Mat, drikke og røyk Vaffler i USA

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Spørsmålet mitt går på: Hvordan får man brukt et norsk vanlig vaffeljern i USA ?......... problematikken ligger i følgende: Min eldste datter har giftet seg og flyttet til California og hun elsker vaffler, men vanlig norske vaffeljern finnes ikke og oppdrive der borte og volten er jo på 110 volt...... både hun og jeg har lett etter en trafo el spenningsforsterker el lign slik at hun kan bruke et norsk vaffeljern hvis jeg sender et bortover til henne. Problematikken ligger jo i at ved halvparten av volten så vil jo vafflene stekes så sakte at når den siste er ferdig stekt så er den første platen så gammel at den er blitt værneverdig. NOen med forslag og evt en link til et produkt vi kan bruke ?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.264
Antall liker
9.498
Torget vurderinger
2
Tuller du? Spenningen er den halve men strømmen dobles = effekten et den samme. En 240/120 trafo med stor nok VA er det hun trenger. Vaffeljernet er vel på ganske mange watt og det trengs en stor VA trafo regner jeg med
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.115
Antall liker
3.230
Torget vurderinger
1
Så vidt meg bekjent har de fleste hjem i USA 240V, de bare utnytter halvparten. Her klippet fra nettet:

Absolutely not a problem. In fact, most houses in the U.S. and Canada already have 220–240V power available in their kitchen counter outlets.

Residential power in North America is supplied with three wires. A +120V phase (black wire), a -120V phase (red wire) and a common neutral (Zero V) wire (white wire). Large apartment buildings may have 120/208V 3 phase supply - but let’s assume we are talking a single family dwelling. Half the 120V circuits are fed from the +120V phase and the other half from the -120V phase. Large loads like the stove/range, dryer, air conditioning are wired to both phases which produces 240V difference.

Most kitchen counter receptacles are wired “split phase” meaning the receptacle has been split with the top outlet wired to one phase and the bottom outlet to the other, Each outlet is 120V, but there is 240V available in the receptacle box.

I rewired my kitchen outlet for 120V/240V using a Leviton 16292-W 15 Amp, 125/250 Volt Decora Plus Duplex Receptacle.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Mange amerikanskje hjem har feks 230V til tørketromler og komfyr.... men det finnes da vaffeljern i USA også - for 110V..
Google 'Waffle maker'...
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
De alle fleste såkallte Waffel-maker er for og lage tykke Belgiske vaffler og ikke hva vi er ute etter nei........ det skal være norske vaffler :)
De holder på og innstalere seg i et nytt hus, så jeg skal spørre henne om hun kan undersøke om det er 240 volt i husets sikringsboks og om hun således kan få en slik kurs inn på kjøkkenet.
Det er jo litt morsomt at det er min filipinsk fødte stedatter det er snakk om, men selv om hun levde sine første 16 år på Filipinene og så noen år frem og tilbake mellom Filipinene og Norge, så er hun blitt vesentlig mere norsk enn jeg tror hun selv er klar over og etter at hun flyttet til California så maser hun stadig vekk på at jeg må sende Mills potetmos, Firkløver og vanlig melkesjokolade, samt Toro vaffelmiks og ikke minst Nora jorbærsyltetøy og brunost...... hun påstår at det bare MÅ hun ha...... hun skulle svært gjerne hatt grov brød også, for hun påstår at amerikanske brød "sucks"...ha ha.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Et vanlig strøminntak i amerikanske hjem er tofase med nøytral midtpunkt.. vanlige forbrukskurser fordeles mellom fasene og nøytral. 230V som i praksis blir likt vårt IT nett ligger i sikringssakapet og fordeles typisk til tyngre forbruk. Mange som driver med litt større hobbyverksteder bruker dette til maskiner...
 
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Et vanlig strøminntak i amerikanske hjem er tofase med nøytral midtpunkt.. vanlige forbrukskurser fordeles mellom fasene og nøytral. 230V som i praksis blir likt vårt IT nett ligger i sikringssakapet og fordeles typisk til tyngre forbruk. Mange som driver med litt større hobbyverksteder bruker dette til maskiner...

Takk, info skal viderebringes til henne.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.039
Antall liker
20.223
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Spenningen i USA ligger typisk på 120 volt AC mellom en fase og null.
Det er bare å be en elektriker om at lave EN speciell plugg i køkkenet, f.eks Schuko med 2 faser = 240 volt AC.
Min kammerat i USA har gjort det alle stedene, de har boet, til nogle af hans "danske" el-produkter :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er jo bare å sende med et par jordete Elko-kontakter... :cool: Om en amerikansk elektriker vil montere dette er jo en annen sak. De har mange regionale forskrifter der borte, - til dels motsigende - i tillegg til NEC forskrifter... Likevel - det finnes en lang rekke NEMA normerte stikk og kontakter, så et annet alternativ er å skifte støpsel på vaffeljernet, om det krangler seg til...
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Men det finnes omformere å få kjøpt hær som er rimelige og skal ha milspec standard www.220-electronics.com. Har erfaring med bruk av 230/120v AC og 50-60HZ da jeg har amerikansk ''campingbil''. Da jeg er elektromontør, så måtte jeg legge om hovedstrømmen for å få 120v AC/60HZ. Fikk bestillt en 4k omformer med frekvens omformer 230V 50HZ /120V 60HZ. For å få bruke aircon, Agr, kjøleskap og micro sikkert, så må man ha 60HZ pga. hastighet på vifter og strømforsyninger/strømtrekk. Ellers er det svært viktig med automatisk spenningsregulering og frekvens for at 120v og 60Hz holder seg konstant. Allt er automatisk kontrollert i omformeren. Slår seg av ved for lav eller høy spenning.
Rudi som er ofte på Fillepinene, så er det vel 220/60HZ? Da er det ikke lurt å bruke en norsk vaskemaskin/kjøleskap for 50Hz.
 
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg har aldri tenkt over det med strøm på Filipinene annet enn at jeg lader telefonene/laptop rett i veggen, så der er det 230v eller noe sånnt......... OG på filipinene så virker norske vaffeljern helt konge rett i kontakten i veggen. Dog er de fleste kontaktene av type US plugger, dvs 2 flate stick, men det finnes drøssevis av schuko overganger i de aller fleste hjem der borte. Men det med 50/60 hz er intresannt...... men det har vel i teorien kun noen særlig betydning for reguleringen av motorer ?
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Motorer for 60Hz vil gi ca 80 % hastighet ved 50HZ hær til lands. Man vil til eksempel få dårligere effekt på Aircon. Data og annet elektronikk virker like godt på 50 og 60 Hz . På data/mobil ladere står det vanligvis 100-220v og 50-60Hz.
Mye info på denne linken også 220-electronics.com :)
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
og når man først er innepå vaffeljern må jeg selvsagt innpå og slå et slag for Wilfa WAS-623B, etter min mening det beste vaffeljernet som er å kjøpe på det vanlige forbrukermarkedet. Det er ikke noe poeng å prøve å få kjøpt disse i USA. Det er uansett den nordiske utgaven de selger der, men da til blodpris.

Om jeg husker riktig trekker det 1400 watt, så det er ikke å komme rekende med noe Arngren-fjolleri for å få dette til å gå bra.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Appappapapappp! Dette er langt mer alvorlig enn å si til en italiener at det ikke er forskjell på spaghetti og nudler.

man blir brent på bålet av mindre.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Jeg har aldri tenkt over det med strøm på Filipinene annet enn at jeg lader telefonene/laptop rett i veggen, så der er det 230v eller noe sånnt......... OG på filipinene så virker norske vaffeljern helt konge rett i kontakten i veggen. Dog er de fleste kontaktene av type US plugger, dvs 2 flate stick, men det finnes drøssevis av schuko overganger i de aller fleste hjem der borte. Men det med 50/60 hz er intresannt...... men det har vel i teorien kun noen særlig betydning for reguleringen av motorer ?
Ladere / strømforsyninger til telefoner, PCer og denslags takler stort sett alt av spenning og frekvens slik at man kun trenger et adapter for korrekt plugg evt for å bruke de verden rundt.

