Valg av hodetelefon

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
249
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei !
Jeg har ett par gamle AKG K240 Studio hodetelefoner
(http://www.akg.com/site/products/powerslave,id,252,pid,252,nodeid,2,_language,EN,view,specs.html)
som jeg skal bytte ut da de begynner "å gå i oppløsning", dvs rent lydmessig låter de bra.

Har ønske om å bytte til noe som er merkbart bedre nå som jeg allikevel skal bytte.
Har lånt hjem att par AKG K272HD (til ca 1.600,-)
(http://www.akg.com/personal/,pcp_id,275,pid,836,_psmand,12,show,specs.html&:K%20272%20HD)
og de er litt mer definert i bassen, litt mer behagelig diskant og jeg har følelsen av at de er (bitte)litt mer åpne og detaljerte.

Men forskjellen er ikke stor og jeg ønsker innspill på andre sett som er "hakket over" K272HD. Pris: max 3.000,-

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.189
Torget vurderinger
4
Du finner sikkert evt. reservedeler til dine gamle hodetelefoner ute på nått (ebay).

AKG K701, Sennheiser HD650 og Denon AH-D2000 er hodetelefoner du kan sjekke ut. Etter min mening er AKG K701 den som gir mest for pengene (ca 2000 kroner).

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg har begge, og om jeg var tvunget til å velge, tror jeg at jeg hadde gått for 272. Jeg hører mye mer detaljer i lyden med den, enn 701. Det er kanskje fordi den demper omgivelsesstøyen mye mer enn 701 gjør. Jeg ligge på sofaen og høre på musikk mens kona ser på tv uten å forstyrre hverandre. De har en mer riktig klangbalanse enn 701 som kan være litt lys. De er hakket mer komfortable enn 701, synes jeg da.

701's styrke er en åpenhet og letthet i gjengivelsen som 272 ikke har. I tillegg ser og føles de mindre plastikk en 272.

Multicom har bra priser på AKG nå om dagen. 272 går for 1202,- 701 for 1799,-

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
249
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei Anonym og takk for tips!
Denon AH-D2000 har jeg lest mye bra omtale, så de er interessante.
Du nevner AKG K701 og en pris til 2.000,-, hvor finner jeg den til den prisen ???

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Soundgarden hadde (har?) de på tilbud til 1995,-

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
K701 for under kr. 2000,- er uansett et røverkjøp! Det er en knakende god hodetelefon, men den fordrer en skikkelig hodetelefonforsterker for å blomstre. K701 er ikke hodetelefonen som man putter rett i jack'et på cd-spilleren eller forsterkeren ( hvis det finnes jack på disse,da! ) og tror man skal få maks lyd ut av de. Jeg bruker Argon HA1 med Creek strømforsyning, og det gir ok lyd - MEN jeg er overbevist om at K701 kan bedre med "rett" forsterker.

Jeg ville ikke spekulert et sekund, men gått for K701.

PS: Hvorfor heter det egnetlig "hodetelefon"? Er ikke ørehøyttalere eller hodehøyttalere mye bedre betegnelser? Det er da ikke telefoner vi har på hodet!!!

mvh. VilhelmW

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
249
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
.... den fordrer en skikkelig hodetelefonforsterker for å blomstre. K701 er ikke hodetelefonen som man putter rett i jack'et på cd-spilleren eller forsterkeren ...mvh. VilhelmW
Glemte å si at jeg benytter Leema Stream (med Leema Pulse CD-spiller). Synes hodetlf. utgangen på denne er veldig bra. Men nå har jeg ikke hørt den med egen hodetlf. forsterker så dette blir bare synsing.

VilhelmW skrev:
...PS: Hvorfor heter det egnetlig "hodetelefon"? Er ikke ørehøyttalere eller hodehøyttalere mye bedre betegnelser? Det er da ikke telefoner vi har på hodet!!!
I gamle dager testet jeg ved å koble hodetelefonene inn på mikrofoninngangen på en kasettspiller, og den fungerte da som en mikrofon

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Det finnes antagelig reservedeler for AKGs profesjonelle hodetelefoner.

Åpne og lukkede hodetelefoner er to forskjellige ting. De har ofte ulike egenskaper. Noen liker det ene, noen det andre og atter andre begge. Dette har vi skrevet om i en annen tråd.

AKG K 701 er som tidligere nevnt, en meget bra hodetelefon til ca. 2000,- Den er dog ukomfortabel/direkte vond for noen av oss (se andre steder på Hifisentralen). Den er (for mange) også best egnet til visse typer musikk og ensembler. Akustisk musikk i små ensembler er antagelig favoritten. Den er definitivt ikke noe bassmonster. Vanlig tips for innspillingstid er ca. 500 timer.

Denon AH-D2000 er (formodentlig) en god kandidat hvis min opplevelse av Denon AH-D5000 kan benyttes som indikator (se hodetelefontråden).

Sennheiser HD 25-1 II Basic er kanskje noe? Her kan man igjen få komfortproblemer.

Grado har kanskje noe passende? Shure, beyerdynamic og kanskje Audio-Technica bør vel også vurderes?

NuForce Icon HDP er som tidligere skrevet, en meget god analog hodetelefonforsterker og en god DAC og forforsterker (de 2 siste kan gjerne anses som ren bonus). Se hodetelefontråden og NuForce-tråden.

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
249
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
En forutsetning (som jeg også glemte å nevne) er at de må være gode på lyddemping.
Denon AH-D2000 er derfor en sterk kandidat.

(Tror ikke jeg bryr meg om å reparere på den gamle, spesielt ikke hvis jeg kan få AKG 272 til ca 1.200,-)

Takk for alle inspill så langt. Skal lese mer i de linkene det henvises til.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Valg av hodetelefoner avhenger jo i stor grad av hvilken elektronikk (head fi forsterker) man har tenkt å bruke. Synergi mellom amp og hodetelefoner er etter min lille erfaring viktig.

Selv digger jeg Grado og det er god match med min Beresford DAC/AMP.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Mye nyttig informasjon allerede i denne tråden, så jeg utfyller litt.

K701 og komfort: Det er nok et desidert fåtall som har hodeplater (midt oppe på hodet) som har grodd på en slik måte at hodebandet blir ubehagelig. Så, har man et "normalt" jevnt hode, så passer K701 (og mange andre).

272HD som trådstarter har nå, er de samme lydmessig som 271mkII. Forskjellen er "kun" at 271mkII har utbyttbar ledning, og at det følger med både pads i velour og skinn i esken. Jeg valgte 271mkII.

De er IKKE mer detaljerte enn K701/K702 (ref. Rhesus). Men, som Rhesus er inne på: Har du andre i rommet der du bruker øreklokkene (hodetelefoner, hodehøyttalere, what ever) OG du ikke vil ødelegge lydopplevelsen din så kan du i utgangspunktet glemme åpne øreklokker. Spiller du sykt høyt; åpne er OK. Plages ikke andre at du spiller høyt; åpne er OK. Jeg tviler sterkt på at det er mange her som kan svare OK på begge disse.

Så, er du alene i rommet så er K701/702 et prismessig og lydmessig godt valg. K701/702 har litt større klokker enn 272HD / 271mkII. Har du store ører; velg K701. Har du normale; hipp som happ.

271 mkII spiller (faktisk, tro det eller ei) ganske flott i forhold til K701/702. Det sistnevnte gir i oppløsning tar 271mkII igjen i bedre (mer, men IKKE overdreven mer) bass. K702 blir litt anemisk i forhold. Noen vil kalle det nøytralt, men jeg er ikke enig. K701/702 er litt kjedelige. Og, nei jeg liker ikke mye bass...

Har 271mkII og K702 her hjemme nå. Begge fungerer, for å si det slik. Men, til hvert sitt bruk. Les; med og uten folk i rommet...

EDIT: Ser nå at trådstarter ekstraopplyser om demping. OK, da er jo ingen åpne særlig aktuelle.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Loevhagen skrev:
Mye nyttig informasjon allerede i denne tråden, så jeg utfyller litt.

K701 og komfort: Det er nok et desidert fåtall som har hodeplater (midt oppe på hodet) som har grodd på en slik måte at hodebandet blir ubehagelig. Så, har man et "normalt" jevnt hode, så passer K701 (og mange andre).

272HD som trådstarter har nå, er de samme lydmessig som 271mkII. Forskjellen er "kun" at 271mkII har utbyttbar ledning, og at det følger med både pads i velour og skinn i esken. Jeg valgte 271mkII.

De er IKKE mer detaljerte enn K701/K702 (ref. Rhesus). Men, som Rhesus er inne på: Har du andre i rommet der du bruker øreklokkene (hodetelefoner, hodehøyttalere, what ever) OG du ikke vil ødelegge lydopplevelsen din så kan du i utgangspunktet glemme åpne øreklokker. Spiller du sykt høyt; åpne er OK. Plages ikke andre at du spiller høyt; åpne er OK. Jeg tviler sterkt på at det er mange her som kan svare OK på begge disse.

Så, er du alene i rommet så er K701/702 et prismessig og lydmessig godt valg. K701/702 har litt større klokker enn 272HD / 271mkII. Har du store ører; velg K701. Har du normale; hipp som happ.

271 mkII spiller (faktisk, tro det eller ei) ganske flott i forhold til K701/702. Det sistnevnte gir i oppløsning tar 271mkII igjen i bedre (mer, men IKKE overdreven mer) bass. K702 blir litt anemisk i forhold. Noen vil kalle det nøytralt, men jeg er ikke enig. K701/702 er litt kjedelige. Og, nei jeg liker ikke mye bass...

Har 271mkII og K702 her hjemme nå. Begge fungerer, for å si det slik. Men, til hvert sitt bruk. Les; med og uten folk i rommet...

EDIT: Ser nå at trådstarter ekstraopplyser om demping. OK, da er jo ingen åpne særlig aktuelle.
Takk for sammenligningen av AKG K 701 og AKG K 272/K 271 MK II.

Se http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55346.msg1058694.html#msg1058694 under "Komfort" for å forstå denne.

Loevhagen tar dog litt feil. Det er en del andre her på Hifisentralen som også har hatt komfortproblemer med AKG K 701. Se hodetelefon- og AKG K 701-trådene. Det var heller ikke vanskelig å finne innlegg om dette på Head-Fi.org da jeg søkte etter å ha fått vondt i hodet. Noen av de første reaksjonene på Head-Fi.org ang. AKG Q 701 (i The Quincy Jones Signature Line) var á la: "Hvorfor har de ikke fjernet de forbanna knastene på undersiden av hodebåndet?".

Jeg skrev da vitterlig også:
CDWMcInSpots skrev:
AKG K 701 [...] Den er dog ukomfortabel/direkte vond for noen av oss (se andre steder på Hifisentralen).

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har discomfort noe å gjøre med om man har hår på hodet eller ikke? Håret gir jo litt demping. Mulig derfor jeg ikke merker langtidsbruk (2-5 timer) om dagen til øreklokker. ::)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Loevhagen skrev:
Har discomfort noe å gjøre med om man har hår på hodet eller ikke? Håret gir jo litt demping. Mulig derfor jeg ikke merker langtidsbruk (2-5 timer) om dagen til øreklokker. ::)
Jeg merker i alle fall stor forskjell med 701 på sommerklipp og vinterklipp for å si det sånn. På vinterklipp kjører jeg greit 2x4 timers økt back to back, men på sommerklipp (5mm) klarer jeg knapt en time. Skjønner ærlig talt ikke hva AKG mente med de bulkene på innsiden av bøylen.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
:) Det er mye man skal huske på innen hifi. AKGs designavdeling er sikkert en gjeng langhårede Østerikere.

Har ikke lagt merke til de knuppene på innside av bøylen på K70x før dere nevner det. 271mkII har ikke de der.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Loevhagen skrev:
Mulig. Her er det mindre enn før på toppen og ganske tynt i bakhodet(/krona?), men det er da fremdeles en del.

Jeg benytter også hodetelefon i flere timer. Et par runder á 4-5 timer sist helg med Sennheiser HD 25-1 II Basic. Bøylen(e) var OK, men det var verre med (trykket på) ørene.

AKG K 701 frister ikke for lange økter. Noen ganger går det greit, andre ganger blir det vondt. Dessuten frister jo HD 800 og T 1 mere uansett. Jeg er faktisk litt i tvil om hva jeg skal gjøre med AKG K 701.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Tvil? Da bør de vel selges. Bringer K701 egentlig noe signifikant til lytteopplevelsen kontra de andre du har i porteføljen, da?

Små hoder...oops. Nå er ikke jeg østerriker, men når dere nevner det; må man ha stort hode for HD800? ::)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Rhesus skrev:
Loevhagen skrev:
Jeg merker i alle fall stor forskjell med 701 på sommerklipp og vinterklipp for å si det sånn. På vinterklipp kjører jeg greit 2x4 timers økt back to back, men på sommerklipp (5mm) klarer jeg knapt en time. Skjønner ærlig talt ikke hva AKG mente med de bulkene på innsiden av bøylen.
"bulkene på innsiden av bøylen" finnes så vidt jeg vet ikke på AKG K 272 og K 271 MK II. Snurrig påfunn. De er kanskje nyttige for ventilasjon i varme strøk?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
CDWMcInSpots skrev:
AKG K 701 frister ikke for lange økter. Noen ganger går det greit, andre ganger blir det vondt. Dessuten frister jo HD 800 og T 1 mere uansett. Jeg er faktisk litt i tvil om hva jeg skal gjøre med AKG K 701.
Loevhagen skrev:
Tvil? Da bør de vel selges. Bringer K701 egentlig noe signifikant til lytteopplevelsen kontra de andre du har i porteføljen, da?
Jeg tror (egentlig) ikke det.

AKG K 701 dukket opp på tilbud til 199x,- hos Soundgarden høsten 2009 og startet min nåværende hodetelefonbølge. Etterhvert har jeg lurt på om de er (i ferd med å bli) overflødige.

Det er vel ingen som vil betale 199x,- for en meget pent brukt, men meget godt innspilt AKG K 701? Den har gått i innspilling i langt flere timer enn jeg har hatt den på hodet.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
1995 er nok litt i overkant, men husk at Soundgardens "tilbud" er demomodeller. Mao. IKKE nye.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Loevhagen skrev:
Små hoder...oops. Nå er ikke jeg østerriker, men når dere nevner det; må man ha stort hode for HD800? ::)
Jeg siterer meg selv:

CDWMcInSpots skrev:
Komfort
[...]
Sennheiser HD 800 har en utsparring midt i bøylen som passer bra med min hodebunnsforhøyning. Bøylen er derfor mer behagelig enn på T 1(, men heller ikke HD 800 kan matche Denon AH-D5000). Putene er rimelig faste og dessuten er "diameteren" meget stor og bøylen er (i hvert fall) ikke slapp i grepet. Man må derfor passe på hvor klokkene plasseres. Hvis de plasseres galt, kan de klemme på kjevene. Dette er ubehagelig. Jeg tror jeg har lest at dette (særlig) skaper problemer for mennesker med små hoder.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Jeg får vel (før eller senere) prøve noen av triksene jeg fant på Head-Fi som f.eks. lær-/skinnbalsam. Se hodetelefon- eller AKG-tråden for en god stund siden.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
HD800 vs. små hoder: Satser på at mitt hestetryne med langt ansikt redder dagen. :D På den annen side; jeg trekker klokkene på K701 kun noen millimeter ned...

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Loevhagen skrev:
HD800 vs. små hoder: Satser på at mitt hestetryne med langt ansikt redder dagen. :D På den annen side; jeg trekker klokkene på K701 kun noen millimeter ned...
Kanskje det er et spørsmål om øreplassering på hodets sider, høyt eller lavt?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.409
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Eller er det noe mer ala dette:

;D

(Nå skal ikke jeg tøyse mer, men AKG 701/702 er et godt valg ;))

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bidevind skrev:
Hei !
Jeg har ett par gamle AKG K240 Studio hodetelefoner
(http://www.akg.com/site/products/powerslave,id,252,pid,252,nodeid,2,_language,EN,view,specs.html)
som jeg skal bytte ut da de begynner "å gå i oppløsning", dvs rent lydmessig låter de bra.

Har ønske om å bytte til noe som er merkbart bedre nå som jeg allikevel skal bytte.
Har lånt hjem att par AKG K272HD (til ca 1.600,-)
(http://www.akg.com/personal/,pcp_id,275,pid,836,_psmand,12,show,specs.html&:K%20272%20HD)
og de er litt mer definert i bassen, litt mer behagelig diskant og jeg har følelsen av at de er (bitte)litt mer åpne og detaljerte.

Men forskjellen er ikke stor og jeg ønsker innspill på andre sett som er "hakket over" K272HD. Pris: max 3.000,-
Hva med 242HD da? En god oppgradering på 240, og koster en tusenlapp (Multicom etc). Så kan man heller snuse på headamp for mellomlegget.

Bra bilde av Cedrick forresten; han likte HD800!

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
491
Torget vurderinger
1
Jeg syns at Denon AH-D 2000 funker bra begge veier, jeg kan sitte i sofaen og høre musikk med bra nivå mens kona har på tv....

Destiny.. :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.189
Torget vurderinger
4
Jeg ser Denon AH-D5000 dukker opp av og til på bruktmarkedet.

Hvis brukt er ok bør det være et godt valg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har ikke prøvd Denon, men jeg har Sennheiser HD555 og AKG K701. Sistnevnte er kjempegod, og til prisen den kan kjøpes for nå, er den et røverkjøp! Jeg skulle gjerne hatt en "tett" hodetelefon av minst samme klasse som K701, slik at jeg kan bruke head-fi'en i samme rom som frua - hun klager på lyd-inkontens :eek:

Er ikke Denon av en noe anna skole enn AKG K701? Noen som har forslag på et godt, meir lukka alternativ?

mvh. VilhelmW

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Potensielt lukket alternativ til K701 kan være Beyerdynamics T5p. Sjekk ut dem.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.868
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!

Jeg har vært lykkelig eier av en Grado SR60 siden -96. Har vært veldig fornøyd med lyden, som jeg syns har vært både engasjerende, realistisk og behagelig.
Kjøpte en AKG 242HD for en måned siden. Ble overrasket på mange måter;

AKG har et HAV av detaljer. Det er nesten vanskelig å få tak i musikken gjennom alle detaljene.
Lydsignaturen er svært forskjellig fra Grado. Grado har et mer fremtredende presensområde. AKG låter veldig nøytralt, nesten kjedelig i forhold. AKG trenger tilvenning, men jeg merker at jeg blir mer og mer glad i 242.

Grado er mer tilgivende mht kilde, og låter også ok med en gammel Sony Discman.
Skulle vært morro å hørt en dyrere Grado. Ser at Grado er relativt dyrt her i Norge. Neste gang jeg drar over dammen skal jeg ta med et par..

Ingen tvil om at AKG er gode. De er ikke like lett tilgjengelige i lyden, men smyger seg innpå deg med sin nøytrale og detaljerte gjengivelse. De legger ikke til noe, men spiller musikken slik den er spilt inn.
Har ikke hørt 701/702, men har lyst til å prøve disse med en god hodetelefonforsterker.

M

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
Jeg har ikke prøvd Denon, men jeg har Sennheiser HD555 og AKG K701. Sistnevnte er kjempegod, og til prisen den kan kjøpes for nå, er den et røverkjøp! Jeg skulle gjerne hatt en "tett" hodetelefon av minst samme klasse som K701, slik at jeg kan bruke head-fi'en i samme rom som frua - hun klager på lyd-inkontens :eek:

Er ikke Denon av en noe anna skole enn AKG K701?
Jo, spesielt Denon AH-D5000. Denon AH-D7000 er mer balansert. Jeg har ikke forsøkt andre Denon.

På den annen side og som tidligere nevnt: Det er bra med (litt) variasjon. Det er (vel) ikke noen grunn til å ha x (nesten) like hodetelefoner(?)

VilhelmW skrev:
Noen som har forslag på et godt, meir lukka alternativ?
Jeg gjentar svaret mitt her, om ikke annet så for arkivet:

CDWMcInSpots skrev:
Se "Lukkede hodetelefoner i den øverste klassen"
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1036830/topicseen.html#msg1036830 og oppfølgingen totte genererte.

Topp Bunn