Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.594
    Torget vurderinger
    2
    Som hun sier: "We have, definitely, more furniture than we have space." 5:16
    De PK22-stolene kan hun gi bort. Eide et par -- altfor lave, ble lite brukt. Så pene ut.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Gode tanker. Fin video. Godt tankestoff.


    Vis vedlegget 855772

    Vis vedlegget 855773
    Takk!

    Vi pludrer mye med dette om dagen med tomtene vi har i Vang i Valdres. Det er stølsområde, så kun spredte laftekasser og små fjøs. Tomtene er på høyeste punkt, så viktig at det passer inn siden hytta vil være synlig fra alle sider. Og siden hverdagen min er i entreprenørbransjen bidrar jeg nok til CO2-utslippene i Norge i ukedagene, så vi kunne gjerne tenkt oss en høy grad av gjenbruk.
    Dette, koblet med at vi ikke ønsker innlagt vann gjør at vi ikke finner hytta i en katalog, men er avhengig av å finne rett arkitekt for oss.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.990
    Torget vurderinger
    2

    Hørte jeg gjenbruk? Kanskje finnes det noe i nærområdet som kan flyttes/brukes ?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.594
    Torget vurderinger
    2

    Hørte jeg gjenbruk? Kanskje finnes det noe i nærområdet som kan flyttes/brukes ?
    Litt usikker på om det å sette opp en Hallingstue i Valdres er et klokt karma-trekk? :)

    Skjermbilde 2022-10-08 kl. 11.36.49.png

    Det går nok greit. Valdres Vilt og Kjøtt har satt opp en Hallingstue på gården som ligger langs Slidrefjorden.
    Og bygdeborgen på Hamre er verdt en kikk. Det påstås den ble anlagt under folkevandringene på 500-tallet.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Tanken har vært tenkt @superhkm -det kan være en rask måte å få opp en grunnstamme. Det kan også være en rask måte å få et puslespill hvor altfor mange brikker må lages på nytt.
    Men jeg kan ikke nok om hvor mye spillerom man har med å utvide vindusåpninger osv. Vi har tett på 360 graders postkort utsikt, så fornuftige vindusstørrelser er ikke lik som på 17-1800. Så der må jeg søke lærdom.

    Den der er vel 54 m2, tatt ned noen runder så man får 1 etg med høyt under taket + et lite tilbygg kunne vært noe. Er stokkene for dårlige til å bare sauses inn med tjære hadde det jo gitt meg glede å kledd det med alucobond eller lignende.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.990
    Torget vurderinger
    2
    Hallingstua var det første jeg fant, jeg skriver jo om muligheten av å finne noe i nærområdet.
    En laftekasse kan man sage i, og forsterke, skulle man trenge virkelig store åpninger.

    Uansett er det å starte i feil ende. Finn en arkitekt som forstår oppgaven og start med en analyse av tomt og program.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Denne kan bli en fin hytte :)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.990
    Torget vurderinger
    2
    Roberten snakket riktignok om gjenbruk, og ikke bærekraft, men 300m2 er ikke hytte i min bok. Fjellstue for 20 sengeplasser kanskje ?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Spot on @superhkm håpet er at vi gjennom gjenbruk i hvert fall kan nærme oss litt bærekraft i noe så inngripende som å bygge noe på uberørt natur.
    2 (maks 3) små soverom og en hems er evig nok. Vi bor ganske stort i stål, marmor og glass, så hytta skal være liten nok.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.201
    Antall liker
    10.382
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvem som var arkitekten, men Olsenbrygga på Veidholmen, Smøla er et "restaurert" bygg hvor de brukte materialer fra et låvebygg i Hallingdal et sted om jeg husker rett. Et fint hus med gode proposjoner, som ser ut som det alltid har vært der.
    Bilde_2022-10-08_174916653.png
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.373
    Antall liker
    12.377
    Sted
    Sørlandet
    Knut Hjeltnes reportasjen i D2 var virkelig inspirerende! Skulle vi bygget ny hytte i dag så hadde jeg definitivt valgt å bygge en off-grid variant. Gjerne kun med sommervei. Vannbåren varme, teknisk bu utenfor med aggregat slik at jeg har strøm nok til rørforsterkeren :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.210
    Antall liker
    101.718
    Torget vurderinger
    23
    Episoden med Hjeltnes / Charlotte Thiis Evensen er en ekte feelgod sak. Hjeltnes har stuket. Skal jeg bygge så er han en sterk kandidat
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.210
    Antall liker
    101.718
    Torget vurderinger
    23


    En mann etter mitt hode.​
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre


    En mann etter mitt hode.​
    No har eg diverre ikkje byggjeplanar, men dersom eg hadde hatt det, hadde draumen vore å funne ein arkitekt som teikna slike hus som Hjeltnes. Særleg det teglhuset i Bærum som @superhkm ofte viser til, eller det betonghuset i Vestfold.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Huset i Sandefjord lå til salgs lenge for 12 millioner tidligere i år.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.210
    Antall liker
    101.718
    Torget vurderinger
    23
    Ja, men straffen er at man må bo i Sandefjord... eller ha det som landsted.. :unsure:
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.990
    Torget vurderinger
    2
    Hjeltnes har venteliste sies det. Han vil ikke vokse etter ordretilgang, men holde virksomheten på en størrelse som sikrer kvaliteten. Respekt.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Ja, der ligger litt av minuset med Arkitektens Hjem -de det kunne vært interessant å kontakte har sikkert blokka full etter det programmet.

    Det burde vært et slags spotify med arkitekter, så det hadde vært enklere å få oversikt over hva som finnes der ute.
    Spesielt fordi det er lett å føle et ansvar for å gi folk en sjanse, men så legger du brått merke til at du er 44 år og bestikket og stolen er Arne Jacobsen, tekannen er Stelton, bordet er Piet Hein, du sover i hästens og innser at du gudhjelpe meg er dine foreldre. Det er et spakt ungdomsopprør å velge supercircular over superellipse.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.594
    Torget vurderinger
    2
    Heh. I ein alder av 44 har eg slått meg til ro med at eg faktisk meiner gamlingane stort sett har betre smak enn 95% av dei fleste kortvarige interiørtrendar.
    Vi har vært på jakt etter en ny gård i over et år. Kan noen forklare hvorfor norske gårdsinteriører nå er identiske med grå/svarte Frognerleiligheter? Kjedelig møblering, glatte flater uten struktur, alt firkantet og uharmonisk – med bilverkstedkjøkken i stål og svart.

    Og, ja, selvsagt: WELCOME TO OUR NEST, i svart skrift på veggen. (Eller enda verre blødmer, på ENGELSK???)

    Skjermbilde 2022-10-11 kl. 12.09.54.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kan det ha noe å gjøre med at interiørmagasinene på samme måte som haifaibladene lever av å reklamere for ting vi ikke trenger..?? :cool:
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Vi har vært på jakt etter en ny gård i over et år. Kan noen forklare hvorfor norske gårdsinteriører nå er identiske med grå/svarte Frognerleiligheter? Kjedelig møblering, glatte flater uten struktur, alt firkantet og uharmonisk – med bilverkstedkjøkken i stål og svart.

    Og, ja, selvsagt: WELCOME TO OUR NEST, i svart skrift på veggen. (Eller enda verre blødmer, på ENGELSK???)

    Vis vedlegget 857024
    Alle med Live/Love/Laugh og tilsvarende burde brenne en viss plass..

    For noe helt annet, har begynt å kikke litt på atriumshus oppe ved Ammerud.
    Hvordan stiller folk seg her til de husene?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    For noe helt annet, har begynt å kikke litt på atriumshus oppe ved Ammerud.
    Hvordan stiller folk seg her til de husene?
    Mæget positivt. Synes de, sammen med rekkehusene i Hallagerbakken, er av de mer vellykkede områdene jeg vet om.
    Det sagt så liker jeg atriumhusene på Skullerud og Ljan godt også, men det er noe med den voldsomme repetisjonen på Ammerudgrenda som tiltaler meg.
    EDIT: og Giskehagen! ikke at du ba meg ramse opp de stedene jeg liker best, men der fikk de til noe veldig bra.
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.990
    Torget vurderinger
    2
    Ja, der ligger litt av minuset med Arkitektens Hjem -de det kunne vært interessant å kontakte har sikkert blokka full etter det programmet.

    Det burde vært et slags spotify med arkitekter, så det hadde vært enklere å få oversikt over hva som finnes der ute.
    Spesielt fordi det er lett å føle et ansvar for å gi folk en sjanse, men så legger du brått merke til at du er 44 år og bestikket og stolen er Arne Jacobsen, tekannen er Stelton, bordet er Piet Hein, du sover i hästens og innser at du gudhjelpe meg er dine foreldre. Det er et spakt ungdomsopprør å velge supercircular over superellipse.

    Jeg tror Hjeltnes hadde venteliste også før han kom på TV. Jeg vet ikke noe om hvordan du blir møtt når du nærmer deg kontoret som kunde, men det kan hende at mange potensielle oppdragsgivere trekker seg når de oppdager hva det koster å få voksne, erfarne arkitekter til å tegne et hus helt ned til minste skrua, gjerne med litt R&D involvert. Alle husene hans har jo særpreg, det er liten grad av resirkulering av ideer og detaljer.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Jeg tror Hjeltnes hadde venteliste også før han kom på TV. Jeg vet ikke noe om hvordan du blir møtt når du nærmer deg kontoret som kunde, men det kan hende at mange potensielle oppdragsgivere trekker seg når de oppdager hva det koster å få voksne, erfarne arkitekter til å tegne et hus helt ned til minste skrua, gjerne med litt R&D involvert. Alle husene hans har jo særpreg, det er liten grad av resirkulering av ideer og detaljer.
    Det vet ikke jeg heller, men det ville ikke forundre meg om en del tror det skal være prisen av et ferdighus minus en slump. De hjelper jo tross alt arkitekten med å komme med innspill og forslag, og dessuten så hadde de egentlig tenkt at det var akkurat sånn det skulle bli så nesten den eneste jobben arkitekten har er å tegne det ut og det er lumpent å skulle ha så mye penger for det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.210
    Antall liker
    101.718
    Torget vurderinger
    23
    Vi har vært på jakt etter en ny gård i over et år. Kan noen forklare hvorfor norske gårdsinteriører nå er identiske med grå/svarte Frognerleiligheter? Kjedelig møblering, glatte flater uten struktur, alt firkantet og uharmonisk – med bilverkstedkjøkken i stål og svart.

    Og, ja, selvsagt: WELCOME TO OUR NEST, i svart skrift på veggen. (Eller enda verre blødmer, på ENGELSK???)

    Vis vedlegget 857024
    Fordi nyromantikerne som plutselig forsto at de fikk litt lite plass i byen er en ny målgruppe for denne type eiendom. Trist som faen å se slike ting ødelagt av døgnflueinnfall og helvetes stylister :mad: :mad: :mad:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn