Valg av subwoofer-bygg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AleksanderMR

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    4
    Hei.
    Har nylig bygget meg noen Seas Loki og ser på alternativer for å bygge subwoofer.
    Jeg har noen begrensninger:
    - Det skal være én subwoofer. Dette kan muligens utvides til to i fremtiden, men heller lite sannsynlig.
    - Skal kun brukes til musikk. Derfor tenker jeg lukket kasse er veien å gå.
    - Helst så liten som mulig uten at det forringer kvaliteten, der igjen lukket kasse.
    - Skal ikke koste skjorten.

Riktig nok er det gøy med bass til å rive ned huset, men realistisk sett så blir det mest lytting på moderat nivå, innimellom på relativt høyt nivå.
    Jeg har sett på noen alternativer og ønsker tilbakemeldinger, samt andre forslag:

- 2 x SEAS L26RO4Y Seas XM004-04 L26RO4Y - DYNABEL AS
    Hypex PSC2.400D skilter med 2 x 400 watt, men slik jeg leser det leverer strømforsyningen bare 400 watt, så realitisk vil hvert element bare se 200 watt (som bare er 50 watt under oppgitt RMS). Et alternative er Hypex PSC2.700D som er på tilbud til 5500. Men da ender prisen på 11 500 kr bare for elementer og forsterker, som egentlig er mer enn jeg har lyst å bruke.

- 1 x Scan-Speak bass 30W/4558T00 Scan-Speak bass 30W/4558T00 - DYNABEL AS
    med Hypex PSC2.400D. Da ender vi på nesten halve prisen med 6100 kroner, som er langt mer edruelig.

Alternativt kan det brukes 1 x SEAS L26RO4Y med slave. Men jeg er usikker på hva dette vil ha å si for lyden.
    Noen innspill?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    6.830
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Høres allerede ut som du har en god plan.
    Jeg har egentlig ikke noe å tilføye...eller Eminence LAB-12, kan det være et alternativ?
    Koster et par hundrelapper mer enn LROY, men jeg ser lite om den på nett, og vet ikke hvor bra den er.
    Ganske anvendelig 12" som brukes både i tapped horn, bassrefleks, og lukket kasse.

Jeg har hørt den i tapped horn, og det låter veldig bra.
    Men det blir veldig stort.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.302
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Roy spiller exstremt bra, har hørt de ved flere anledninger.
    Kjør på, og legg ut bilder av byggingen :=)

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    1.411
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Seas L26ROY har optimal qts for portet/passiv radiator, men litt for lav for lukket kasse med mindre du booster mye via dsp'en. Ved lukket ville jeg sett på noe sånt som CSS SDX10 XBL2 eller Dayton Ultimax 10. Kjøp kabinett av DIY Soundgroup og kjøp en Behringer Inuke DSP og sett inn en stillegående pc vifte.

Kjørte selv en slik Inuke på mine Tuba THT'er, var veldig fornøyd med den.

Hvis du ender opp med Seas og passive radiatorer så husk at du må ha over dobbelt så mye VD (volume displacement) på radiatorene som selve basselementet.

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    1.411
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Slave er ideelt for små volumer. Problemet er at man må ha mye mer VD for radiatorene enn for basselementet. Simulerte den suben til Troels Gravesen i Winisd, og ved bruk av 1stk passive radiator av samme størrelse som basselementet så struper max spl dramatisk.

AleksanderMR

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    4
    Takk for innspill!
    Jeg prioriterer stram og nøyaktig bass fremfor SPL og veldig lave frekvenser, derfor er jeg litt skeptisk til slave. Hvis noen mener det er ubegrunnet er jeg lyttevillig. Jeg heller litt mot Scan-speak W30 fremfor L26RO4Y pga størrelsen. En 12" er kanskje nok for mitt bruk, men en 10" blir kanskje litt for knapt. Og to av de blir veldig dyrt. Om ikke noen mener at jeg kan drive to L26RO4Y med en Hypex PSC2.400? 400 watt totalt.
    Noen som har erfaring med Scan-speak W30? Ser Troels Gravesen bruker lillebroren og er fornøyd med den, så det lover jo godt.

AleksanderMR

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    4

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    1.411
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok du nærmer deg fort at det er like greit å kjøpe en Arendal Sound sub :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    6.830
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    11642698_800.jpg

Eminence LAB-12.

3249,- i norsk nettbutikk.
    Kan også kjøpes i butikk på Grünerløkka i Oslo.

ufo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    253
    har ikke LROY mye større slaglengde? hjelper ikke da at peerless er 2" større

AleksanderMR

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    4

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    1.411
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Man må først bestemme seg for hva slags kasse man ønsker. Portet eller slave så er jeg enig at L26ROY, Scan-speak W30 og Eminence LAB12 har gode parametere.
    Men om man vil ha lukket kasse så ville jeg valgt noe annet. Ser at AVshop har Dayton Ultimax 12 og 15 til henholdsvis 2999 og 3499. Helt ærlig så tror jeg ikke du finner bedre elementer til prisen for lukket kasse.

https://www.avshop.no/product/dayton-um12-22-12-ultimax-subwoofer-driver-600w-rms/

https://www.avshop.no/product/dayton-um15-22-15-ultimax-subwoofer-driver-800w-rms/

AleksanderMR

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    4
    Man må først bestemme seg for hva slags kasse man ønsker. Portet eller slave så er jeg enig at L26ROY, Scan-speak W30 og Eminence LAB12 har gode parametere.
    Men om man vil ha lukket kasse så ville jeg valgt noe annet. Ser at AVshop har Dayton Ultimax 12 og 15 til henholdsvis 2999 og 3499. Helt ærlig så tror jeg ikke du finner bedre elementer til prisen for lukket kasse.

https://www.avshop.no/product/dayton-um12-22-12-ultimax-subwoofer-driver-600w-rms/

https://www.avshop.no/product/dayton-um15-22-15-ultimax-subwoofer-driver-800w-rms/
    Jeg har sett på Ultimax. Utfordringen der blir da matingen av elementet. Pga plassbegrensninger må det bli plateforsterker, og jeg vil ha DSP. Hypex PSC2.400 blir litt knapp med sine 400 watt gjerne. Andre alternativer jeg finner koster mye.
    Denne forsterkeren har krefter nok, men såvidt jeg kan se kan man ikke lage avansert EQ på den.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    6.830
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ekstern DSP er også en løsning, og gir i mange tifeller større/bedre fleksibilitet.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    1.191
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Til musikk ville jeg på generell basis anbefale stort membranareal foran lang slaglengde. Det er også et spørsmål om det kanskje er viktigere med dynamikk en lavest mulig f3. ROY er god kjent som subwoofer, jeg ville nok likevel kanskje valgt enkelheten med ett litt større element i lukket kasse. W30 elementet kjenner jeg ikke, men har veldig god erfaring med 32w.

AleksanderMR

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    4
    Jeg har klart å slette innlegget mitt to ganger. Jeg prøver igjen.
    Jeg ser at problemet mitt fort blir å finne en forsterker som er kraftig nok til mange av forslagene her. Sjal jeg over 400 watt kan jeg fort legge på noen tusenlapper. Noen som har forslag til løsning, eller tanker om disse to:

https://www.hifikit.se/hifi/slutsteg/subbas/sub-amp-sa-1.html#horizontalTab1
    + masse effekt, plateforsterker, god pris
    - begrensede justeringsmuligheter

https://evenstadmusikk.no/behringer...rgokez_7Vn8JWa26mnDI5av1POJFe84RoCzxkQAvD_BwE
    + masse effekt, tilsynelatende gode justeringsmuligheter, lav pris
    - mistenkelig lav pris?

MusicBear

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Antall liker
    1.944
    https://evenstadmusikk.no/behringer...rgokez_7Vn8JWa26mnDI5av1POJFe84RoCzxkQAvD_BwE
    + masse effekt, tilsynelatende gode justeringsmuligheter, lav pris
    - mistenkelig lav pris?
    Jeg vet at flere som benytter Behringer innen PA har liggende ekstra komponenter klare, som settes inn når noe ryker. Merk deg jeg skrev ikke dersom men når noe ryker. Men som de sier; er så billig at man kan bytte mange de ganger. Vær også oppmerksom på at angitte forsterker-effekter i praksis føles som mye mindre enn det som er oppgitt av Behringer. Så kan man se det fra en motsatt vinkel - er Behringer verdt sine kroner til tross for så billig.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    6.830
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Behringer kan også ødelegge elementer når de havarerer.
    Av egen erfaring kjøper jeg ikke mer av denne produsenten.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    2.817
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå er ikke elementets effekttålighet det samme som et absolutt krav om at så mye effekt MÅ forsterkeren kunne avgi. En del proffelementer har oppgitt effekttålighet i kW-klassen, men dette er i forhold til å gi lydtrykk på 120dB.

Du må finne ut av hvor høyt trenger du å spille, og hvor mye effekt må du gi elementet for å oppnå dette lydtrykket. Det er forsåvidt greit å ha headroom, men husk på at en dobling av effekt gir bare 3dB økning i lydtrykk. Om du har 400W forsterker, og elementet kan håndtere 500W, så vil mao ikke de siste 100W ha så mye å si.

En annen sak du må ha i bakhodet, hvis du går på bassrefleks eller slavebass, er at ofte vil du kunne bånne elementet ved lavfrekvente lyder, lenge før påtrykt merkeeffekt.

Scanspeak 30W4558 høres ut som et fornuftig valg. En bassreflekskasse på rundt 90 liter med lav tuning kan være verdt å se på. Du minsker kravet til effekt ganske mye med en bassrefleks/slavebass-løsning...

Johan-Kr

AleksanderMR

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    4
    Behringer er ute.
    Hva med Dayton ultimax 12, som tidligere foreslått, sammen med Hypex PSC2.400 på 400 watt? Noen som har erfaring med det elementet og troen på en subwoofer med det elementet og forsterkeren?

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    405
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Er en kompis av meg som selger 2 stykk DIY subber med 32W elementer med Behringer NX3000D, kassene er bygget i finér, er meget solide og "døde". Har selv prøvd disse to kassene og de funka ok hos meg, men i alle andre rom vil de antakeligvis fungere bedre.
    Finishen på disse subba er "helt utrolig" tatt i betraktning av at de er DIY, de er laget av inselwind her inne. Send meg PM om du lurer på mer om subba.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    2.817
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Forsterkermessig, kan det kanskje være en ide å se på Crown XTI. Disse har innebygd dsp.

Johan-Kr

AleksanderMR

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    4

MusicBear

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Antall liker
    1.944
    Etter masse googling så er meningene stort sett slik: Dayton ultimax gir mye trøkk, mens scan-speak w30 gir god lydkvalitet. Sistnevnte er en prioritet hos meg. Jeg kan få sistnevnte for rett over 2000 kr. Eller scan-speak w32 for 5000 kr. Er det verdt de ekstra pengene? I så fall hvorfor?
    Begge blir i tilfelle kjørt med en Hypex FA501.

https://www.hifikit.se/komponenter/hogtalarelement/hifi/discovery-30w-4558t00.html#horizontalTab1

https://www.hifikit.se/32w-4878t00.html
    Husk et par ting, blant de komponenter du her har sett deg ut:

1. Scan-Speak W30 har en slave laget til bruk sammen med seg (hvilket jeg mener er en stor fordel, dersom du da ikke skal kjøre lukket kabinett)

2. Hypex FA502 koster så lite mer enn én-kanaleren, at det blir småpenger dersom du ønsker dobbelts så stor kontroll (dersom du benytter deg av to drivere)

3. Så lenge du søker etter en ren sub (som jeg antar skal deles lavt), ville jeg fremfor 1 x W32 også vurdert 2 x W30 med Hypex FA502, som koster deg minimalt ekstra i forhold til W32 + FA501. Du kan også velge trykk kammer, og la justeringer med Hypex'n erstatte bassrefleksrøret eller slaver (samme gjelder også for W32). Enda bedre, samme løsning men med 2 x slaver på W30, men da koster det plutselig mer.

4. Ved løsning 2 x W30 har du også den store fordel at du kan montere elementene hver sin vei, altså frem-/bakover eller høyre/venstre og med dette utjevner du vibrasjoner fra bare én side som når du har kun ett element. At bassen går i flere retninger er også ofte en stor fordel mht. stående bølger & "sånne greier!"

5. Vær sikker på at den som bidrar med riktig kabinettvolum og evt. riktig bassrefleksrør virkelig KAN det han holder på med. Jeg er sikker på at alt for mange dårlige utregninger av bassrefleks er mye skyld mye av kritikken bak dette.

Dersom noen slaver eventuelt kan passe godt sammen med "super-driveren" W32 - hmmm - da ville jeg selv vurdert dette sterkt!!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn