Valg av hodetelefon

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Da er Lehmann Black cube Linear headfi-forsterker kjøpt. Jeg er skikkelig spent på den!

Noen som vet av norske forhandlere av forskjellige hd stand / stativer? hvis noen har et "til overs", er det bare å sende en PM. Det samme hvis noen har planer om å kvitte seg med en av Beyerdynamics topp hodetelefoner. Jeg er fristet å prøve en av disse.

mvh. VilhelmW

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Du får Beyer T1 for 7500 kroner hos Netshop.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for tips. Hva med disse limtrestativene som ser ut som et omega-tegn, eller noe sånt?

Noen som har erfaringer med Beyerdynamic T 5 P? Hvem forhandler disse?

mvh. VilhelmW

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
Takk for tips. Hva med disse limtrestativene som ser ut som et omega-tegn, eller noe sånt?

Noen som har erfaringer med Beyerdynamic T 5 P? Hvem forhandler disse?

mvh. VilhelmW
Sivilingeniør Njål Hansson AS (http://www.njal.no/) er importør av beyerdynamic. De har bred distribusjon både av beyerdynamic og andre varer, både i hifi- og profflydbransjen.

Jeg vet derimot ikke om det er spesielt mange butikker som har beyerdynamic T 5 p (eller T 1) inne for demo eller på lager. Mitt inntrykk er at Sennheiser HD 800 er mer utbredt i butikkene. Dette har jeg forøvrig også kommentert i tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner" http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55346.0.html

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Sieveking Omega hodetelefonholder

mteinum skrev:
VilhelmW skrev:
De du sikter til er Sieveking, tror jeg ;)

http://www.6moons.com/audioreviews/sieveking/sieveking.html

Svalander har de i sin nettbutikk, litt usikker på norsk forhandler

http://www.svalander.se/shoppen/tvatt_vard/hoerlursstall
Se svar #465 og utover i hodetelefontråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1058536/topicseen.html#msg1058536

Vedlegg

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
249
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Info fra trådstarter:
Har bestillt Denon AH-D5000 fra amazon for 399$ + avgifter.
Venter i spenning.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jepp, det er de Sieveking-standene jeg var ute etter - men de er jo så svinaktig dyre at jeg tror K701'erne skal få oppholde seg i standen som fulgte meg, når de ikke er på hodet mitt,da! Må da være mulig å få tak i et papegøyestativ som er rimeligere enn de der... ;D Med toll, avgifter, frakt osv., blir det fort godt over 1K for sånne!

I den andre hodetelefontråden, hadde en av skribentene oppgitt denne linken:http://www.avguide.com/buyers-guide/the-playback-guide-full-size-headphones
Den pløyde jeg i går kveld og den kan anbefales! Her påpekes bl.a. at Beyerdynamic sine to store, synes å være sterkt undervurdert, sett i forhold til AKG og særlig i forhold til Sennheiser's siste store. Det kan jo være noe å tenke på...kanskje har det med bl.a. tilgjengelighet å gjøre? Jeg har vel til gode å se en Beyerdynamic hos forhandler - OG hvis det er sånn at produktet må spesialbestilles uten at man får mulighet til å prøvelytte, skjønner jeg godt at de selger lite!
Da vil jo ikke importøren selge....

mvh. VilhelmW

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
[...]
I den andre hodetelefontråden, hadde en av skribentene oppgitt denne linken:http://www.avguide.com/buyers-guide/the-playback-guide-full-size-headphones
Den pløyde jeg i går kveld og den kan anbefales! Her påpekes bl.a. at Beyerdynamic sine to store, synes å være sterkt undervurdert, sett i forhold til AKG og særlig i forhold til Sennheiser's siste store. Det kan jo være noe å tenke på...kanskje har det med bl.a. tilgjengelighet å gjøre? Jeg har vel til gode å se en Beyerdynamic hos forhandler - OG hvis det er sånn at produktet må spesialbestilles uten at man får mulighet til å prøvelytte, skjønner jeg godt at de selger lite!
Dette lyder (nærmest) som sitater fra tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner" (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55346.0.html)

Det følger av dette, at jeg er enig i dine utsagn.

Tillegg:
beyerdynamics rimeligere modeller (dvs. unntagen T 1 og T 5 p) har god distribusjon og er lett tilgjengelige i butikk (jeg har sett dem).

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Jeg har vel til gode å se en Beyerdynamic hos forhandler - OG hvis det er sånn at produktet må spesialbestilles uten at man får mulighet til å prøvelytte, skjønner jeg godt at de selger lite!

mvh. VilhelmW
Du kan jo bare bestille fra nett og evt returnere de innenfor angrefristen.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Anonym skrev:
VilhelmW skrev:
Jeg har vel til gode å se en Beyerdynamic hos forhandler - OG hvis det er sånn at produktet må spesialbestilles uten at man får mulighet til å prøvelytte, skjønner jeg godt at de selger lite!

mvh. VilhelmW
Du kan jo bare bestille fra nett og evt returnere de innenfor angrefristen.
Det blir allikevel mer fiklete og problematisk enn med demomodeller i butikk:
  • Hodetelefoner bør være innspilt før man prøver og sammenligner dem. 14 døgn kan lett bli knapt, hvis man ikke blir klok nesten med en gang etter 10-12 døgns (innledende) innspilling
  • Hvis man ønsker å sammenligne flere hodetelefoner man ikke har, f.eks. T 1 og HD 800, kan postordrebestillingsmetoden lett ende med at man ikke får dem samtidig, og da får man ikke sammenlignet

Tillegg:
Om innspilling av bl.a. beyerdynamic T 1: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15248.msg1005388.html#msg1005388

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
CDWMcInSpots skrev:
Kanskje det er et spørsmål om øreplassering på hodets sider, høyt eller lavt?
Tydeligvis, for HD800 passer som snus. :) * Tilbake til godstolen *

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Loevhagen skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Kanskje det er et spørsmål om øreplassering på hodets sider, høyt eller lavt?
Tydeligvis, for HD800 passer som snus. :) * Tilbake til godstolen *
Hvor mye må du trekke ut bøylen? Sennheiser HD 800 har strekmarkeringer (korte og lange streker) på toppen av bøylen.

Er du klar over at du kan registrere den på Sennheisers vevside? Etter noen uker mottar du frekvenskurve for din hodetelefon m.m.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
0 hakk på hver side = øreflippen "presses" mot nederste del av øremuffene.

1 hakk på hver side så er flippene rett over. :) Endte opp med 3 hakk på hver side.

Frekvensresponsen så jeg man kan bestille. Ser på det mer som en gimmick enn nyttig. Ikke det, bestiller det kanskje mest for gøy.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Du har altså mindre hode eller helt annen øreplassering enn meg. ;)

Loevhagen skrev:
Dette er det samme som jeg har med AKG K 701 på fullt uttrekk.

1 hakk på hver side så er flippene rett over. :)
Jeg har 5-6 synlige streker på toppen av bøylen på min Sennheiser HD 800. Av en eller annen (pussig) grunn var det 5 på den ene siden og 6 på den andre da jeg sjekket raskt i dag morges (09.02.2011). Det er flere hakk igjen til fullt uttrekk (hvis jeg ikke husker helt galt).

AKG K 701 har dessverre lite bøyleuttrekksintervall i forhold til:
  • Sennheiser HD 800 (jeg bruker 5-6 synlige streker på toppen av bøylen)
  • beyerdynamic T 1 (jeg bruker 6,5 runde forsenkninger, dvs. hakk)
  • Denon AH-D7000 (jeg bruker 4 hakk synlige, 5. hakk i flukt med bøylen)
  • Denon AH-D5000

Redigering:
Etter å ha sjekket innstillingen av min Sennheiser HD 800 har jeg omskrevet delene om min bøyleinnstilling av den.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Valgets kval :-\
Sitter med HD650 og BE DT990 Premium. Problemet > begge lekker (ut) som ei grovmaska sil :)
Én av de skal derfor erstattes med en lukket modell. Det heller mot at det er HD650 som skal beholdes.

Tar gjerne mot tips/innspill om god lukket modell. Karakteristikk i retning HD650. AH-D2000 er det ikke vits i å foreslå. Har hørt på den et par ganger, og har ikke helt sans for den litt for aggresive diskanten. Mulig AH-D5000, eller jubileumsmodellen kan være noe. BD T5P ser jeg det foreløpig er lite omtale om, men det som finnes av info høres ut il at kan være noe i retningen. Men,.... der koster jo da.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
ptb skrev:
Sitter med HD650 og BE DT990 Premium. Problemet > begge lekker (ut) som ei grovmaska sil :)
Én av de skal derfor erstattes med en lukket modell. Det heller mot at det er HD650 som skal beholdes.
Med tanke på bruktmarkedet tror jeg du får mer for HD650 dersom du velger å selge de.

DT990 er stort sett å finne nye til nesten lik pris som DT770.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Anonym skrev:
Med tanke på bruktmarkedet tror jeg du får mer for HD650 dersom du velger å selge de.
Det er ikke en del av vurderingskriteriene :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
ptb skrev:

Tar gjerne mot tips/innspill om god lukket modell. Karakteristikk i retning HD650. AH-D2000 er det ikke vits i å foreslå. Har hørt på den et par ganger, og har ikke helt sans for den litt for aggresive diskanten. Mulig AH-D5000, eller jubileumsmodellen kan være noe. BD T5P ser jeg det foreløpig er lite omtale om, men det som finnes av info høres ut il at kan være noe i retningen. Men,.... der koster jo da.
Du sier (vel) intet om pris utover at beyerdynamic T 5 p (kanskje) er vel dyr?

Jeg har ikke hørt Denon AH-D2000 eller Denon AH-A100, kun Denon AH-D5000 og Denon AH-D7000.

Mitt inntrykk av disse to er i hvert fall ikke aggresiv diskant. For Denon AH-D5000 savnet jeg tvert imot (bl.a.) topp. Den er bunntung/har pæreformet/pyramideformet lydsignatur. Førsteinntrykket er at Denon AH-D7000 er mer balansert.

Jeg har skrevet litt om mine inntrykk av Denon AH-D5000 med NuForce Icon HDP:
  • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1010594/topicseen.html#msg1010594
  • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1010685/topicseen.html#msg1010685
  • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1010736/topicseen.html#msg1010736

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
CDWMcInSpots skrev:
Du sier (vel) intet om pris utover at beyerdynamic T 5 p (kanskje) er vel dyr?
Nei - prisen er vel ikke den direkte avgjørende faktoren, men jeg må se det litt i relasjon til bruken (brukstid) også :). Det "mentale" pristaket nås egentlig før prisen på T 5 p, men....

Har lest igjennom dine innlegg, gode forøvrig, og tror jeg leser deg rett hvis jeg sier at den pæreform/pyramideform du viser til ved AH-D5000 er ei "slank" pære, eller en pyramide med liten grunnflate - litt "pondus" men brukbar definering allikevel?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har vært innom siden(e) til Njaal importør ( av Beyerdynamic ) og søkt etter forhanlere på nettet, men finner ikke priser på disse. Jeg har en viss formening om at T 1 og T 5 P ligger på 7 - 8K. Noen som veit? Gjerne med tips om forhandlere også.

mvh. VilhelmW

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Jeg mener på at en innspillt Denon AH-D 2000 ikke har noen spiss diskant....

Destiny.. :)

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Antall liker
9
Sted
Akershus

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
ptb skrev:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
Har lest igjennom dine innlegg, gode forøvrig, og tror jeg leser deg rett hvis jeg sier at den pæreform/pyramideform du viser til ved AH-D5000 er ei "slank" pære, eller en pyramide med liten grunnflate - litt "pondus" men brukbar definering allikevel?
Takk for ros. Fint at de virker for (i hvert fall) noen.

Jeg så dette spørsmålet ca. kl. 17.30 i går og har tenkt en del på det siden.

Dette svaret vil sannsynligvis inneholde en del gjentagelser, men forhåpentlig også noen klargjørende utdypninger. Jeg ber deg dessuten om å legge merke til min signaturinformasjon: "Standardforbehold: Meg, mine ører, min smak, på den aktuelle dag, i det aktuelle system, med den aktuelle musikk, ...". Dette er altså mine oppfatninger av Denon AH-D5000 dannet i løpet av et hjemlån på noen få dager, med delvis ukjent innspillingsstatus, men i kjent anlegg, med en god sammenligningsreferanse og etterfølgende refleksjon over en tomånedersperiode.

Det var interessant å relese egne 2 måneder gamle innlegg, etter å ha tenkt en god del på Denon AH-D5000 i mellomtiden, og siden i går kveld. Noen ganger er man helt enig med det man tidligere skrev, andre ganger endres vekten ved at noen inntrykk og oppfatninger forsterkes, mens andre svekkes. Jeg tror jeg i dette tilfellet har gjennomgått en viss endring i denne perioden.

[...] AH-D5000 er ei "slank" pære, eller en pyramide med liten grunnflate - litt "pondus" men brukbar definering allikevel?
Kort direkte svar:
  • Mye bunn, ikke bare litt pondus
  • For lite topp
  • Ubalansert (bunn vs. resten)
  • Morsom på noen musikktyper, gal på andre
  • Jeg ønsker meg flere detaljer(, men dette avhenger nok av hva man allerede er vant til)

Trekant/pyramide er egentlig en overdrivelse/spissformulering fordi den typisk er meget smal (og spiss) i toppen.

Derimot oppfatter jeg en lysære med skrusokkelen opp som et rimelig godt bilde.

Jeg oppfatter Denon AH-D5000 som:
  • Bunntung, bunndominert, grov i målet osv.
  • At den har for lite topp. Dette var/ble et savn
  • Ubalansert (i forhold til andre hodetelefoner inkl. Denon AH-D7000)
  • Rett og slett gal(tklingende) på messinginstrumenter
  • Morsom på noen musikktyper, gal på andre

Jeg har lest at (andre oppfatter at) Denon AH-D5000 har en oppsvulmet bass med mangelfull kontroll, og at bassen i tillegg flyter over/inn i mellomtonen og påvirker denne og dermed hele hodetelefonens lydsignatur. Denon AH-D7000 skal visstnok rette på dette. Jeg tror så langt at begge deler kan passe med mine observasjoner.

Denon AH-D5000 er kanskje den litt uvørne, boltne, uraffinerte, mindre ansvarlige, livsglade broren eller onkelen som ikke helt har lært å føre seg i alle sammenhenger(?) Morsom i passende doser, men det kan bli for mye, og det passer ikke i alle sammenhenger. "Fun on a date, but not the marrying kind"?

Alle blir en mørkere/dypere bror/søster av seg selv. Førsteinntrykket ved direkte sammenligning var at Johnny Cash var blitt tenor på beyerdynamic T 1, men det er jo ikke sant, og T 1 er jo f.eks. klart dypere/mørkere enn HD 800.
Alison Krauss var ikke helt sitt lyse, klare selv via Denon AH-D5000. Det vil (antagelig) avhenge av lytteren(s smak), musikktype, vokalistens stemmetype, formål med lyttingen osv. om denne egenskapen er ønsket, akseptabel eller problematisk. For meg er/var det helt greit/OK på noe og i noen sammenhenger, men ikke alltid.

Spørsmål/punkter til meg selv: Noe redusert atmosfære/romfølelse, forsiktig/avdempet topp, mangler litt karakter i f.eks. stemmer (som om de er blitt litt polert (oppløsning?)), noe redusert oppløsning, noe redusert tekstur, har detaljer, men jeg savner en del jeg er vant til, noe reduserte basstonenyanser, transienter er ikke de raskeste/kraftigste, ikke spesielt krisp, på strengeinstrumenter er det mindre streng (og heller mere klang), savner kanskje noen ganger noe sting i elektriske gitarer, noe redusert klang(rikdom) og utklinging. Jeg har ut fra det jeg husker å ha lest, inntrykk av at dette helt eller delvis er tatt hensyn til i Denon AH-D7000. Stemmer det?
Min etterfølgende lesning tydet på at Denon AH-D7000 er bedre på disse områdene. Førsteinntrykket forrige helg (etter ca. 230 timer innspilling) var at det langt på vei stemmer, men jeg har foreløbig ikke fått nok tak på Denon AH-D7000 til at jeg vil skrive noe (særlig) om den. Det skjedde bl.a. noe mellom oss sent søndag kveld som rokket ved en del av førsteinntrykkene.

Til slutt er det antagelig på sin plass å referere min far som en påminnelse og stikke-fingeren-i-jorda-referanse. "Man vender seg til det (meste) etterhvert." Ofte gjør man et (mer eller mindre velbegrunnet) valg, og så lever man godt med og blir glad i (nettopp) det. De rastløse, vankelvorne og ubestemmelige har det formodentlig mere slitsomt(?)

Var dette til noen (oppklarende) hjelp?

Redigering:
  • Språkkorrektur
  • Tydeliggjøring av formuleringer

Tillegg:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
På "Lady Sings The Blues" (http://www.platekompaniet.no/Musikk...ster/Lady_Sings_The_Blues_2CD/?id=72435430082), spor 16 Julie London: Cry Me A River,
[...]
Dette opptaket har tredelt stereo med venstre, senter og høyre. Dette ble meget tydelig på AH-D5000 og overganger mellom disse tre ble meget tydelige. På T 1 var dette mye mere sammenhengende og sømløst, og man fikk ikke overgangsartefakter.

Jeg har i det siste tenkt en del på (behovet for) crossfeed (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,43824.msg1005345.html#msg1005345), men er usikker på om dette skyldes en del av musikkvalget i det siste (eldre stereoinnspillinger med stor separasjon), at jeg har kommet et skritt videre i min erfaring og erkjennelse, eller om det mest skyldes lånet av Denon AH-D5000. Det virker som om Denon AH-D5000 er mer var for stereoseparasjon, lydforflytning mellom kanaler/venstre, senter og høyre og tilhørende artefakter enn beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800.
[...]
Denon AH-D7000 er klart bedre på dette området, men beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800 er (så langt) enda bedre.

Etter en god del tenking på crossfeed (og speaker angle) tror jeg rimelig sikkert at jeg ville ønsket meg det (i bakhånd/for en del opptak) hvis jeg valgte en Denon AH-D5000. Den er (for) var for stereoseparasjon og -artefakter.

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
Jeg har vært innom siden(e) til Njaal importør ( av Beyerdynamic ) og søkt etter forhanlere på nettet, men finner ikke priser på disse. Jeg har en viss formening om at T 1 og T 5 P ligger på 7 - 8K. Noen som veit? Gjerne med tips om forhandlere også.

mvh. VilhelmW
Musik Magazinet i Bergen (http://mus-mag.no/) er forhandler av beyerdynamic. Jeg kjøpte min T 1 der.

4SOUND-kjeden (http://www.4sound.no/) er forhandler av beyerdynamic. Den har nettbutikk og vanlige butikker i en del byer (http://www.4sound.no/shops.aspx).

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
CDWMcInSpots skrev:
Morsom i passende doser, men det kan bli for mye, og det passer ikke i alle sammenhenger. "Fun on a date, but not the marrying kind"?

Ofte gjør man et (mer eller mindre velbegrunnet) valg, og så lever man godt med og blir glad i (nettopp) det.

Oppklarende? > Nei, men du har jo satt oppklarende i () :), og ja, det er god veiledning til valg/eliminering du kommer med.
Det kan nok virke som om ihvertfall AH-D5000 er på vei ut av shortlist. Men, jeg bør nok ta med meg HD650 ned på HFK for mer direkte A/B sammenlikning mot de ulike Denon modellene.

Morsom i .....osv..
Uten sammenlikning forøvrig > litt slik jeg opplever det med BD DT990 E. De har litt loudness-preg og er forholdsvis "pompøse" i den tonale balansen. Moro til tider, og på enkelte typer musikk. HD650 er mer nøytrale i så måte - og det er tilsvarende karakteristikken til disse jeg sikter etter i en lukket versjon.

Ofte gjør man....osv..
Akkurat slik har jeg det med mine, av enkelte utskjelte, bærbare (B&W P5). Litt impulskjøp sent på ettermiddagen på Horten-messa i fjorhøst. Det tok litt tid før jeg egentlig kunne "pointe" ut hvorfor jeg umiddelbart likte - og fortsatt liker lyden i disse :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
ptb skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Morsom i passende doser, men det kan bli for mye, og det passer ikke i alle sammenhenger. "Fun on a date, but not the marrying kind"?

Ofte gjør man et (mer eller mindre velbegrunnet) valg, og så lever man godt med og blir glad i (nettopp) det.

Oppklarende? > Nei, men du har jo satt oppklarende i (),
Det er ikke alltid så lett - hverken for skribent eller leser ;)

og ja, det er god veiledning til valg/eliminering du kommer med :)
Da virker det jo tross alt (på et vis). Det kunne vært langt verre.

Det kan nok virke som om ihvertfall AH-D5000 er på vei ut av shortlist. Men, jeg bør nok ta med meg HD650 ned på HFK for mer direkte A/B sammenlikning mot de ulike Denon modellene.
Jeg anbefaler deg å ta med egen hodetelefonforsterker. Så langt jeg vet, har ikke Hi-Fi klubben hodetelefonforsterkere i klasse med/på samme nivå som deres bedre hodetelefoner. Kanskje bør du ta med DAC også(?)

Denon AH-D5000 er definitivt verdt en lytt. Vær dog oppmerksom på at du kan "rammes" av en umiddelbar MORO-eufori. Det roet seg/ble mer edruelig etter en (tenke)tur til matbutikken og forsøk med andre musikksjangre.

Morsom i .....osv..
Uten sammenlikning forøvrig > litt slik jeg opplever det med BD DT990 E. De har litt "loudness-preg" i den tonale balansen. Moro til tider, og på enkelte typer musikk.
Jeg tror "loudness-preg" er en ganske god pekepinn også for Denon AH-D5000, spesielt når det gjelder bunnen.

HD650 er mer nøytrale i så måte - og det er tilsvarende karakteristikken til disse jeg sikter etter i en lukket versjon.
Denon AH-D5000 er ikke nøytral, og det tror jeg heller ikke de andre (aktuelle) Denon-hodetelefonene regnes som.

Du ønsker altså en nøytral, lukket hodetelefon som koster en del mindre enn beyerdynamic T 5 p(?) Det sier ikke uten videre pling hos meg, men andre vet kanskje noe?

Skal den isolere mot lekkasje av musikk eller mot støy utenfra?

Det er mulig at JVC HP-DX700 kan være en kandidat. Jeg er dog usikker på nøytraliteten, siden den er lillebroren til JVC HA-DX1000 som skal ha ganske mange likhetstrekk med Denon AH-D7000.

Ofte gjør man....osv..
Akkurat slik har jeg det med mine, til tider utskjelte, bærbare (B&W P5). Litt impulskjøp sent på ettermiddagen på Horten-messa i fjorhøst. Det tok litt tid før jeg egentlig kunne "pointe" ut hvorfor jeg umiddelbart likte - og fortsatt liker lyden i disse :)
Så lenge man er enig med seg selv, fortsetter å være det og liker produktet, er vel tilværelsen egentlig ganske bra(?)

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
CDWMcInSpots skrev:
ptb skrev:
HD650 er mer nøytrale i så måte - og det er tilsvarende karakteristikken til disse jeg sikter etter i en lukket versjon.
[...]
Du ønsker altså en nøytral, lukket hodetelefon som koster en del mindre enn beyerdynamic T 5 p(?) Det sier ikke uten videre pling hos meg, men andre vet kanskje noe?
[...]
Kan det tenkes at Audio-Technica og/eller Ultrasone har noen kandidater? Jeg har ikke hørt hodetelefoner fra disse og vet relativt lite om dem. Begge har norsk importør, men jeg kjenner ikke distribusjonsutbredelsen.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
CDWMcInSpots skrev:
Jeg anbefaler deg å ta med egen hodetelefonforsterker.

Du ønsker altså en nøytral, lukket hodetelefon som koster en del mindre enn beyerdynamic T 5 p(?) Skal den isolere mot lekkasje av musikk eller mot støy utenfra?
Ikke så lett å ta med egen - den sitter nok litt for godt fast inni forsterkeren (Leben CS600). :)
Når det gjelder "kvaliteten" på hodetelefonforsterkerkretsen i denne, kontra separate løsninger, så må jeg bare støtte meg til at den er omtalt i positive ordelag - og jeg synes selv at det er bra lyd. Men - har ingen annen referanse selv.

Selvom Argon-variantene ikke er "gode nok" til å rettferdiggjøre de fullt ut, så er de vel gode nok til å "skille" karakteristikken?

Omtrentlig nøytral, ja - men mer mot det mørke/"varme", enn lyse (analytiske).

Isolere mot lekkasje til omgivelsene, ja. Støy fra omgivelsene er ikke problematisk.

Prisklasse opp mot AH-D7000 og T 5 P kan vurderes om man finner "Bullseye".

Skal sjekke litt rundt Audio-Technica og Ultraone.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
ptb skrev:
[...]
Selvom Argon-variantene ikke er "gode nok" til å rettferdiggjøre de fullt ut, så er de vel gode nok til å "skille" karakteristikken?
[...]
Jeg har ikke hørt Argon-hodetelefonforsterkere. Svenske HiFi & Musik testet en del hodetelefonforsterkere i nr. 11 2008 inkl. Argon HA1. Se http://www.hifi-musik.se/veckansartikel/2008_50.pdf

VilhelmW har en Argon HA1 som han har benyttet med AKG K 701. Han har akkurat kjøpt en Lehmannaudio Black Cube Linear og er på utkikk etter en bedre hodetelefon. beyerdynamic T 5 p ser ut til å være en kandidat. Han bør vel dermed disponere verktøy som er egnet til å besvare spørsmålet ditt(?)

V

vredensgnag

Gjest
Noen andre som har eksperimentert med å lytte til klokker, mens man også kjører musikk gjennom anlegget?

På den måten får jeg klarheten i gjengivelsen gjennom klokkene, og musikk mot kroppen fra bassen.

Very nice.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
vredensgnag skrev:
Noen andre som har eksperimentert med å lytte til klokker, mens man også kjører musikk gjennom anlegget?

På den måten får jeg klarheten i gjengivelsen gjennom klokkene, og musikk mot kroppen fra bassen.

Very nice.
Jeg har vel bare gjort det som hendelige uhell som jeg raskt har rettet.

Mer eller mindre veloverveide spørsmål:
  • Åpne hodetelefoner (formoder jeg)?
  • Delefilter slik at høyttalerne bare spiller bass eller alt?
  • Ingen problemer med blanding av mellomtone og diskant fra hodetelefon og høyttalere hvis hodetelefonene er klarere?
  • Ingen problemer med tidsforskjell?

V

vredensgnag

Gjest
hendelige uhell som jeg raskt har rettet.

Mer eller mindre veloverveide spørsmål:
  • Åpne hodetelefoner (formoder jeg)?
JA
  • Delefilter slik at høyttalerne bare spiller bass eller alt?
NEI - har prøvd, men fungerer uten å dele.
  • Ingen problemer med blanding av mellomtone og diskant fra hodetelefon og høyttalere hvis hodetelefonene er klarere?
NEI
  • Ingen problemer med tidsforskjell?
NEI
[/list]

Tidsforskjellen, i den grad den er der, syns å skape en åpnere lyd.
Det som kommer fra klokkene dominerer såpass at smittelyd utenfra ikke sjenerer i det hele tatt.
Og det gir en god følelse å kjenne bassen mot kroppen.

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
63
Rhesus skrev:
Loevhagen skrev:
Har discomfort noe å gjøre med om man har hår på hodet eller ikke? Håret gir jo litt demping. Mulig derfor jeg ikke merker langtidsbruk (2-5 timer) om dagen til øreklokker. ::)
Jeg merker i alle fall stor forskjell med 701 på sommerklipp og vinterklipp for å si det sånn. På vinterklipp kjører jeg greit 2x4 timers økt back to back, men på sommerklipp (5mm) klarer jeg knapt en time. Skjønner ærlig talt ikke hva AKG mente med de bulkene på innsiden av bøylen.
Har samme erfaring. Det ble korte økter med 701 før det hele endte med salg.
Skjønner ikke hvorfor AKG gikk bort fra hodebånddesignet på 501 eller 601.

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
52
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Jeg fikk skikkelig hodepine av AKG K701, rett og slett. Kunne ikke bruke dem. Med AH-D5000 og særlig GS1000i er 6-8 timer i strekk helt uproblematisk.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Carter skrev:
Jeg fikk skikkelig hodepine av AKG K701, rett og slett. Kunne ikke bruke dem. Med AH-D5000 og særlig GS1000i er 6-8 timer i strekk helt uproblematisk.
AKG K 701 er som oftest ukomfortabel, og ofte får jeg vondt i hodebunnen. Dessuten kan ikke lærbåndet trekkes tilstrekkelig langt opp. Dermed berører putene øreflippene istedenfor å runde på undersiden av øreflippene.

Denon AH-D5000 er meget komfortabel.

Grado GS1000i: Skyldes dette (relativt) lav vekt? Bøylen har vel liten eller ingen polstring? Kun lær-/skinntrekt stål?

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
52
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Vekten spiller sikkert inn, den er ikke polstret. Men klokkene sitter så godt rundt ørene at det ikke er et problem (for meg).

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Bart skrev:
Rhesus skrev:
Loevhagen skrev:
Har discomfort noe å gjøre med om man har hår på hodet eller ikke? Håret gir jo litt demping. Mulig derfor jeg ikke merker langtidsbruk (2-5 timer) om dagen til øreklokker. ::)
Jeg merker i alle fall stor forskjell med 701 på sommerklipp og vinterklipp for å si det sånn. På vinterklipp kjører jeg greit 2x4 timers økt back to back, men på sommerklipp (5mm) klarer jeg knapt en time. Skjønner ærlig talt ikke hva AKG mente med de bulkene på innsiden av bøylen.
Har samme erfaring. Det ble korte økter med 701 før det hele endte med salg.
Skjønner ikke hvorfor AKG gikk bort fra hodebånddesignet på 501 eller 601.
Carter skrev:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
AKG K 701 er som oftest ukomfortabel, og ofte får jeg vondt i hodebunnen. Dessuten kan ikke lærbåndet trekkes tilstrekkelig langt opp. Dermed berører putene øreflippene istedenfor å runde på undersiden av øreflippene.

Denon AH-D5000 er meget komfortabel.
[...]
CDWMcInSpots skrev:
Du har altså mindre hode eller helt annen øreplassering enn meg. ;)

Loevhagen skrev:
Dette er det samme som jeg har med AKG K 701 på fullt uttrekk.

1 hakk på hver side så er flippene rett over. :)
Jeg har 5-6 synlige streker på toppen av bøylen på min Sennheiser HD 800. Av en eller annen (pussig) grunn var det 5 på den ene siden og 6 på den andre da jeg sjekket raskt i dag morges (09.02.2011). Det er flere hakk igjen til fullt uttrekk (hvis jeg ikke husker helt galt).

AKG K 701 har dessverre lite bøyleuttrekksintervall i forhold til:
  • Sennheiser HD 800 (jeg bruker 5-6 synlige streker på toppen av bøylen)
  • beyerdynamic T 1 (jeg bruker 6,5 runde forsenkninger, dvs. hakk)
  • Denon AH-D7000 (jeg bruker 4 hakk synlige, 5. hakk i flukt med bøylen)
  • Denon AH-D5000
[...]
Bart og Carter:
Jeg lurer på om dette i hvert fall delvis har noe med hodestørrelse å gjøre. Hvor stort bøyleuttrekk benytter dere på AKG K 701 og andre kjente hodetelefoner? Dette kan kanskje gi oss en pekepinn.

Topp Bunn