Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dagens postkassefunn.
    454778E0-2F3A-4818-9D73-B64D02519A92.jpeg

    Mogami og KLEI til å ha mellom tonearm og phonoforsterker. Se @larsmartin og @Kristian. Kabler!

    Testflight nå med Mutter og Karajan i Beethovens fiolinkonsert. Det er hull igjennom. Støvlokket datt på plass med et brak akkurat. Platespilleren fullstendig uaffisert. Det er som forventet. Det finnes flytende opphengte grammofoner og så finnes det Sota.

    Eldstegutten er i ferd med å avslutte et år på folkehøgskole. Is everybody happy?

    6738B4E3-DC1D-4C10-97A1-1527B35A8B77.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dagens bruktplatefunn!

    AB96DB63-7FEA-4910-AF41-53BE613D0512.jpeg


    Dette er digg altså. Bachkantater med Jaap Schröder på Telefunken-Decca Das Alte Werk. Plata ser ikke ut som den har vært ute av hylla mer enn en gang. Tatt opp i 66/67. Låter bra.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kabelbilder gir bedre lyd!

    265D7936-7164-49A6-96EC-E8E53DEE4BFB.jpeg

    Ny tonearmskabel montert. Fin og rød. Låter hett her nå.
    Det er altså en rca-rca Mogami Starquad-sak (4 innerledere er nok til stereo) på 37 pF/m splittet ut til KLEI Copper Harmony plugger. Tonearmsjord går i skjermen, og splittene er også skjermet. Kjøpt hos Y. Tomé i Wales for den nette sum av £ 90 hjem i postkassa.

    Pluggen helt til venstre er 30 vdc inn og etiketten på Bachplata må være en av de kuleste jeg har sett.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^jeg husker ikke modellbetegnelsen på McIntosh-komponentene. Tannoy Westminster er nesten ufattelig digre. 15”-driverne forsvinner nærmest. Superdiskanter er rare greier. Pift på toppen.



    Apropos toppen: Jeg var i Mosjøen fredag og lørdag. Guttungen avsluttet året på Vefsn Folkehøgskole - Toppen sammen med læreren og to medstudiner på dette viset.
    Melon Collie and the Infinite Sadness, noen?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    180A860B-0CF4-4733-A4F1-2EC1BC2AF464.jpeg

    Stadig like barsk. Det nye med AT33-en er dobbel kontravekt så tett på trauet som det går. Hadde det på OC10, men den brukte 1/2 g lavere trykk så det var bedre plass bak. Me fær sjau om dette er å foretrekke.
    Kjekt med grammofon, enda kjekkere med flytende opphengt grammofon, og overkjekt med en tonearm der alt dingler tregere enn tregt. Fikl till you drop.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    644F339B-1AA7-4E94-803E-848D58AB0CBD.jpeg

    Ørekalibrering i Hamardomen klokka 1800 i dag: Hedmarken Symfoniorkester og Defrost Youth Choir (som vi akkurat har svidd av prisen på et sett signalkabler fra Nordost på 32 nye kjoler til).
    Hamardomen har en ganske spesiell og diger akustikk. Hørte Mozarts C-mollmesse der en gang og det første paukeslaget fikk Mahlerske proporsjoner. Rene jordskjelvet.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.249
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    0
    Hamardomen har jeg tilgode å oppleve musikk i. Hva er det som skal fremføres i dag?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fra Defrosts interne settliste. Kun finalenummeret sammen:
    Eriks Esenvalds: Stars
    Georg F. Händel: The Faithful Sheperd (orkesteret)
    Wilhelm Stenhammar: I seraillets have
    Terje Eliassen arr: T. Caplin: Du ser meg i auga
    Edvard Grieg: Symfonisk dans nr IV (orkesteret)
    Craig Courtney: Ukrainian Alleluja
    Jake Runestad: Let my love be heard
    Sibelius: Vårsång (orkesteret)
    Trad/Hugo Alfven: Och jungfrun hon går i ringen
    Henrik Ødegaard: Telemarkspringar
    Fritz Austin: Oslobilder – Vår på Karl Johan og Hvite seil i solgangsbris (orkesteret)
    Wilhelm Peterson Berger – Sommarsång (orkesteret)
    Oskar Lindberg: Pingst (sammen)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Flott repertoar 👍

    I den omtalte C moll messen sto jeg i tenor-rekka. Litt av en opplevelse gitt. Akustikken der inne er veldig spesiell. Lang og mørk klang.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    I den omtalte C moll messen sto jeg i tenor-rekka. Litt av en opplevelse gitt. Akustikken der inne er veldig spesiell. Lang og mørk klang.
    Ser ut som det er flere som får øynene(ørene) opp for fordelen med skråtak i lydrommet... (y)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 818033
    Stadig like barsk. Det nye med AT33-en er dobbel kontravekt så tett på trauet som det går. Hadde det på OC10, men den brukte 1/2 g lavere trykk så det var bedre plass bak. Me fær sjau om dette er å foretrekke.
    Kjekt med grammofon, enda kjekkere med flytende opphengt grammofon, og overkjekt med en tonearm der alt dingler tregere enn tregt. Fikl till you drop.
    Veldig bra album dette. Ikke av de letteste å få til å låte bra riktignok.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Litt kommentarer ang Hamardomen. Den ble bygd som et vernebygg i glass og stål over ruinene etter domkirken som sto der. Gulvet er dels stein, men mest jord og gress. Domen har sitt eget økosystem på en måte, med fugler og insekter. Konserter tonefølges ofte av kraftig fuglesang... Pga kondens kan det av og til regne innendørs. Det primære formålet var altså å verne ruinene etter domkirken. Det at bygget hadde en interessant akustikk kom nok som en overraskende bonus. Akustikken der er veldig snodig, som nok i hovedsak skyldes "gulvet", som for det meste er gress, men også mangelen av et reflekterende flatt tak (det er nok en grunn til at de fleste gode konsertsaler har en "skoeske" som grunnform). Det er et vanskelig lokale for utøvere da man hører seg selv og resten av ensemblet svært dårlig, men med riktig oppsett av publikum og utøvere kan det låte veldig fint for publikum.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Defrost Youth Choir: Ukrainian Alleluia (Craig Courtney), Hamardomen 21. juni 2022


    Tatt opp med en iPhone 12 Mini.
    Defrost står i det opprinnelige koret i kirken, som skal ha vært svært lik Stavanger Domkirke for de av dere som kjenner den. Opptaket begynner der men flytter seg seg ut i det opprinnelig høyre sideskipet, beveger seg nedover det og ender opp omtrent ved den opprinnelige vestportalen.Gir forhåpentlig et lite inntrykk av de akustiske og arkitektoniske forholdene der inne.

    Lite fuglekvitter i går. Disse nymotens rovfuglsilhuettene som er klistret opp på øst- og vestveggene hjelper formodentlig mot det også.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Fin lyd ! Fanger godt den spesielle akustikken.

    God ide av koret å stå i sirkel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, når man ikke kan høre hverandre hjelpe det å se hverandre.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Får ikke helt inntrykk av det på denne musikken, men bassen der inne …. Den trøkker!

    Med en så tett sirkel hører man hverandre også?

    Av erfaring hører man ikkeno omtrent hvis man stiller opp i klassisk koroppstilling i det området publikum sitter.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bassen der inne er helt bananas. Den ruller fram og tilbake opp og ned og på kryss og tvers i langverdige tider.

    Med en litt smart oppstilling hører man hverandre også litt. Defrost brukte også sirkel midt i Nidarosdomen i oktober i fjor. Et stykke til veggene der også.

    En til, her i sideskipet (og utenfor det) bak publikum. Du ser meg i auga er en Defrost-klassiker (9 av 10 kor klarer ikke grooven), en gang en nachspielfavoritt for tre jenter og gitarkomp på Høgskolen i innlandet, arrangert for kor av dirigent Thomas Caplin. Gutta tar seg av gitarkompet, og jeg skulle mene at Charlie Watts would approve.


    Avslutningsnummeret Pinkst med orkester og kor på Facebook. Ikke mitt opptak.



    Neste lørdag 28/5 klokka 1900 er det en ren korkonsert samme sted. Den norske Studentersangforening (mannskor, stiftet 1845 i København, det fantes intet universitet i Norge da) er på miniturné og avslutter den i Hamardomen sammen med Defrost Youth Choir, stiftet 2011.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noe ganske annet:
    Andre vinylhuer bruker halve dagen til riaa-oppvarming før lytting seriøs lytting. Jeg skrur på riaa og resten, setter meg i gyngestolen og hører på musikk jeg. Kan jo ha sammenheng med at det omtrent ikke finnes diskret oppbygde forsterkerkretser i stereoen her.

    Vanskelig velge riktig illustrasjon til dette innlegget. Et ungdomsbilde får duge.

    12F56733-E5B7-4659-A8D1-4DB75D6179F2.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Jeg skrur nå på riaa’en og lytter så fort den er klar (ca. 1 min eller så) selv om den har noe rør (Luxmann). Låter helt fint fra starten og blir ikke merkbart bedre - eller verre - etterhvert.
    Godt konstruert dings kaller jeg det.
    Men jeg er sikkert ikke ordentlig vinylhue….

    Pen dame over, men hvem er det?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Andre vinylhuer bruker halve dagen til riaa-oppvarming før lytting seriøs lytting...
    Det er vel ikke mye seriøst.....?
    Seriøs lytting kan skje nårsomhelst så oppvarming er 24/7/365 og det har gitt bra resultater i mange år (y)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrur av alt (setter i standby) unntatt pc, lydkort og subforsterkere når anlegget ikke er i bruk, og skulle jeg glemme det ordner preampen biffen etter 4 timer.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Lydsystemet i standby fungerer faktisk her som husets varmekilde og varmepumpa hviler fram til det blir kuldegrader igjen...vinn + vinn i livsglede :coffee:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alltid litt fikling.
    1) Pickuplasten satt tilbake til 100 Ohm. Har vært 200 Ohm siden jeg fikk inn AT33 og Lindemann, men tror den nye tonearmskabelen gjør at jeg foretrekker 100 Ohm. A-T sier > 100 Ohm last. Det er en viss serieresistans i kabelurene; 0,4 Ohm kanskje, så da er man jo innafor....

    Drodledipolene 3.jpg

    2) Har monokoplet subwooferne nå. Slik ser det ut i Console:
    1653726403960.png

    Legg merke til at det er satt delay på bass, mellomtone og diskant. Impulsresponsen er ikke som på et passivt fullrange 4-veis høyttalersystem kan jeg love.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ny ørekalibrering i Hamardomen klokka 1900 i dag.
    Den norske Studentersangforening (177 år) og Defrost Youth Choir (11 år). Sikkert noen av Defrosts 14 gutter som ender opp i Oslo som studenter.

    1653728986158.png


    Skitkult at mannskoret DnS har kvinnelig dirigent.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Marit Tøndel Bodsberg Weyde er særdeles god ja.
    DnS hadde med seg lydopptaker og tre kamera i går. Vi hadde med et proft. Beholdt like godt mobilen i lomma i håp om en kjekk liten konsertvideo.

    Gruppebilde av de som var med (uten Marit som hadde det travelt):

    359D0FDD-6E8E-4956-A25D-CB0879AC7FDC.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skisse av den blivende lyttestuen, laget halvannet år før vi overtok huset, og redigert noe etterpå (subwoofere, smalere mellom høyttalerne, redusert lytteavstand). Planlegging er ikke det dummeste. Kriterier:

    1) Høyttalerne plassert på hver sin side av gangarealet ut til terrassen.
    2) TV ikke koplet opp mot anlegget.
    3) Enkelt flyttbar lyttestol.

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.710
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hva skjer? Selger du Sotaen?!
    Som bivåner av tråden din er jeg lettere sjokkert og svært nysgjerrig på hva fremtiden bringer i Valentinos stue.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Skal redusere antall fjærer når den reiser. Enhjørningen vet ikke helt hva den skal tro.

    2E118E36-46B3-488C-80F6-E01882720224.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den er på besøk. Kjøper den nok om den gamle reiser. En fin ting med Thorens TD125 (som tok over etter og er bedre enn TD124, ha!) er at den er like bred som en Montanamodul og føttene er helt ute i hjørnene. En ikke så fin ting eller kanskje den er kjempefin er at en slik SME 3009 Series II Improved har en tonearmsmasse på 6,5 g. Ikke mange nye pickuper å velge blant, så da kan man nerde på slikt også.

    D405B7FC-EC53-4ABB-893C-14F60273C638.jpeg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.828
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    TD-125 og SME er klassisk og vakker kombinasjon. Improved armen setter begrensninger da , men mulighetene for oppgradering er vel alltids til stede :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.662
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke begynn, hehe. Er noen pickupmuligheter da.
    Ortofon MM
    AT-OC9X
    Denon DL-301

    Dimensjoner (til toppen av kabinettet):
    Sota Sapphire: 51x41x13 cm. 20 kg
    Thorens TD125: 45x34x10 cm. 14 kg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn