Alt til hus og bolig Vakkert Design (møbler m.m.)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.539
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    "Grei nok" men et alt for dyrt "furuhælvete!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Hm. Eg er oppvaksen med furuveggar, og i ettertid slår det meg som eit av dei betre vala foreldra mine tok då dei bygde (1989). Berre synd dei gjekk for pussa leca i staden for tegl på mur-delane, men det var vel økonomiske aspekt når ein bygde den gongen òg.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Prisen er selvsagt helt bananas, og er basert på at dette er 1.5 mål ved foten av gråkammen. Huset står på gul liste og det er visst tegnet et forslag til utvidelse som er avvist av kulturminnevernshensyn. Kjøper man for 22 mill her må det være fordi man satser på å få utnyttet tomta mer. Jeg synes huset er nydelig i all sin enkelhet, men det er ikke veldig sofistikert byggeri fra 1963. Tanken på å tusle barfot ut på badet en februarmorgen er ikke fristende før det er gjort omfattende rehabilitering.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Når vi først er inne på museumsobjekter innen skandinavisk modernisme:

    Pent hus, men ikke 22 millioner pent. Synes det kler furuen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Eg er litt fascinert av alle desse skyvedørene. Enno tydelegare hjå Korsmo i Planetveien (litt lengre oppe på haugen), der kjøkenet "med enkle grep" kunne gjerast om til eit arbeidsrom for tredreiing (sic), men også her, der langbordet kan utvidast med plass til 60 personar.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ubehandlet furu er helt topp. Jeg hadde det selv i vegger og tak i 20 år før jeg flyttet i blokk. Det eneste jeg ikke liker ved huset til Selmer er peisen; den er ikke vakker. Prisen er det vel lite å utsette på. Den er bestemt av beliggenheten og 22 mill er ikke mye i det strøket.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.607
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ubehandlet furu med fancy falser maler jeg hvit.
    Ingen problemene med furua i denne villaen, men den er jo gjort av dannede mennesker.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Alt inkludert idèen åpen peis. Dette er bare en stor stygg kloss.
    Mja. Det er vel passé når det gjeld oppvarming og inneklima, men desse etterkrigsfunksjonalistane meinte jo det var så koseleg og kontemplativt med peis. Tenk korleis det hadde vore om dei hadde hengt på HFS i staden.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.607
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi har stor åpen peis. Den var i rød tegl med dyp puss vi glattpusset den hvit. Viskullexkanskjecikke malt furutaket hvitt, men gjort er gjort. Usikker på om det er ot…
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23

    Nok pes om furu.....

    Her er et eksempel på en fin komposisjon, gode materialer og høy coolness faktor.
    En type interiør og løsning vi dessverre så godt som aldri ser her til lands.

    1652270406858.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Right you are, Sir! Shape London prosjekt. knallbra.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Meget kult sted.
    Flott material og fargebruk. Veldig gjennomført.
    Til og med små tannoys på dassen. Hovedanlegget er også helt ok
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Skal til London til St.Hans, lagt til lista. Cheers.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    4.068
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Skulle ønske jeg trengte et hus i Kungsör.

    Vis vedlegget 814022

    Vis vedlegget 814023

    Vis vedlegget 814024

    Vis vedlegget 814026


    Slutpris 6,5 miljoner.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Bygget er stilig nok det, men omgivelsene i bakgrunnen passer liksom ikke inn.

    1652639852516.png
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Trenger vi enda en runde om Stuttjukken ?
    Jeg blir i dårlig humør av slikt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.539
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Bygget er stilig nok det, men omgivelsene i bakgrunnen passer liksom ikke inn.

    Vis vedlegget 817458
    Det er når jeg ser slike bilder at jeg er lykelig for at jeg ikke bor i Oslo. Greit at de får våren 2-3 måneder før oss, men likevel!
    14 dager til nå har vel hele plena kommet fram fra snøen! Og da er det på en måte greit.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Når vi først er inne på museumsobjekter innen skandinavisk modernisme:

    Ny tvist midt i salget. Riksantikvaren vil frede huset. Regner med at selgerne er fornøyde.

     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Ny tvist midt i salget. Riksantikvaren vil frede huset. Regner med at selgerne er fornøyde.

    Hvis man leser saken blir ikke dette så dramatisk. Selger har jo også uttalt at de ikke ønsker å se huset revet, som selvsagt ville være det mest lukrative. Problemet til riksantikvaren er selvsagt at de ikke har kapasitet til å kjøre fredningssaker på alt de vil, til enhver tid. Som jeg skrev tidligere er det allerede utviklet forslag til tilbygg som er avvist.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.607
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Villa Riise på Hamar er også fredet. Klart, den har jo en beliggenhet til glede for allmennheten da. Det har ikke Trosterudstien 1.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Planetveien 12 også, med velsigning frå dei som kjøpte det (prisantydning var 7.75 mill i 2011, så det er vel om lag i same gata). Veit ikkje om det gjeld nr 10 og 14 også.

    Eg tykkjer det er litt sporty at folk legg såpass mykje pengar i å kjøpa hus (museum) med så store begrensningar på kva ein kan gjera. Og, ja, ikkje minst at dei vert brukte til å bu i.

    Selmer-huset er jo rimeleg spartansk, og det er grenser for kva du kan putte inn i det (mange hifi-oppsett her på sentralen hadde til dømes vore fullstendig malplasserte i eit slikt hus, og det er ikkje mange skandinaviske designmøbel som du får plass til, heller. Kanskje dD hadde fått plass, @Valentino ?)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.607
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke sett på stuedimensjonene. Men Sigberg Manta (jeg må ha skyv) med flate subber under en lav sjenk og en stor flatskjerm kunne kanskje vært noe? Superb spredningskarakteristikk er alltid en vinner.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Planetveien 12 også, med velsigning frå dei som kjøpte det (prisantydning var 7.75 mill i 2011, så det er vel om lag i same gata). Veit ikkje om det gjeld nr 10 og 14 også.

    Eg tykkjer det er litt sporty at folk legg såpass mykje pengar i å kjøpa hus (museum) med så store begrensningar på kva ein kan gjera. Og, ja, ikkje minst at dei vert brukte til å bu i.

    Selmer-huset er jo rimeleg spartansk, og det er grenser for kva du kan putte inn i det (mange hifi-oppsett her på sentralen hadde til dømes vore fullstendig malplasserte i eit slikt hus, og det er ikkje mange skandinaviske designmøbel som du får plass til, heller. Kanskje dD hadde fått plass, @Valentino ?)
    Jeg har ikke satt meg inn i saken overhode (skyter fra hofta og bommer sikkert), men er et hifi-atelier med plass til gjester og stereo - frikoblet fra bygget en umulighet? Jeg tviler. Det er mye penger, men er det dyrt, beliggenhet og særegenhet tatt i betraktning?

    Skal man snakke «dyrt» - «ikke-dyrt» må vi etablere noen holdepunkt.

    Digresjon: Personlig hadde jeg tatt dette huset av WS fremfor flere av Sverre Fehns hus and day.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke satt meg inn i saken overhode (skyter fra hofta og bommer sikkert), men er et hifi-atelier med plass til gjester og stereo - frikoblet fra bygget en umulighet? Jeg tviler. Det er mye penger, men er det dyrt, beliggenhet og særegenhet tatt i betraktning?

    Skal man snakke «dyrt» - «ikke-dyrt» må vi etablere noen holdepunkt.

    Digresjon: Personlig hadde jeg tatt dette huset av WS fremfor flere av Sverre Fehns hus and day.
    Carporten er ikke en del av Selmers hus fra begynnelsen, og sannsynligvis ikke omfattet av fredningen. I tillegg er det en romslig tomt, så et anneks burde være mulig. Spennende oppgave!
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Kanskje litt OT men designen og håndtverket på denne bassen (som er min) er fantatisk.
    Laget av Moollon i Sør-Korea. Alt er laget for hånd inkludert alt av mekanikk, pickups osv
     

    Vedlegg

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Vi har vel ikke en egen tråd for gitardesign så dette vel ikke O.T. ? Det ser ut som fantastisk håndverk, men det er en ting jeg lurer på. Jeg synes det er litt vanskelig å venne seg til at halsen forlater kroppen på to forskjellige steder, over og under. Gjøres dette for stabilitet? (Jeg ville savnet å ha grep rundt halsen lenger oppe, men jeg er ikke en veldig sofistikert bassist.)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.607
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spiller skolerte bassister med "grep om halsen" da? Legger man ikke tommelen på omtrent midt bak for å sikre rekkevidde? @J.O ?
    Kompromisset mellom stor/rik resonanskasse og halstilgjengelighet synes jeg er svært elegant utført.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.O

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Det er mye penger, men er det dyrt, beliggenhet og særegenhet tatt i betraktning? Skal man snakke «dyrt» - «ikke-dyrt» må vi etablere noen holdepunkt.
    Eg har verkeleg inga meining om dette huset er dyrt. Det har så høg pris at den vurderinga er reint teoretisk for meg; det speler lita rolle om huset kostar 22 millionar eller 15 millionar. Slik sett hadde "dyrt" vore lettare å diskutera om huset hadde stått ein stad der tomteprisen var neglisjerbar.

    Digresjon: Personlig hadde jeg tatt dette huset av WS fremfor flere av Sverre Fehns hus and day.
    Det er vel naturleg å samanlikna med Villa Schreiner (1959/1963) [1,2] I så fall er eg samd; det er noko meir sjølvsikkert over Trosterudstien 1.

    Vidare digresjon, eg tykkjer etterkrigsfunksjonalisme fyrst og fremst er interessant, ikkje "tidlaust vakker". Det er problemløysing, der grunnflata, kostnadsramma og materialtilgangen (og nok straum til oppvarming!) var begrensa.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Jeg kunne godt flyttet inn der...
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Det var jo fint, moderne og høg kvalitet, etter det eg kan sjå. Diverre, drepande keisamt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.796
    Torget vurderinger
    23
    Gutter gutter... - intimiteten og det personlige preget er det jo DERE som skal sørge for når dere flytter inn! Da er det fritt frem for gråtende pike, stramei, fisker med sydvest, tom Sangriaflaske fra grisefesten i '86 og forøvrig hele "Birger" kit'et :LOL: :LOL:
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Sluket har et poeng. Mange av boligene i dag er innredet, ikke inspirert av interiørblader, men som om det var fotografering for et neste uke. Det er målet for mange, at det skal være »rett» i følge venninnene. Det sagt så ligger dette på Finn, det er ikke lenge siden du solgte Dr.Dong, du vet hvordan det fungerer: Det er vel det første man blir bedt om når man skal selg - gjør det generisk og uprivat.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn