Politikk, religion og samfunn Valg 2021

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Blir interessant å se hvilke snubletråder den avgående regjeringen har bakt inn i budsjeddet til ære for størianerene. Det første statsbudsjettet blir vel normalt en videreføring av den avgående regjering sitt uansett.

Hurra for Høire, Norge og alt detderreder....

 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.730
Torget vurderinger
4
Nå er jeg rimelig sikker på at tåkefyrsten har gangsyn nok til at Olje-Borten ikke blir olje - og energiminister, men det det slo meg plutselig at, pokker ass, hva er det danse-Giske driver og roter med for tiden? 😮
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Da er vi igang igjen vil jeg tro, det brummer i kvinnekompaniet…Hadja+Trond…- oppskrift på braksuksess..

 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Sverre Myrli om bompenger

IKKE VELG SVERRE MYRLI: Trygve Hegnar med klar melding til Jonas Gahr Støre.Foto: Jørgen Berge (Nettavisen

Han åpner pengesekken før noen har spurt om mer penger. Huttetu.(Trygve Hegnars leder) (Finansavisen)
Det er bare å håpe at kommende statsminister Jonas Gahr Støre ikke velger Sverre Myrli til ny samferdselsminister. Les mer

Bak mur




FOTO: NTB
Vil kaste penger etter SAS

 
U

Utgatt24668

Gjest
1631686708069.png

Oversikt over valgresultatet i Norge 2021. I en tid der hvor norsk innlandsøkonomi har en lang vei å gå (ift olje og gassinntekter), så ønsker en stor andel av landet å bruke mer penger og har fokus på fordeling på bekostning av verdiskapning. Det er derfor en viss logikk i at miljøpartiene gjorde det dårligere enn forventet. Oversikten er litt skummel, som kan gi en pekepinne på oljeformuen setter oss ut av stand til å tenke nytt og satse på nye områder. Kanskje det desverre er slik, at vi må bli fattigere og mer sultne før vi igjen kan bygge oss opp på en ny og grønnere økonomi.

Det som er bra sikkert, er at med de rødgrønne løftene, så blir vi mer oljeavhengige framover i tid.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Løfter er en ting, virkelighret en annen. De blå gikk vel til valg tidligere perioder på å redusere statens andel av norsk økonomi!
 
U

Utgatt24668

Gjest
Løfter er en ting, virkelighret en annen. De blå gikk vel til valg tidligere perioder på å redusere statens andel av norsk økonomi!
Carl i Hagen hadde en rar ide på 80-tallet ja, men de blå sammen med AP har forvaltet dette på en god måte til i dag. Løftene samlet sett på tvers av AP, SV og SP blir dyre. Flere av dem gir mening gitt at vi har oljeinntektene over lang tid, men de har for lite på verdiskapning. Oversikten viser at store deler av Norge ikke har et spesielt godt forhold til dette, enkelt sagt. Det er litt skummelt.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Løfter er en ting, virkelighret en annen. De blå gikk vel til valg tidligere perioder på å redusere statens andel av norsk økonomi!
Jau jau. No må du hugsa at sidan ingen av dei blå partia hadde fleirtal aleine må ein forstå at dei ikkje kunne halda løfta sine. No når dei raud-grøne tek over er eitkvart valløfte dei ikkje klarer å overhalda rein svindel og bedrag uansett kor få representantar dei har på tinget.

Har eit par FrP-tilhengarar som facbookvener der dette er eit normalt argument :)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Vis vedlegget 748058

Oversikt over valgresultatet i Norge 2021. I en tid der hvor norsk innlandsøkonomi har en lang vei å gå (ift olje og gassinntekter), så ønsker en stor andel av landet å bruke mer penger og har fokus på fordeling på bekostning av verdiskapning. Det er derfor en viss logikk i at miljøpartiene gjorde det dårligere enn forventet. Oversikten er litt skummel, som kan gi en pekepinne på oljeformuen setter oss ut av stand til å tenke nytt og satse på nye områder. Kanskje det desverre er slik, at vi må bli fattigere og mer sultne før vi igjen kan bygge oss opp på en ny og grønnere økonomi.

Det som er bra sikkert, er at med de rødgrønne løftene, så blir vi mer oljeavhengige framover i tid.
Spot on!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kan vel sies at Vedum er prisen Norge betaler for riktig farge på regjeringen. Støre ønsker en konstellasjon MED SV, og det vil det nok bli også. Med AP og SV på de viktige ministerpostene. Det sikrer iallefall at landet ikke blir satt femti år tilbake i utviklingen på de første hundre dagene. For femti år sia var Norge en begynnende industrinasjon med jordbruksrøtter. OG DET ER ETTER DET JEG KAN SE HVA SP ØNSKER NORGE TILBAKE TIL. Jeg kan ta feil, dog. Det gjenstår å se. SP gjør nok krav på sine poster, det får vi leve med, all den tid at de vant gamle Sogn og Fjordane. Selv om hele landsbefolkninga KUNNE fått plass i våre seks største byer, med omegn. Og det største prestisjeprosjektet -transportplanen- fra forrige konstellasjon da faktisk hadde kunne latt seg gjennomføre med langt lavere kostnad for den enkelte.
Greit å være foregangsland, men sånne ting tar tid, de..Funker svært dårlig å få elbilen tredd nedover huet i områder der absolutt all tidligere erfaring tydelig viser kjempefordeler i favør av bensin, diesel og 4WD. Skal vi kunne opprettholde spredt bosetting her tillands, MÅ det ALLTID finnes ALLE muligheter åpne for individets valgfrihet og tilpasning. Basert nettopp på bosted og situasjon. Den elbilen finnes for eksempel ikke som kan håndtere elektriske rullestoler heller. Noe som igjen begrenser mobiliteten for titusenvis av norske funksjonshemmede. Som en start😈 Vi lever med begrensninger nok fra før😎 I et land hvis topografi setter 90% av føringene for hvordan all individuell og kommersiell transport skal foregå. I all fremtid. Klarer vi ikke å innse det, vil landet kollapse lenge før tida..Prestisje koster oss da rett og slett alt for mye..

KRF og MDG under sperregrensa, Jonas kan styre uavhengig av Rødt og miljøradikalistene..Erna og Sylvi i opposisjon..BURDE kunne gå, det😎👍 Såpass mye har Støre, Lysbakken og faktisk også Vedum mellom øra..Norge virker å kunne bli mer gjenkjennelig de neste fire åra, altså. Nettopp det landet nå trenger..

Erna og co skal derimot ha full ros for å ha styrt godt i pandemien. Samt å ha kvitta seg med den notoriske urokråka FRP i regjering da de godtok Sivs uttog til fordel for Venstre tidligere her..A.Q. Raja var noe i nærheten av en formildende omstendighet der..Som håndterte alle med samme respekt, men ikke var redd for å sette bla. FRP på plass👍 Borgerlig side trenger flere Abids…og færre som Carl Ivar..
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Nå er jeg rimelig sikker på at tåkefyrsten har gangsyn nok til at Olje-Borten ikke blir olje - og energiminister, men det det slo meg plutselig at, pokker ass, hva er det danse-Giske driver og roter med for tiden? 😮
Ja det hadde jo vært dumt med en minister som har faktisk kunnskap om emnet.

Får vel finne en med erfaring som servitør eller tilsvarende for å være tilstrekkelig kvalifisert.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja det hadde jo vært dumt med en minister som har faktisk kunnskap om emnet.

Får vel finne en med erfaring som servitør eller tilsvarende for å være tilstrekkelig kvalifisert.
Kan styre min begeistring for ministere som fungerer som lobbyister og med betydelig egeninteresse i de beslutningene de er satt til å ta. Equinor har sikkert noen som vil ta jobben på deltid. Det er forskjell på kompetanse og egeninteresse.

Fiskeriministere noe?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Får vel finne en med erfaring som servitør eller tilsvarende for å være tilstrekkelig kvalifisert.
Bengt Høie har i følge mine kilder svært gode skussmål i byråkratiet i alle fall. Men det teller vel ikke når man kan peke på (mangelen på) utdannelse for ørten år siden. Hva skulle være passende kvalifikasjon for å være f.eks helseminister, for øvrig? Lege? Sivilingeniør? Økonom? Ledelsesutdannelse?

Fakekspertisen sitter i bryåkratiet, ikke nødvendigvis hos stastråden. Om du ser alt som Helsedepartementet og Helsedirektoratet faktisk driver med så er det ikke så lett å se hva som skulle være den opplagte kvalifikasjonen å ha.

Ditto med olje & energi eller ethvert annet departement for den saks skyld.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.799
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trettebergstuen på kultur hadde vært bra. Forøvrig har Høye mer enn hotellfag.

Men altså jeg blir helt svett at Tor André Johnsen kom inn på Tinget igjen. Johnsen her, og CIH fra gærne sia. Jøje.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Politikere tar politiske beslutninger basert på faglige råd. Så enkelt (og så fornuftig) er det. Krever betydelig vett, og betydelig evne til å holde avstand til diverse organisasjoner med egeninteresse.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Trettebergstuen på kultur hadde vært bra. Forøvrig har Høye mer enn hotellfag.

Men altså jeg blir helt svett at Tor André Johnsen kom inn på Tinget igjen. Johnsen her, og CIH fra gærne sia. Jøje.
Den gruppa der har sin andel av gærninger. De to er ikke de eneste.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Politikere tar politiske beslutninger basert på faglige råd. Så enkelt (og så fornuftig) er det. Krever betydelig vett, og betydelig evne til å holde avstand til diverse organisasjoner med egeninteresse.
Når det blir regjeringsskifte så er stort sett bekymringen at det dukker opp ett eller annet nek som ikke er spesielt interessert i å skjønne noe særlig, alle departementene får jo ny sjef når skiftet skjer og mange jobber realtivt tett på politisk ledelse. Da kan det bli krevende i store enkeltsaker, i det minste, selv om mye uansett går sin gang ganske uavhengig av hvem som er statsråd. Samboeren min jobbet i hine hårde dager i et direktorat og blant de som hadde vært der lenge var det noe nær unison enighet på synet på de tre foregående statsrådene og det hadde ingen ting med om man ville stemt på partiet de representerte eller ikke å gjøre men kun hvordan de var å jobbe for og om de i det hele var interesserte i å sette seg inn i ting og lytte til forklaringene som ble gitt. Ikke alle er det.

Det er ikke spesielt lett å se hva eller hvordan man skulle bli spesielt kvalifisert for å ha jobbet med noe bestemt eller studert noe bestemt for lenge siden.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
En hendelse fritt etter softdisken men problemstillingen er korrekt

I TV programment Lørdan, sannsynligvis sent 90 var det en gjest i Studio som jeg mener het Rolf N. Torgersen. Jeg husker dette navnet godt fordi hans signatur fantes på en mengde offentlige dok.

Det hadde antagelig vært et regjeringsskifte og Torgersen (se Wiki Link nedenfor) ble spurt om hvor mye makt en statsråd har. Torgersen lo vel og sa i ren supperådstil: Ingenting, det er vi (departementet) som styrer alt.

Historien er facts, små avvik kan forekomme.


 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Kan styre min begeistring for ministere som fungerer som lobbyister og med betydelig egeninteresse i de beslutningene de er satt til å ta. Equinor har sikkert noen som vil ta jobben på deltid. Det er forskjell på kompetanse og egeninteresse.

Fiskeriministere noe?
Man kan ha både kompetanse og egeninteresse.
Bengt Høie har i følge mine kilder svært gode skussmål i byråkratiet i alle fall. Men det teller vel ikke når man kan peke på (mangelen på) utdannelse for ørten år siden. Hva skulle være passende kvalifikasjon for å være f.eks helseminister, for øvrig? Lege? Sivilingeniør? Økonom? Ledelsesutdannelse?

Fakekspertisen sitter i bryåkratiet, ikke nødvendigvis hos stastråden. Om du ser alt som Helsedepartementet og Helsedirektoratet faktisk driver med så er det ikke så lett å se hva som skulle være den opplagte kvalifikasjonen å ha.

Ditto med olje & energi eller ethvert annet departement for den saks skyld.
Jeg vet ikke hva som skal være passende utdannelse for en minister men jeg vil tro personlige egenskaper er viktigere enn formell utdannelse så det var en flåsete kommentar.

Når det er sagt så er min personlige mening det at ingen er bedre egnet enn Ola Borten Moe som olje og energiminister.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Oversikt over valgresultatet i Norge 2021. I en tid der hvor norsk innlandsøkonomi har en lang vei å gå (ift olje og gassinntekter), så ønsker en stor andel av landet å bruke mer penger og har fokus på fordeling på bekostning av verdiskapning.
Tøv. Det er ingen motsetning mellom verdiskapning og fordeling. Når det gjelder pengebruk har vel den blå regjeringa rekord med massiv vekst i byråkrati....
Skattelette til de rike pluss instramming for de som har minst gir heller ikke verdiskapning....
 
U

Utgatt24668

Gjest
Tøv. Det er ingen motsetning mellom verdiskapning og fordeling. Når det gjelder pengebruk har vel den blå regjeringa rekord med massiv vekst i byråkrati....
Skattelette til de rike pluss instramming for de som har minst gir heller ikke verdiskapning....
Eh jo, i henhold til både sosialøkonomisk teori og faktiske observasjoner så er det en klar sammenheng mellom verdiskapning og fordeling. Litt overraskende at jeg må påpeke dette. (Jeg ønsker gjerne å vise til en forelesning der Jens Stoltenberg var gjesteforeleser, der han påpekte dette, om det hjelper)

Det vil alltid være en balanse mellom disse to. For mye fordeling og du kveler verdiskapningen. For store forskjeller gir samme effekt*. I Norge har vi en viss balanse. I tillegg har vi store inntekter på olje.

Med de nye løftene så risikerer vi derimot å overopphete økonomien**ytterligere (Erna brukte mer enn nok), samt redusere investeringsvilje i norsk næringsliv ved skjerpede skatter og avgifter.

Innlandsøkononomien i Norge ligger langt bakpå. Den bør stimuleres kraftig om vi skal erstatte oljen. Det er leit at dette ikke er mer på agendaen både mht arbeidsplasser og miljø.

Støre ønsker å satse på oljenæringen til å sikre et skifte. Tanken er god, men vi bør på samme tid stimulere andre næringer til å vokse frem. Dette er i for liten grad vektet i dag.

Det er tilsynelatende flere oppegående og høyt utdannede folk her på forumet, med gode lønninger og med mer enn nok penger til god lyd. Det er flott. Det er etter min mening for få mennesker med erfaring fra å drive noe på egen hånd, og det er merkbart at det er manglende forståelse her. Jeg tenker ikke da på alle de som lever på tjenester til det offentlige, men de som prøver å skape noe nytt som ikke betales direkte fra oljebrønnene.

Noen har spurt seg hva de siste menneskene på Påskeøya tenkte da de tok ned de siste trærne - før alle måtte flytte derfra. Svaret ligger her i Norge. Vi tenker ikke, og lever i en boble helt til den ikke er der lengre. Oljefondet er stort, men rentene er ikke i nærheten av å betale pensjoner og erstatte verdiskapning og jobber i landet.

Norge har derimot noen potensielle konkurransefortrinn med høy modenhet innen f eks utvikling og bruk av teknologi. Problemet er at de beste ideene kjøpes raskt opp av Silicon Valley. Årsak: liten investeringsvilje og venture capital, som gjør at de aldri får vokse seg store nok i Norge før de blir slaktet av store selskaper. Eksempler på dette er Siri til Apple, GSM til Nokia, Clustra til Oracle (via via), Verdens mest solgte mikroprosessor til ATMEL for å nevne noen få.

Med andre ord, jeg er åpenbart uenig i at dette er tøv, men i det minste kan jeg forstå hvorfor dette er vanskelig å forstå - selv for oppegående mennesker.

* USA er et forhatt eksempel her. Store verdier på få hender. De er verdensledende på helse og innovasjon - men kun for noen få. Staten er «blakk» mens landet har store verdier på private kontoer. De utnytter per i dag ikke en potensiell høy arbeidskraft grunnet lav utdannelse og for få offentlige tjenester - folk faller i fra - de har gått for langt.

** Overoppheting av økonomien fører til sterkere krone, høyere rente og redusert konkurranseevne mot utlandet. Bra for Granca-turister på NAV, dårlig for alle andre. At Erna brukte for mye penger er ikke et argument for å bruke enda mer.
 
Sist redigert av en moderator:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Men du hevdet at store deler av landet har valgt omfordeling på bekostning av verdiskapning. Dette stemmer ikke. Dagens regjering har økt avgifter, bla annet inførte en høyreledet regjering moms på transporttjenester (og økt den ved enhver anledning), for deretter å "gi" pengene til de som ikke trenger dem. I stedet for å omfordele til de som faktisk trenger pengene, og som dermed kan bidra til verdiskapningen i stedet for sylte pengene ned.
Så store deler av landet vil ikke prioritere omfordeling foran verdiskapning slik du hevder, men vil ha begge deler.....
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Men du hevdet at store deler av landet har valgt omfordeling på bekostning av verdiskapning. Dette stemmer ikke. Dagens regjering har økt avgifter, bla annet inførte en høyreledet regjering moms på transporttjenester (og økt den ved enhver anledning), for deretter å "gi" pengene til de som ikke trenger dem. I stedet for å omfordele til de som faktisk trenger pengene, og som dermed kan bidra til verdiskapningen i stedet for sylte pengene ned.
Så store deler av landet vil ikke prioritere omfordeling foran verdiskapning slik du hevder, men vil ha begge deler.....
For Høyre betyr "verdiskapning" å øke formuen til de rikeste.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
** Overoppheting av økonomien fører til sterkere krone, høyere rente og redusert konkurranseevne mot utlandet.
Hvor bra synes du kartet stemmer med terrenget på dette feltet om dagen? Siden Erna & co har kjørt på med offentlig utgifter, den norske pesetasen har knapt vært svakere og renten er null. 10-års norsk statsrente er 1.4% sånn ca og den norske stat har ikke en gnag hatt QE. Norge har, til liks med de fleste vestlige land kraftig negativ realrente herfra til evigheten.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Men du hevdet at store deler av landet har valgt omfordeling på bekostning av verdiskapning. Dette stemmer ikke. Dagens regjering har økt avgifter, bla annet inførte en høyreledet regjering moms på transporttjenester (og økt den ved enhver anledning), for deretter å "gi" pengene til de som ikke trenger dem. I stedet for å omfordele til de som faktisk trenger pengene, og som dermed kan bidra til verdiskapningen i stedet for sylte pengene ned.
Så store deler av landet vil ikke prioritere omfordeling foran verdiskapning slik du hevder, men vil ha begge deler.....
Partiene på venstresiden har fokus på hvordan vi bruker pengene på f eks gratis tannhelse, billigere barnehage, flere sykehus i distriktene med mer. Løftene er dyre. Svært dyre. I tillegg topper de dette med nordlandsbanen på toppen av et sterkt behov for å ruste opp vegnettet i nord. De skal bygge en svært dyr bane i tillegg til å fikse veinettet, som tilsammen raskt koster flere hundre milliarder nok.

Lite sier de om hva som skal til for å få sving på innlandsøkononien, og stimulere til vekst f eks på små og mellomstore bedrifter, foruten å heve skattenivået. De har derfor en klar prioritering som øker forbruket, reduserer vår konkurranseevne som går på bekostning av verdiskapningen. På samme tid blir vi mer oljeavhengige, da noen må betale for dette. Satser vi ikke mer på nye arbeidsplasser som gir mer skatteinntekter - ja, da er det oljen som betaler.

Sosialistene er derfor lite troverdig i sin klimapolitikk. Skal olje, arbeidsplasser og klima balanseres og være bærekraftig så må kostnadsnivået ned, nye næringer og bedrifter opp. De gjør nå det stikk motsatte. Støre sitt eneste kort er å håpe på at Equinor klarer transformasjonen bare de får nok tid. Det heter å satse på kun ett kort, eller gambling om du vil.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Hvor bra synes du kartet stemmer med terrenget på dette feltet om dagen? Siden Erna & co har kjørt på med offentlig utgifter, den norske pesetasen har knapt vært svakere og renten er null. 10-års norsk statsrente er 1.4% sånn ca og den norske stat har ikke en gnag hatt QE. Norge har, til liks med de fleste vestlige land kraftig negativ realrente herfra til evigheten.
Dette handler ikke om hva jeg synes. Det handler om sosialøkonomi, teori og praksis.

Det er flere drivere til renten. Sentralbanken setter denne uavhengig av politikerne. Det betyr om politikerne begynner med overforbruk og f eks øker de offentlige lønningene for høyt og overoppheter økonomien så kan sentralbanken sette opp renten og motvirke dette.

Problemet til sentralbanken i dag er at de ikke kan sette opp renten mye høyere enn det lave nivået i EU da det skader vår konkurranseevne. De har nok lyst ettersom f eks boligprisene fortsatt vokser for mye. I tillegg er kronen svak da få satser på norsk valuta, eller investerer i Norge.

Vi tiltrekker oss lite faglig kompetanse og kapasitet fra vestlige land samt lite kapital. Vi har alt for liten satsning i Norge - og det er dette jeg savner i norsk politikk. I mellomtiden øker vi kostnadsnivået, skal ha inn enda flere fra ikke-vestlige land og bygger ned næringslivet i praksis.

Hvem skal betale for velferden om 20-30 år ?
 
Sist redigert av en moderator:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.799
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og du løser det med hva?
Jeg ser intet annet i innleggene dine enn forsøksvis fordekt agitasjon for trickle down economy, RRR.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Og du løser det med hva?
Jeg ser intet annet i innleggene dine enn forsøksvis fordekt agitasjon for trickle down economy, RRR.
Du må gjerne utdype mer hva du mener. Det er litt vanskelig å trekke ut hva som er dine innsigelser basert på overskrifter / løse påstander.

Det enkle svaret på løsning er ytterligere kutt og effektivisering i offentlig sektor. Videre stimulere til investeringer og satsning i privat sektor. Det må bli en prioritet og balanseres opp mot offentlige tjenester - ikke motsatt. Noe skal betale for velferden vår i framtiden.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.799
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ytterligere kutt og effektivisering. Hm. Ansette enda flere controllere da?

Men for all del. Vis meg bare en måte som stimulerer lavnivå verdiskapning uten at mesteparten går i turbokapitalismen.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det har alltid vært slik at jo mer konkurranseutsetting/outsourcing, jo sterkere behov for lovgivere og kontrollinstanser, aka byråkrati. Dette har de blåblågrønne aldri skjønt. Og jeg skulle gjerne sett superprofitten generert gjennom deler av denne privatiseringen pløyd inn i bedre offentlige tjenester.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Vi har noen eksempler nå. Dyr strøm og dyre trematerialer. Tømmer har økt veldig lite i pris. Skogarbeideren har ikke fått økt lønn. Det har heller ikke tømmerbilsjåføren, sagbruksarbeideren, han som kjører materialene eller de som jobber på trelastutsalget. Likevel har materialene steget med ca. 200%. Samme med strøm. Hvem er det da som sitter igjen med en solid fortjeneste?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Markedets usynlige hånd. Dessverre har ikke alle lest hele boken. Smith skriver en del om forutsetninger og begrensninger som synes å ha gått i glemmeboken. Derfor trenger vi en sterk stat og en aktiv fordelingspolitikk.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Tilgang og etterspørsel. Det har vært en voldsom boom i hjemmebygg i Covid perioden samt, at det hugges vilt for å fore bla denne maskinen Silva Green Fuel med råvarer....
Sample, ikke fra Tofte, der er det så enorme mengder at kun seeing is believin,,
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
^Jeg skjønner det med tilgang og etterspørsel, men ett eller annet sted i kjeden sitter det noen og verdiskaper bankkontoen sin.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og noen glemmer at for at de skal kunne berike seg på slike priser, må noen faktisk ha penger å betale med. Refererer for øvrig til mitt forrige innlegg.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Ytterligere kutt og effektivisering. Hm. Ansette enda flere controllere da?

Men for all del. Vis meg bare en måte som stimulerer lavnivå verdiskapning uten at mesteparten går i turbokapitalismen.
Kutt gjerne i konsulentbistand og sett mer oppgaver på allerede kompetente folk. Mer bruk av teknologi for å gjøre unna repeterende oppgaver. Forenkling av regelverket for å effektivisere f eks nav. Et kompleks regelverk står i veien for enklere saksbehandling og automatisering.

Dessuten, å gjøre det enklere å investere i små og mellomstore selskaper er ikke penger til turbokapitalismen men til folk som bygger nye arbeidsplasser rundt om kring i Norge.
 
Topp Bunn