Høyttalere Valg av subwoffer

havørn

Medlem
Ble medlem
26.07.2020
Innlegg
11
Antall liker
1
Sted
Kvinnherad
Hei. Er er ganske fersk når det gjelder hifi,så trenger litt hjelp. Jeg har kjøpt meg en Primare i22 dac forsterker, Klipsch RP 280F høytalere. Syntes det er lite bass ,så jeg trengte eg skulle kjøpe en subwofer for og få mer trykk og bass. Ser på en XTZ 10.17. Kan det vere noe? Rommet er 4x4 m 2.30 m til taket. Står ett bord, en 2 og en 3 seter i rommet. Musikkvalg er Rock som Nightwish, Iron Maiden men også eldre Rock. Liker godt live konsertene til Nightwish etter 2012.Hjelp tåles imot med stor takk.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Hvorfor ikke kjøpe en klipsch sub også? Så får de visuell matching, samtidig som de trykker bra og spiller ganske bra på musikk.
 

havørn

Medlem
Ble medlem
26.07.2020
Innlegg
11
Antall liker
1
Sted
Kvinnherad
Hei. Leste bare ett annet innlegg om samme forsterker der de anbefaler xx og Tel som alternativer iforrhold til styrken på forsterkeren. Som sagt er eg ganske ny i hifi verden. Takker for innspill😊.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Rel er jo bra, xtc kjenner jeg ikke til. Men Rel går du ikke feil med lydmessig. Angående elektrisk matching mot forsterker så har ikke det så mye å så langt jeg vet iallefall. En subwoofer er jo aktiv.
 
M

MarkusH

Gjest
Xtz W10.16 er ikke noe dumt valg heller, men disse må kjøpes brukt. Jeg har hatt fire stykker av de og to av storebroren W12.16. Begge disse modellene er mye 'bang for the buck', de er forholdsvis lette å få tak i og lette å selge igjen (det er faktisk en stor fordel), de har mange funksjoner på forsterkeren (tre brytere for justering av mengde bass på gitte frekvenser og highpass), de er enkle å plassere og spiller godt de fleste steder. Rel er muligens i en annen liga, aldri hørt noe slikt.
 

havørn

Medlem
Ble medlem
26.07.2020
Innlegg
11
Antall liker
1
Sted
Kvinnherad
Hei. Kom ifra jobb no og såg prisen på Rel😓. Ser Xtz ligger nermere mitt budsjett så kanskje eg skal prøve meg på de. Hva anbefaler man til mitt rom. 10.17 eller12.16?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
generell leveregel når det gjelder subwoofere: store og mange er alltid bedre enn små og få...

for å presisere litt; er prisen omtrent den samme vil du nok få mer moro av tolvtommern.
og om du finner ut at du skal ha enda mer moro, så kjøper du en tolvtommer til ved en senere anledning når du ser at det er en eller annen stakkar som har fått kjeft av samboern og må selge suben sin til en skammelig lav pris på finn.
 
L

Lassencad

Gjest
generell leveregel når det gjelder subwoofere: store og mange er alltid bedre enn små og få...

for å presisere litt; er prisen omtrent den samme vil du nok få mer moro av tolvtommern.
og om du finner ut at du skal ha enda mer moro, så kjøper du en tolvtommer til ved en senere anledning når du ser at det er en eller annen stakkar som har fått kjeft av samboern og må selge suben sin til en skammelig lav pris på finn.
Ja når man først har mærket en fysisk meget stor Sub med en eller flere meget store enheder ser man sig ikke tilbage :)
 
M

MarkusH

Gjest
generell leveregel når det gjelder subwoofere: store og mange er alltid bedre enn små og få...

for å presisere litt; er prisen omtrent den samme vil du nok få mer moro av tolvtommern.
og om du finner ut at du skal ha enda mer moro, så kjøper du en tolvtommer til ved en senere anledning når du ser at det er en eller annen stakkar som har fått kjeft av samboern og må selge suben sin til en skammelig lav pris på finn.
W12.16 er absolutt ikke å anbefale foran W10.16, mye bedre bass i 10" av de to .... Til film kan man velge W12.16, til musikk er det eneste valget W10.16 .... Det er stor forskjell på presisjon på disse to, dette må prøves (og det har jeg faktisk gjort). W12.16 er typisk blafresub, mens W10.16 er presis. Men en av disse holder ikke, jeg anbefaler to stk W10.16.
 

havørn

Medlem
Ble medlem
26.07.2020
Innlegg
11
Antall liker
1
Sted
Kvinnherad
Så da vil eg få mere trykk og bass. Trommene mer tydelige. Var ganske flatt med kun primare i 22 dac. Altså subb er veien og gå?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Kanskje.....kanskje ikke?
Det kan være en utfordring å få til jevn frekvensrespons i de dype oktaver i ett kvadratisk rom på 4x4 meter.
Eksperimenter med lytteposisjon og høyttaler posisjon før du går til innkjøp av subwoofer.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Når du skriver at det er lite bass så tenker jeg med engang at høyttalerne ikke står plassert optimalt for din preferanse. RP280 Skal spille rasende godt :)
 

havørn

Medlem
Ble medlem
26.07.2020
Innlegg
11
Antall liker
1
Sted
Kvinnherad
Høytaler står 1 m ifra vegg. Men har lest at andre også har slitt med for lite bass på samme forsterker.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.140
Antall liker
6.577
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hovedgrunnen til at du opplever lite bass er nok at du hører på musikk som typisk er spilt inn / mastret med lite bass. Det gjelder mye eldre rock og metal. En sub vil kunne hjelpe deg med dette ved at du kan skru opp volumet på bassen uavhengig av resten.

Det som er litt kjedelig med forsterkeren din er at den ikke har en dedikert subutgang. Den har preout som gjør at du kan koble suben der, men forsterkeren/høyttalerne dine vet ikke at du har sub, og vil fortsette å gjøre sitt beste med å spille bass de også, selv om man optimalt sett skulle spilt subbassen kun fra subwooferen. Dette gjør at du må dele bassen ganske lavt (spille bare de laveste basstonene). Antagelig ville du ønsket deg å justere bass også noe høyere i frekvens.

Så skal dette bli helt optimalt burde du hatt en annen forsterker. Men det går jo an å starte med suben og se hva du får til. :)
 

havørn

Medlem
Ble medlem
26.07.2020
Innlegg
11
Antall liker
1
Sted
Kvinnherad
Takker for innspill👍. Ja, vokalen er helt fantastisk, men bassen uteblir noe. Har vert inne på tanken med forsterkerskifte, men har ikke hatt den så lenge og føler at eg må prøve litt til før eventuelt skifte. Så prøver litt til.😊
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Noen tips til en noe rimelig forsterker? Regna- Brio R kansje?
Det som er fint med dine klipsch er at du ikke trenger en alt for kraftig forsterker, du bør få god bass fra forsterkeren du har nå selv uten å vite modell nr osv. Så regner jeg med at den har kraft nok til å drive dine klipsch. Kun en antakelse, men av erfaring så er det nok futt i de fleste forsterker. Skal ikke se bort i fra at du får bedre lyd utfra en annen forsterker, primare skal vist være gode dem, men aldri hørt den.

Jeg hadde samme høytallere, jeg benyttet meg av en 15" Klipsch sub. Det fungerer utmerket med disse, du kan evt. se brukten eller kjøpe ny. Den klipsch subben spiller kraftigere en xtz subben. Har også hatt xtz sub. Men likte klipsch sin.
 
Topp Bunn