Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så verst det interiøret nei. 😉
    Sverre Fehn likte ikke det vernebygget i det hele tatt. Undres på om hans idéer for et finnes noe sted.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23

    Fra hovedkontoret til Wurth på Gjelleråsen. Fantastisk uteanlegg.

    1659364853289.png
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Sjarmerende og litt mer i mine øyne. Jeg mener å huske at Ian Fleming fant navnet på en av sine mest ikoniske skurker når denne moderne vederstyggeligheten fant form i hans nabolag.
    Det stemmer superhkm. Artig historie det der 😊
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23

    Slår et slag for en gammel kjenning - Norgesglasset

    Her har noen vært kreative og tatt varemerket og laget en hel serie med artige produkter ut fra
    noe såpass kjedelig (men veldig nyttig og skikkelig) som de klassiske Norgesglassene
    vi kjenner fra barndommens sylting etc.

    Sjekk utvalget - de har et vell av flotte og morsomme produkter!


    norgesglasset.png
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Burde man hatt en tråd for holdbart design ? Der kvalitet og livsløps-eierglede står i fokus..
    Og det er ingen motsettinger mellom vakkert og holdbart... mange ganger så er et godt design holdbart.
    Men i disse tider der man helst bør bruke mindre ressurser.. så hadde det vært interessant med et slikt fokus og.

    Bare spør og undrer om trådens lesere syntes om tanken....
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi
    C

    Cyber

    Gjest
    Er med på tanken, men kan man ikke ha begge deler i tråden her? Blir litt utvanning med flere tråder om nesten samme temaet?

    Dog er jeg selv enormt glad i gamle greier som holder lenge. Gjenstander som har fulgt familien over generasjoner. Can't make old friends osv...
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Cyber, tråden kan meget vel romme det hele. Det er nesten så jeg får lyst til å poste et bilde av min Thorens TD 125 mk. II med SME 3009 Improved-arm. Den er fra 1973.

    Fruen har en slik brudekiste som er påmalt 1853, og det står en himmelseng på gjesterommet fra 1906. Men det er vanskelig å få til presentable bilder av slike ting synes jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Om man liker mid century modern arkitektur,
    ta gjerne en titt på denne YouTube videoen som omhandler den amerikanske arkitekten Gene Leedy, og hans hus…😊

    473C61A4-760D-4A72-A4A4-2BB2175A5E19.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Minner litt om denne egentlig:


    Italienerne kan hvis de vil, men italiensk design har lett for å bli mye tull og fjas som ikke tåler tidens tann. Denne virker derimot å være på ganske trygg grunn... Eller dypt vann om man vil...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    2 design eksempler fra Italia Vis vedlegget 838562 Vis vedlegget 838563 som har tålt tidens tann meget godt…
    Jeg høyner:
    1659611283706.png
    1659611106556.png


    Det er selvsagt en spøkefull tone over dette, jeg synes det kommer en del fint fra Italia også. Det jeg derimot vil frem til er at om vi ser på varige trender innen design er det mye mindre som kommer fra Italia enn man skulle tro om vi tenker på hvordan italienerne ofte omtales når det kommer til design.

    Som litt båtinteressert merker jeg at for eksempel Azimut fra ca 2000 oppleves ofte som mye mer utdaterte enn sine mer nordiske, tyske og britiske konkurrenter. Selv franskmennene holder seg typisk ofte langt bedre over tid. En Prestige 42 eller en Princess 42 ser fryktelig mye bedre ut enn en Azimut 42, selv om sistnevnte nok var vel så iøyenfallende da den kom, og iofs fortsatt er det fortsatt uten et altfor positivt fortegn. Det sagt så er jo heller ikke britiske Fairline med sine Squadron-båter fra samme periode noe altfor tiltalende syn. Ser vi for eksempel på sportsbåtene fra Crancci eller Gobbi fra rundt 2000 finner man (alt for) ofte interiør i grønt, som en slags desperat og høyst mislykket flørt med Art Deco. På et mindre antall båter fra Princess fra samme tid finner man noen grusomme tresorter, men for det meste tåler de båtene tidens tann meget godt til sammenlikning. Kanskje Italia bare er litt for nær de flashy show-off-trendene i midtøsten?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    :LOL: :LOL: Kongsvinger og Rakkestad er ikke akkurat verdens navle... ligner mer på en helt annen kroppsåpning lenger ned/bak! Og btw, det begynner å bli foruroligende høye priser generelt på boliger i glesbygden i Norge nå faktisk.

    Beligenheten på den viste svenske villaen er en god del mer interessant. Ikke langt til Gøteborg, København og Malmø.
    Hadde den ligget i Oslo/Asker/Bærum med riktig adresse hadde nok prislappen vært et eller annet sted fra 10-15 mill.
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    :LOL: :LOL: Kongsvinger og Rakkestad er ikke akkurat verdens navle... ligner mer på en helt annen kroppsåpning lenger ned/bak! Og btw, det begynner å bli foruroligende høye priser generelt på boliger i glesbygden i Norge nå faktisk.

    Beligenheten på den viste svenske villaen er en god del mer interessant. Ikke langt til Gøteborg, København og Malmø.
    Hadde den ligget i Oslo/Asker/Bærum med riktig adresse hadde nok prislappen vært et eller annet sted fra 10-15 mill.
    25mill , og det hadde vært et godt kjøp.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    En noe mer enn standard leilighet tilsalgs i Oslo

    Gøy å se dette. Norskinger med sånne penger vil ofte ha enebolig. Her er det mye gøy med rom og lys, hørte jeg nyttårsparty ?
    Samtidig gremmes jeg over overflater og detaljering, her er det ingen ting jeg har lyst til å ta i eller lukte på. Kanskje med unntak av dens støpte benken, som samtidig virker som det glade vanvidd i 5te etasje..
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Starta på eit innlegg, men svarar på @superhkm i staden.

    Eg tykte denne var mykje betre enn veldig mykje anna i prisklassen "fleire gonger mi forventa livsinntekt". Vanlegvis pustar eg letta ut fordi dei rike er så smaklause, denne gongen tykkjer eg det såg betre ut enn vanleg. Her, td, kan du betala 10-15 mill meir og få forventa smakløyse.

    Eg er usikker på den glaskuppelen, men heilt ufyseleg var det ikkje. Det er søtt med bokhyller i trappa (og registrerer at det ikkje hadde vore heilt umogleg å få plass til 10 meter hyller i full høgd andre stader, eit minstekrav når eg vurderer husrom eg aldri kjem til å bu i). Litt låg takhøgd, om ein først skal bu på Frogner, men det kan vera at bileta lurer meg.

    Eg føler diverre at eg ikkje har eit tilstrekkjeleg glamorøst liv til å fylla ei slik leiligheit, men for 15 år var eg velsigna på leigemarknaden med ein 8 m² stor takterasse i Gamlebyen. Då kom det sosiale livet av seg sjølv.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.582
    Torget vurderinger
    2
    Gøy å se dette. Norskinger med sånne penger vil ofte ha enebolig. Her er det mye gøy med rom og lys, hørte jeg nyttårsparty ?
    Samtidig gremmes jeg over overflater og detaljering, her er det ingen ting jeg har lyst til å ta i eller lukte på. Kanskje med unntak av dens støpte benken, som samtidig virker som det glade vanvidd i 5te etasje..
    Satt med en tilsvarende følelse. Mye å like, men flatene er for harde og uniforme.

    Bruk av tre, ikke bare slette materialer og "bortlegging av hvitmalingsbøtta" ville gjort mye.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Starta på eit innlegg, men svarar på @superhkm i staden.

    Eg tykte denne var mykje betre enn veldig mykje anna i prisklassen "fleire gonger mi forventa livsinntekt". Vanlegvis pustar eg letta ut fordi dei rike er så smaklause, denne gongen tykkjer eg det såg betre ut enn vanleg. Her, td, kan du betala 10-15 mill meir og få forventa smakløyse.

    Eg er usikker på den glaskuppelen, men heilt ufyseleg var det ikkje. Det er søtt med bokhyller i trappa (og registrerer at det ikkje hadde vore heilt umogleg å få plass til 10 meter hyller i full høgd andre stader, eit minstekrav når eg vurderer husrom eg aldri kjem til å bu i). Litt låg takhøgd, om ein først skal bu på Frogner, men det kan vera at bileta lurer meg.

    Eg føler diverre at eg ikkje har eit tilstrekkjeleg glamorøst liv til å fylla ei slik leiligheit, men for 15 år var eg velsigna på leigemarknaden med ein 8 m² stor takterasse i Gamlebyen. Då kom det sosiale livet av seg sjølv.
    Hva er det ikke å like, den heissjakta var helt syk.
    Men det er vel stort sett ingen som har lik smak så vanskelig å finne noe som tikker alle boksene.
    Syns denne leiligheten var en av de bedre, selv om jeg personlig i en slik prisklasse hadde sett etter noe mere ala gammelt gods
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Må bare få med bilde av @BeetleBug sin hytte:

    1661867340267.png

    Måten vinduene står rett på bunnsvillen, i hvertfall visuelt, måten det ser ut som at panelen går akkurat opp uten at det er gjort en eneste justering av plankebredden, ingen lister (i hvertfall tilsynelatende). Dette er eleganse på høyt nivå. Det definerer hva design faktisk handler om.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn