Bil, båt og motorsykkel Vakre biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.720
    Sted
    Sørlandet
    En billig og kjip bil i forhold til mye annet i tråden, men jeg har alltid synes Fiat Spidere er pene.
    Dem har fine linjer og jeg syntes ikke dem er kjipe. Dessuten vet jo alle at gult er kult!

Her er min gule VW 1303S som jeg bygget om til en slalomrakett. Store bremser foran og bak, fullt justerbart understell. Justerbare cambervinkler, girkasse med shortshift og korte intervaller fra 1 til 3 giret. 4 de giret var fra en VW Caravelle og skikkelig langbent. Deilig når man skulle cruise på motorveien. Trange, deilige bøttestoler for både sjåfør og passasjer. GRAKU lettvektshjul av magnesium med klistrete gatedekk. Jeg bygget en 1.9 liter motor med 156hk til denne. Etterhvert kjente jeg behovet for varmepotter så da gikk effekten noe ned etter at monterte dem på eksosen. Fortsatt plenty nok på en bil som veide 840kg.

Jeg digger utseendet på 1303 og kjøreegenskapene med den gode balansen kjører ringer rundt temmelig potente Porscher. Til stor fortvilese for eierne.

1303SCC1 autoslalom.jpeg 1303SCC autoslalom.jpeg 1303SCC3 autoslalom.jpeg

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.506
    Torget vurderinger
    0
    En billig og kjip bil i forhold til mye annet i tråden, men jeg har alltid synes Fiat Spidere er pene. Vis vedlegget 1112731
    Ja enig. Også er det slik at Fiat Spider er laget for plasser med godt varmt vær! Og om det vat troen på evig godt vær som gjorde at jeg likte dem
    vet jeg ikke, men har alltid hatt lyst på en!

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.204
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja enig. Også er det slik at Fiat Spider er laget for plasser med godt varmt vær! Og om det vat troen på evig godt vær som gjorde at jeg likte dem
    vet jeg ikke, men har alltid hatt lyst på en!
    Kjøpte en spider som prosjekt, men den var så ihjelrusta at jeg bytta den bort i dreiebenk. Det var flere som var interessert, men jeg avslo å selge pga manglende kunnskap hos de. "Solgte" den til en kar på Sørlandet som hadde bygd opp en fra før av, så han viste hva han gikk til...

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.361
    Sted
    '
    Jeg synes RF utgaven av MX-5 er et greit design og moro å kjøre med sine litt over 1000kg, 50/50 vektfordeling og en turtallsvillig 2 liter. Åpenbare ulemper er plassmangel, kun plass til 1 liten carry-on koffert og 2 tax-free poser i bagasjerommet. Innvendig er det ikke en gang hanskerom og derfor er alle papirer og lignende innelåst bak. På passasjersiden er det spesielt trangt fordi tunellen/veggen mot girkassen har en stor utvekst for å gi plass til eksosanlegget.
    Andre ulemper kan være at den ikke er fullt så luftig som en ren kabriolet, noe av vindfølelsen forsvinner i en «targa»-konstruksjon, eller «retractable fastback» som Mazda kaller det, det samme gjør noe av oversikten bakover, det blir flere dødvinkler.
    Bilen passer best for personer under 1.80 med full førlighet og funksjon i knær, hofter og det som ellers skal til for å krype inn og ut.

16NU67SA12EV08G.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.506
    Torget vurderinger
    0
    Har prøvekjørt en del av disse RF utgavene. Jeg er 185cm og får akkurat plass under det taket. Cabrioleten er dessvere litt for lav. Var på gang med å kjøpe en da Husvaranen oppdaget at det var alvorlig ment, og ikke bare på skøy. Dessverre! Hun la ned veto! 5X sterkere enn Hege Skøyen gjorde da hun nektet Viggo Samdvik å dra til Valdres for å fiske! Så jeg har fortsatt ikke en RF!

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    460
    Sted
    Bergen
    Hadde et bilde i ungdommen av denne i sølv metallic 1936 modell. Søkte på nettet og dette var det nærmeste jeg kom.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.257
    Sted
    Ein knaus
    Alvis Speed 25. Alvis har mange utrolig flotte modeller, helt frem til 60-tallet. Lurer på om ikke modellen her var verdens raskeste serieproduserte bil i sin tid. Vis vedlegget 1127134
    Hadde aldri høyrt om merket før eg las Tinker Tailor Solider Spy :)

Meiner å hugsa at nokon har kjøpt opp rettane og teikningane og framleis produserer (type fem bilar i året elns)?

Edit: Her var det

Frå litt inni posten:
    www.autocar.co.uk/car-news/industry/alvis-marks-centenary-extended-continuation-line skrev:
    ... has launched a series of six Alvis continuation models based on two different chassis – three pre-war cars, each powered by an Alvis 4.3 straight six, and three post-war cars with 3.0-litre Alvis engines under their bonnets.

Prices start at £250,000. So far, four cars have been built (each takes two years) at the company’s Kenilworth base and orders for five more have been received from Alvis’s distributor in Japan. Depending on the variant, production of each continuation model is limited to five or 25 cars.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OKA

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.489
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Husker ikke, om jeg har vist den før.
    Hispano Suiza........ What a beauty fra 1924 :love:

1749595418969.png

Rekkesekser på 6,5 Liter med 7 hovedleier, overliggende knast, ren alu.motor,
    H6C versionen hadde 8 Liter og 195HK ved 3000 RPM.
    Bremsetromler av alu med bremseforsterker. Se det var lettere forut for tiden.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.257
    Sted
    Ein knaus
    Alvis ble lagt ned i 1967. Samme år de sluttet å lage Austin-Healy.
    Det heng vel saman med British Leyland, som eg forstår var eit slags forsøk på å effektivisera britisk bilproduksjon (det Jim Prideaux (Tinker Tailor) meinte med «sosialismen» som hadde øydelagt Alvis)?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.506
    Torget vurderinger
    0
    En gang for lenge siden, 1969, satt jeg på med min storebror da han kjørte fra trondheim til Åsarna ( der Thomas Wassberg kommer fra ) i Sverige for å
    besøke sin kommende kone. Vi kjørte i en Ford modell A 1932. Like før Åre møtte vi en skokk veteranbiler, som alle blinket og hilste. Stor stas. Vel framme hos broderes svigerforeldre fikk vi vte at det var opptak av en stor film i Åre, "Monte Carlo or bust". Dagen etter dro vi selvsagt til Åre. Stort kaos mange stengte veier, men vi ble hel tiden vinket videre, helt til vi kom inn til produksjones sentrum og alle bilene som var statister i filmen. En fra filmteamet oppdaget at vi ikke hadde noe der å gjøre, men han var veldig hyggelig så vi fikk se på alle bilene som var med i filmen. De fleste var moderne biler med "jukse" karosserier av amuminium of kryssfiner. Vi fikk spørsmål om vi kunne bli til dagen etter for å delta som statister med vår gamle veteran, men av en eller anne grunn måtte broder sin nei dessverre. Men det var en sjelsettende opplevelse å se så mange biler fra "anno dazumal", selv om de var fake. De var selvasgt meget godt laget så sett utenfar var de helt korrekte. Og helt uten tvil så hadde biler fra 20 og 30 tallet sjel og personlighet på en måte som nye biler ikke har.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.275
    En bekjent hadde en 30-talls Alvis Drop Head Coupe og en tidlig 60-talls Saloon. Saloonen er solgt men DHC`en skal bygges opp. Saloonen hadde han i mange år og kl. 24:00 nyttårsaften var han nede i garagen med to konjakk. Den ene drakk han selv, den andre havnet i radiatoren på bilen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn