Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Rogerk sin signatur er å vidt jeg kan lese noe mangelfull.
    125-en min ser virkelig ut som om den kommer fra et godt hjem. I tillegg til endringene Rogerk nevner har jeg byttet ut det originale armbordet med ett i Corian fra Konne Design, og satt den på noen feite myke sorbotanføtter jeg hadde liggende. Originalføttene svelger ikke fottarmp på tregulv så godt.

    Stereoanlegget mitt er forøvrig litt som en and. Det er stor forskjell på det man ser og det som utføres under overflaten. Til glede for nye lesere:

    Drodledipolene 5.jpg
     

    Rogerk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    76
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Rogerk sin signatur er å vidt jeg kan lese noe mangelfull.
    125-en min ser virkelig ut som om den kommer fra et godt hjem. I tillegg til endringene Rogerk nevner har jeg byttet ut det originale armbordet med ett i Corian fra Konne Design, og satt den på noen feite myke sorbotanføtter jeg hadde liggende. Originalføttene svelger ikke fottarmp på tregulv så godt.

    Stereoanlegget mitt er forøvrig litt som en and. Det er stor forskjell på det man ser og det som utføres under overflaten. Til glede for nye lesere:

    Vis vedlegget 849468
    Sånn cirka sånn da. :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Finfin stereo i vakre omgivelser! Hvordan gikk det med testen av ASR Mini Basis? Ser at Lindemann fortsatt står på benken.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den låt bra men gjorde ikke noe her som Lindemannen ikke gjør, bortsett fra å ta stor plass da.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Skal jeg stikke bort med et par innercover?

    Ellers bemerkes det jeg, med fare for å være klassisk forutinntatt, antar er fruens bidrag til pynting av stereo; den forbannede lykten ;). For noen år siden hadde jeg for øvrig en selvplassert ironisk heklebrikke som lå på platetallerkenen når jeg ikke spilte plater. Lett inspirert av Fleksnes’ «hva er TV uten heklebrikke». Nå går det mer i lokk.

    Men stuen er flott og spilleren er klassisk vakker.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sagt det til henne:
    - Det er en utelykt!
    Døve ører. Forøvrig var det ettertørking av Casals i Haydns paukeslagsymfoni, kjøpt for 20 kroner på loppebutikken i sentrum i dag.
    Det finnes skatter mellom Classics Up to Date med James Last og Heartbreaker med Dionne Warwik. jeg mistet tellingen etter det fjerde eksemplaret av sistnevnte.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Så bra, men hvis det skorter på cover så si fra. Jeg bor i Rimini og det er ikke langt unna, bare litt øst for Toscana….
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    772E9F61-F854-42E4-8D3E-F8E4DAEE3376.jpeg

    Ny ledning fra Y. Tomé.
    Mogami mini Starquad. Neutrik REAN og en eller annen fornuftig OEM DIN-kontakt. Jording også for grammofonchassis. Det er en Thorens den skal på, må vite.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Du får nok lyttet til den i dag. Det regner på Stange og jeg er på Stange for første gang
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mangler noe å kople den ene enden av ledningen til. Litt kjedelig det der.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kabelen venter på en arm. Nåværende arm har RCA-kontakter i armbasen, den som er på vei har DIN.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var hyggelig å lese. Jeg har et stereoanlegg med utsikt.
    Det som er litt kjedelig er at jeg ikke kan se grammofonen ordentlig fra gyngestolen. Venstre høyttaler er i veien. Kan ikke få alt.

    Beklager XLR-terminalene i høyttalerne. De startet livet med IcePowerASX2-effektforsterkere innabords. Droppet å bytte til Speakon da de fikk eksterne nCore-forsterkere i fjor høst.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    0AD89F10-0D05-4C05-92A2-BADBA6A1B891.jpeg


    Raidet i Oslo i går.

    Først innom Stereofil hvor jeg fikk høre på Audio Note AN-E drevet av "den nye" Luxman integrerte. Diverse musikk fra Tidal fra en liten Lumin-streamer. Særdeles skuffende. Et lydbilde som var likt på all musikk, fra Keith Richards til John Eliot Gardiner. Lydproduksjon i stedet for lyd-reproduksjon.

    I kjelleren hos NAT hørte jeg på de store og dyre passive PMC MB5-SE med 12" og en 3" dome-mellomtone trukket av den splunknye integrerte Bladelius Ask streamerforsterkeren. Meget kompetent anlegg. Men det er digre saker de høyttalerne, og i rommet synes jeg at dypbassen ble for tilbaketrukket. Men Bladeliusen har prosessorloop så sakene kan ordnes lokalt.

    Traff så min far som er innom riksen et par dager for å fikse på utseendet. Middag på Brasserie Hansken. Deilig uer (vanskelig å uttale, kelneren ba om språkkurs) med Weissbier fra Berlin til og espresso doppio etterpå.

    Så dro vi til Big Dipper. Det står en brukt Jackie du Pré 5 LP-boks der til en femhundrelapp som nok hadde blitt med om jeg ikke hadde reist lett i går.
    Rega Planar 10 med en av "pakkepickupene" den selges med, den integrerte Audio Research I/50-forsterkeren og Klipsch Forte IV. Lo and behold! En Klipschøyttaler som kan spille (og ikke skrike) mellomtone! Vi fikk dessverre ikke gitt dem noe supervanskelig som Gardiner og Monteverdikoret, men det var faktisk en god hifiopplevelse. Fra et par Klipscher! Whowouldathunk?
    Tillegg: Erin har lyttet til og målt på Forte IV. Det er ikke så rart at jeg liker dem, de har jo BBC-dip, haha!
    Vi fikk også en kort sammenlikning av Planar 10 slik den stod og Thorens 124 DD påmontert Ortofon (for Thorens) SPU 124. I det nøkterne hjørnet: Rega. I det romantiske: Thorens, eller kanskje SPU.

    Så ruslet vi til Universitetets aula.

    4420D5A9-A609-40CB-81CB-0D19CD2C2DD8.jpeg


    Stinn brakke for Galskap med Det norske Kammerorkester, Tora Augestad (mezzo), Stian Carstensen (verdens raskeste trekkspiller? Farmers Market etc.) og Pål Hausken (trommer og perkusjon). Programmet var et bevis på Ellingtons ord om at det kun finnes to typer musikk, og som ekstranummer dro de Chandelier av Sia (Ja, vi så ikke den komme heller).

    Hjemover på toget leste jeg om arbeidet med restaureringen av Soltis Ring i Sound on Sound. I bladet var det også bilder av Beyoncé med nesten ingen klær på.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som en meget begivenhetsfull dag dette, mest med gode overraskelser og store variasjoner over samme tema. Bonus med Beyoncé. Leser med nysgjerrighet og glede erfaringen på Big Dipper, vurderer en SPU til min SME 3012, hvordan var (Thorens utgaven) til klassisk musikk? Ble den vel varm og romantisk?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk dessverre bare hørt jazz med John Coltrane og Johnny Hartman på den.

    Vanskelig å si, men jeg vil tro at den vil male stort og bredt ja. Har selv hatt Ortofon SPU #1 E i tankene som en moropickup i stedet for Denon DL-103 (vil også se riktig ut på Bokrand-Ortofon, ikke sant?), men jeg tror at til klassisk ville den passe bedre til enklere gamle innspillinger av solo piano, romanser og kammermusikk enn til Soltis Rheingold. Der tror jeg at jeg vil foretrekke noe á la en OC-9XML for maksimal forståelse. Til jazz 1955-1970 tror jeg SPU er da shit. Det hørtes slik ut.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Vi tenker veldig likt. SPU #1 E er den jeg vurderer å bytte ut/komplettere DL103R med. Sistnevnte spiller jazzplater slik jeg tror jazzplater skal høres ut som, en variant av SPU vil neppe gjøre seg bort i samme type musikk/periode og gjør seg helt klart veldig godt i nevnte armer. Det visuelle er også viktig.

    Det som er litt skummelt med å få bekreftet sine antakelser, er at jeg stadig rykker nærmere tanken om to spillere, hvor 401 vil være hovedspiller til klassisk musikk med tilhørende pickup, og en Thorens TD1500 med SPU til jazz og andre sjangre. Jeg får begynne å pante flasker tror jeg...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva med 401 i en kasse med plass til 2 armer? Færre flasker å pante trur eg.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Tanken er tenkt, dog foretrekker jeg at spilleren har bare den ene armen, synes det blir visuelt litt rotete. Så finnes det jo en mengde gode spillere til langt mindre flaskepant enn TD1500 også, time will shåw.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk endelig pakket ned eldstemanns Tandberg-Thorens TD 150 Mk. II. Studenten har ikke plass og tid til stereo dette året. Et par bilder før lager:

    8D08607B-07C4-43FE-82F7-2E5FFCC223FE.jpeg


    Det er selvfølgelig @Rogerk som har funnet igjen mahognyfineren under den sorte malingen, gått over den mekanisk, og forsterket kabinettet innvendig.

    C55E47B8-94BA-4177-903E-D4E25AA37264.jpeg

    Vi endte opp med å beholde chassiset originalt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.593
    Sted
    Sunnmøre
    Staten legg, etter det eg skjønar, for tida opp til relativt spartanske levekår for studentane, så den prioriteringa er heilt i takt med tida.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.593
    Sted
    Sunnmøre
    Edit: Vi får sjå kva Ola Borten Moe greier å gjera for å få has på slik lauslivnad. Snart må nok studentane levera timeliste.

    Ligg det mekanisk/strukturell logikk bak @Rogerk's forsterking av kabinettet, eller handlar det om å få plass til kablar og subchassis?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Strukturell logikk. Start/stopp/hastighetsvalg og armløfter er begge helt mekaniske, og det må være plass til motor, tonearmsbase og fjæroppheng også. Egentlig er det ganske utrolig at de fikk plass til alt i en ramme med utvendige mål på 40x31x6(eller 5) cm, og at det allikevel er plass til å stive av den finerte 9 mm tykke sponplaten rammen er laget av.
    Det er bedre plass til avstivning på armbordkortsiden på en Mk. I, da den ikke har armløftermekanisme å ta hensyn til.
    Vi brukte den originale bunnplaten på eldsemanns, mest for å unngå åpen 220 V.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hifi i høstsol.



    Boka er kjekk fram til den moderne High End overtar. Bling og musikkproduksjon. Hifi skal være musikkreproduksjon.

    Den observante betrakter vi se at platematten ikke er den vanlige. Det er en moderne Thorens i kork og gummi. Mulig at den låter roligere enn originalen. Dog: At den ikke har plass til Thorens klassiske singleadapter er en uting.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ingen problemer med å skjønne det. Det forsøkes fra annet hold å sette griller i hodet mitt.

    1666243185202.png


    Denne TD 125 LB-en synes jeg er både bæltøff og elegant, men jeg kan virkelig ikke forsvare 65 cm grammofon i stuen.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Hva med 401 i en kasse med plass til 2 armer? Færre flasker å pante trur eg.
    Blir ikke det veldig stort? Verket er jo i utgangspunkt stort nok. Jeg valgte 9" arm da jeg fikk bygget min, rett og slett fordi det ville blitt altfor svært med 12".
    Allikevel ble den så monstrøs i forhold til Quad 33 at jeg fikk estetisk krupp og forviste spilleren til hytta. Noen foto fra arkivet som illustrasjon.

    garrard1.jpg
    garrard3.jpg
    garrard2.jpg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Ang flaskepant -jeg kjøpte verket fra Japan (pre covid vel å merke,) og det var en ganske stor besparelse kontra f eks UK.
    Men ser man prisene ting går for på finn (for så senere bli avertert for andre steder,) kan man nok få tak i billigere her hjemme om man har tålmodighet, og er rask nok når de legges ut. Mye pga fraktalternativene som er tilgjengelig fra Japan nå om dagen.
    Og nei, jeg har ennå ikke somlet meg til å skifte pæra.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jo, det blir veldig stort.
    Den 401-en er kanskje den mest elegante jeg har sett. Vanskelig å gjøre en slik særlig nettere med eleganse tror jeg.
    Har Beogram 3000 overtatt plassen?

    Øvelsen Svært god pen liten platespiller er ikke den enkleste.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Gitt en firkantet formfaktor [EDIT uten overheng] så er vel minimumsmålet med 12" arm noe i nærheten av ca 50 cm brei og ca 37 cm dyp, omtrent som snurra mi: Den store direktedrift-tråden Med et mer kompakt drivverk enn mitt (JVC TT-71) kan det kanskje kuttes et par cm her og der. På snurra mi er det dog ikke plass til støvlokk, uten at det lages utskjæringer rundt armbasen slik at motvektsloddet kan svinge utenfor ramma. Det trengs muligens også utskjæring for å få plass til fingerbøylen på hodeskallet når armen er i hvileposisjson.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Jo, det blir veldig stort.
    Den 401-en er kanskje den mest elegante jeg har sett. Vanskelig å gjøre en slik særlig nettere med eleganse tror jeg.
    Har Beogram 3000 overtatt plassen?

    Øvelsen Svært god pen liten platespiller er ikke den enkleste.
    Beogram 3000 bor i stua, Beogram 4000 ble med hjem fra hytta og tok plassen til 401.
    Hjertens enig i den siste setningen din, 124 og 301 er vel de som er nærmest i mine øyne, og ører.

    + takk, jeg var gjennom mange iterasjoner i papp før jeg var fornøyd med form og farge. Stakkars elektroniske byrået på Kråkerøy får sikkert fortsatt elveblest om de ser nummeret mitt i displayet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.605
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    9F27CFBC-5A89-4560-8591-E21D98C71CE3.jpeg
    Denne LB-en har kabinett som min. Bredden er ca 54 cm mot 48 på min. Både 125 og 401 har betjeningspanel som øker dybden, men en 12” arm må man ha plass til, så…
    Løsningen er en TD150 med en kort arm, eller LP12 som den heter.

    Paging @Rogerk . Sjekk @Roberten sin 401.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.593
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Eg tykkjer den LB-varianten er visuelt meir elegant, sjølv om det ikkje løyser problemet med støvdeksel vs. motvektslodd.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.593
    Sted
    Sunnmøre
    jeg fikk estetisk krupp og forviste spilleren til hytta
    Ja, uff, den var fæl. Grøss.

    Spøk til sides, kva er det som ser ut som ei aluminiumsstripe ca 2/3 opp på kabinettet når vi ser rett på (ill. 3), og som på ill. 1&2 ser ut til å stå ca. 1 cm ut frå kassa?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn