Høyttalere Valg av Høytalere

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Hei, velger å lage en ny tråd da jeg nå vet litt mer og har ny elektronikk.

Ser etter en oppgradering fra Patos Lyric 402MK2
Brukt pris helst 15k maks 20k

Musikk: rock, metal, akustisk...
Ser etter en høyttaler som er en god allrounder, da jeg hører på mye annet også.
Også brukt til: Tv serier, film, ps5... (tenker det kommer i andre rekke da musikk er viktigst)

Bor i blokk, så av den grunn blir lydnivå middels til lavt, samt skru opp i kortere perioder. Mye bass som plager naboene er ikke noe poeng.
Men greit med dynamikk, få fram detaljer i musikken. Samt noe som generelt er behagelig å høre på i lengden.
Usikker på hvor lavt i bass nivå en høyttaler burde gå De jeg har nå er oppgitt til 34Hz - 25kHz effektivitet på 89 dB.

Er veldig fornøyd med lyden fra Patosene, uten å ha mye å sammenligne med synes jeg de er godt balansert å fungerer bra med alle typer musikk.
Har hatt Patos i 10år pluss, så kunne vert morsomt å prøve noe annet, samt alltid fint med en oppgradering.

Oppgradering av elektronikken ble en ny verden i seg selv lydmessig.

Plassering fra bakside til vegg maks 50cm

Lydkilde: Bluesound node 130
Dac: RME ADI-2 FS
Effektforsterker: Parasound 23+
(forsterker og dac er relativt nøytralt lydmessig, Parasound skal matche fint med det meste)

Rommet:
24kvm 4 meter fra vegg til lytte posisjon.
Betong utenom veggen der høytalerne står som er lettvegg. Veggen ve siden av ene høytaleren er ca bare glass.
Relativt mye møbler i forhold til romstørrelse.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Grunnet musikktyper og generelt filmbruk i en liten stue tenker jeg kanskje at JBL HDI 1600 kan være et godt alternativ? Koster under 20k ny.

 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Tenker mere på gulvstående høytaler, lest litt om HDI 3600 i dag, måtte isåfall bli til en fin pris brukt da :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har testa jbl hdi 1600, og ble særdeles skuffet.
Da ville jeg heller lagt på 5000,- og tatt 4306.
Heller ikke mye å skryte av, men mye bedre i mellomtonen og topp.
Begge trenger sub hjelp i bunnen.

Jeg har testa et par/tre høyttaler par som anbefales på ASR pga. god polar respons.
Vet ikke om det er meg det er noe galt med, men riktig spredningmønster isolert sett er IKKE grunn god nok for anbefaling fra mitt ståsted.

Det er mye mer enn dette som må være på plass ved en høyttaler for mine anbefalinger.
..... vel, jeg kan vel egentlig ikke anbefale noe som helst

Kjøp noen rimelige, men gode drivere fra Dayton og bygg sjøl.
Med en DBX PA2 for 3-veis aktiv deling har du fet lyd for 20 lapper.
(DBX inkl. i prisen)

:p
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Er interessert i gulvstående høyttalere, gjerne brukt for maks 20 lapper, heller ikke noe hast så kan vente til dukker opp på finn. ikke stativ høytalere, heller ikke sub. Er nok heller ikke interessant å bygge selv
 
Sist redigert:

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg har testa jbl hdi 1600, og ble særdeles skuffet.
Da ville jeg heller lagt på 5000,- og tatt 4306.
Heller ikke mye å skryte av, men mye bedre i mellomtonen og topp.
Begge trenger sub hjelp i bunnen.

Jeg har testa et par/tre høyttaler par som anbefales på ASR pga. god polar respons.
Vet ikke om det er meg det er noe galt med, men riktig spredningmønster isolert sett er IKKE grunn god nok for anbefaling fra mitt ståsted.

Det er mye mer enn dette som må være på plass ved en høyttaler for mine anbefalinger.
..... vel, jeg kan vel egentlig ikke anbefale noe som helst

Kjøp noen rimelige, men gode drivere fra Dayton og bygg sjøl.
Med en DBX PA2 for 3-veis aktiv deling har du fet lyd for 20 lapper.
(DBX inkl. i prisen)

:p
Dette har jeg så lyst til å prøve å bygge selv men har ti tommeltotter
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Piega tc50 premium selges til 20 000 på Finn. Nypris var ca 65 000
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Hva enn du gjør ikke bytt uten å ha sammenlignet hjemme i egen stue!, Patos er gode de….
 
M

MarkusH

Gjest
Hva med JBL LS80 brukt, disse har høstet mye ros. Burde fungere godt på rocke musikk og film, + at de ser flotte ut😉
Støtter denne, enten i sort eller med macassar finish er disse helt nydelige. :) Kunne gjerne eid et par selv, men har allerede for mange høyttalere .... Selv om LS40 nok er litt mer i min gate.

Til trådstarter, du vil få problemer med bass til naboer med gulvstående, alt ettersom hvor godt vegger/tak/gulv er isolert i blokka du bor i. Fellesnevneren er nok så grei at skal du ha brukbar bass, nesten uansett volum er ikke blokkleilighet plassen å bo. Jeg har noen småsaftige gulvstående som forrige eier brukte i blokkleilighet (🥴 Stakkars naboer sier bare jeg), de er ikke akkurat tamme nedover i frekvens og det var også grunnen til at han solgte de .... Det er nok kjipt å gå i den fella ....
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Hva enn du gjør ikke bytt uten å ha sammenlignet hjemme i egen stue!, Patos er gode de….
Har nok skjønt at det ikke er bare å finne noe som skal være mye bedre utenom å teste hjemme, de gamle patosene kom virkelig til liv med ny elektronikk, spesielt RME dac gjorde imponerende forskjell.
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Støtter denne, enten i sort eller med macassar finish er disse helt nydelige. :) Kunne gjerne eid et par selv, men har allerede for mange høyttalere .... Selv om LS40 nok er litt mer i min gate.

