviler at det er hørbar forskjell på kabler?
Debatten går vel mer på hvor hørbart det er ,
og hvor stor rolle det spiller.
Personlig anser jeg at kabler ligger på 99 plass eller noe sånt,
så derfor gidder jeg ikke bruke resurser på det.
De fleste andre ting er mye viktigere.
Men all ledd teller, det er vel de fleste enige om?

Problemet kan være at om man sammenlikner med et sykkelkjede,
så er det lett å sykle hvis kjedet er nysmurt, og gjør jobben sin.
Men jeg tviler på om syklingen går veldig mye bedre hvis man i tillegg lager kjedet av sølv eller noe sånt.
Vi leser jo ofte om at noen kjøper noen ny kabler og skriver at forskjellen er som natt og dag.
Kall meg skeptisk, men da er det noe som ikke stemmer.

;)
 
L

lark

Gjest
slowmotion skrev:
Vi leser jo ofte om at noen kjøper noen ny kabler og skriver at forskjellen er som natt og dag.
Kall meg skeptisk, men da er det noe som ikke stemmer.

;)
Forskjellen før og etter rengjøring av kontakter/plugger er derimot ofte som natt og dag. Etter min oppfatning er det meningsløst å sammenligne kabler sålenge termineringen ikke er lik. Det hevdes jo også at det er hørbare forskjeller på plugger og kontakter.
 
V

vredensgnag

Gjest
ptb skrev:
Og - jeg misstenker (med forbehold om værbal "juling") at noen av de som påstår de ikke hører forskjeller på kabler (men kanskje har hørsel som er god nok), rett og slett ikke har anlegg som har tilstrekkelig "kvalitet" til at det er noen hørbar forskjell.
Og der tar du fryktelig feil.

Det er et mysterium at når man er i stand til å høre forskjeller der det faktisk er slike - som mellom en virkelig lavsample og en høysample av en musikkfil; mellom komponenter med ulike lydsignaturer; med ulike høyttalerplasseringer, osv - så fremstår disse forskjellene i all sin glans.
Men når det gjelder en komponent der elektroingeniører sterkt betviler at det skal være forskjeller - kabler, ledninger, interconnects - så må man ty til svada og slike påstander som dem du kommer med, altså desavuering av store grupper audiofile som inkapable av ulike grunner, for at det skal være hold i myten.

Men for å ta ditt siste argument - kikk på Mike Lavignes lytterom.
http://www.aca.gr/pop_lavigne.htm
Hva mener du er galt med dette, og som gjorde at han ikke hørte forskjell på Transparents Opus M og Monsters standardstrekk i en blindtest?

Jeg bruker med glede penger på ting, men syns samtidig at det skal være sammenheng mellom utlegg og ytelse. Jeg er nysgjerrig nok til å etterlyse info fra bedre ører enn mine, om nødvendig, og har gjennomført tester så det holder.
Har ingen problemer med å kjøpe mange påstander innen hifi, men når det gjelder kabler så er det grunn til sterk skepsis, til det er bevist grunnlag for det motsatte. Det beviset mangler.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.160
Antall liker
39.663
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
vredensgnag skrev:
ptb skrev:
Og - jeg misstenker (med forbehold om værbal "juling") at noen av de som påstår de ikke hører forskjeller på kabler (men kanskje har hørsel som er god nok), rett og slett ikke har anlegg som har tilstrekkelig "kvalitet" til at det er noen hørbar forskjell.
Og der tar du fryktelig feil.

Det er et mysterium at når man er i stand til å høre forskjeller der det faktisk er slike - som mellom en virkelig lavsample og en høysample av en musikkfil; mellom komponenter med ulike lydsignaturer; med ulike høyttalerplasseringer, osv - så fremstår disse forskjellene i all sin glans.
Men når det gjelder en komponent der elektroingeniører sterkt betviler at det skal være forskjeller - kabler, ledninger, interconnects - så må man ty til svada og slike påstander som dem du kommer med, altså desavuering av store grupper audiofile som inkapable av ulike grunner, for at det skal være hold i myten.

Men for å ta ditt siste argument - kikk på Mike Lavignes lytterom.
http://www.aca.gr/pop_lavigne.htm
Hva mener du er galt med dette, og som gjorde at han ikke hørte forskjell på Transparents Opus M og Monsters standardstrekk i en blindtest?

Jeg bruker med glede penger på ting, men syns samtidig at det skal være sammenheng mellom utlegg og ytelse. Jeg er nysgjerrig nok til å etterlyse info fra bedre ører enn mine, om nødvendig, og har gjennomført tester så det holder.
Har ingen problemer med å kjøpe mange påstander innen hifi, men når det gjelder kabler så er det grunn til sterk skepsis, til det er bevist grunnlag for det motsatte. Det beviset mangler.
støtter deg her vredensgnag.har nettopp prøvd med forskjellige kabler her hos meg og kan ikke klare å høre noen nevneverdige forskjeller på mine maggies.
utstyret burde være mere en godt nok,men vil nok tro dette er systemavhengig som fex et horn system som har 110 db følsomhet eller lign.

mvh
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.573
Antall liker
17.485
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
vredensgnag skrev:
ptb skrev:
Og - jeg misstenker (med forbehold om værbal "juling") at noen av de som påstår de ikke hører forskjeller på kabler (men kanskje har hørsel som er god nok), rett og slett ikke har anlegg som har tilstrekkelig "kvalitet" til at det er noen hørbar forskjell.
Men når det gjelder en komponent der elektroingeniører sterkt betviler at det skal være forskjeller - kabler, ledninger, interconnects - så må man ty til svada og slike påstander som dem du kommer med, altså desavuering av store grupper audiofile som inkapable av ulike grunner, for at det skal være hold i myten.

Men for å ta ditt siste argument - kikk på Mike Lavignes lytterom.
http://www.aca.gr/pop_lavigne.htm
Hva mener du er galt med dette, og som gjorde at han ikke hørte forskjell på Transparents Opus M og Monsters standardstrekk i en blindtest?

Jeg bruker med glede penger på ting, men syns samtidig at det skal være sammenheng mellom utlegg og ytelse. Jeg er nysgjerrig nok til å etterlyse info fra bedre ører enn mine, om nødvendig, og har gjennomført tester så det holder.
Har ingen problemer med å kjøpe mange påstander innen hifi, men når det gjelder kabler så er det grunn til sterk skepsis, til det er bevist grunnlag for det motsatte. Det beviset mangler.
Jeg regnet med å få "juling", men har selv erfart uhørbar forskjell på ett anlegg og "godt" hørbar på et annet. Og - merk - at jeg skriver "noen".
Hva du forøvrig karakteriserer som "svada" fra min side er jeg usikker på.
Hva angår merverdi kontra kostnad er i utgangspunktet "ikketema", da det er særdeles subjektivt.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.556
Antall liker
11.728
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Utfra egne erfaringer støtter jeg ptb og slowmotion. Når jeg byttet lager på platespilleren, forsvant det lagerstøy som jeg tidligere har antatt var rillestøy, når jeg innstallerte ps audio ppp og fat lmc kabling i anlegget fikk jeg redusert støy osv.
Dette gjør meg i stand til å høre forskjeller og nyanser jeg ikke hørte tidligere. Nå er det større mening i å gjennomføre fx en kabeltest her i huset enn det har vært tidligere. Jeg har før hørt små, men -for meg- uvesentlige forskjeller på egne DIY kabler og tildels dyre produkter. Det er fx ingen tvil i mine ører om at Jorma no 1 var bedre kabler enn mine egne, men forbedringen var ikke verdt prisen. Om jeg hadde prøvd i dag kan det tenkes at jeg hadde hørt mere forskjell og tillagt de en annen betydning enn det jeg da gjorde.

En annen ting som har endret seg over tid her i huset er min egen lyttetrening. Jeg er blitt bedre på å forstå hva jeg hører og kan sette ord på det. For endel år siden var jeg en ganske aktiv hobbyakvarellmaler. Ved å blande farger slik at jeg kunne fange det jeg så og få det ned på papiret, så ble blikket mitt mye rikere. Hvor jeg før hadde sett "blå" himmel, så jeg nå kanskje 30 ulike nyanser, og jeg hadde navn på de. Samme øyne som jeg hadde brukt i 25 år før jeg begynte å male, samme sanseapparat, men hva jeg så var blitt vesentlig endret. Det samme skjer gjennom aktiv lytting.

@motoren: Tangen la i sin tid ut noen utfordringer her på sentralen. Samme musikkbit lagret med ulik oppløsning og kompresjon. På PCen min hørte jeg ingen forskjell, i anlegget mitt "trodde" jeg at jeg hørte forskjeller, men sleit med å sette ord på de, hjemme hos en venn med fet head fi både hørte jeg forskjell, og kunne sette ord på hva jeg hørte.
Jeg regner mitt eget anlegg som et godt anlegg å spille musikk på. Får lett "fot" av musikken, og det er ingen lyttetretthet. Besøkende gir også rosende ord. Til grundig analyse fins det dog bedre alternativ, fx AKG 701/ Doge 6210 som jeg låner av en venn for øyeblikket.

For å oppsummere- jeg mener at folk ikke hører forskjeller (der det faktisk er forskjeller man kan høre) av to grunner: 1) mangel på trening i analytisk aktiv lytting og 2) begrensninger i produksjonskjeden som skal gjengi disse forskjellene.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Burnt_Island skrev:
For å oppsummere- jeg mener at folk ikke hører forskjeller (der det faktisk er forskjeller man kan høre) av to grunner: 1) mangel på trening i analytisk aktiv lytting og 2) begrensninger i produksjonskjeden som skal gjengi disse forskjellene.
Interessant tråd, dette. Når det gjelder dette med reproduksjonskjeden, så er det strengt tatt ikke slik at den skal gjengi kabelforskjeller. Det er ikke det som er hensikten med den. Jeg vil derfor påstå at en av grunnene til at noen ikke hører forskjell på ulike kabler er at reproduksjonskjeden er mindre følsom for nettopp kabelforskjeller.

Men at kjeden er lite følsom for kabelforskjeller behøver ikke bety at den har begrensninger forbundet med lydgjengivelsen. Dette handler om matching. Tilsvarende vil de fleste forsterkere drive en høyttaler med 8 ohms nominell impedans, udramatisk impedanskurve og 90dB/1w/1m følsomhet uten særlige problemer, altså vil de fleste effekttrinn låte bra på en slik høyttaler. Men hvis vi snakker om eller under 1 ohm, så vil man kunne høre store forskjeller i lydgjengivelsen mellom ulike effekttrinn i lydkjeden.

Slik mener jeg det er med kabler også. Dersom enhetene som forbindes av kablene har spesielle egenskaper, så vil kablenes egenskaper og forskjeller mellom disse kunne skape endringer i lydbildet, mens for andre lydkjeder skaper kabelbytte med tilsvarende kabler mindre forskjeller. Og likevel trenger ikke den ene lydkjeden være mindre god på lydreproduksjon enn den andre.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.635
Antall liker
9.906
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
Burnt_Island skrev:
For å oppsummere- jeg mener at folk ikke hører forskjeller (der det faktisk er forskjeller man kan høre) av to grunner: 1) mangel på trening i analytisk aktiv lytting og 2) begrensninger i produksjonskjeden som skal gjengi disse forskjellene.
Interessant tråd, dette. Når det gjelder dette med reproduksjonskjeden, så er det strengt tatt ikke slik at den skal gjengi kabelforskjeller. Det er ikke det som er hensikten med den. Jeg vil derfor påstå at en av grunnene til at noen ikke hører forskjell på ulike kabler er at reproduksjonskjeden er mindre følsom for nettopp kabelforskjeller.

Men at kjeden er lite følsom for kabelforskjeller behøver ikke bety at den har begrensninger forbundet med lydgjengivelsen. Dette handler om matching. Tilsvarende vil de fleste forsterkere drive en høyttaler med 8 ohms nominell impedans, udramatisk impedanskurve og 90dB/1w/1m følsomhet uten særlige problemer, altså vil de fleste effekttrinn låte bra på en slik høyttaler. Men hvis vi snakker om eller under 1 ohm, så vil man kunne høre store forskjeller i lydgjengivelsen mellom ulike effekttrinn i lydkjeden.

Slik mener jeg det er med kabler også. Dersom enhetene som forbindes av kablene har spesielle egenskaper, så vil kablenes egenskaper og forskjeller mellom disse kunne skape endringer i lydbildet, mens for andre lydkjeder skaper kabelbytte med tilsvarende kabler mindre forskjeller. Og likevel trenger ikke den ene lydkjeden være mindre god på lydreproduksjon enn den andre.
Noen hevder jo at det bare er utstyr som ikke er korrekt designet (mhp impedanser, belastninger, driverkapasitet osv) som er følsomme for kabelforskjeller?

Har forøvrig hatt 1-ohms høyttalere (Acoustat) selv og kan bekrefte at der var forskjellene ved bytter av høyttalerkabler og effekttrinn svært store.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.573
Antall liker
17.485
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
En kabel er et "statisk" filter - og gjør akkurat det samme uansett hva den kobles mot. Men avhengig av signalene den får inn, så vil "effekten" variere.
 
Topp Bunn