ikeamuseum.com
ikeamuseum.com
Kan ikke redigere innlegget, men med god hjelp fra møbelkyndige er dette specimen nå artsbestemt. Glem IKEA, Bengt Ruda og Gillis Lundberg.Det var ikke mulig å reise hjem i går uten denne. Bengt Ruda designet den for … IKEA. Før flatpack.
Innehaver av bruktbutikken sa Bengt Ruda, men etter noe googling heller jeg til Gillis Lundgrens Tema.
Vis vedlegget 1167912
midagevintage.com
Innsida var litt uinspirert, men den fronten illustrerer at britane fekk verkeleg til Art Deco-modernisme på starten av 1900-talet.Fra bilsenter til leilighetsbygg.
Jeg kjøpte en del skinner med spotter da vi flyttet inn der vi bor nå. Dette var i perioden man gikk over til LED, men selv om jeg hadde folk tilgjengelig med masse kunnskap om ulike armaturer så fant i hvert fall jeg ut at jeg ikke ville ha LED (mye har sikkert skjedd siden den gang). Lyset fra LED ble fort grått når man dimmet ned, og det gikk ut over fargegjengivelsen. Halogen som dimmes varer bortimot evig og jeg har et lager med pærer som garantert holder for neste 250 år.Louis Poulsen har en guide med deres foreslåtte lyskilder:
Light source overview
For øvrig er vel LED-lyskilder verdig en egen tråd...
Lysgjengivelsen til de fleste LED er ikke noe å rope hurra over. Det finnes alternativer, f.eks. Ledvance cri97, men akkurat den ikke sterkere enn tilsvarende 100w glødelampe.
Her skal det sies at om man ikke er begrenset av en eksisterende lampe med f.eks. E27 sokkel, så finnes det flere muligheter. Hva bruker de f.eks. i gallerier etc.
IKEA sine ikke dimbare pærer fra 2 år tilbake hadde oppgitt CRI>80. Pærene vi fikk i posten denne uken er oppgitt til CRI>90, så vi ser det er en utvikling på området. Og det skal finnes mer kostbare og mindre energieffektive LED pærer som skryter på seg CRI 97-99 som er tett på halogen 99-100.Jeg kjøpte en del skinner med spotter da vi flyttet inn der vi bor nå. Dette var i perioden man gikk over til LED, men selv om jeg hadde folk tilgjengelig med masse kunnskap om ulike armaturer så fant i hvert fall jeg ut at jeg ikke ville ha LED (mye har sikkert skjedd siden den gang). Lyset fra LED ble fort grått når man dimmet ned, og det gikk ut over fargegjengivelsen. Halogen som dimmes varer bortimot evig og jeg har et lager med pærer som garantert holder for neste 250 år.
På jobb har vi forresten en haug med armaturer i taket med noen spesielle lysstoffrør som ikke lar seg skaffe lenger (faktisk). Nå skal alle disse lampene byttes, sånn cirka 10 år etter at de ble montert. Det er miljøvennlig dette, det er halt klart.
Eg har eit hus som er bygd i 2000, med tidsriktig el-anlegg: E14/E27, halogen-spots og mykje dimming i installasjonen.Men det er flere saker i media siste år hvor LED belysning nå får skylden for helseplager grunnet selve lyset. Forrige gang det var en "sak" rundt LED var det mangelful likeretting med ditto "flimring" som EU laget regler for (punkt 50-51).
Synes PH lamper er flotte, men hva slags lyspære kjøper dere nå til Snøball, Kongle eller tilsvarende. Har nå Osram Eco halogen 205w og 1 reserve til Snøball, men disse lages ikke lenger.
www.dmflighting.com
Nasjonalmuseet bruker Erco, og det er garantert LED (uten at jeg vet med sikkerhet). Og belysningen der er prima.Eg har eit hus som er bygd i 2000, med tidsriktig el-anlegg: E14/E27, halogen-spots og mykje dimming i installasjonen.
Har aldri hatt ein fornuftig «strategi», men bytta til LED over tid. Veldig varierande resultat, men eg liksom tenkt at ein overordna strategi kunne venta til alt dette styret vart nokolunde .
Har bytta plafondar og armatur i «ikkje-oppholdsrom» med sånne bruk- og kast-LED-greier; mest fordi el-tilsynet var så sure, og dei ikkje kravde avansert jording.
Eg les diskusjonen med interesse. På eit tidspunkt skal eg setja meg inn alt i dette og prøva å gjera det riktig.
For nokre år sidan var det nokre veldig informative innlegg (denne tråden, kanskje) om kva ein gjorde på museum og galleri.