Valg av subwoofer-bygg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.303
    Antall liker
    8.340
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tviler på att det er ett problem.
    Se på elementene til Thiel.
    Nettopp - se på Thiel - så ser du at det er en helt annen åpenhet i disse:

    https://accuton.com/home/produkte/lautsprecher/sandwich/Sandwich-S280-6-282
    Hele poenget er att dette er basser, men som jeg sier. Tror ikke dette har så mye å si i subb sammenheng.
    Mellomtonene til Accuton og diskantene deres er det jo det samme med.
    Den store grunn til att de har det, er jo att deres elementer kan mann nesten ikke ta på uten att de ryker. Men de låter jo helt fantastisk for det.
    Men tror vi kan la det ligge der.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tviler på att det er ett problem.
    Se på elementene til Thiel.
    Nettopp - se på Thiel - så ser du at det er en helt annen åpenhet i disse:

    https://accuton.com/home/produkte/lautsprecher/sandwich/Sandwich-S280-6-282
    ...har du stått opp med kverulant beinet i dag, MusicBear?

    :rolleyes:
    Overhodet ikke :)

    - Jeg har kun avdekket at bildet Ljudia bruker et feil bilde (hvor jeg har lagt ved det riktige, i form av linken ti Monacor, som er det de selger).
    - Jeg er litt tvilsom til størrelsen på hullene i denne Monacor grillen, uten at denne tvilen burde tilsi at jeg er "suringz" i dag :)
    - Og jeg innrømmer å ha lett etter sterke (!) finmaskede griller for store drivere (maken til Accuton grillen) i årevis, uten å ha funnet det så langt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    [B skrev:
    Bergfinn[/B] ;2982355]

    ...har du stått opp med kverulant beinet i dag, MusicBear?

    :rolleyes:

    Overhodet ikke :)

    - Jeg har kun avdekket at bildet Ljudia bruker et feil bilde (hvor jeg har lagt ved det riktige, i form av linken ti Monacor, som er det de selger).
    - Jeg er litt tvilsom til størrelsen på hullene i denne Monacor grillen, uten at denne tvilen burde tilsi at jeg er "suringz" i dag :)
    - Og jeg innrømmer å ha lett etter sterke (!) finmaskede griller for store drivere (maken til Accuton grillen) i årevis, uten å ha funnet det så langt.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ok, kanskje jeg får bestille ett par.
    Så får vi se og høre hvor det bærer.

    Er de helt ok så tar jeg 8 stk av dem.
    Den finmaskede hifi versjonen.

    Har småtroll i hus, og vil helst ikke få ødelagt kostbare 12" basser.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg er ikke enig med deg Lassencad, fordi dette er veldig individuelt. Det kommer helt an på rom, plassering, og bassløsning.
    Noen bass elementer egner seg kun for dypbass, mens andre egner seg for både dypbass og midbass.
    Utvid horisonten, og gjør besøk hos folk som har forskjellige løsninger i bassen. :D

    (mine basser deles på 200 hz som et eksempel)
    = Så er det bare ikke en subwoofer



    Utvid horisonten, og gjør besøk hos folk som har forskjellige løsninger i bassen. :D =

    Jeg har over de sidste 30 år + besøgt i hundredvis af private i forbindelse med nydelse af musik . Jeg holder selv tit musik aften her . Har set løsninger i massevis når det kommer til bas.

    Men synes du blander tingene sammen . Er det sub bas eller bare bas???
    Første gang jeg oplevede en ægte sub var jeg dybt rystet efter. Jeg havde selv en lille såkaldt sub på 8" der på ingen måde kunne dette jeg lige oplevede. Herfra blev grunden lagt til at skulle jeg have subs fremover skulle den/de bare være store/med store enheder
    Når det kommer til subs tør jeg godt sige at jeg har høstet erfaring. Enten har du ikke haft en ægte sub men bare et bas kabinet eller også har du ikke haft forstand på at sætte den/dem ordenligt op. Nu skrev du at jeg skulle udvide min horisont .. Hvilket jeg ser/læser som nedladende.

    Jeg skriver kun mit indlæg for at give erfaring fra mig. Når man oplever en ægte sub høre man næsten intet. Alene det at du deler ved 200Hz siger mig at din enhed ikke kan gengive de 200Hz ordenligt samtidig med at enheden skal gengive eks 20Hz . Netop derfor er det vigtigt at dele en sub lavt og lade front tage sig af de 200Hz.
    Iøvrigt bruger jeg mest mine Ægte subs til at gengive et større lydbillede/Rum. Hvis altså det er på optagelsen.

    Tilslut vil jeg nævne at subs der eks skal kunne gengive 40-20Hz skal i min verden være stor. Minimum 18" eller større og et kæmpe kabinet . Alt andet er min verden nødløsninger. Man har ikke plads eller skal tage hensyn til naboerne eller man har ikke råd :) En 18" subs bas enhed gengiver altid et større lydtryk end en 15" subbas eller 8" osv osv

    Vh
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vel, jeg vil ikke kalle mine enheter for subs, heller basskasser kanskje.
    De består av 6x12" på hver side, og låter fint opp til 200 hz.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Vel, jeg vil ikke kalle mine enheter for subs, heller basskasser kanskje.
    De består av 6x12" på hver side, og låter fint opp til 200 hz.
    Mit sub bas system spiller da også fint ved 200Hz. Men det fungere bare så meget bedre hvis de ikke gør :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vel, jeg vil ikke kalle mine enheter for subs, heller basskasser kanskje.
    De består av 6x12" på hver side, og låter fint opp til 200 hz.
    Mit sub bas system spiller da også fint ved 200Hz. Men det fungere bare så meget bedre hvis de ikke gør :)
    Dette er interessant! Du har åpenbart prøvet deg mye frem. Si gjerne litt mer om hvorfor du mener en driver ikke kan gjengi både 20 og 200 Hz, forutsatt at denne driveren da spiller godt opp til de 200 - slik du ser det ut i fra din erfaring og kunnskap.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Vel, jeg vil ikke kalle mine enheter for subs, heller basskasser kanskje.
    De består av 6x12" på hver side, og låter fint opp til 200 hz.
    Mit sub bas system spiller da også fint ved 200Hz. Men det fungere bare så meget bedre hvis de ikke gør :)
    Dette er interessant! Du har åpenbart prøvet deg mye frem. Si gjerne litt mer om hvorfor du mener en driver ikke kan gjengi både 20 og 200 Hz, forutsatt at denne driveren da spiller godt opp til de 200 - slik du ser det ut i fra din erfaring og kunnskap.
    Når man står og ser på en 18" enhed der gengiver en 30Hz tone med et lydtryk på eks 110db ser hvordan den bevæger sig voldsomt vil samme enhed ikke kunne gengive en 200Hz rent. Det samme sker eks i en typisk 2vejs højttaler hvor bassen skal spille højt her går det typisk ud over mellemtone.

    Jeg har hørt dette flere gange.

    Men lige en bemærkning på din udtalelse :slik du ser det ut i fra din erfaring og kunnskap.
    Ingen siger du/i skal gøre som jeg skriver på ingen måde. Dette er bare hvad jeg har erfaret.
    Når man først her hørt et bas system der gengiver rent ved høje lydtryk og ser enheder der bevæger sig ganske få millimeter fordi der er mange af dem så ser man jeg ikke tilbage.
    jeg kan gengive bas ved et lydtryk på 140dB ... Jeg kan . Men jeg kommer aldrig til det. Jeg spiller måske 100/110 dB når det går hårdt for sig. Så jeg når aldrig deres yde evne
    Men vil man bare have mere bas eller vil man have sub bas. 2 forskelle ting :)

    Men igen .. gør da som i/du synes. Man skal da ikke føle sig tvunget til at gøre det jeg skriver.

    Vh
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.303
    Antall liker
    8.340
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg vil ikke kalle mine enheter for subs, heller basskasser kanskje.
    De består av 6x12" på hver side, og låter fint opp til 200 hz.
    Mit sub bas system spiller da også fint ved 200Hz. Men det fungere bare så meget bedre hvis de ikke gør :)
    Dette er interessant! Du har åpenbart prøvet deg mye frem. Si gjerne litt mer om hvorfor du mener en driver ikke kan gjengi både 20 og 200 Hz, forutsatt at denne driveren da spiller godt opp til de 200 - slik du ser det ut i fra din erfaring og kunnskap.
    Når man står og ser på en 18" enhed der gengiver en 30Hz tone med et lydtryk på eks 110db ser hvordan den bevæger sig voldsomt vil samme enhed ikke kunne gengive en 200Hz rent. Det samme sker eks i en typisk 2vejs højttaler hvor bassen skal spille højt her går det typisk ud over mellemtone.

    Jeg har hørt dette flere gange.

    Men lige en bemærkning på din udtalelse :slik du ser det ut i fra din erfaring og kunnskap.
    Ingen siger du/i skal gøre som jeg skriver på ingen måde. Dette er bare hvad jeg har erfaret.
    Når man først her hørt et bas system der gengiver rent ved høje lydtryk og ser enheder der bevæger sig ganske få millimeter fordi der er mange af dem så ser man jeg ikke tilbage.
    jeg kan gengive bas ved et lydtryk på 140dB ... Jeg kan . Men jeg kommer aldrig til det. Jeg spiller måske 100/110 dB når det går hårdt for sig. Så jeg når aldrig deres yde evne
    Men vil man bare have mere bas eller vil man have sub bas. 2 forskelle ting :)

    Men igen .. gør da som i/du synes. Man skal da ikke føle sig tvunget til at gøre det jeg skriver.

    Vh
    Hvilke og hvor mange elementer bruker du når du skal ha 140 db? Er dette ved 30hz som du sier lengre opp i din kommentar?
    Skal du klare dette må du ha ganske mange store. Jeg klarer vel ca 120db ved 20 hz
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Dette er interessant! Du har åpenbart prøvet deg mye frem. Si gjerne litt mer om hvorfor du mener en driver ikke kan gjengi både 20 og 200 Hz, forutsatt at denne driveren da spiller godt opp til de 200 - slik du ser det ut i fra din erfaring og kunnskap.
    Når man står og ser på en 18" enhed der gengiver en 30Hz tone med et lydtryk på eks 110db ser hvordan den bevæger sig voldsomt vil samme enhed ikke kunne gengive en 200Hz rent. Det samme sker eks i en typisk 2vejs højttaler hvor bassen skal spille højt her går det typisk ud over mellemtone.

    Jeg har hørt dette flere gange.

    Men lige en bemærkning på din udtalelse :slik du ser det ut i fra din erfaring og kunnskap.
    Ingen siger du/i skal gøre som jeg skriver på ingen måde. Dette er bare hvad jeg har erfaret.
    Når man først her hørt et bas system der gengiver rent ved høje lydtryk og ser enheder der bevæger sig ganske få millimeter fordi der er mange af dem så ser man jeg ikke tilbage.
    jeg kan gengive bas ved et lydtryk på 140dB ... Jeg kan . Men jeg kommer aldrig til det. Jeg spiller måske 100/110 dB når det går hårdt for sig. Så jeg når aldrig deres yde evne
    Men vil man bare have mere bas eller vil man have sub bas. 2 forskelle ting :)

    Men igen .. gør da som i/du synes. Man skal da ikke føle sig tvunget til at gøre det jeg skriver.

    Vh
    Hvilke og hvor mange elementer bruker du når du skal ha 140 db? Er dette ved 30hz som du sier lengre opp i din kommentar?

    Skal du klare dette må du ha ganske mange store. Jeg klarer vel ca 120db ved 20 hz
    Hold nu op ... :) :) Dit indlæg fik smilet frem... Min er større end din
    Nå nu må vi hellere være ordenlige :) det er JBL der skriver det i deres data blad at de kan dette. Jeg har aldrig været i nærheden af det.

    Vh
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.303
    Antall liker
    8.340
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette er interessant! Du har åpenbart prøvet deg mye frem. Si gjerne litt mer om hvorfor du mener en driver ikke kan gjengi både 20 og 200 Hz, forutsatt at denne driveren da spiller godt opp til de 200 - slik du ser det ut i fra din erfaring og kunnskap.
    Når man står og ser på en 18" enhed der gengiver en 30Hz tone med et lydtryk på eks 110db ser hvordan den bevæger sig voldsomt vil samme enhed ikke kunne gengive en 200Hz rent. Det samme sker eks i en typisk 2vejs højttaler hvor bassen skal spille højt her går det typisk ud over mellemtone.

    Jeg har hørt dette flere gange.

    Men lige en bemærkning på din udtalelse :slik du ser det ut i fra din erfaring og kunnskap.
    Ingen siger du/i skal gøre som jeg skriver på ingen måde. Dette er bare hvad jeg har erfaret.
    Når man først her hørt et bas system der gengiver rent ved høje lydtryk og ser enheder der bevæger sig ganske få millimeter fordi der er mange af dem så ser man jeg ikke tilbage.
    jeg kan gengive bas ved et lydtryk på 140dB ... Jeg kan . Men jeg kommer aldrig til det. Jeg spiller måske 100/110 dB når det går hårdt for sig. Så jeg når aldrig deres yde evne
    Men vil man bare have mere bas eller vil man have sub bas. 2 forskelle ting :)

    Men igen .. gør da som i/du synes. Man skal da ikke føle sig tvunget til at gøre det jeg skriver.

    Vh
    Hvilke og hvor mange elementer bruker du når du skal ha 140 db? Er dette ved 30hz som du sier lengre opp i din kommentar?

    Skal du klare dette må du ha ganske mange store. Jeg klarer vel ca 120db ved 20 hz
    Hold nu op ... :) :) Dit indlæg fik smilet frem... Min er større end din
    Nå nu må vi hellere være ordenlige :) det er JBL der skriver det i deres data blad at de kan dette. Jeg har aldrig været i nærheden af det.

    Vh
    Du må lese det jeg skriver, ikke plukk det fra hverandre.
    Er ikke ute etter at din eller min er størst, var bare voldsomt det du sier.
    er en del fysiske lover som spiller inn ved lave frekvenser for å få lydtrykk.
    En 18" klarer ikke 140db ved 30 hz da må den jo ha en voldsom slaglengde.
    Nei min er jo ikke større en din i denne forklaringen din, jeg klarer jo "bare" 120db
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.357
    Antall liker
    102.245
    Torget vurderinger
    23
    Regn 1 x 15" pr. m2 rom. Mindre kan det ikke gjøres.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvilke og hvor mange elementer bruker du når du skal ha 140 db? Er dette ved 30hz som du sier lengre opp i din kommentar?

    Skal du klare dette må du ha ganske mange store. Jeg klarer vel ca 120db ved 20 hz
    Hold nu op ... :) :) Dit indlæg fik smilet frem... Min er større end din
    Nå nu må vi hellere være ordenlige :) det er JBL der skriver det i deres data blad at de kan dette. Jeg har aldrig været i nærheden af det.

    Vh
    Du må lese det jeg skriver, ikke plukk det fra hverandre.
    Er ikke ute etter at din eller min er størst, var bare voldsomt det du sier.
    er en del fysiske lover som spiller inn ved lave frekvenser for å få lydtrykk.
    En 18" klarer ikke 140db ved 30 hz da må den jo ha en voldsom slaglengde.
    Okay okay så misforstod jeg .... Jeg har et sæt Snell Sub 1800. Denne enhed har dobbelt spider med en jernstang imellem .Snell siger den kan flytte sig 3"
    Jeg vedlægger nogle fotos fra nettet .
    Udover det har jeg 8X15" JBL . 5674 : https://www.hifisentralen.no/forume...etc/93769-det-startede-med-en-2-vejs-jbl.html

    Snell Sub enhed :
    277887_489210781088988_1083735427_o.jpg
    540297_489210714422328_1166581830_n.jpg



    Hvis tråd starter synes mit indlæg ikke er passende slettes det :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.287
    Antall liker
    16.318
    Sted
    Østfold
    Doppler (hørbar) slår til ved en membranhastighet omkring 1m/s. Det tilsvarer omkring 6mm slaglengde ved 30Hz. Ved 15Hz tilsvarer det omkring 12mm slaglengde, og ved 60Hz, bare 3mm slaglengde. Dette er omtrent hørbarhetsgrensa og den sier heller ingen ting om hvordan vi opplever dopplereffekten i praksis. Det er viktig å huske at med store drivere så vil lydtrykket være ganske høyt og vi legger derfor i mindre grad merke til dopplereffekten. En 6,5" coax som spiller alene hele veien ned vil produsere ganske så kraftig dopplereffekt selv ved moderate lydtrykk. En 18" spiller de samme tonene 18dB høyere før den samme effekten slår til, men på grunn av det høyere lydtrykket er den noe mindre hørbar.

    Men tilbake til dette med hørbarhet. Om vi isolerer dopplereffekten til bare én tone, noe vi i prinsippet har gjort her, får vi faktisk den lavest tenkelige membranhastigheten for den tonen. Om den samme membranen skal reprodusere en dobbelt så høy frekvens, og en 4 ganger så høy frekvens samtidig, og disse er helt i fase, vil stigetiden bli høyere og membranhastigheten går ytterligere noe opp. Dette gjør dopplereffekten verre igjen.

    Men da er det to ting som er viktig å merke seg. For det første er det mange som tror at lydtrykk dannes som følge av volumet membranen fortrenger i rommet. Dette er blant annet opphav til uttrykk som "trykksetter rommet" osv. Men et rom er ikke særlig tett, og det å dytte inn 0,5 liter ekstra luft i rommet er ikke akkurat noe som gir et permanent overtrykk. Men altså, det er akselerasjonen som skaper lydtrykket. Altså er det et direkte samsvar mellom fysisk lufttrykk og membranens akselerasjon. Trykkamplituden i luft er da altså lik som den dobbeltderiverte av det elektriske signalet, og det er også den dobbeltderiverte av det elektriske signalet som gir oss lydtrykk som konsekvens av tid.

    Dette kan man forklare også ved å holde derivasjon helt utenfor. La oss si at membranen står i ro. Den begynner så å akselerere. Det dannes da både et lufttrykk og en hastighet. Begge to er avhengig av hvor lenge membranen akselererer og hvor stor akselerasjonen er. Dersom frekvensen er relativt høy, og man har samtidige frekvenser, kan akselerasjonen bli svært høy, hastigheten blir høy, og i tillegg blir lufttrykket og dermed også lydtrykket høyt.

    Nå er neppe noen spesielt overrasket over at mer fysisk slaglengde gir raskere membranbevegelse, mer doppler, og ikke minst mer lydtrykk. Men om vi for eksempel begrenser lydtrykket og heller lar høyttaleren gå lenger ned i frekvens produserer vi ikke noe mer dopplereffekt enn om vi gjør det samme oppover i frekvens. Så om vi har en mellomtone som skal gjengi 300Hz og 1kHz så er ikke doppler noe mindre problem i den driveren enn det er i en bassdriver. Derfor synes jeg ideen om doppler fra bassene er ganske tåpelig. Disse driverne har i de fleste tilfeller langt mer membranareal enn mellomtonen i samme høyttaler og ender opp med langt lavere membranhastighet.

    Det som derimot er et stort problem er dårlige motorer. Vi kjenner jo til effekten av mellomtone som låter ganske surt fordi bass/mellomtonene skal slå helt fra Moss til Horten og tilbake igjen 40 ganger i sekundet. Listen over ubehageligheter som skjer i en høyttalermotor når dette begynner å bevege seg er lang som et vondt år. Dette påvirker delefilteret, det påvirker driverens kraftfaktor, dens resonansfrekvens, dens induktans, magnetkretsens stabilitet, den lagrer et slags "minne" i stålet som skal løses ut før man er tilbake til null igjen, osv osv. Størrelsen på en del av disse forvrengningsfenomenene er faktisk så voldsom at jeg er overrasket over at doppler får den oppmerksomheten det gjør i høyttalere. Vel, ikke at det er veldig mye omtalt, men det finnes en og annen diskusjon rundt det fra tid til annen.

    Det er også to ting jeg ikke har nevnt i denne sammenhengen. For det første vil doppler være klart mest hørbart i øvre mellomtone. Vår følsomhet for pitch i dette området er fantastisk. Det betyr at en bass som skal spille 200Hz, men ikke mye høyere, produserer doppler i et område der det ikke er veldig hørbart. Den etter alle solemerker langt mindre mellomtonen, som skal spille mye lenger opp i frekvens, er den med de virkelige problemene når det kommer til dette emnet.

    Den andre og siste tingen jeg ikke hadde nevnt er det man kan sammenfatte som "andre effekter". Man kan lytte etter doppler, og mene bestemt at man hører det, men allikevel er det andre effekter man egentlig hører. Men man kan også oppleve å få en forbedring når man gjør en endring, og velge å tilskrive effekten til feil del av systemet. Et eksempel på dette er når man har 2 subwoofere fra før, men bytter til 8 stk av samme størrelse som de to første. De 8 er stacket i høyden, og man konkluderer raskt med for eksempel at driverne er bedre, at kassene er bedre, at kort slaglengde er en slags magisk resept osv. Realiteten kan være så enkel som at det passer rommet mye bedre å få noen basser litt opp i høyden, og i veldig mange rom er dette også rent faktisk en realitet. God gammeldags harmonisk forvrengning og intermodulasjonsforvrengning er også parametre man må ta med seg i det totale regnestykket. Å konkludere med at fordi det ble bedre har man dermed "hørt dopplereffekten" blir veldig lite vitenskaplig for å si det pent.


    Lassencad Jeg vet ikke om det egentlig er den effekten du sikter til, men det var en som gikk helt bananas på DIYaudio om emnet, så jeg hadde litt inspirasjon til å skrive om dette fra før.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Snickers-is
    Lassencad Jeg vet ikke om det egentlig er den effekten du sikter til, men det var en som gikk helt bananas på DIYaudio om emnet, så jeg hadde litt inspirasjon til å skrive om dette fra før.

    jo det var netop doppler effekten. Et udmærket langt indlæg :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Listen over ubehageligheter som skjer i en høyttalermotor når dette begynner å bevege seg er lang som et vondt år.
    Indeed. Det aller meste av forvrengning øker med utsving, og så er det noen forvrengningsformer som øker med strømtrekk også. Det eneste som kan redde stumpene er at det ofte er såpass lavereordens forvrengning at den maskeres av grunntonen ved lavere volumer, men når det begynner å låte "høggorm" når man skrur opp er det gjerne dette man hører.

    https://www.klippel.de/fileadmin/_migrated/content_uploads/Klippel_Nonlinearity_Poster.pdf
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Griller er drit enkelt og billig å lage selv. Snepperter kan bestilles hos Dynabel og koster ingenting. Høyttalerstoff kjøpes hos Biltema, og koster også nesten ingenting.
    Rammer lager og former man selv akkurat som man vil, og det kjøper man i kapphylla på Byggtema, Bygger'n, Maxbo for ingenting kroner.
    Stiftepistol har alle i roteskuffen, og har du ikke, er det billig på Billigtema.

    Blir like fine griller som på butikkhøyttalere, uten veldig mye jobb & anstrengelser.
    Denne tråden omhandler vel ikke griller.

    Ferdig med saken.:D

    Vis vedlegget 558579

    Dårlig bilde, og feil lys. Grillene er svarte, men ser ut som grå. Laget på få timer. Nesten gratis.
    Bare stoffgrill beskytter ikke mot nysgjerrige barnefingre og overivrige støvsugerførere. Men en tanke jeg har hatt er å kjøpe en solid grill og trekke denne med høyttalerstoff. Det er kanskje det peneste.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.303
    Antall liker
    8.340
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Griller er drit enkelt og billig å lage selv. Snepperter kan bestilles hos Dynabel og koster ingenting. Høyttalerstoff kjøpes hos Biltema, og koster også nesten ingenting.
    Rammer lager og former man selv akkurat som man vil, og det kjøper man i kapphylla på Byggtema, Bygger'n, Maxbo for ingenting kroner.
    Stiftepistol har alle i roteskuffen, og har du ikke, er det billig på Billigtema.

    Blir like fine griller som på butikkhøyttalere, uten veldig mye jobb & anstrengelser.
    Denne tråden omhandler vel ikke griller.

    Ferdig med saken.:D

    Vis vedlegget 558579

    Dårlig bilde, og feil lys. Grillene er svarte, men ser ut som grå. Laget på få timer. Nesten gratis.
    Bare stoffgrill beskytter ikke mot nysgjerrige barnefingre og overivrige støvsugerførere. Men en tanke jeg har hatt er å kjøpe en solid grill og trekke denne med høyttalerstoff. Det er kanskje det peneste.
    Hold da for fanden kona unna det området.
    Kona mi setter ikke sine vakre lange ben innenfor de dører:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.287
    Antall liker
    16.318
    Sted
    Østfold
    Jeg kjenner hodet boble over av freidige kommentarer om hvor hun i stedet befinner seg :D

    Men i sakens anledning kan jeg jo tillate meg et tematisk sidesprang i form av en god gammel vits som om ikke annet tar for seg temaet hvor kona befinner seg:
    En yngre kar med litt for stort selvbilde, på et større salgskontor der en av kollegene var en litt stillfaren godt voksen kar som for lengst hadde mistet alle spor etter hår på issen, ser sitt snitt til å lire av seg en frekkhet. Han går bort til den skallede i lunchen, stryker ham over issen og sier: - Du verden, dette er jaggu like glatt som rumpeballene til min kjære kone jo!

    Den eldre herren kikker opp på ham, løfter hånden og stryker over sin egen isse, før han sier: - Jah, så sannelig, det var til forveksling likt!
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Griller er drit enkelt og billig å lage selv. Snepperter kan bestilles hos Dynabel og koster ingenting. Høyttalerstoff kjøpes hos Biltema, og koster også nesten ingenting.
    Rammer lager og former man selv akkurat som man vil, og det kjøper man i kapphylla på Byggtema, Bygger'n, Maxbo for ingenting kroner.
    Stiftepistol har alle i roteskuffen, og har du ikke, er det billig på Billigtema.

    Blir like fine griller som på butikkhøyttalere, uten veldig mye jobb & anstrengelser.
    Denne tråden omhandler vel ikke griller.

    Ferdig med saken.:D

    Vis vedlegget 558579

    Dårlig bilde, og feil lys. Grillene er svarte, men ser ut som grå. Laget på få timer. Nesten gratis.
    Bare stoffgrill beskytter ikke mot nysgjerrige barnefingre og overivrige støvsugerførere. Men en tanke jeg har hatt er å kjøpe en solid grill og trekke denne med høyttalerstoff. Det er kanskje det peneste.
    Hold da for fanden kona unna det området.
    Kona mi setter ikke sine vakre lange ben innenfor de dører:)
    Tror jeg skal slite litt med å holde hun unna stuen 😬
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg er ikke enig med deg Lassencad, fordi dette er veldig individuelt. Det kommer helt an på rom, plassering, og bassløsning.
    Noen bass elementer egner seg kun for dypbass, mens andre egner seg for både dypbass og midbass.
    Utvid horisonten, og gjør besøk hos folk som har forskjellige løsninger i bassen. :D

    (mine basser deles på 200 hz som et eksempel)
    Det er det at hvis en bruker 2 ''subber'', så behøver man ikke å dele så lavt og man får en bedre registerbalanse. Har ennå ikke hørt et enkelt sub-system som gjør det. Vanskeligere å tilpasse både lydmessig og å plassere.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er ikke enig med deg Lassencad, fordi dette er veldig individuelt. Det kommer helt an på rom, plassering, og bassløsning.
    Noen bass elementer egner seg kun for dypbass, mens andre egner seg for både dypbass og midbass.
    Utvid horisonten, og gjør besøk hos folk som har forskjellige løsninger i bassen. :D

    (mine basser deles på 200 hz som et eksempel)
    Det er det at hvis en bruker 2 ''subber'', så behøver man ikke å dele så lavt og man får en bedre registerbalanse. Har ennå ikke hørt et enkelt sub-system som gjør det. Vanskeligere å tilpasse både lydmessig og å plassere.
    Jo, sant nok.
    Men min kommentar kom med utgangspunkt i at de som driver seriøs fullskalalyd vil da bruke suber/bassløsninger i stereo som et minimum.

    Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor man deler.
    Deler man på 50-60 hz, går det sikkert fint å kjøre i mono.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hei.
    Har nylig bygget meg noen Seas Loki og ser på alternativer for å bygge subwoofer.
    Jeg har noen begrensninger:
    - Det skal være én subwoofer. Dette kan muligens utvides til to i fremtiden, men heller lite sannsynlig.
    - Skal kun brukes til musikk. Derfor tenker jeg lukket kasse er veien å gå.
    - Helst så liten som mulig uten at det forringer kvaliteten, der igjen lukket kasse.
    - Skal ikke koste skjorten.

    Riktig nok er det gøy med bass til å rive ned huset, men realistisk sett så blir det mest lytting på moderat nivå, innimellom på relativt høyt nivå.
    Jeg har sett på noen alternativer og ønsker tilbakemeldinger, samt andre forslag:

    - 2 x SEAS L26RO4Y Seas XM004-04 L26RO4Y - DYNABEL AS
    Hypex PSC2.400D skilter med 2 x 400 watt, men slik jeg leser det leverer strømforsyningen bare 400 watt, så realitisk vil hvert element bare se 200 watt (som bare er 50 watt under oppgitt RMS). Et alternative er Hypex PSC2.700D som er på tilbud til 5500. Men da ender prisen på 11 500 kr bare for elementer og forsterker, som egentlig er mer enn jeg har lyst å bruke.

    - 1 x Scan-Speak bass 30W/4558T00 Scan-Speak bass 30W/4558T00 - DYNABEL AS
    med Hypex PSC2.400D. Da ender vi på nesten halve prisen med 6100 kroner, som er langt mer edruelig.

    Alternativt kan det brukes 1 x SEAS L26RO4Y med slave. Men jeg er usikker på hva dette vil ha å si for lyden.
    Noen innspill?
    Lidt fakta info. En udmærket artikel ... Synes jeg :)

    HIFI4ALL.DK | Indsigtsartikler | Lyd & H?jttalerbyg - 6. del
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Noen som har tips til en fin grill til 12" element? Scan-Speak bass 30W/4557T00. Enten en fin en som jeg fester permanent, eller en løsning med magneter. Med en smårolling må det beskyttes!
    Om du fremdeles er på utkikk etter finmasket grill, så har Dynabel salg på alle finmaskede griller. 49Kr stk for 12" grill. Grill finmasket 12", stk - DYNABEL AS
    Hvordan i all verden har jeg klart å overse den? Var jo akkurat slik jeg så etter.
    Men nå ha jeg uansett funnet en på parts-express som min onkel tar med til Norge, så det skal løse seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn