ptb skrev:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
Har lest igjennom dine innlegg, gode forøvrig, og tror jeg leser deg rett hvis jeg sier at den pæreform/pyramideform du viser til ved AH-D5000 er ei "slank" pære, eller en pyramide med liten grunnflate - litt "pondus" men brukbar definering allikevel?
Takk for ros. Fint at de virker for (i hvert fall) noen.
Jeg så dette spørsmålet ca. kl. 17.30 i går og har tenkt en del på det siden.
Dette svaret vil sannsynligvis inneholde en del gjentagelser, men forhåpentlig også noen klargjørende utdypninger. Jeg ber deg dessuten om å legge merke til min signaturinformasjon: "Standardforbehold: Meg, mine ører, min smak, på den aktuelle dag, i det aktuelle system, med den aktuelle musikk, ...". Dette er altså mine oppfatninger av Denon AH-D5000 dannet i løpet av et hjemlån på noen få dager, med delvis ukjent innspillingsstatus, men i kjent anlegg, med en god sammenligningsreferanse og etterfølgende refleksjon over en tomånedersperiode.
Det var interessant å relese egne 2 måneder gamle innlegg, etter å ha tenkt en god del på Denon AH-D5000 i mellomtiden, og siden i går kveld. Noen ganger er man helt enig med det man tidligere skrev, andre ganger endres vekten ved at noen inntrykk og oppfatninger forsterkes, mens andre svekkes. Jeg tror jeg i dette tilfellet har gjennomgått en viss endring i denne perioden.
[...] AH-D5000 er ei "slank" pære, eller en pyramide med liten grunnflate - litt "pondus" men brukbar definering allikevel?
Kort direkte svar:
- Mye bunn, ikke bare litt pondus
- For lite topp
- Ubalansert (bunn vs. resten)
- Morsom på noen musikktyper, gal på andre
- Jeg ønsker meg flere detaljer(, men dette avhenger nok av hva man allerede er vant til)
Trekant/pyramide er egentlig en overdrivelse/spissformulering fordi den typisk er meget smal (og spiss) i toppen.
Derimot oppfatter jeg en lysære med skrusokkelen opp som et rimelig godt bilde.
Jeg oppfatter Denon AH-D5000 som:
- Bunntung, bunndominert, grov i målet osv.
- At den har for lite topp. Dette var/ble et savn
- Ubalansert (i forhold til andre hodetelefoner inkl. Denon AH-D7000)
- Rett og slett gal(tklingende) på messinginstrumenter
- Morsom på noen musikktyper, gal på andre
Jeg har lest at (andre oppfatter at) Denon AH-D5000 har en oppsvulmet bass med mangelfull kontroll, og at bassen i tillegg flyter over/inn i mellomtonen og påvirker denne og dermed hele hodetelefonens lydsignatur. Denon AH-D7000 skal visstnok rette på dette. Jeg tror så langt at begge deler kan passe med mine observasjoner.
Denon AH-D5000 er kanskje den litt uvørne, boltne, uraffinerte, mindre ansvarlige, livsglade broren eller onkelen som ikke helt har lært å føre seg i alle sammenhenger(?) Morsom i passende doser, men det kan bli for mye, og det passer ikke i alle sammenhenger. "Fun on a date, but not the marrying kind"?
Alle blir en mørkere/dypere bror/søster av seg selv. Førsteinntrykket ved direkte sammenligning var at Johnny Cash var blitt tenor på beyerdynamic T 1, men det er jo ikke sant, og T 1 er jo f.eks. klart dypere/mørkere enn HD 800.
Alison Krauss var ikke helt sitt lyse, klare selv via Denon AH-D5000. Det vil (antagelig) avhenge av lytteren(s smak), musikktype, vokalistens stemmetype, formål med lyttingen osv. om denne egenskapen er ønsket, akseptabel eller problematisk. For meg er/var det helt greit/OK på noe og i noen sammenhenger, men ikke alltid.
Spørsmål/punkter til meg selv: Noe redusert atmosfære/romfølelse, forsiktig/avdempet topp, mangler litt karakter i f.eks. stemmer (som om de er blitt litt polert (oppløsning?)), noe redusert oppløsning, noe redusert tekstur, har detaljer, men jeg savner en del jeg er vant til, noe reduserte basstonenyanser, transienter er ikke de raskeste/kraftigste, ikke spesielt krisp, på strengeinstrumenter er det mindre streng (og heller mere klang), savner kanskje noen ganger noe sting i elektriske gitarer, noe redusert klang(rikdom) og utklinging. Jeg har ut fra det jeg husker å ha lest, inntrykk av at dette helt eller delvis er tatt hensyn til i Denon AH-D7000. Stemmer det?
Min etterfølgende lesning tydet på at Denon AH-D7000 er bedre på disse områdene. Førsteinntrykket forrige helg (etter ca. 230 timer innspilling) var at det langt på vei stemmer, men jeg har foreløbig ikke fått nok tak på Denon AH-D7000 til at jeg vil skrive noe (særlig) om den. Det skjedde bl.a. noe mellom oss sent søndag kveld som rokket ved en del av førsteinntrykkene.
Til slutt er det antagelig på sin plass å referere min far som en påminnelse og stikke-fingeren-i-jorda-referanse. "Man vender seg til det (meste) etterhvert." Ofte gjør man et (mer eller mindre velbegrunnet) valg, og så lever man godt med og blir glad i (nettopp) det. De rastløse, vankelvorne og ubestemmelige har det formodentlig mere slitsomt(?)
Var dette til noen (oppklarende) hjelp?
Redigering:
- Språkkorrektur
- Tydeliggjøring av formuleringer
Tillegg:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
På "Lady Sings The Blues" (
http://www.platekompaniet.no/Musikk...ster/Lady_Sings_The_Blues_2CD/?id=72435430082), spor 16 Julie London: Cry Me A River,
[...]
Dette opptaket har tredelt stereo med venstre, senter og høyre. Dette ble meget tydelig på AH-D5000 og overganger mellom disse tre ble meget tydelige. På T 1 var dette mye mere sammenhengende og sømløst, og man fikk ikke overgangsartefakter.
Jeg har i det siste tenkt en del på (behovet for) crossfeed (
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,43824.msg1005345.html#msg1005345), men er usikker på om dette skyldes en del av musikkvalget i det siste (eldre stereoinnspillinger med stor separasjon), at jeg har kommet et skritt videre i min erfaring og erkjennelse, eller om det mest skyldes lånet av Denon AH-D5000. Det virker som om Denon AH-D5000 er mer var for stereoseparasjon, lydforflytning mellom kanaler/venstre, senter og høyre og tilhørende artefakter enn beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800.
[...]
Denon AH-D7000 er klart bedre på dette området, men beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800 er (så langt) enda bedre.
Etter en god del tenking på crossfeed (og speaker angle) tror jeg rimelig sikkert at jeg ville ønsket meg det (i bakhånd/for en del opptak) hvis jeg valgte en Denon AH-D5000. Den er (for) var for stereoseparasjon og -artefakter.