Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På Torget ligger nå Stig Erik Tangens komplette atmosanlegg til salgs. Seriøse henvendelser på PM.

...
    Sendingen er framme så nå er det endringer her. Digital RIAA, akkurat som da greiene var nye i 2009:
    Drodledipolene 13 Eng WUltra ADept.jpg

2009:
    Drodledipolene1.0.JPG

Sist redigert:

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Likte bedre midtstilt, det er jo en iboende egenskap at mennesket foretrekker symmetri.

Men det er du som er (nest)sjef i eget hus!

.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Racket står inn mot et hjørne. I andre enden av veggen er det peis. Jeg liker forsåvidt symmetri, men det fungerer best med elektronikken i venstre Montanamodul slik resten av den enden av stuen er når grammofonen også MÅ stå midtstilt. Det er også mer praktisk å ha skuffeseksjonen med alle grammofonremediene og hodetelefonlageret i midten enn til venstre.
    IMG_5488.jpeg

MiniDSP ADept I all sin prakt:
    IMG_5482.jpeg

Moving Coil er Preset 1, RIIA-EQ, Høypassfilter (20 Hz, 24 dB/okt), Høyt analogt gain, Middels impedans (100 Ohm), og lav kapasitans (1 nF)
    MM (Ikke vist og ikke ikke testet enda) er Preset 2.
    XLR (under) er Preset 3. Den tar analogt inn fra min Yamaha CD-S300 (paging @Espen R. Jeg ønsker meg SACD-spiller, hehe). ADCen i ADept måler så godt det går an omtrent.
    IMG_5485.jpeg

Beklager refleksjonen.
    Optisk inngang på Ultra heter selvfølgelig:
    IMG_5487.jpeg

WiiM må få ordnet måten de finner bitdybde på. ADept er selvfølgelig satt opp og kontrollert til 24/96 med ASIO i Windows.

Sist redigert:

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.291
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Ha du fått sammenlignet Adept ordentlig. Hvordan oppfatter du den i forhold til Cambridge?

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.291
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Digger balanserte innganger og digital ut

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke finlyttet enda, men den gjør det den skal og bråker ikke. Merk at XLR-inngangen kun er til linjenivå.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.291
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Jeg har ikke finlyttet enda, men den gjør det den skal og bråker ikke. Merk at XLR-inngangen kun er til linjenivå.
    Ok, håper du gir tilbakemelding. Trenger snart en riaa til og Minidsp liker jeg veldig godt. Har hatt mange produkter derfra og kun vært fornøyd

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ha!
    Valentino Approved. Er det greit? No nonsense. Rent og pent og nok headroom til PTG/II på MC High Gain og 0dB attenuering på digitalsiden. Har ikke prøvd MM, men Yamaha CD-spilleren høres ut som seg selv på XLR/linje.
    Meeen jeg hadde ikke kjørt digitalt inn på en Hypex plateforsterker om du har tenkt det. Stig Erik Tangen testet det og han var helt kategorisk på å unngå den obligatoriske sampleratekonverteren (hvor språkforvirret kan norsk bli?) man da må igjennom. Kun brukandes til subbass mente han.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.345
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Takk for svar. Måtte lese dubharctenktvdet et par ganger før jeg så rødvinsflekkene i tastaturet.
    Ingen fare angående digitalt inn på Hypex, har eventuelt tenkt å la Studio SHD stå mellom. Mulig jeg biter på en slik en boks, trenger noe til tv-kroken når jeg har fått palisanderspilleren fra idéstadiet til palisanderbenken.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beklager mine alternative mellomromstaster. Det hevdes av et menneske som står meg veldig nær at jeg har håndskrift som en lege. Det er overførbart til tastatur. QED.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noe ganske annet: Jeg hentet @iGran på Stange Skysstasjon klokka 11 i formiddag. Etter to timer hi-fi dro vi til Hamar, lunchet på Larsen der betjeningen er en fryd for øyet, fór så ned i kjelleren på Vinyl og Kaffe der iGran fant et par bæreposer sort klassisk gull og en fin Mahler 5 til meg, så tilbake til hifien. Jeg tror iGran er hektet på DG TOS etter å ha bodd under en sten eller noe. Han greier sikkert ut selv om han har fått en overdose DSP eller ikke. Jeg mekket en variant av «min» salat til middag til oss og lærte at den fungerer aldeles utmerket i sin vegetare vri. Mer musikk og flere opplevelser av fullrange med skyv. Og vi spilte Bach (Requiescat in pace, Stig Erik Tangen). Anyways. Jeg leverte iGran på skysstasjonen klokka 20, og forhåpentlig er han vel hjemme nå.
    iGran er en fantastisk gjest. Mine beste anbefalinger. Er vi riktig heldige kommer det en sedvanlig lesverdig rapport fra hans tastatur.
    Tilbake til min splunknye Solti Mahler 5 fra 1970!

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tillegg om Cambridge Alva Duo versus MiniDSP ADept.

I vinter bet jeg i kula og kjøpte Wyn Morris' innspilling av Des Knaben Wunderhorn (For those of you who do not know: This is Gustav Mahler) i amerikansk Angel Records pressing via Discogs. Første låta, Revelge, overstyrte noe ganske heftig og jeg la all skyld på pressingen siden det er den eneste plata jeg har opplevd noe slikt på. I går kveld spilte jeg den for første gang gjennom ADepten. Null overstyring. Nada. Zilch. Keiner.
    But why? Jeg tror jeg vet hva som skjer.

ASRs test sier at Duoens "headroom could be a bit better". MC-inngangen klipper ved 6,1 mV:
    1745739784161.png

ADept er oppgitt til max input 12 mV slik jeg har satt den opp med high gain på analogsiden. Det er nokså nøyaktig 6 dB mer headroom enn Duoens.

Testplata:
    IMG_5501.jpeg

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @iGran sin besøksrapport fra lørdag 26/4 2025 kan dere lese i tråden hans.

En fordømt trivelig dag, fra klokken 11 til 20, og veldig sportslig å ta turen til tross for, ja nettopp, den norske nasjonalidretten Buss for tog. Her i periferien gleder vi oss over at vi skal få dobbeltspor helt til Hamar. Da går det kvikkere til Oslo Konserthus og Operaen. Viktig det.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.797
    Her i periferien gleder vi oss over at vi skal få dobbeltspor helt til Hamar. Da går det kvikkere til Oslo Konserthus og Operaen. Viktig det.
    Du tror da ikke seriøst at vi får oppleve det i vår levetid? Kanskje Tangen eller Stange :giggle: . Da jeg kom til Norge i -81, skrev "Lillehammer Tilskuer" jevnlig om slike planer. Etter å ha lest GD sine artikler om emnet de siste 10 år, er dobbeltspor inn til Hamar stadig på planleggingsstadiet. Du som står av der har også til gode å oppleve Vy sine siste to mil inn til Lillehammer. Tror gjennomsnitsfarten her er såvidt over 40Kmt.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Makrokosmos
    Doble spår kanskje man kan få på en DG TOS istedenfor om ikke annet. Ønsker meg Vinyl-for-Tog neste gang 😏.

Hursomhelst, tusen takk @Valentino for at jeg fikk komme på besøk. En gledelig dag sammen fra start til slutt.

Vi hørte som nevnt i tråden min på Mahler 3 med Horenstein og LSO. Fant denne i Mahler-seksjonen her hjemme. Og den ser ut til å stemme i forhold til år og dato nevnt, men på Unicorn. Ikke samme mastering kanskje, hva tror du? Ikke hørt på enda.
    20250427_122433-COLLAGE.jpg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er de samme sessions.
    Jerry Bruck, en av de virkelige Mahler-ekspertene, var opptaksingeniør. Samtidig med Unicorn-opptakene gjorde han et ekspermentelt 4-spors 4-mikrofonoopptak. Det er utgitt på High Definition Tape Transfers for nedlasting som 4.0 og som 2.0 uten ytterligere miksing. Hos meg hørte du kun lyden fra de to fram-mikrofonene. Bak- og opp-mikrofonene må du ha et surroundanlegg for å høre.
    Stig Erik og jeg syntes at det var så kult av vi spleiset. Hos ham låt det enda mer omsluttende enn hos meg. Anbefalt lese:

@Steen. Du skulle se hvordan de graver på Stange. Skulle det ikke bli dobbeltspor så får vi i alle fall en kulvert til. En kulvert til er veldig viktig for Gylne Gutuers videre utvikling. 🤪

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.036
    Sted
    Sunnmøre
    Moving Coil er Preset 1, RIIA-EQ, Høypassfilter (20 Hz, 24 dB/okt), Høyt analogt gain, Middels impedans (100 Ohm), og lav kapasitans (1 nF)
    MM (Ikke vist og ikke ikke testet enda) er Preset 2.
    XLR (under) er Preset 3. Den tar analogt inn fra min Yamaha CD-S300 (paging @Espen R. Jeg ønsker meg SACD-spiller, hehe). ADCen i ADept måler så godt det går an omtrent.
    Vis vedlegget 1116472
    Beklager refleksjonen.
    Optisk inngang på Ultra heter selvfølgelig:
    Vis vedlegget 1116473
    WiiM må få ordnet måten de finner bitdybde på. ADept er selvfølgelig satt opp og kontrollert til 24/96 med ASIO i Windows.
    Kva er motivasjonen for å bruka WiiM til inngangsval og volum no som du har ein (tilsynelatande) svært god ADC annanstad? Eg skulle tru det var eit (teoretisk, om ikkje anna) poeng å flytta volumkontroll så langt fram som mogleg?

Hovudtelefonane?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jai kan forklare. Tror jai.
    Før først og etter etterpå:
    1746111431835.png
    1746111510776.png

Det eneste MiniDSP ADept er i stand til er å ta et pickupsignal eller linjenivåsignal og digitalisere det. WiiM Ultra har én digitalinngang og én analoginngang. Adept sender ferdig prosessert phonosignal eller DA/AD CD-signal til Ultraens digitalinngang.
    Nå hører jeg hvor god/dårlig CD-spilleren er siden ADCen i ADept er så bra som slike kan være, og veldig mye bedre enn ADCen i Ultra. Der sparte de penger.

Ultraen må sees på som anleggets streamer-forforsterker. Den strømmer både mine lokale filer og filer fra interfnatt. Toslink ut går til aktive høyttalere med digitalinngang og Linje ut til hodetelefonforsterker med analoginngang.
    IMG_5516.jpeg

Fruen krevde nok en omrigging. Med klokka: WiiM Ultra, MiniDSP ADept, MiniDSP FlexEight, Yamaha CD-S300 og Topping L30. Alle effektforsterkerier ute av syne.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.036
    Sted
    Sunnmøre
    Det eneste MiniDSP ADept er i stand til er å ta et pickupsignal eller linjenivåsignal og digitalisere det.
    Takk! Det er kanskje utidig å gnaga, men eg tenkte eigentleg på Flex8, altså at du kunne teke både ADept og WiiM inn dit, og gjort delefiltermagi og volumkontroll der.

Dersom volumkontroll i Flex8 skjer før delefilteret, spelar det inga rolle, eg ser den. Dessutan desse hovudtelefonane.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Flex Eight er "passiv". Ved å bruke Ultraens volumkontroll, som forøvrig er transparent implementert med 0,3 dB trinn fra 100 ned til 50 og grovere under, kan anlegget være svært enkelt : Spill Spotify på Stue og ikke tenk mer på det enn at det skal være passe høyt. Jeg må bare huske å forlate Ultraen med utgangsvelgeren satt til Optical.

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_5524.jpeg

Datamaskinanlegget (alle kabelhysterikere har ved å lese denne tråden forstått at anlegget mitt høres ut som 011100001001110101001001bæsj) har fått ordning och reda med en 3D-printet dobbel USB-kabelgarasje fra @Rogerk sitt rikholdige verksted. Nå er USB-portene til ADept (øverst) og Flex Eight (nederst) alltid beredt når needledrops kan droppes fra stor høyde (øverst ja), og dype daler i bassen skal boostes maksimalt for elendigst mulig boom (nederst, som nevnt). Nå skal jeg gå og finne en svart sprittusj.

Du har så rett så rett, @ottone. Verdi i titalls cm på det bildet. Beklager sedvanlig treg oppfattelse.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn