Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Si fra om det trengs nedtrapping, men jeg følte for å dele denne sanselige saken.
    Den har gelender, så då er nok alle fornøgd.

    Pussig misforhold mellom eksteriør og interiør der. Edit: Altså, trappa og interiør elles ser fantastisk ut.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Trappen i Halléngården. Dessverre en stor skandale, den gården, siste Hallén ble fralurt gården, og nåværende eier lar den forfalle, kanskje i håp om å kunne bygge noe annet på tomten.
    Jeg var inne i bygget sammen med Ulf Thorleif Hallén og så for meg et matmekka. Innredningen og utsmykningen er vidunderlig. Riksantikvaren vurderer ekspropriasjon, for å bevare gården, men det krever et budsjett, slik at den ikke deretter forfaller under RA.

    Art Deco interiør.

    aabg-128.jpg
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Eg kunne tenkt meg eit heilt enkelt kontor/bibliotek... Vis vedlegget 1010745
    Igjen synes jeg det interessant å studere innholdet i disse bokhyllene. På dette bildet har 90% av bøkene identiske rygger, de er kanskje alle fra samme serie/forlag, det har sikkert en forklaring, men det forteller om et bibliotek for show, ikke i bruk. Jeg kjenner en dame som driver antikvariat, og hun forteller om interiørarkitekter som bestiller «10m skinnrygg»
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Igjen synes jeg det interessant å studere innholdet i disse bokhyllene. På dette bildet har 90% av bøkene identiske rygger, de er kanskje alle fra samme serie/forlag, det har sikkert en forklaring, men det forteller om et bibliotek for show, ikke i bruk. Jeg kjenner en dame som driver antikvariat, og hun forteller om interiørarkitekter som bestiller «10m skinnrygg»
    Folio Society og andre tilbyr bøker med ganske like rygger, men da ikke tenkt som metervare:


    I gamle dager kjøpte mange usnittede bøker som så ble innbundet av foretrukken bokbinder, og som ble gitt ens rygger. Det er også vanlig at fagbøker har ens rygger, f.eks. samlinger over. rettsforhandlinger.

    MEN - man kan også kjøpe bøker som metervare.

     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Igjen synes jeg det interessant å studere innholdet i disse bokhyllene. På dette bildet har 90% av bøkene identiske rygger, de er kanskje alle fra samme serie/forlag, det har sikkert en forklaring, men det forteller om et bibliotek for show, ikke i bruk. Jeg kjenner en dame som driver antikvariat, og hun forteller om interiørarkitekter som bestiller «10m skinnrygg»
    Identiske rygger forteller bare at de er bundet inn av samme bokbinder. Skal man ha et klassisk bibliotek i huset så fyller man det ikke opp med bokklubbutgaver eller liknende massevare. Jeg har selv fått bundet inn noen av mine bøker i Dublin. Der finnes det fortsatt bokbindere som utfører utmerket arbeid. Er du interessert så kan du jo bruke denne antiquarianbookcrafts.com.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.521
    Antall liker
    888
    Torget vurderinger
    1
    Stygt redd for at ein større Euro-jackpot må til for å få biblioteket og bøkene eg ynskjer på plass. Spesielt om det skal vera stort nok til at det passer med Tannoy Westminister med godsakene som må til i tillegg.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    I gamle dager kjøpte mange usnittede bøker som så ble innbundet av foretrukken bokbinder, og som ble gitt ens rygger.
    Det har jeg ikke hørt om før, prøvde å finne kilder om dette uten å lykkes. I boksamlingene i slekta har det dukket opp usnittede bøker, som jeg har trodd har kommet fra overskuddslager e.l.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Identiske rygger forteller bare at de er bundet inn av samme bokbinder. Skal man ha et klassisk bibliotek i huset så fyller man det ikke opp med bokklubbutgaver eller liknende massevare. Jeg har selv fått bundet inn noen av mine bøker i Dublin. Der finnes det fortsatt bokbindere som utfører utmerket arbeid. Er du interessert så kan du jo bruke denne antiquarianbookcrafts.com.
    Jeg ville tro man bygget opp ett klassisk bibliotek over generasjoner med bøker fra alle tenkelige forlag og bokbindere.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    I gamle dager kjøpte mange usnittede bøker som så ble innbundet av foretrukken bokbinder, og som ble gitt ens rygger. Det er også vanlig at fagbøker har ens rygger, f.eks. samlinger over. rettsforhandlinger.
    Fram til ganske nyleg var det heller ikkje uvanleg at folke- og skulebibliotek batt inn vanlege utgjevingar, også. Ikkje særleg vakkert, då.

    Døme:
    IMG_0811.jpeg
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg ville tro man bygget opp ett klassisk bibliotek over generasjoner med bøker fra alle tenkelige forlag og bokbindere.
    Eg tenkjer det finst fleire innfallsvinklar til kva eit bibliotek er. Eg tykkjer desse fine, gamle universitetsbiblioteka er fine. Eg tykkjer mange nye universitetsbibliotek er fine.

    Heime skulle eg gjerne hatt plass til alle dei bøkene vi har, og kjem til å skaffa oss. Eller, sagt på ein annan måte: Biblioteket mitt er boksamlinga mi, ikkje hyllene (rundt om i heile huset) dei står i.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Det har jeg ikke hørt om før, prøvde å finne kilder om dette uten å lykkes. I boksamlingene i slekta har det dukket opp usnittede bøker, som jeg har trodd har kommet fra overskuddslager e.l.
    Slett ikke uvanlig, i visse kretser. Du har garantert sett slike bøker, i spesielt Frankrike.

    L'après-midi_d'un_faune___églogue_[...]Mallarmé_Stéphane_btv1b8625643g.JPEG

    Disse kunne man kjøpe i slik enkel utgave, og så lot man sin bokbinder sette den i familiens omslag. Det krydde av slott og herregårder i Europa, og det å ha eget bind på bøker i biblioteket var "en greie". For enkelte gjelder det fortsatt.

    Man kan også kjøpe "collated sheets" eller "unbound sheets" av en bok, altså helt løse blad, så bokbinderen ikke behøver å snitte dem opp. Og folioarkene kan også være usnittede, slik at bokbinderen kan bearbeide boken, for eksempel lage konkav sidefront, med de heraldiske fargene til familievåpenet.

    Og om man lar være å falle for fristelsen å la boken bli innbundet, kan man noen år etter selge den for uhorvelig mye penger, sammenlignet med hva den opprinnelig kostet.


    Temple, Peter Harrington, Ludlow og andre tilbyr "bespoke" covers, og kan lage eksakte kopier av ditto fra forna da'r, om man vil.

    Temple hjalp meg å finne en førsteutgave av Adam Smiths "Wealth of Nations", som herrene Nordskar & Thorkildsen ønsket å gi til Hegnar i 50-årsgave, og da kunne jeg velge mellom flere familieinnbundne versjoner. Jeg valgte en der bokbinderen hadde skrevet Wealth of Nations i gullskrift på ryggen, mens andre hadde valgt å begynne med de første ordene i tittelen: An Inquiry.

    Skjermbilde 2024-04-01 kl. 09.56.26.png

    Skjermbilde 2024-04-01 kl. 09.56.35.png
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    @Hardingfele, Dette var helt nytt for meg. Jeg er ingen bibliofil, men jeg har et par i familien, gleder meg til å dele. Nå er det ingen av de som er veldig opptatt av førsteutgaver ( eller har råd til) men tanken på at førsteutgaver kan ha helt forskjellig innbinding, og tilogmed varierende titler på ryggen!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Man kan også kjøpe "collated sheets" eller "unbound sheets" av en bok, altså helt løse blad, så bokbinderen ikke behøver å snitte dem opp. Og folioarkene kan også være usnittede, slik at bokbinderen kan bearbeide boken, for eksempel lage konkav sidefront.
    Takk for denne, @Hardingfele

    Har iallfall ei slik (Ivar Aasen: Norsk Ordbog, 4. trykking frå 1918), i eit slags billig smussomslag. Eigar har tydelegvis kjøpt boka til eige bruk, og snitta opp sider ved behov. Har lurt på kvifor denne vart selt i så "sjuskete" utgåve, heilt ubrukeleg for ein bruksgjenstand, men dette forklarar jo alt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    @Hardingfele, Dette var helt nytt for meg. Jeg er ingen bibliofil, men jeg har et par i familien, gleder meg til å dele. Nå er det ingen av de som er veldig opptatt av førsteutgaver ( eller har råd til) men tanken på at førsteutgaver kan ha helt forskjellig innbinding, og tilogmed varierende titler på ryggen!
    Det var nok en måte å vise status på, spesielt om man valgte forseggjorte rygger og trykk. Og et veldig effektivt Ex Libris, selvsagt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.792
    Sted
    Oslo
    Har man råd til bespoke interiør i sin Bentley, så har man også råd til bespoke innbinding av sine bøker.
    Alt matcher jo selvfølgelig sine bespoke Lobbs sko.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Har man råd til bespoke interiør i sin Bentley, så har man også råd til bespoke innbinding av sine bøker.
    Alt matcher jo selvfølgelig sine bespoke Lobbs sko.
    Eg hadde vel ikkje ikkje takka nei til korkje bespoke sko eller ein bespoke Bentley (om eg sjølv ville brukt ein imaginær milliardformue slik, er ei anna sak), men det å nærma meg bøker slik, trur eg rett og slett eg ville hatt litt problem med.

    Fagbøker eg bruker, kjem stadig i nye og forbetra utgåver, og i dei tilfella der forfattaren legg ned pennen, vert gjerne boka utdatert kunnskap også.

    Klassisk skjønnlitteratur er rett nok meir bestandig, men er ofte nyare utgåver å føretrekkja - anten fordi det er ei ny omsetjing (veldig ofte betre), ei annotert utgåve eller rett og slett fordi typografi er betre i dag enn nokon gong tidlegare (det skal vera ein himla god typograf som slår ombrekkingsalgoritmane til InDesign eller TeX).

    Nyare skjønnlitteratur treng ofte eit par tiår før iallfall eg vil slå fast at dette er litteratur som fortener å verta fiksert for evigheita.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.792
    Sted
    Oslo
    "Conspicuos consumption" begrepet innført av den litt glemte økonom og filosof Thorstein Veblen handler om hvordan de (super)rike anskaffer/konsumerer ting uten nytte verdi, men for å imponere sine omgivelser.
    Mye i denne tråden handler om nettopp det.
    Men moro er det lell
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Ja. Viser at det finnes noen med god smak blant våre rikeste også. Mustad familien har jo eid flotte boliger i Oslo og Bærum tidligere. Finest av dem alle er vel Villa Hareløkken som var familiens sommersted med tilhørende badehus.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre
    Ser vanvittig fint ut; synd det ikkje var fleire bilete, men meiner å ha sett huset skildra (og avfotografert) i ei bok om Fehn.

    Kom til å tenkja på eit gigantisk teglhus på Nordstrand (30 mill) som vart referert her for ei god stund sidan, bortsett frå at eg trur dette er finare. Tykte òg garasjeløysinga med svalgang såg fin ut.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    3.600
    Sted
    Sunnmøre

    Nå er ikke jeg noen romantiker, sånn egentlig, men asså…
    Denne har vore lagt ut for sal ei god stund, trur eg (pga verninga?) Fascinerande hus (og ikkje minst hage).

    Vert ikkje heilt klok på Arneberg: Litt modernist, litt romantikar som Konow Lund, kyrkja han teikna her i Volda (den gamle trekyrkja brann i 1929) verkar nesten litt postmoderne med element tekne herifrå og derifrå.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Særdeles fascinert av de dekorative elementene. Nasjonalromantisk art deco/jugend-klassisisme? Og som alltid: Hva slags dipolhøyttalerformgivning passer inn her da?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn