Høyttalere Vakre høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.240
    Torget vurderinger
    23
    Ok, nå klarer jeg ikke å holde munn lenger. Det er fryktelig mye gyselig her:-X ;D! Det er vel ikke sånn at oppfattelsen/preferansen av lyd spriker like mye?!:eek:
    Et interessant eksperiment i så måte for å kartlegge individuell smak, hadde vært om alle istedenfor å legge ut bilder av høyttalere, la ut bilder av sine ektefeller, partnere, kjærester, livsledsagere etc. Tipper konsensus hadde vært like sprikende der. Hadde også vært spennende å se om folk ville være like ærlige når de kommenterte andres valg i en slik tråd, som det de er her når temaet er høyttalere. :)

    Men hvorfor skal alt kommenteres egentlig? Vi legger ut det vi selv liker/synes er i.h.h.t. trådstarters intensjoner, så kan andre synes akkurat det de mener uten å kommentere hverken negativt eller positivt. It just is what it is. Høyttalere, biler, damer, klær... det vil alltid være divergerende meninger om hva som er interessant og ikke, heldigvis. Den enes drit, den andres drømmer. Heldigvis :D
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sluket Det var egentlig litt det jeg mente også. Ville folk hatt like mange meninger om andres valg og smak hvis vi satte forslaget mitt ut i livet? Hadde vært interessant kanskje å se. :rolleyes:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vet mange ikke liker Nautilus, men jeg synes de ser tøffe ut :cool:
    Alle praktiske og WAF formål satt til side for å lage noe som er designet kun for best mulig lyd!
    Hmmm. Den var kontroversiell og ikke rent lite diskutabel! ;) Selv mener jeg det er masse alvorlige feil i konstruksjonen. Relatert til det lydmessige altså.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.654
    Antall liker
    7.722
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vet mange ikke liker Nautilus, men jeg synes de ser tøffe ut :cool:
    Alle praktiske og WAF formål satt til side for å lage noe som er designet kun for best mulig lyd!
    Hmmm. Den var kontroversiell og ikke rent lite diskutabel! ;) Selv mener jeg det er masse alvorlige feil i konstruksjonen. Relatert til det lydmessige altså.
    Nå skulle vi vel ikke ta slike diskusjoner i denne tråden, men mulig jeg husker feil. Mener å ha lest at tanken med pipeform på mellomtone/diskant og sneglehusform i bassen er at ingen bølger fra baksiden av elementene får "gjenklang" innvendig i kabinettet siden alt blir ledet ut av pipene eller kansellert innerst i sneglehuset.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ok, nå klarer jeg ikke å holde munn lenger. Det er fryktelig mye gyselig her:-X ;D! Det er vel ikke sånn at oppfattelsen/preferansen av lyd spriker like mye?!:eek:
    Et interessant eksperiment i så måte for å kartlegge individuell smak, hadde vært om alle istedenfor å legge ut bilder av høyttalere, la ut bilder av sine ektefeller, partnere, kjærester, livsledsagere etc. Tipper konsensus hadde vært like sprikende der. Hadde også vært spennende å se om folk ville være like ærlige når de kommenterte andres valg i en slik tråd, som det de er her når temaet er høyttalere. :)

    Men hvorfor skal alt kommenteres egentlig? Vi legger ut det vi selv liker/synes er i.h.h.t. trådstarters intensjoner, så kan andre synes akkurat det de mener uten å kommentere hverken negativt eller positivt. It just is what it is. Høyttalere, biler, damer, klær... det vil alltid være divergerende meninger om hva som er interessant og ikke, heldigvis. Den enes drit, den andres drømmer. Heldigvis :D
    Ikke uenig. Det var heller et forsøk på å poengtere at det er ganske så sannsynlig at vi har forskjellige preferanser/smak hva selve lyden angår også. Kanskje ikke i like stort monn, og helt sikkert vanskeligere å uttrykke det. Koker ned til smak og behag, som bestemmes og formes av så mangt ;)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Vet mange ikke liker Nautilus, men jeg synes de ser tøffe ut :cool:
    Alle praktiske og WAF formål satt til side for å lage noe som er designet kun for best mulig lyd!

    Vis vedlegget 543512
    Helt enig, jeg synes de ser rå ut og fantastisk flotte. Hørte dem i Munchen i 2015 tror jeg det var, de sto i et rom koblet opp på Devialet og med klassisk orkester musikk..Lyden var helt fantastisk og står for meg som en av de største lydopplevelser noengang
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.912
    Antall liker
    1.935
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Den danske produsenten Davone har satset på design. Synes de har flere flotte modeller med et enkelt formspråk og kreativ bruk av tre. Må bare innrømme at danskene ligger et godt stykke foran oss når det gjelder elegant hifi-design.
    Noen som kjenner til Davone og har hørt hyttalere fra dem?

    Ikke hørt, men lest bra omtale av Ray. Var i kontakt med dansk rep.for å høre pris. De selger direkte til norge, uten dansk moms. Havner på midt 50-tallet med prisen jeg fikk, litt justert tilbud grunnet svak krone. Håper en forhandler i Norge opprettes. Fikk god vibb her :)

    http://www.tonepublications.com/review/davone-ray-speakers/
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Fete saker fra USA:

    rockport_lyra_speakers_review_matej_isak_mono_and_stereo_2017_2019_2018_.jpg


    Rockport Lyra. Ca. 250 kg. pr stk. I følge en venn helt fantastisk lyd i tillegg til det estetiske. Går fint i en stor stue. Ikke heeelt billige, men et once-in-a-lifetime kjøp.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Gauder Akustik:


    BERLINA_RC_11_Front_black_gold_72dpi.jpg


    Berlina. Enten synes man dette er elegante saker, eller så er det nesten perverst. Tysk kvalitet. Låter fantastisk iflg. min venn.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Form følger funksjon..så sant




    Infinity IRS




    _1421124674 (1).jpg


    2-CLS.jpg


    6.jpg



    En rektangulær boks kan svært sjelden bli vakker.
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.904
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 543632

    Siden ingen her har lagt ut B & W 805D3, gjør jeg det. Et smykke!
    Hold på å plukket et par 805D3 til tv stereoen men avtrykker gikk rett på et par Focal sopra 1 om det var noe stalltips vites ikke ( men drit fornøyd med lyden ) , men de deler jobben med DB1D så det hadde vel hvert noe mere reinhåret med et par 805D3 :)
     
    V

    VVV

    Gjest
    Utruleg fint hus, stygge hornhøgttalarar.

    jau, men no var det ikkje kritikk av andres smak som var meininga med denne tråden.
    legg heller ut bilde av høgttalare du synast er fine, du.
    Var heller ikkje på nokon som helst måte meint som ein kritikk av din smak.

    Som ein annan skreiv i denne tråden så er det åpenbart at folk i veldig stor grad ulike oppfatningar angåande kva som er flott utseende av høgttalarar: fargevalg, design, størrelse osv.
    Eg synes ikkje andre sitt syn/oppfatning på utseendet er noko å kritisera.

    Som det også vart skrive om i denne tråden så må det må derimot vera vanskeleg for høgttalarkonstruktørar i planleggingsfasen vera vanskeleg å ha god oppfatning på kva som faller i smak (særleg om høgttalaren truleg skal skilja seg ut i frå mengden). KEF har lykkast med dette for Blade, synes eg. Muon liker eg derimot ikkje designet på.

    Ein lur ting er nok å tilby eit stort utvalg av fargeutførelsar.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.817
    Antall liker
    945
    hjelper ikke hvor fin lakken er når det likevel bare er en firkanta kasse. blir aldri "vakkert"


    beosound-shape-10.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Utruleg fint hus, stygge hornhøgttalarar.

    jau, men no var det ikkje kritikk av andres smak som var meininga med denne tråden.
    legg heller ut bilde av høgttalare du synast er fine, du.
    Var heller ikkje på nokon som helst måte meint som ein kritikk av din smak.

    Som ein annan skreiv i denne tråden så er det åpenbart at folk i veldig stor grad ulike oppfatningar angåande kva som er flott utseende av høgttalarar: fargevalg, design, størrelse osv.
    Eg synes ikkje andre sitt syn/oppfatning på utseendet er noko å kritisera.

    Som det også vart skrive om i denne tråden så må det må derimot vera vanskeleg for høgttalarkonstruktørar i planleggingsfasen vera vanskeleg å ha god oppfatning på kva som faller i smak (særleg om høgttalaren truleg skal skilja seg ut i frå mengden). KEF har lykkast med dette for Blade, synes eg. Muon liker eg derimot ikkje designet på.

    Ein lur ting er nok å tilby eit stort utvalg av fargeutførelsar.

    trur framleis innlegga dine passar betre dersom trådtittel hadde vore til dømes "stygge høgttalere", i staden for "vakre høgttalere".
    men kva veit vel eg.
    folk kan meina kva som helst om alt mellom himmel og jord, men det blir mindre masa viss dei luftar meiningane sine i rett tråd.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Virker som om det er en fellesnevner at folk foretrekker høyttalere som ser ut som nettopp høyttalere, og ikke som noe helt annet.
    Form følger funksjon.
    Kan nok gi en Like på denne, men med utgangspunkt i at forutsetningene for dette synet er diametralt forskjellig.
    Med det mener jeg at apekister ikke nødvendigvis gir de beste forutsetningene for lydgjengivelse, selv om det er disse som tilkjennegir et klassisk design hos den gemene hop.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn