Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Hva er forskjellen på wabi sabi og shabby chic?
    Wabi Sabi er en grunnleggende japansk filisofi om bl.a. å se det fine i det enkle, uttrykk i materialer osv. osv. mens shabby chic er en moteretning innen interiør(sic)
    Men slik jeg ser vesten har adoptert wabi sabi så er det liten forskjell, bortsett fra at shabby chic etterhvert ble totalt utvannet og industrialisert. Ved nærmere ettertanke så er det mye wabi sabi i heimen her, eller gammelt ræl som noen ynder å kalle det. Det minner meg forresten på øksen som jeg arvet etter oldefar. Bestefar satte på nytt skaft og min far satte på nytt hode.....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.406
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23
    SHABBY CHIC.....

    sc1.jpg

    sc2.jpg

    sc3.jpg



    Wabi Sabi;

    3d248ab4d45cce99cf66170a724aa132.jpg

    45b61010bbdb6a638eb87edb4ddf45b0.jpg

    tumblr_o3xojcFIL31s8lsozo2_r1_500.jpg


    YOU'LL BE THE JUDGE!​
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Jeg er glad i gamle, velbrukte og velholdte gjenstander, det være seg et møbel eller en bil. Enkelte ting skal vise at de har levd et liv og har blitt satt pris på. I det øyeblikket det nyproduseres gjenstander som skal se gamle og velbrukte ut så skygger jeg unna.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.406
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23
    nyproduseres gjenstander som skal se gamle og velbrukte ut
    DET er jo litt av konseptet med shabby chic da..... m.a.o. ikke noe for deg! :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    nyproduseres gjenstander som skal se gamle og velbrukte ut
    DET er jo litt av konseptet med shabby chic da..... m.a.o. ikke noe for deg! :)
    Der har du helt rett ;) Mulig jeg står over wabi sabi også, er ikke så veldig glad i gamle, sprukne trekubber i stuen. Trekubber hører hjemme i vedkurven. :cool:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Shabby chic hadde sitt utspring i kveker- og amishkulturenes snekkerkunst. (Formidabel) Men ble ødelagt da man fant ut at dette var trendy (og man begynte å produsere shabby chic på Bali!)

    Jeg er redd for at noe tilsvarende kan skje med wabi sabi. Som Sluket poengterer, er wabi sabi en filosofisk holdning til "tingenes tilstand". Man skal ikke ta vekk det imperfekte, men kanskje planlegge omkring det og gjøre det til hva man betoner. Den jernnaglen på en ellers vakkert planert vegg, som hadde laget en ruststripe, forstyrret øyet mitt, inntil jeg så at flaten ellers ville vært kjedelig og monoton.

    Mine japanske verter ga meg Leonard Koren's bok om emnet da jeg ble nysgjerrig:
    Leonard_Koren

    Her er de første ordene i boken,

    “Wabi-sabi is a beauty of things imperfect, impermanent, and incomplete. It is a beauty of things modest and humble. It is a beauty of things unconventional.”

    ---

    “The immediate catalyst for this book was a widely publicized tea event in Japan. The Japanese aesthetic of wabi-sabi has long been associated with the tea ceremony, and this event promised to be a profound wabi-sabi experience. Hiroshi Teshigahara, the hereditary iemoto (grand master) of the Sogetsu school of flower arranging, had commissioned three of Japan’s most famous and fashionable architects to design and build their conceptions of ceremonial tea-drinking environments. Teshigahara in addition would provide a fourth design. After a three-plus-hour train and bus ride from my office in Tokyo, I arrived at the event site, the grounds of an old imperial summer residence. To my dismay I found a celebration of gorgeousness, grandeur, and elegant play, but hardly a trace of wabi-sabi. One slick tea hut, ostensibly made of paper, looked and smelled like a big white plastic umbrella. Adjacent was a structure made of glass, steel, and wood that had all the intimacy of a highrise office building. The one tea house that approached the wabi-sabi qualities I had anticipated, upon closer inspection, was fussed up with gratuitous post-modern appendages. It suddenly dawned on me that wabi-sabi, once the preeminent high-culture Japanese aesthetic and the acknowledged centerpiece of tea, was becoming—had become?—an endangered species.

    “Admittedly, the beauty of wabi-sabi is not to everyone’s liking. But I believe it is in everyone’s interest to prevent wabi-sabi from disappearing altogether. Diversity of the cultural ecology is a desirable state of affairs, especially in opposition to the accelerating trend toward the uniform digitalization of all sensory experience, wherein an electronic “reader” stands between experience and observation, and all manifestation is encoded identically...”
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Kvekerperfeksjon.

    9e3b0f21be1637cfe23bc629bfaa804f.jpg

    (Det forvirres litt omkring Quaker/Shaker, men de har like røtter. Ytterst krevende, men tålmodig enkel bearbeiding av naturlige materialer er et mål).
     
    Sist redigert:

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Vil nå ikke si at Wabi Sabi innredning er noe nytt i Norge?
    15+ år siden jeg så det første gang i Norske innrednings blader.

    Men kanskje på vei inn igjen nå?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    wabi sabi - velholdt og velbrukt men med bruks-slitasjen i behold.
    en stil typisk funnet i gamle norske hytter, pre 90-talls beito og shabby chic.
    DSCN5386.jpg

    shabby chic - slitasje og assosiasjonen til noe gammelt er hele poenget, og er gjerne påført med vilje for å skape en rustikk stemning i en fei.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Er "platespilleren" noe de har laget i Tid for hjem ? Syntes jeg ser Kjersti Bergesen se begeistret inn i kameraet og kvekke "Se så fin den ble!!!" og klovnene i bakgrunnen nikke med.

    Blæhh..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.406
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23
    På tide med litt seriøst igjen...

    Lys er en av de viktigste elementene når det gjelder å skape stemning. For tiden er det Slukoteket som pimpes,
    har lagt unna en slik en (bordmodellen) som skal få ta deg ut når alt er ferdig;


    Artemide SHOGUN



    10167058_2.jpg

    ARTEMIDE-3.jpg

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.406
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23
    Ny lampe til stua også, liker å flytte meg litt rundt i sofaene når jeg leser, og da er det praktisk med en vegghengt lampe som kan flyttes rundt, med stor rekkevidde.
    Denne har akkurat det, og med takhøyde på 3,5 m. så blir den ikke påtrengende.


    FLOS 265


    FLOS 265  2.jpg

    FLOS 265  1.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.406
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23
    En annen klassiker som skal opp er en jeg har sett på i mange år, veldig spesiell - og dette er også en lampe
    som trives best i et litt stort rom gjerne med litt takhøyde. Kommer i flere farger.


    FLOS Parentesi


    FLOS Parentesi  2.jpg

    FLOS Parentesi  3.jpg

    FLOS Parentesi  1.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.406
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23
    Her er en stålampe jeg kjøpte for ca. 35 år siden - til min første leilighet! Innhandlet for hardt oppsparte midler hos Expo Nova i Bygdøy Alle. Designet av Vico Magistretti, genial i bruk - du kan snu lampeholderen og velge om du vil bruke den som uplight eller normal nedadrettet belysning. Jeg har fortsatt originalrøret - 300W halogen. Dimmeren er elegant utformet i selve lampeholderen. Tung fin fot i brennlakkert stål. Lampen er like fin fremdeles etter mer enn tredve års daglig bruk!
    Dyr da jeg kjøpte den (ca. 3.000,-) - svindyr i dag, rundt 8.000,- :mad::mad:


    OLUCE Dim 333



    oluce dim  2.jpg

    oluce dim  1.jpg

     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Greit det, bortsett fra den merkelige halve cisterne-greia på taket og den underlige, malplasserte mosaikken.
    Er det fuglebad eller basseng?
    "greia" på taket gir litt skygge på takterrassen og er ment å speede opp den lille trekken som er ved flyvingeeffekt.

    Dette er Provence, og der blir det varmt. Da er det fint med "Fuglebad" for å kjøle ned gårdsrom og utsatte flater ( her glass ) med.

    Alhambra er forbildet her, vannspeil var ikke til pynt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Og den som har vært i Alhambra en sommerdag kan fint merke at ikkepynten fungerer utmerket.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    ^Og den som har vært i Alhambra en sommerdag kan fint merke at ikkepynten fungerer utmerket.
    Jeg er såpass gammel at jeg var i Generalife og Alhambra på sent 1970- og utover 1980-tallet. Dengang var det mulig å være inne i området hele dagen, gjerne med en god bok. Kunne sette meg hvor jeg ville og nøt roen (det var faktisk ikke særlig mange turister, nok til at det var i orden). Hviskekammeret kunne man ha for seg selv (sammen med kjæresten) og Parador de Granada (San Francisco) var det greit å få rom i med kort frist, noen ganger på dagen om jeg hadde dratt dit på impuls!

    Autentisk flamenco om kveldene og lesing til fonteneskvalp om dagen.
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Andre lamper til Slukoteket. (? )

    Ingo Maurer - Stand up for your light.

    ingo-maurer-stand-up-for-your-light-01_2.jpg




    Luceplan Counterbalance.

    ea1f87f390c8b000b86099e422324d9b.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Wabi sabi der, altså. Får meg til å tenke på min gamle terrengsykkel med '97 Shimano XTR, jeg kunne drømme meg bort i lakken som sakte og gjennom årene ble slitt av krankarmene. Den var kraftig brukspreget, alltid velfungerende, tatt skikkelig vare på, men døende med stil og eleganse. Hadde bare den fordømte amerikanske dempergaffelen latt seg erstatte av noe med lik vandring og dermed aksel til krone-avstand.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Lystelig gøy å lese reaksjonene på wabi sabi.

    Det er en vakker filosofi. Et godt utgangspunkt for å verdsette den er begrepet Ensõ.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ensō

    The ensō symbolizes absolute enlightenment, strength, elegance, the universe, and mu (the void). It is characterised by a minimalism born of Japanese aesthetics.

    Drawing ensō is a disciplined-creative practice of Japanese ink painting—sumi-e (墨絵 "ink painting"). The tools and mechanics of drawing the ensō are the same as those used in traditional Japanese calligraphy: One uses a brush (筆 fude) to apply ink to washi (a thin Japanese paper).

    The circle may be open or closed. In the former case, the circle is incomplete, allowing for movement and development as well as the perfection of all things. Zen practitioners relate the idea to wabi-sabi, the beauty of imperfection. When the circle is closed, it represents perfection, akin to Plato's perfect form (Plato), the reason why the circle was used for centuries in the construction of cosmological models, see Ptolemy.

    Usually, a person draws the ensō in one fluid, expressive stroke. When drawn according to the sōsho (草書) style of Japanese calligraphy, the brushstroke is especially swift. Once the ensō is drawn, one does not change it. It evidences the character of its creator and the context of its creation in a brief, continuous period of time. Drawing ensō is a spiritual practice that one might perform as often as once per day.[1]

    This spiritual practice of drawing ensō or writing Japanese calligraphy for self-realization is called hitsuzendō (筆禅道 "way of the brush"). Ensō exemplifies the various dimensions of the Japanese wabi-sabi perspective and aesthetic: Fukinsei (asymmetry, irregularity), kanso (simplicity), koko (basic; weathered), shizen (without pretense; natural), yugen (subtly profound grace), datsuzoku (freedom), and seijaku (tranquility).
    Noen bud: https://www.google.com/search?q=円相&...hVkkosKHUFBCxkQ_AUIDigB&biw=980&bih=554&dpr=2
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    C

    Cyber

    Gjest
    Er på jakt etter ny "lesestol".

    Har sett på denne fra Umage. Noen andre tips som likner og som er GODE Å SITTE I? (Og som er priset edruelig nok til å stå blant unger som dunker og herjer)

    umage.PNG
     
    Sist redigert av en moderator:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fikk litt vibber til Høvdingstolen, men den er alt annet enn billig.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har brukt Stressless som lesestol i 30 år og jeg kunne ikke tenke meg noe annet. Men noe designikon er de absolutt ikke. Jeg tror du må velge mellom funksjon eller design.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte en Delta stol med pall for å ha som lesestol på stølen. Den er nå blitt tvangsflyttet ned til gården fordi den er så god å sitte i og har fått mange bøker på samvittigheten. Fåreskinnversjonene er best, kommer i grått og brunt. Justérbar ryggvinkel.
    Ser nå at den også kommer i sort fåreskinn, men den ser litt tung ut.

    Delta_fAxr_grAx_1_l.jpg

    doc_6013_32.jpg
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg har brukt Stressless som lesestol i 30 år og jeg kunne ikke tenke meg noe annet. Men noe designikon er de absolutt ikke. Jeg tror du må velge mellom funksjon eller design.
    Design går litt foran her og jeg må ha en som er litt lavere enn Stressless og litt nettere i bygningen.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    Vi har to av disse, solide og gode å sitte i. Leveres og med armlene og heldekkende trekk Jetson-samling3a.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Ellers er min andre lesestol Svanen, som du kan se i bakgrunnen her. Den brukte jeg før min kone tvangsflyttet Delta ned til den andre stuen. Nå er det 50/50.

    Skjermbilde 2019-01-06 kl. 16.35.15.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn