Valg av rom til hifi - hva er lurt på lengre sikt?

C

Cyber

Gjest
Jeg er ute etter litt tips fra de som har drevet i gamet en stund og som gjerne har familie å ta "hensyn" til. Jeg har de to siste årene vandret fra rom til rom i huset for å finne fast tilholdssted, men det er noe negativt nesten uansett. Jeg har i skrivende stund tre alternativer som jeg kan fritt velge mellom, og ønsker litt tips til hva jeg bør velge.

1) Rom på 8.7 kvm. Lite og må dempes en del før tingene fungerer ok. Låter greit, men lyden blir ikke like åpen og "klangrik" kontra de andre. Fordelen her er at jeg kan spille så mye jeg vil uten å forstyrre noen.

2) Loftstue - 27 kvm. Blir da å bruke et hjørne av rommet og kosespille lavt. Rommet lekker lyd til soveavdelingen og det kan kun spilles nokså moderat før det forstyrrer de sovende. Fordeler er levelig akustikk, koselig rom med flott utsikt.

3) Kjellerstue - nylig renovert til formålet. Ca 28 kvm, svak L-form. Ble valgt bort pga lydlekkasje til resten av huset, men vurderer å sette inn lyddempende dør, evt andre tiltak. Litt vanskelig å få til bassmessig har jeg opplevd. Lekker noe lyd opp til kjøkken, stue, men er velsignet med tålmodig kone.

I rom 1 og 3 kan jeg "styre" på som jeg vil mtp tiltak og utstyr.

I utgangspunktet har jeg tenkt å bruke rom 1), men vurderer nå rom 3) da lyden blir større og luftigere her.

Noen med tips til hva som kan være lurt å velge på lengre sikt? Jeg spiller ikke "HØYT!", men kan være moro å skru litt opp innimellom.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det var enkelt. Rom 3 med lydisolerende tiltak samt akustiske tiltak i rommet. 8.7 kvm er altfor lite IMO.

Er du tilfreds med trøkket fra dipoler, så kan det være en løsning for mindre overføring av bassen til andre rom. Men hold deg i så fall unna ferdigprodukter. Noe annet enn minimum 15" elementer til dipolbass er for pinglete.

C

Cyber

Gjest
Det var enkelt. Rom 3 med lydisolerende tiltak samt akustiske tiltak i rommet. 8.7 kvm er altfor lite IMO.

Er du tilfreds med trøkket fra dipoler, så kan det være en løsning for mindre overføring av bassen til andre rom. Men hold deg i så fall unna ferdigprodukter. Noe annet enn minimum 15" elementer til dipolbass er for pinglete.
Så var det hvilke lydisolerende tiltak du tenker på. Per idag snakker vi kjellerrom, isolerte vegger og etasjeskillere. Paneltak, laminat på gulv med løse tepper oppå. Dør er vanlig dør, men den er dempet med tetningslister osv...

Lite erfaring med dipoler, og har lite tid til å mekke og lodde. Tiden som fås ønskes brukt til lytting.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hadde nok gått for #2 eller #3. #2 kunne til dømes takle utfordringane ved å spele på elektrostatar utan verkeleg djupbass, men som hadde topp oppløysing på moderat lydstyrke, om det ikkje kunne isolerast. Behovet for å spele høgt kan då reduserast.
#3 står du friare med, og der kan ein sikkert gjere litt med demping til andre rom. Så kvifor ikkje to anlegg?
Mine erfaringar er at verkeleg høgt lydtrykk svært sjeldan er ynskjeleg/aktuelt. Du slit ut hovudet og konsentrasjonsevna. Låge lydtrykk er ok, så lenge du har godt lydbilde/perspekt, og ikkje går glipp av dynamiske nyansar, oppløysing eller har håplaus klangfarging. Eg lytter gjerne til musikk saman med andre familiemedlemer, og når eg skal vere "sær" i smaken, står eg tidleg opp om morgonen. Såleis har eg anlegget (som har etter måten aparte utsjånad) ståande i stova der dei fleste oppheld seg. Litt kompromiss må eg tåle, då....

C

Cyber

Gjest
Hadde nok gått for #2 eller #3. #2 kunne til dømes takle utfordringane ved å spele på elektrostatar utan verkeleg djupbass, men som hadde topp oppløysing på moderat lydstyrke, om det ikkje kunne isolerast. Behovet for å spele høgt kan då reduserast.
#3 står du friare med, og der kan ein sikkert gjere litt med demping til andre rom. Så kvifor ikkje to anlegg?
Mine erfaringar er at verkeleg høgt lydtrykk svært sjeldan er ynskjeleg/aktuelt. Du slit ut hovudet og konsentrasjonsevna. Låge lydtrykk er ok, så lenge du har godt lydbilde/perspekt, og ikkje går glipp av dynamiske nyansar, oppløysing eller har håplaus klangfarging. Eg lytter gjerne til musikk saman med andre familiemedlemer, og når eg skal vere "sær" i smaken, står eg tidleg opp om morgonen. Såleis har eg anlegget (som har etter måten aparte utsjånad) ståande i stova der dei fleste oppheld seg. Litt kompromiss må eg tåle, då....
Tanken med å har et enklere oppsett på loftet og legge fra seg de voldsomme SPL-ene ( :) ) har vært inne i bildet. Vi har en stor og unormal hovedstue på flere nivåer og det er ikke noen gode steder å ha et hifioppsett. Huset er nokså åpent opp til soveavdelingen og lydlekkasjen ville bli for stor. Til daglig bruk har vi mindre saker som brukes nå store og små skal kose seg sammen.

Jeg spiller aldri veldig høyt, men litt volum er av og til artig på noe musikk...

Sist redigert av en moderator:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Så var det hvilke lydisolerende tiltak du tenker på. Per idag snakker vi kjellerrom, isolerte vegger og etasjeskillere. Paneltak, laminat på gulv med løse tepper oppå. Dør er vanlig dør, men den er dempet med tetningslister osv...
Hva som kreves er umulig for meg å vite som ikke kjenner rommet og huset. Du må finne hvor lydlekkasjen(e) er. Deretter kan en telefon til rockwool være hjelp i.
Lite erfaring med dipoler, og har lite tid til å mekke og lodde. Tiden som fås ønskes brukt til lytting.
Det kreves ikke nødvendigvis egeninnsats. Man kan få noen til å få lage både design og snekre for seg. Eneste man da gjør er å velge hva man vil ha.

Dipolbass gir mindre vandring til andre rom. Så det er absolutt noe å vurdere. Lydisolering er nok uansett fornuftig.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.257
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Støtter helt klart Orso!
8-9kvm er for lite.
Min bule (kjellerstuen) er på +20kvm, og funker greit.
Og jeg trenger de kvm mtp at jeg har dipoler....
Her kan jeg også spille rimelig høgt før resten av huset kryper til køys. etter det må jeg nok moderere meg litt, men leker med tanken på lydisolert dør, ja....

mvh
Proffen

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Har du vurdert rom-i-rom løsning i kjelleren?
Prøve å koble det bort fra resten av huset?

Bygde selv et lite tilbygg på huset for å slippe å forstyrre de andre.

28 kvm må jo være bedre enn 8 og helt OK størrelse.
Har du en tegning med mål over rommet og takhøyde?

C

Cyber

Gjest

Det kan vi selvsagt fikse, sånn nogenlunde nøyaktig. Superraskt laget, ca 6.6 x 4+ m. Der anlegget står normalt er bredden ca 3.7 m. 2.40 under taket. De to søylene er slik jeg pleier å spille. Andre veien fungerer ikke så godt. Jeg har vurdert å dele av med en lettvegg i rommet og få det mindre, men da to vegger som stopper lyd og et gjesterom. (Rød linje)
Untitled.jpg

Tilbygg har vært i hodet, men det koster fort mye og huset er allerede ganske stort. Det får komme om 15 år. :)

Må normalt sitte med hodet så foran punktet hvor rommet utvider seg bakover for at lyden skal "sitte".

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Rommet ditt er identisk med mitt, bortsett fra at jeg har en trappeåpning bak din v,høytt.

Mine høytt står 1/3 ut fra veggen, og det funker som ei kule. Mulig trappeåpningen bidrar positivt i mitt rom, for her er det ingen problemer med bassen.

Jeg sitter midt mellom den røde streken og bakvegg når det skal finlyttes, eller er det sofaen inntil bakveggen som brukes mest. Blir litt mere nivå i bassen og ikke fullt så definert, men funker ok det også.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.257
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6

Det kan vi selvsagt fikse, sånn nogenlunde nøyaktig. Superraskt laget, ca 6.6 x 4+ m. Der anlegget står normalt er bredden ca 3.7 m. 2.40 under taket. De to søylene er slik jeg pleier å spille. Andre veien fungerer ikke så godt. Jeg har vurdert å dele av med en lettvegg i rommet og få det mindre, men da to vegger som stopper lyd og et gjesterom. (Rød linje) Vis vedlegget 214415

Tilbygg har vært i hodet, men det koster fort mye og huset er allerede ganske stort. Det får komme om 15 år. :)

Må normalt sitte med hodet så foran punktet hvor rommet utvider seg bakover for at lyden skal "sitte".
Ikke så ulikt mitt rom....
Den bredeste delen på mitt rom er ca 330cm.
Lengden på rommet er 625cm.
Har også en sånn "krok" på høyre side - den gjør rommet fra sweetspot og bakover 20 cm smalere, dvs med en bredde på 310cm.
Lyttestolen min står ca der du har tegnet inn den røde linjen, med ryggen mot der du pleier å ha høytalere/anlegg.
JEg har altså satt opp mine høytalere i den "bredeste" delen av rommet, rett og slett fordi det virket mest pjaktisk...
Der du har dine høytalere og anlegg, har jeg en TV-krok med tilgang til både lyd og bilde....
Tror du skal kunne få ditt rom til å funke godt som det er, jeg....!
Hvor mye bygger "kroken" ut på høyre side? EDIT: så det nå, 30cm - no problemo!
mvh
Proffen

C

Cyber

Gjest

Det kan vi selvsagt fikse, sånn nogenlunde nøyaktig. Superraskt laget, ca 6.6 x 4+ m. Der anlegget står normalt er bredden ca 3.7 m. 2.40 under taket. De to søylene er slik jeg pleier å spille. Andre veien fungerer ikke så godt. Jeg har vurdert å dele av med en lettvegg i rommet og få det mindre, men da to vegger som stopper lyd og et gjesterom. (Rød linje) Vis vedlegget 214415

Ikke så ulikt mitt rom....
Den bredeste delen på mitt rom er ca 330cm.
Lengden på rommet er 625cm.
Har også en sånn "krok" på høyre side - den gjør rommet fra sweetspot og bakover 20 cm smalere, dvs med en bredde på 310cm.
Lyttestolen min står ca der du har tegnet inn den røde linjen, med ryggen mot der du pleier å ha høytalere/anlegg.
JEg har altså satt opp mine høytalere i den "bredeste" delen av rommet, rett og slett fordi det virket mest pjaktisk...
Der du har dine høytalere og anlegg, har jeg en TV-krok med tilgang til både lyd og bilde....
Tror du skal kunne få ditt rom til å funke godt som det er, jeg....!
Hvor mye bygger "kroken" ut på høyre side? EDIT: så det nå, 30cm - no problemo!
mvh
Proffen
Det bygger mer enn 30 cm, orket bare ikke måle hele rommet i aften, vil tipp røffli 55-60 cm. Jeg skrev 4+ meter på max bredde. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En lettvegg uten tiltak bak ville ikke stoppe så mye. Dessuten blir lytterommet dårligere akustisk med mer tidlige refleksjoner fra bakveggen.
Rommet er IMO for lite til å bygge som rom i rommet.

Dersom det er to inngangsdører og du kan ha klart med bare den fremste, så kunne du derimot ha fjernet den bakerste og bygget ut den veggen slik at den flukter med den andre. Da kunne du ha kombinert lydisolering og noe basstiltak i den nye veggen. En seng/sofasofa bak i rommet kan det uansett være der for gjester. Et skille av rommet er vel ikke viktig for det.

Ellers tenker jeg at horn med dipolbass er en fornuftig høyttaler løsning her.

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.257
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Oki, Cyb....
Vel, mitt rom er noe mindre, både i lengde og bredde, men ganske likt ellers.
I tillegg til "kroken" i mitt rom, står det også en bokhylle akkurat der rommet blir smalere, og den bygger i tillegg 28 cm ut i rommet. Kan dog ikke si at jeg har reagert p hverken kroken eller at bokhyllen står der den står. Lyttestolen står omtrent i flukt med bokhyllen....
Nå står høytalerne i den brede delen av rommet, med ca 140cm til bakvegg og drøye halvmetern til sidevegg.
Fra høytalere til sweetspot er det i dag ca 2m.
Skal dog i løpet av høsten lurke lyttestolen noget lengre unna høytalerne, for å få den beste bassgjengivelsen.
Det betyr dog at den da havner noget foran sofakroken bak stolen, men det gjør jo fint lite.

mvh
PRoffen

C

Cyber

Gjest
En lettvegg uten tiltak bak ville ikke stoppe så mye. Dessuten blir lytterommet dårligere akustisk med mer tidlige refleksjoner fra bakveggen.
Rommet er IMO for lite til å bygge som rom i rommet.

Dersom det er to inngangsdører og du kan ha klart med bare den fremste, så kunne du derimot ha fjernet den bakerste og bygget ut den veggen slik at den flukter med den andre. Da kunne du ha kombinert lydisolering og noe basstiltak i den nye veggen. En seng/sofasofa bak i rommet kan det uansett være der for gjester. Et skille av rommet er vel ikke viktig for det.

Den bakerste døren er inngang fra trappenedgang. Den fremstå inn til neste rom i huset. Horn med dipolbass hørtes dyrt ut. :)

Kom gjerne med noen konkrete tips. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Er ikke dette godt og vel halvveis til Gradient, Orso.... ?

mvh
Proffen
Horn har enda mer begrenset spredning enn hva kardioide løsningen har i Gradient Revolution. Dermed mindre refleksjoner fra rommet. I tillegg har et godt horn lavere forvrengning og mye høyere følsomhet for å nevne noe. Så kan man selvsagt velge en litt vassere bassløsning når man går for DIY.

En løsning med f.eks brukte JBL 2360A horn, brukte JBL 2445/2446 drivere, noen brukte bass elementer og få noe til å snekre en H-ramme basert på et gratis design burde ikke bli veldig dyrt. miniDSP 4x10Hd kan fungere som både delefilter, DAC og volumkontroll til den nette sum av 4000 kr. Men for all del, det koster mer enn at par rimelige stativhøyttalere og krever litt mer innsats. Mangel på kunnskap eller snekkerferdigheter eller tid er dog ingen unnskyldning for å ikke velge DIY i dag spør du med. Det er uproblematisk for å skaffe assistanse til det meste. :)

Denne bruker JBL 2360A hornet om jeg ikke tar feil:
http://www.hifisentralen.no/forumet...e-er-nok-tra-den-jbl-fans-42.html#post1638066

C

Cyber

Gjest

mvh
Proffen
Horn har enda mer begrenset spredning enn hva kardioide løsningen har i Gradient Revolution. Dermed mindre refleksjoner fra rommet. I tillegg har et godt horn lavere forvrengning og mye høyere følsomhet for å nevne noe. Så kan man selvsagt velge en litt vassere bassløsning når man går for DIY.

En løsning med f.eks brukte JBL 2360A horn, brukte JBL 2445/2446 drivere, noen brukte bass elementer og få noe til å snekre en H-ramme basert på et gratis design burde ikke bli veldig dyrt. miniDSP 4x10Hd kan fungere som både delefilter, DAC og volumkontroll til den nette sum av 4000 kr. Men for all del, det koster mer enn at par rimelige stativhøyttalere og krever litt mer innsats. Mangel på kunnskap eller snekkerferdigheter eller tid er dog ingen unnskyldning for å ikke velge DIY i dag spør du med. Det er uproblematisk for å skaffe assistanse til det meste. :)

http://www.hifisentralen.no/forumet...e-er-nok-tra-den-jbl-fans-42.html#post1638066
Jeg er jo grønn på det her, men er litt lysten på å prøve ut litt. JBL-hornene ser jeg ikke selges løst, men finner det andre horn e.l. som er ok å få montert til hjemmebruk?

H-rammer bør være greit å få til, men hvor mye membran trenger man? 4 x 15 tom i åpen baffel?

Finnes det noen gode guider på slikt, tenker du at bassrammene står for seg og at man har en hornløsning i tillegg? Strekker den langt nok ned til å sys sammen med bassene på en kurant måte? Trenger slikt mye effekt?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg er jo grønn på det her, men er litt lysten på å prøve ut litt. JBL-hornene ser jeg ikke selges løst, men finner det andre horn e.l. som er ok å få montert til hjemmebruk?

H-rammer bør være greit å få til, men hvor mye membran trenger man? 4 x 15 tom i åpen baffel?

Finnes det noen gode guider på slikt, tenker du at bassrammene står for seg og at man har en hornløsning i tillegg? Strekker den langt nok ned til å sys sammen med bassene på en kurant måte? Trenger slikt mye effekt?
Vil anbefale at du tar kontakt med noen av DIYerne (tytte79, Tangen, grelv, naturlyd, Sluket LMC osv.) eller starter en egen tråd.

De hornene selges løst jo, på brukten. Men det er mange muligheter her. Å sy sammen det hornet med f.eks 15" dipoler tror jeg kan bli en utfordring. En 15" dipol tror jeg kan gå opp til ca. 350 Hz og det er trolig for snaut og lav deling for hornet. Men dette kan andre bedre enn meg.

Hva som er tilstrekkelig for deg i forhold til membranarealet er vanskelig å si. Du har vel hørt både Gradient Revolution med to 12" dipoler og Gradient Helsinki med en 15" dipol. Det kan gi deg en viss pekepinn. Separat bassløsning i tillegg er i grunnen alltid og uavhengig av konstruksjon en fordel.

T

tce-teams

Gjest
Rom nr 3 og noen martin logan høyttalere , trur jeg ville vert løsningen for deg cybervision.
Kan jeg få spørre hva du har som busjett innen høyttalere , komponenter , kabling osv osv

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.377
Torget vurderinger
10

mvh
Proffen

Resutatet på et slikt DIY prosjekt kan bli bra, men fallhøyden er stor hvis man ikke har det klart for seg hva som må til. Da tenker jeg på praktisk, teoretisk og ikke minst økonomisk evne/vilje til å gjennomføre.

mvh

C

Cyber

Gjest
Evne og vilje skal gå greit, men jeg må har et budsjett over oversikt over hva som trengs før seilet heises.

C

Cyber

Gjest

Vil anbefale at du tar kontakt med noen av DIYerne (tytte79, Tangen, grelv, naturlyd, Sluket LMC osv.) eller starter en egen tråd.

De hornene selges løst jo, på brukten. Men det er mange muligheter her. Å sy sammen det hornet med f.eks 15" dipoler tror jeg kan bli en utfordring. En 15" dipol tror jeg kan gå opp til ca. 350 Hz og det er trolig for snaut og lav deling for hornet. Men dette kan andre bedre enn meg.

Hva som er tilstrekkelig for deg i forhold til membranarealet er vanskelig å si. Du har vel hørt både Gradient Revolution med to 12" dipoler og Gradient Helsinki med en 15" dipol. Det kan gi deg en viss pekepinn. Separat bassløsning i tillegg er i grunnen alltid og uavhengig av konstruksjon en fordel.
Skal prøve å hente ut litt ekspertise på PM. :)

Har hørt Gradient og de fungerer veldig fint. Helsinki var nesten sjokkerende god i et svæært rom hos Paul i PM Audio.

C

Cyber

Gjest
Ja, men totalen her må holdes på overkommelige summer. Det er vel største bøygen.

Men tar gjerne imot tips på baffel-basstårn og utforming, Heimdall.

C

Cyber

Gjest
Men da må man ha en pre i tillegg? Jeg forstår det slik at miniDSP fungerer som både korreksjon, pre og dac?

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Ja, men totalen her må holdes på overkommelige summer. Det er vel største bøygen.

Men tar gjerne imot tips på baffel-basstårn og utforming, Heimdall.
6 stk Ikea benkeplate og 8 stk egnede 15". Lag hull til elementer i to plater (4 i hver). Bruk to plater til sidevanger på hver av platene med elementhull, slik at det danner en H sett ovenfra. Disse øker akustisk baffelbredde, dvs at det blir lenger vei for lyden å vandre til den møter sin motfase på andre siden. I tillegg fungerer det som støtte.
Du kan også legge en plate på toppen. Montér elementene og koble dem sammen i serie-parallell.

Mao ganske enkelt om du har tilhenger, skruer, batteridrill og borr. Kjøper du en miniDSP trenger
du ikke tenke på å lodde filter heller. Det kan du programmere enkelt i software.

C

Cyber

Gjest
Skjønner. Jeg har fått landet et lite prosjekt som jeg kommer til å gå får. Mer om det når den tid kommer.

Takker for all god feedback her! Skummelt å bevege seg ut av butikkhyllene og begynne å skru selv.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det enkleste er og benytte seg av en tegning noe lager til deg og sende den videre til snekker. Får du i tillegg noe til å ordne med finish til deg, så løfter du ikke en finger. Bilverksted kan f.eks lakkere.

Denne konstruerte Tangen i sin tid og kanskje noe han kan dele. Ikke horn i toppen riktig nok.
480x.jpg

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Men da må man ha en pre i tillegg? Jeg forstår det slik at miniDSP fungerer som både korreksjon, pre og dac?
Alt du trenger i tilegg er faktisk et par aktive høyttalere. Trenger ingen pre....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Blir spennende dette. Et par ting angående miniDSPen. Den mangler display for volum. Og dersom den brukes med høyeffektive horn, så kan støy/susing bli en utfordring. Førsnevnte kan nok løses ved å bruke en annen volumstyring. Finnes andre alternativer til miniDSP også om aktiv deling blir veien.

C

Cyber

Gjest
Blir spennende dette. Et par ting angående miniDSPen. Den mangler display for volum. Og dersom den brukes med høyeffektive horn, så kan støy/susing bli en utfordring. Førsnevnte kan nok løses ved å bruke en annen volumstyring. Finnes andre alternativer til miniDSP også om aktiv deling blir veien.
Nå kommer'n med ankepunktene vettu... ;)

Det blir nok en vanlig forsterker til toppen og egen en til bassen for å kunne justere niveauet.

Vi starter forsiktig. :)

Dog er Dspeaker-boksen litt interessant om en skal ha den til kino f.eks. i et 2.1 oppsett. Aktive monitorer og en kurant sub så er man der...

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er vel ikke helt riktig. Når man justerer volum på Antimoden, så ser man hvor man er på skalaen i db. Fra +13 som er maks volum til - 99.5 db. DB skalaen vises over nesten hele skjermen og er lett synlig fra 5m avstand.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Antimode er ikke et delefilter Retep. Jeg snakker om miniDSP. Antimode er helt uintererssant til dette bruket.

C

Cyber

Gjest
Jeg skal lese litt om miniDSP, men jeg er såpass litt opplest på disse boksene at det å lese på sidene minte meg om da jeg på matte begynte med diffusjonslikninger for viderekomne uten å ha hatt nybegynnerkurset.

Istarten blir det sannsynligvis utprøving av passiv deling.

Topp Bunn