Valg av teppe for demping av førsterefleksjoner

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Jeg lurer på hva panelet mener om hvilket teppe, av hvilket stoff som er best egnet til å dempe refleksjonene mellom HT og lytteren.
Spørsmålet her dreier seg i utgangspunktet om førsterefleksjonene, men kom gjerne med hva teppet gjør for frekvensområdet forøvrig og om forskjellig størrelse kontra rommet i prosent for eksempel, samt tykkelse og selve stoffet det bør/(kan) være laget av.

I mitt tilfelle er gulvet belagt med fliser og jeg har et relativt løst vevd teppe av kunststoff, som ikke helt dekker hvor HT treffer gulvet.
Det er ingen åpenbare problemer med slik det er nå, men man er jo ikke klar over hvordan tiltak høres ut før det er prøvd og derfor før jeg kjøper et større teppe villle jeg sette pris på synspunkter.
Var en tur på Ikea i annet ærend i kveld og så et par store tepper ca 240x170 hvor det stod på infoskiltet at det skulle dempe lyd, men var laget av 100% kunststoff. Kan dette være brukende til dette formålet?

Mvh
 

Vedlegg

Sist redigert:

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jo mer teppe veier (vekt/gram/kg/tonn) - jo mer merkbar forskjell får man i lyd-gjengivelsen, spesielt de nedre frekvenser. Min erfaring :)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Tror du kan komme helt greit ut av det, med IKEA-teppet du har sett på.
Alle tepper demper jo lyd, selv om effekten ganske sikkert kan variere litt. Tepper i sin alminnelighet, vil i første rekke ta hånd om øvre mellomtone / diskant, og det er jo gjerne i det frekvensområdet vi ønsker litt (bedre) kontroll?

Er ellers ganske uenig med Novus, hva nedre frekvenser (bass?) angår.
Det teppet som "kan ta hånd om" det frekvensområdet, tror jeg ikke finnes. :rolleyes:
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Forstår at du er ganske uenig med meg, for det var en skriveleif. Skulle selvfølgelig stå "øvre"-frekvenser.
Har blitt ett par pils (har fri morgen), og nattdrømte vel kanskje om ett "magisk bass-dempings-teppe", som nok ikke finnes.

Har selv to store, og rimelige flosstepper fra Ikea, funker greit, men hjalp å legge noen "vanlige" tyngre kvalitetstepper under. Synes ikke, og demper nok noe mere av uønsket refleksjoner.
 
Sist redigert:

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Tjukt og tungt teppe er greit, den er jeg med på, men så var det dette med kunststoff vs ull? Bør det ikke være ull aller helst?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Jeg tror ikke det er avgjørende hva teppet er framstilt av, det er strukturen i det som er avgjørende. Det som er viktig er tykkelsen og tyngden, som andre har vært inne på. Selv har jeg et tettvevd tynnere ullteppe under, og så et veldig tykt langhåret kunstteppe oppå der igjen. Begge fra Ikea, og dette ga god effekt. Av bildet du har lagt ved, ser det ikke optimalt ut med at teppet er for smalt, som du også er inne på. Du bør kjøpe er teppe som dekker hele flaten til mellomtone/diskant seksjonen, og enda et stykke utenfor dette. Jo tykkere jo bedre.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tykt ullteppe som er tett. Gjerne to. Syntetisk ville jeg ha styrt unna.
Demper i beste fall deler av øverste diskant. Skal man ha noe som demper et stykke ned i frekvens, så kan man vinke farvel til WAF og noe som ser normalt ut. Men i taket kan man jo gjøre noe mer skikkelig.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Kledelig med teppe til midt på leggen. Da har du effekt i øvre bassområde og antakeligvis de øvre luftveier også..

Sjekk noen av disse utsalgene av persiske tepper.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Sette Ht nermere rack og litt forran dette og dra teppe nermere ,,,,Vips Vola :D
Mvh Roy K
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Sette Ht nermere rack og litt forran dette og dra teppe nermere ,,,,Vips Vola :D
Mvh Roy K
Takk for forslag, men ht må bli stående på millimeteren ellers blir det bare rot:)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Tykt ullteppe som er tett. Gjerne to. Syntetisk ville jeg ha styrt unna.
Demper i beste fall deler av øverste diskant. Skal man ha noe som demper et stykke ned i frekvens, så kan man vinke farvel til WAF og noe som ser normalt ut. Men i taket kan man jo gjøre noe mer skikkelig.
Hvorfor skeptisk til syntetisk? Hvis jeg stikker hodet ned mot teppet mitt og sier "hoiii", så hører jeg særdeles godt at det demper. De to teppene jeg har er til sammen 3-4 cm, og det demper godt nedover diskant og øvre mellomtone. I taket har jeg akustikkplater. Tak og gulv er etter min erfaring like viktig å få dempet som veggene. Det er du sikkert enig i :) Selv har jeg ikke så stort behov for det lenger, da mine høyttalere reduserer gulv/tak refleksjoner betraktelig. (Dynaudio DDC)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Kjøp et tykt, tykt flossteppe i ull. Støvprobroblem får du nok, men akustisk er det OK. Unngå å plassere et bord mellom deg og høyttalerne. Mange har det - og da har et teppe mindre for seg.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Bord blir det ikke. Et tykt flossteppe i ull har jeg tilgode å finne på de vanlige plassene (ikea, skeidar, bohus etc..) men teppeland og lignende steder har vel..?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Kjøp et tykt, tykt flossteppe i ull. Støvprobroblem får du nok, men akustisk er det OK. Unngå å plassere et bord mellom deg og høyttalerne. Mange har det - og da har et teppe mindre for seg.
Veldig godt poeng. Et vanlig stuebord foran sweetspot ødelegger veldig mye om man er uheldig. Jeg sitter nærme ht, og fant ut at bordet jeg hadde ble en svær førsterefleksjon. Merket tydelig forskjell da jeg fjernet det, spesielt med mine gamle høyttalere. Nå har jeg et mindre bord som dras fram da vi skal se film. Ellers går det fint å sette kaffekoppen under stolen, på gulvet :)
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Jo jeg gjør det samme, på gulvet mellom stolene:) hadde vært praktisk med et bord som jo er meningen, men lyd først, så bekvemmeligheter heheh:)
 
R

Roysen

Gjest
Kjøp et tykt, tykt flossteppe i ull. Støvprobroblem får du nok, men akustisk er det OK. Unngå å plassere et bord mellom deg og høyttalerne. Mange har det - og da har et teppe mindre for seg.
Tja, å sette et bord mellom høytalere og lytteposisjon er særdeles praktisk. Så hvorfor ikke legge et teppe (= duk) på bordet som demper godt i stedet?

Mvh
Roysen
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Billige langhårete tepper i ull får du blant annet hos Hay.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Jeg var inne å sjekket på hayshop.no
Det så ut som greie tepper men den størrelsen som hadde vært aktuell for meg (2x3 meter) koster 6500 kr og det er litt mere enn hva jeg hadde tenkt.. 2000-3000 hadde vært en maxpris tror jeg
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Hvorfor må du ha ett stort teppe? Er det ikke like bra med 2 mindre foran høyttalerene?
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Kjøp et tykt, tykt flossteppe i ull. Støvprobroblem får du nok, men akustisk er det OK. Unngå å plassere et bord mellom deg og høyttalerne. Mange har det - og da har et teppe mindre for seg.
Tja, å sette et bord mellom høytalere og lytteposisjon er særdeles praktisk. Så hvorfor ikke legge et teppe (= duk) på bordet som demper godt i stedet?

Mvh
Roysen
Nettopp!
Det går an å gjøre det slik også, om ikke bordet er for stort. Det er i alle fall hva jeg selv har erfart, med et bord på ca 50x50cm og "duk" av tykk scenemolton.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Styr unna syntetisk om du har vinyl som kilde, er mitt ringe råd.
Dette grunnet støv og ikke minst statisk elektrisitet.

Må nok skuffe deg med at budsjettet er i knappeste laget om du vil ha noe som dekker aktuelle område på gulvet og det skal være tykk ull.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
De aller fleste tepper avgir jo støv, men poenget med statisk elektrisitet er jo vel verdt å merke seg!
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Vi kjøpte et loddent teppe på Bohus. 3-4 cm myk bust på 2x3m til rett over høvdingen.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
En liten parallel; Jeg har selv et ullpledd i lyttesofaen - uten det så får jeg støt i meg hver gang jeg aker ræva ut av det syntetiske setet og kryper bort til platespilleren. Liten detalj, men statisk elektrisitet kan være plagsomt nok det.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Hvorfor må du ha ett stort teppe? Er det ikke like bra med 2 mindre foran høyttalerene?
Jo kankje det, men jeg foretrekker et stort.
Men magefølelsen med å ha nakne fliser foran seg er ikke helt så god som å ha et teppe der..tenker igjen på refleksjoner?
I tillegg er det golvkaldt så å ha teppe under beina er fint.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Støttes! :)

Om man blir sittende med en gryende mistanke omkring "nakne fliser", så blir den neppe mindre med tiden?
En "helgardering" i form av et komplett teppe er nok en bedre vurdering.
Og vil vel samtidig i større grad, sikre nattesøvnen...
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Jeg skjønner den mtp statisk elektrisitet, jeg får et lite støt hver gang jeg tar på potmeteret så teppet skal ut.
jeg får vel høyne busjettet og få meg et skikkelig teppe ja, noe ala det på hayshop:)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg høynet budsjettet og angrer ikke:
Lyttestol.jpg


Ull begge teppene.
Stua på 40m2 er delt inn i tre soner: lyttedel, spisestue og TV-del. Det lyse teppet ligger under delvis stoffsofa, bord og stoler.
Uten disse teppene blir lyden i rommet merkbart livligere og rotete. Det hjelper også på med diskrete Rockfon-plater i taket, i området over det fargede teppet.
Dette teppet fåes i rektangulær form også.

(Oppsettet er flyttet litt til høyre i forhold til da bildet ble tatt)
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Jeg må si at det ser veldig bra og gjennomført ut med et solid ullteppe i friske farger som fundament i rommet, lekkert oppsett og:)
Hva er diameteren på teppet ditt? Og har du eventuelt en nettadresse jeg kan se på disse ( både rundt og rektangulært) ?
Det kunne friste å spørre om et bilde av taket ditt med rockfon discrete også? Jeg har tiltak der jeg og men i form av en slags skumgummi i 60x60, en base på ca 40mm med 'spisser' tett i tett hvis du skjønner... Er litt redd for at det blir litt i lettvektsligaen hva demping angår.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Jeg har lest tråden 'hvor mange akustikkplater' og jeg leser at trompetnerd, hei:), nevner å dempe frontveggen kun mellom HT.
sett ut ifra bildet av oppsettet mitt burde jeg kanskje ta vekk de to jeg har rett bak mine HT og?

Jeg har ikke brukt måleutstyr, kun etter speilmetoden hva gjelder førsterefleksjoner, videre vet jeg heller ikke om de platene jeg bruker på veggene (echohush cosmo) er akkurat det som jeg burde ha brukt men jeg har gitt det en tjangs.

Jeg begynner å lure litt på om jeg skulle ta bort platene bak HT og flytte dem opp i taket hvor jeg bare har noe tynnere skumgummi, som er beregnet for formålet men likevel.
 
Sist redigert:

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
jeg har en til av disse platene jeg kan bruke i taket i sammen med de to fra frontveggen eventuelt, for å få dekket hele feltet som trengs.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Da har jeg testet litt i kveld i forhold til akustikkplatene på frontveggen. Prøvde først å ta bort dem bak HT og lot den i midten være igjen. Opplevde at piano for eksempel klinget bedre ut og man kunne høre egenlyden bedre i dette, mere troverdig både dette instrumentet og utklingingen i diskanten generelt samt f.eks småplukking på akustisk gitar kom bedre frem bare for å nevne noe.
Det som var mindre positivt var at det ble litt mere ukontrollert og fløt mere i sammen. Energinivået i det øvre sjiktet var litt vel tilstede noen ganger i forhold til de nedre frekvensene.

Tok så bort alle tre så front veggen ble bar, og da ble det litt masete. Men skulle man høre på enkel akustisk musikk hadde nok dette hatt litt imponatorfaktor i seg.

Da jeg hang alle tre opp igjen ble det hele ganske greit å høre på faktisk, små detaljer ble mindre i forhold til da jeg hadde nakne vegger bak HT og en plate i midten som nevnt øverst, og de klinger ikke så tydelig men til gjengjeld er det meste ganske lett å holde styr på og holografien er på sitt beste med alle platene oppe.

Når jeg hadde kun en plate i midten, la jeg også de øvrige to ned i førsteref foran HT og da skal jeg si det ryddet godt opp og jeg ble smertelig klar over hvor mye som er reflektert fra gulvet og klusser til.

Jeg fant ut at alle platene blir hengende og at tykt og tungt ullteppe som jo allerede var på ønskelisten, ikke kan komme fort nok på plass:)
 
Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg må si at det ser veldig bra og gjennomført ut med et solid ullteppe i friske farger som fundament i rommet, lekkert oppsett og:)
Hva er diameteren på teppet ditt? Og har du eventuelt en nettadresse jeg kan se på disse ( både rundt og rektangulært) ?
Det kunne friste å spørre om et bilde av taket ditt med rockfon discrete også? Jeg har tiltak der jeg og men i form av en slags skumgummi i 60x60, en base på ca 40mm med 'spisser' tett i tett hvis du skjønner... Er litt redd for at det blir litt i lettvektsligaen hva demping angår.
Jo, takk - en gjør så godt en kan i et ungkarsrede.

Det runde teppet er Siglo Multi Ø230
Her er en link:
siglo multi rug
Kjøpte det på en "bi-foretning" hos Skeidar for noen år siden. Tror ikke de har det lenger.

Rockfonplatene har typebetegnelsen Rockfon B Sonar Activity 60x60x4 cm. Limt rett i taket - 6x4 stk.
Taket skal med tiden males i samme farge som platene. Har noen kasser til liggende (nok til å dekke ca 30m2), men tester ut hvor mange jeg skal ha. Tror jeg har en helt grei mengde nå. Så de andre platene får jeg finne andre plasser for. Har et lytte/øve/vinylrom i kjelleren som også skulle hatt noen plater i taket.
Dårlig bilde:
Rockfon 40mm.jpg
 
Sist redigert:

Bjørge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
177
Antall liker
25
Sted
Vestfold
jeg handla meg teppe fra Europris (kjærringa ville ha)
å jeg blei imponert over hvor mye det funka! er et fluffy teppe til 800 kroner, svart og stort!
lyden blei mye "roligere"

Europris: mer til overs

med Europris har man mer til overs så da kan man jo kjøpe ei plate eller ti!
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
jo takk for forslaget, men det jeg har er av samme størrelse og lignende utførelse, kjøpt på ikea.
nå tenker jeg å trappe opp til et heftigere teppe ;), både hva størrelse og stoff/tykkelse angår.

jeg ringte teppeland i går og spurte etter ulltepper. et good sixe (2 x 3-4 meter) tykt ullteppe begynner på 6000 og opptil ca 12000... men, man kunne kjøpe tykke ulltepperester fra vegg til vegg, til 200-250 kroner m2 og så "kanter" de teppet for deg. tipper jeg da havner på et 2 x 4 meter relativt tykt ullteppe til 2000 kroner.

da har man også råd til ei plate eller fem etterpå:)

mvh
 
Topp Bunn