Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    4.058
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fant et av disse på lauritz.dk til en meget god pris, i solid eik. Bordet er støtt som fjell. Forlengelsesplatene trekkes ut under bordet.

    Se bilder i linken:

    https://crowdyhouse.com/shop/vintage-hans-j-wegner-verlengbare-eettafel-model-at-312/
    Alternativ?
    https://nordlingsantik.se/product-category/furniture/dining-tables/
    Kanskje det til Helge Vestergaard Jensen, men det blir en del å betale 95.000

    Jeg liker at platene kan skyves inn under hovedbordplaten på Wegnerbordet. Bordet blir større, men forblir like stabilt.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Det er litt traust, men jeg er fortsatt fornøy med Skovby SM 24. Det er BÅDE stabilt og solid ved uttrekk, har god kvalitet og fint treverk. Fås i forskjellige finnish etter ønske. 1m bredde. Finnes også i en litt lettere modell på 90cm bredde, SM23?

     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Noen som har anbefaling av et fint arbeidsbord/skrivebord? Kommer til å stå synlig, så må se litt pent ut.

    180-200cm langt.. må være plass til to stykker samtidig. 60-80 dybde.


    Kommer til å brukes som hjemmekontor av oss i ny og ne.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Veldig fornøyd med Andersen Furniture T1 spisebord. Fantastisk byggekvalitet
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er litt traust, men jeg er fortsatt fornøy med Skovby SM 24. Det er BÅDE stabilt og solid ved uttrekk, har god kvalitet og fint treverk. Fås i forskjellige finnish etter ønske. 1m bredde. Finnes også i en litt lettere modell på 90cm bredde, SM23?

    Sammentreff. :) Har nettopp lagt inn bestilling på et SM24 med hvit laminat plate og hvitoljet eikebein. Litt tykkere bein enn kanskje ønskelig, men virker som en meget stabil løsning. Får da også 2 meter til daglig og mulighet for 354 cm til fest. Fin kombo.

    sm24.jpg

    Hva heter stolene du har, emo? De så bra ut.

    1 meter bredde er vi veldig fornøyd med. 90 cm følger jeg ofte blir slik at plassen mellom tallerkenrekkene blir litt tight.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.724
    Antall liker
    21.576
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Så mye trad håndverk og så lukker hun putetrekket med en glidelås? I call bambus...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ^Så mye trad håndverk og så lukker hun putetrekket med en glidelås? I call bambus...
    Klart det, dette er nok en del av en statlig reklamekampanje. Men se på flere videoer likevel, det er estetisk og velregissert så det rekker.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Angående interiørdesign. I et "normalt" Norsk hjem der plassen i en eller annen grad er begrenset, er kunsten å kunne kombinere vakker design med det funksjonelle. Det beste eksemplet er kanskje stoler, er de ikke gode å sitte i, der man faller til ro, hjelper det lite at det er vakkert etter min mening og begrenses til pynt. Praktisk?, ja kanskje :)

    Har kjøpt litt teak og palisander fra Finn den siste tiden og har prøvesittet diverse stoler hos selgere. Det nærmeste jeg har kommet kombinasjonen vakkert/ funksjonelt og behagelig er Fjordfiesta (i mine øyne). Synd kona ikke er enig :)

    For å skyte inn nok en digresjon, jeg ser alt av programmene "Drømmedesign" (VOX) med Kevin McCloud. Svært underholdende.

    IMG_0173.JPG
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Stoler er også vanskelig, vil ha en blanding av pent design, god sittekomfort, trekk som tåler bruk, ben som ikke sliter på gulvet, stabil konstruksjon...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Siden vi er inne på kjøkkenstoler: er det noen som har forslag til "moderne" stoler som kan passe til dette tradisonelle furubordet? Bordplaten er ca 220 x 105 og ca 7 cm tykk. Det er fadern som lagde det, men vi trenger noen stoler som kan bryte opp litt.

    IMG_20181007_172523.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet ikke om det kommer til å passe, men kanskje?
    God å sitte i.

    Vitra DKR2.

    eames-DKR2-4.jpg



    Eller Poul Kjærholm PK1.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.724
    Antall liker
    21.576
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Så mye trad håndverk og så lukker hun putetrekket med en glidelås? I call bambus...
    Klart det, dette er nok en del av en statlig reklamekampanje. Men se på flere videoer likevel, det er estetisk og velregissert så det rekker.
    Minner om sykkeltøyreklamevideoene til både Rapha og Assos i så måte.
    Det er stilig så det holder alt sammen. Apropos stilig velinformert og velregissert juks og fanteri: Babylon Berlin. 10/10 i min bok.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Jeg er igang med planlegging av hytte. Foreløpig skisse av fasade mot stranden ser slik ut:

    DA034_fasade_ovnflytt.jpg

    Er dette innenfor på estetikk? Jeg tenker spesielt på de to vinduene på høyre side.


    Edit: Det kan være greit med et innblikk i hva som skjer på innsiden:

    DA034_1etg_ovnflytt.jpg

    Noen innspill på plassering av vedovn?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Vinduet ved siden av døra ut fra stua er ikke med på plantegningen (Der er pipa) ?
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Noen som vet hvor jeg kan se og prøve Børge Mogensens BM1 stoler? Lurer på å bytte ut mine fjordfiesta i valnøtt med disse i sort.

    68273D33-A4D3-45CC-B554-47D8D5293076.jpeg
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Stover: Ja, det er det alle andre også sier, hehe. Men jeg sliter litt med å finne en plassering av ovnen som gir en harmoni i stua. Og så ser jeg for meg farget (bly)glass bak ovnen på sikt. Jeg mener det er en suveren utsikt fra 2.etg hvis man vil ta havet innover seg, eller man kan gå ut på platten rett utenfor.

    Mitt forslag har fått unison motstand, og jeg lurer på om jeg tenker helt feil.
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Et par innspill til OAlex:
    1) Flytte peisen over til veggen hvor du har trappen opp til hems, deretter..
    2) ..erstatte den enkle døren med en dobbel (skyve)dør som gir mye mer lys og utsikt.
    3) Vurdér en horisontal sprosse på vinduene og døren i 1.etg slik at de harmonerer med vinduene på hemsen.
    4) Vurdér liggende, utvendig kledning. Fasaden ser ganske høy ut, mens bygget ikke er så langt/bredt. Dette vil kunne gi inntrykk av litt bedre proporsjoner. Ser litt «topptungt» ut nå med de store vinduene som også går helt opp i gavlen.

    Edit pkt.2;
    Ville også flyttet døren litt inn fra hjørnet på bygget og nøyd meg med en 18x20, max 20x20 dobbeldør slik at du får noe kledning på hver side.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Stover: Ja, det er det alle andre også sier, hehe. Men jeg sliter litt med å finne en plassering av ovnen som gir en harmoni i stua. Og så ser jeg for meg farget (bly)glass bak ovnen på sikt. Jeg mener det er en suveren utsikt fra 2.etg hvis man vil ta havet innover seg, eller man kan gå ut på platten rett utenfor.

    Mitt forslag har fått unison motstand, og jeg lurer på om jeg tenker helt feil.
    Dersom 1. etasje er hoved oppholdsrommet er det kan hende her man vil sitte med kaffekoppen og nyte utsikten, sjøen, lyset og bølgene...... godvær eller dårlig vær ved sjøen er begget vakkert, dog på hver sin måte. Ved sistnevnte er det greit å ha et innealternativ til platten? Ville tatt meg god tid før jeg bestemte meg.

    Følger med på programmet "Drømmedesign" med Kevin McCloud og det som slår meg nesten hver gang, er effekten av store lysflater...... der det er hensiktsmessig selvfølgelig :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Et par innspill til OAlex:
    1) Flytte peisen over til veggen hvor du har trappen opp til hems, deretter..
    2) ..erstatte den enkle døren med en dobbel (skyve)dør som gir mye mer lys og utsikt.
    3) Vurdér en horisontal sprosse på vinduene og døren i 1.etg slik at de harmonerer med vinduene på hemsen.
    4) Vurdér liggende, utvendig kledning. Fasaden ser ganske høy ut, mens bygget ikke er så langt/bredt. Dette vil kunne gi inntrykk av litt bedre proporsjoner. Ser litt «topptungt» ut nå med de store vinduene som også går helt opp i gavlen.

    Edit pkt.2;
    Ville også flyttet døren litt inn fra hjørnet på bygget og nøyd meg med en 18x20, max 20x20 dobbeldør slik at du får noe kledning på hver side.
    Enig ang 1,2,3 men ikke 4 da jeg mener stående kledning kler bygget bedre enn liggende.

    Spisestuevinduene kan og bør være større, muligens noe smalere, men høyere (ned mot gulvet), og med en horisiontal gjennomgående sprosse.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er igang med planlegging av hytte. Foreløpig skisse av fasade mot stranden ser slik ut:

    Vis vedlegget 514610

    Er dette innenfor på estetikk? Jeg tenker spesielt på de to vinduene på høyre side.


    Edit: Det kan være greit med et innblikk i hva som skjer på innsiden:

    Vis vedlegget 514614

    Noen innspill på plassering av vedovn?
    Hva med å ha en fin hjørneovn der døra til verandaen er nå? Så flytter du døra litt bort mot kjøkkenet og har et stort vindu ved siden av døra igjen. Full utsikt og du ofrer lite av veggen ut mot havet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.843
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ville vel droppet det innhugget. Det lille overbygget gir ikke noe beskyttelses mot vær, og du kan heller bygge en platting på utsiden. Det koster vel heller ikke all verden å sette opp et glasstak over, hvis du vil ha litt beskyttelse.

    Nå vet ikke jeg så mye om hvem som skal bruke hytten, men for meg så mangler den litt en "lun krok", så jeg ville flyttet ovnen over på veggen ved trappen, droppet innhugget og lagd sofakrok der.

    Mvh
    OMF
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville vel droppet det innhugget. Det lille overbygget gir ikke noe beskyttelses mot vær, og du kan heller bygge en platting på utsiden. Det koster vel heller ikke all verden å sette opp et glasstak over, hvis du vil ha litt beskyttelse.

    Nå vet ikke jeg så mye om hvem som skal bruke hytten, men for meg så mangler den litt en "lun krok", så jeg ville flyttet ovnen over på veggen ved trappen, droppet innhugget og lagd sofakrok der.

    Mvh
    OMF
    Jeg og tenkte veggen ved trappen først, men det lager kanskje krøll i 2.etg?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Mange takk for innspill så langt. Jeg skal starte en egen tråd på dette prosjektet så ikke denne fylles opp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn