Forsterkere Valg av forsterker til XTZ Divine 100.49?

hennla

Medlem
Ble medlem
05.09.2013
Innlegg
38
Antall liker
1
Sted
Røyken
Du kan få prøve effektforsterkerne mine om ønskelig, og jeg ville gjerne vært med for å få hørt og testet disse på Divine.
Har aldri hørt Divine, men har en sterk tro på at disse låter meget bra.
Har også flere løsninger på aktiv deling hvis det er interessant? 700w(4 Ohm) til bass, 400 til mellomtone og samme til diskant tunet til dine preferanser?
Hei EHED!
Dette høres svært interessant ut for meg!
Hva må jeg med ut med for de løsningene du nevner prismessig?
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Har hatt Divine 100.49 i ca 1,5 år nå og er veldig fornøyd. Har brukt Cerwin Vega CXA-10 (2x600W 8Ohm) , 2 x Parasound NC2250 (2x250W 8Ohm pr stk) og idag Coda CS (2x300W 8Ohm med 2x10W Kl A). Oppsettet med Coda som jeg har idag er med Nad M51 og jeg har kjørt det ca ett års tid. Det desidert råeste var selvsagt CV-forsterkeren som som kunne levere strøm i mengder. Lyden var det heller ikke noe å utsette på. Parasound synes jeg det var unødig bakgrunnssus i. Jeg er veldig fornøyd nå med Coda og Nad M51, men disse høyttalerne er tørste på strøm og jeg har idag ikke nok med Coda. Ikke engang med de to Parasound'ene brokoblet fikk de nok.

Du må nok inngå et kompromiss: Enten mengder med effekt og god lyd, eller greit med effekt og veldig god lyd. :)

Må si jeg av og til savner de mengdene med effekt som CV hadde...
 
C

Cyber

Gjest
Du kan få prøve effektforsterkerne mine om ønskelig, og jeg ville gjerne vært med for å få hørt og testet disse på Divine.
Har aldri hørt Divine, men har en sterk tro på at disse låter meget bra.
Har også flere løsninger på aktiv deling hvis det er interessant? 700w(4 Ohm) til bass, 400 til mellomtone og samme til diskant tunet til dine preferanser?
Hei EHED!
Dette høres svært interessant ut for meg!
Hva må jeg med ut med for de løsningene du nevner prismessig?
Jeg ville testet NC400 uten å blunke. Trenger du å sukre lyden hadde jeg gjort det i andre ledd. Eneste er jo om du har behov for at forsterkerne er fysisk store og prangende hvis det er et mål på lik linje med lyd-kravene.

Med NC400 får du krefter i bøtter og spann og veldig ren strøm.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Pris og slikt får vi ta på PM, sender deg en PM i kveld med forslag!
 
T

tce-teams

Gjest
Ville bare nevne at jeg har hørt devine på på xtz sine egene forsterkere , og det lå for og si det mildt rått sikkelig engasjert lyd med sikkelig pundus i bassen. Legger også ved ein link om parasound sin jc1 for 38995,- ny pr stk , dette er billig egentlig i forhold til andre tar betalt mange skal ha 45000,- pr stykk,- P? vei til butikken
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
M

MusicBear

Gjest
tce-teams; interessant å høre, vedr. XTZ sine egne forsterkere. De er jo så billige at man nesten kan kjøpe de i det antall man måtte ha behov for.

Lyden i disse (XTZ AP 100), hvor bra er de?
Har du (eller andre) sammenlignet disse med andre?

Har sett et par tester av de, hvor Hi-Fi & Musik målte de til å være mycket strömstärke mens High Fidelity himlet med øynene over hvor deiligt de spilte musik til nogle få penge :)

Jeg mistenker at mange ikke tar dem på allvor som følge av deres lave priser (ca. 6.500 kroner stykket).
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg har kunn hørt di på xtz devine , di brukte 4-6 forsterkere vist jeg ikke husket feil på hver , høyttaler og dette låt luftig og fint på diskant og på denne kjente mellom tonen på devine + di trøkket sikkelig disse 10 tommerne. Forsterkerene hadde ingen puste problemer og di spilte ganske høyt under demoen.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
tce-teams; interessant å høre, vedr. XTZ sine egne forsterkere. De er jo så billige at man nesten kan kjøpe de i det antall man måtte ha behov for.

Lyden i disse (XTZ AP 100), hvor bra er de?
Har du (eller andre) sammenlignet disse med andre?

Har sett et par tester av de, hvor Hi-Fi & Musik målte de til å være mycket strömstärke mens High Fidelity himlet med øynene over hvor deiligt de spilte musik til nogle få penge :)

Jeg mistenker at mange ikke tar dem på allvor som følge av deres lave priser (ca. 6.500 kroner stykket).
Jeg testet XTZ A100 D3 mot HEGEL H300 hjemme i eget oppsett og hadde en plan om å skrive litt om opplevelsen. Men forskjellen i lyd var så forsvinnende liten at det låt så og si helt identisk. H300 hadde en eller annen ukjent x-faktor som gjorde at jeg foretrakk den, men samme hvor mye jeg lyttet og testa så klarte jeg ikke høre akkurat hvorfor jeg foretrakk den (og da fristet det lite å betale det den koster)

Når det er sagt så var NAD M3 som å få en dose fløyel inn i lydbildet til sammenligning mot de. Brukte NAD M3 på noen xtz divine 100.33 og det fungerte gull. Angrer fortsatt på at jeg solgte NAD'en, for skulle gjerne hatt den i ett oppsett nr.2. Hadde jeg hatt 100.49 ville jeg lett høyt og lavt etter en NAD M2. Og skulle jeg forsterket 100.49 på budsjett så ville jeg kjøpt 2stk av effekt forsterkerene til XTZ (AP-100) og kjørt de som monoblokker med en eller annen pre (en xtz a100, why not..)
 
Sist redigert:

Morten Petterson

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2013
Innlegg
125
Antall liker
40
Sted
Østfold
Jeg brukte lenge Rotel mono blokker på min gamle XTZ høytalere, og det fungerte veldig bra!
Men byttet til Hegel sin P-30 pre / H20 effektrinn en liten stund mens jeg ventet på mine nye System Audio høytalere.
Så XTZ spella helt strøkent på begge disse oppsetta, men Hegel spilte bedre enn Rotel, men trur prisen har litt å si der..
 

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Innlegg
113
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Jeg bruker 2 slike til mine Divine 100.49
1-IMG_5109.jpg
 

Hunter2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2011
Innlegg
113
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Ja.Bygde meg monoblokker fra Hypex.NC400. Inspirert av hfs-medlemmer og tilbakemeldinger rundt omkring i div fora. Hadde aldri hørt de...tok sjansen. hadde aldri bygd før...tok sjansen her også.

Konklusjon: :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Med all respekt, Hunter2, hva i h... er dette?
Hypex Ncore.
Noen på Hifisentralen syns del låter bra, andre mener at det er mange andre effektforsterkere som låter bedre.
Ncore låter ikke noe. Den forsterker signalet og er mer eller mindre helt transparent. Lyden man får da bestemmes da av resten av oppsettet. Noen ganger er den lyden bra, andre ganger er den ikke det....
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Med all respekt, Hunter2, hva i h... er dette?
Hypex Ncore.
Noen på Hifisentralen syns del låter bra, andre mener at det er mange andre effektforsterkere som låter bedre.
Ncore låter ikke noe. Den forsterker signalet og er mer eller mindre helt transparent. Lyden man får da bestemmes da av resten av oppsettet. Noen ganger er den lyden bra, andre ganger er den ikke det....
Tull og tøys. AtleT mente noe annet i testen sin:
http://www.hifisentralen.no/forumet...nye-stue-jakten-pa-det-perfekte-lytterom.html
Hvis jeg husker riktig så vraket også LMC de i bassen..
 
Topp Bunn