Til trådstarter, du vil få problemer med bass til naboer med gulvstående, alt ettersom hvor godt vegger/tak/gulv er isolert i blokka du bor i. Fellesnevneren er nok så grei at skal du ha brukbar bass, nesten uansett volum er ikke blokkleilighet plassen å bo. Jeg har noen småsaftige gulvstående som forrige eier brukte i blokkleilighet (🥴 Stakkars naboer sier bare jeg), de er ikke akkurat tamme nedover i frekvens og det var også grunnen til at han solgte de .... Det er nok kjipt å gå i den fella ....
Bass nivå er også noe jeg tenker på ja. Patosene jeg har er ikke så basstunge der de er plassert hos meg, så med dem er det ikke noe problem å spille middels høyt. Tak er lydisolert, ellers grei isolering i blokk. Ikke fått noen klage her på 10 år.

Har ikke testet å tukle med lyden, men RME Adi-2 som jeg bruker som for forsterker, kan justere bass opp og ned 6db,i tillegg til parametrisk EQ
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Enig med deg, MarkusH! Bor selv i blokkleilighet deler av året, og der har jeg både gulvstående - og sub! Kan ikke spille høyt der, da betongen leder lyd(les bass) noe vanvittig! Her derimot, med enebolig og nærmeste nabo 300m unna, kan kona og jeg "rocke" som f....! Mvh ToreP
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Har du muligheten til å plassere høyttalere min 1m ut fra veggen e dipol smart da det ikke trykksetter rommet og dermed forplanter ikkje lyden sæ i den grad tel naboene. De kan stå kloss inntil sidevegger uten problem,men må ha plass bakom..
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Har du muligheten til å plassere høyttalere min 1m ut fra veggen e dipol smart da det ikke trykksetter rommet og dermed forplanter ikkje lyden sæ i den grad tel naboene. De kan stå kloss inntil sidevegger uten problem,men må ha plass bakom..
Står 50 cm fra bakside til lettveg, 3.2 meter fra front til betong, ene har 70cm fra side til vegg med ca bare glass, andre har andre 8 meter fra siden til nermeste betong vegg.
Som sakt, så er ikke patosene så basstunge der de står, å ikke fått naboklager selv om jeg spiller mye middels høyt.
 
Sist redigert:

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
E enig med andre,ikkje kvitt dæ med Patos før du har prøvd andre,de e veldig bra,har hørt 501 og 301Lyric,knallbra allround høyttalere som spelle musikk. Du må spørre dæ sjøl om ka du evt savne,e det bare byttesjuka eller e det noen mangler. E fort å havne på kjøret😜
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Egentlig svaner jeg ikke mye, bare at jeg har gamle høyttalere å ny elektronikk å ser etter hva som kan være neste steg:p Så leser jeg fx om JBL HDI3600 der det høres ut som man sitter i fremste rad på konsert. men jeg har i flere sammenhenger samme opplevelse nå. Men det høres ofte ut som at lyden kommer fra høyttalerne å spres uttover.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.331
Antall liker
5.790
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Egentlig svaner jeg ikke mye, bare at jeg har gamle høyttalere å ny elektronikk å ser etter hva som kan være neste steg:p Så leser jeg fx om JBL HDI3600 der det høres ut som man sitter i fremste rad på konsert. men jeg har i flere sammenhenger samme opplevelse nå. Men det høres ofte ut som at lyden kommer fra høyttalerne å spres uttover.

Lydbildet har mye med plassering å rom å gjøre.
Men man får mer av dette med utstyr med bedre komponenter og konstruksjon. Med forbehold om at plassering å rom er i orden.
Patos er gode høyttalere har selv eid tre forskjellige B400, Lyric 401og Lyric 501. Man må litt opp i pris om man skal få noe som er klart bedre en Lyric serien.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Og gammelt betyr ikkje dårlig,hjulet e jo ikkje akkurat funnet opp på nytt
 

SyverSyver

Medlem
Ble medlem
18.08.2013
Innlegg
20
Antall liker
26
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hei Pantherus,

Var det slik at du ønsker å sitte på første rad når du hører musikken, eller litt lenger opp i salen?

for sistnevnte preferanse kan Vienna Acoustics kanskje være noe? Glem lyttetretthet og bare nyt. Har selv hatt vienna ved 2 anledninger.

Ligger noen fine Beethoven Baby Grand på Finn f eks. Baby Grand er en fin størrelse mtp rommet. Har selv hatt concert grand, men tror baby grand er vel så fin match mtp rommet. Som bonus er de også veldig lekre.

Syver
 

-Vintage-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2018
Innlegg
122
Antall liker
92
dali oberon 9 er en god allrounder, spiller med bra bass selv på lave/moderate lydnivåer som gjør at du ikke går glipp av noe lydmessig.
med god isolering mellom gulv og høyttaler blir det lite naboklager også.

blir du ikke fornøyd er det bare og levere de tilbake på hifiklubben
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Enig med deg, "Vintage"! Har hørt dem en gang, og ble positivt overrasket over lyden! I forhold til prisen, synes jeg de er "et meget godt kjøp"!!😀 Mvh ToreP
 
Topp Bunn