Ellers kan jeg høyne med Japan. Der kjører det østlige og vestlige nettet på ulike frekvenser, det ene er 50Hz og det andre er 60Hz. Det er rimelig spesielt.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.714
Torget vurderinger
96
Appappapapappp! Dette er langt mer alvorlig enn å si til en italiener at det ikke er forskjell på spaghetti og nudler.

man blir brent på bålet av mindre.
Om den var til meg, så ble jeg redd for å bli brent ja ;) Men om dette var MEG og jeg ville ha vafler i USA, hadde jeg bare kjøpt en kurant waffle maker og eksperimentert med røre og steketid. Jeg er sikker på at det ville smakt helt fortreffelig. Om det ikke blir hjerter, so what.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Belgiske vafler er mye tykkere og har dypere "groper" enn den norske typen. Det er ikke om det er hjerter eller firkanter som er den store forskjellen.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.714
Torget vurderinger
96
Belgiske vafler er mye tykkere og har dypere "groper" enn den norske typen. Det er ikke om det er hjerter eller firkanter som er den store forskjellen.
Jeg ser det og jeg har jo spist belgiske vafler. Jeg tror likevel man kan finne et jern i USA som kan brukes og fortsatt kjenne igjen vaffelfølelsen. Men det beste ville selvsagt være å ha noe som fungerer slik man er vant med.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.125
Antall liker
9.438
Jeg ser det og jeg har jo spist belgiske vafler. Jeg tror likevel man kan finne et jern i USA som kan brukes og fortsatt kjenne igjen vaffelfølelsen. Men det beste ville selvsagt være å ha noe som fungerer slik man er vant med.
Du liker ikke vafler, du.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
og når man først er innepå vaffeljern må jeg selvsagt innpå og slå et slag for Wilfa WAS-623B, etter min mening det beste vaffeljernet som er å kjøpe på det vanlige forbrukermarkedet. Det er ikke noe poeng å prøve å få kjøpt disse i USA. Det er uansett den nordiske utgaven de selger der, men da til blodpris.

Om jeg husker riktig trekker det 1400 watt, så det er ikke å komme rekende med noe Arngren-fjolleri for å få dette til å gå bra.

Joda, vi har noen av den typen, både her hjemme og i sommerhuset + i huset på Filipinene....... det var et slikt et jeg tenkte og sende til dattera også.
 

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
3.462
Antall liker
2.429
Sted
vest
Fik så lyst på vaffler at jeg har lagt røre til å ha til lunchen i morgen! (Eter å ha lest tråen) 🤪
 
2

2xJ

Gjest
og når man først er innepå vaffeljern må jeg selvsagt innpå og slå et slag for Wilfa WAS-623B, etter min mening det beste vaffeljernet som er å kjøpe på det vanlige forbrukermarkedet. Det er ikke noe poeng å prøve å få kjøpt disse i USA. Det er uansett den nordiske utgaven de selger der, men da til blodpris.

Om jeg husker riktig trekker det 1400 watt, så det er ikke å komme rekende med noe Arngren-fjolleri for å få dette til å gå bra.

Spørsmålet må bli om det er verdt det.... Når det er snakk om Toro vaffelmix :sick:
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.714
Torget vurderinger
96
Du liker ikke vafler, du.
Joda joda.. noe av det beste som finnes det. Ønsker damen lykke til med prosjektet, jeg skjønner at man vil ha vafler helt slik som vi kjenner det her hjemme.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.714
Torget vurderinger
96
I Ytre Enebakk har de vafler på bensinstajonen som er fryktelig gode, lages etter "hemmelig" oppskrift og kalles Hotvedt vaffer'n.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
og når man først er innepå vaffeljern må jeg selvsagt innpå og slå et slag for Wilfa WAS-623B, etter min mening det beste vaffeljernet som er å kjøpe på det vanlige forbrukermarkedet. Det er ikke noe poeng å prøve å få kjøpt disse i USA. Det er uansett den nordiske utgaven de selger der, men da til blodpris.

Om jeg husker riktig trekker det 1400 watt, så det er ikke å komme rekende med noe Arngren-fjolleri for å få dette til å gå bra.
Vel, blant det såkalte "Arngren-fjolleriet" så er det en modell som gir 3000W og en som gir 5000W. Det burde holde til massevis av vafler.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Spørsmålet må bli om det er verdt det.... Når det er snakk om Toro vaffelmix :sick:

Hvis man tilsetter litt vaniljesukker så blir ikke det så allerværst, men jeg bruker aldri ferdiglaget når jeg vaffler i vei........ men det er litt vanskelig og sende min røre til Callifornia, men når hun har fått på plass et nytt Wilfa jern så blir det nok hjemmelaget røre der også.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
I mange vaffeljern er det brukt to 115/120 volt elementer som er seriekoblet for bruk på 230 volt. Hvis man demonterer jernet og kobler de i paralell i stedet vil det fungere på 120 volt uten omformer. Bare sjekk at termostaten tåler det økte strømforbruket.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Det har du jo rett i.... i et omfang som at uten å bevisst utvirke til blasfemi, så er vel vaflene viktigere enn overkommandoen ved alle sjømannskirkene.....
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
I mange vaffeljern er det brukt to 115/120 volt elementer som er seriekoblet for bruk på 230 volt. Hvis man demonterer jernet og kobler de i paralell i stedet vil det fungere på 120 volt uten omformer. Bare sjekk at termostaten tåler det økte strømforbruket.
Tror vi holder oss unna den form for ekperiment selv :)
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
En stund siden jeg har hatt hjemmelaget vafler. Hender jeg kjøper på enkelte bensinstasjoner ved bilturer. På den lokale Circel-K så er det bare noe kliss og allt for mye vanilje smak. På bilturen nord i trøndelag, bruker jeg å stoppe på YX stasjonen på Gråmyra. Litt nord for Trondhem. Dær smaker vafflene som jeg liker dem. Lett og luftig og mindre vaniljesmak. Enkelte bruker ikke vanilje i røren, og det liker jeg best.
Ellers så er det ikke noe billigere i USA på hvitvarer og forbrukerelektronikk. Dårlig med tilbud i forhold til hær hjemme, og det gjelder også Audio. Men bildeler og enkelte forbruksartikkler kan bli billigere hvis en passer på frakt alternativene. Jeg bruker Jetcarrier på større ting, og det blir betydelig billigere.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg har forøvrig kommet på løsningen for ferskt brød for henne...... kom på at på Coop har jeg sett vakumpakkede halvstekte grovbrød/kornbrød..... de vil overleve en forsendelse som tar 8-10 dager og de smaker ikke så værst nystekte heller....... så i neste forsendelse så legger jeg ved 10 grovbrød til henne så kan hun putte noen i frysa så hun har en stund. Hun vil gjerne ha Gilde karbonade smørbrød med speilegg også..... men det blir litt vanskeligere og få til. Jeg bruker og mobbe henne for at hun liker så godt nettopp disse ferdig karbnadene, men hun holder fast ved at de er de beste. Nå er hun gravid i 5 måned, så nå har hun "cravings" på alt godt, så selv om hun fikk en eske med mat/snacks uka før påske har hun allerede begynt og snakke om hva som skal med i neste eske :)
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Har de ikke mel og gjær i USA?
 
Topp Bunn