Vacuum Guru protractor og andre tractorer!

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.987
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Vacuum, gratis og bra?

Makes perfect sense

;)

Hadde nesten glemt denne!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.226
Torget vurderinger
6
Vacuum, gratis og bra?

Denne hadde jeg glemt. Har bruk for en god protractor fra tid til annen. Hender at jeg hjelper en venn i nød, og setter opp vinylriggen hans. Selv har jeg ingen bruk for den med tangentialarm, men som sagt fint å ha godt verktøy i kassa! Så denne skal jeg prøve å få skrevet ut på overhead ark.

R

Runesande

Gjest
Vacuum, gratis og bra?

RoDa skrev:
Hei Rolf!
Jeg kan ikke forstå at dette kan fungere fordi armene har ulik lengde "effektiv lengde - fra senter pivot til senter spindel". Dvs ulik bevegelsesradius. Dessuten er overhenget ulikt på de forskjellige armene. PU'ens radius utgår fra overhenget og ikke spindelen. Dessuten er armenes offset vinkel ulike. Til sist så står det ikke som jeg kan se noen referanse for å få riktig størrelse på utskriften.

Om jeg får det til...... kommer det to tegninger tegnet i AutoCad til en 230mm arm med 18mm overheng og 24° offset vinkel. Den første er utgangspunktet til tegning 2 som er den faktiske protractoren.

mvh
Rune

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.517
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vacuum, gratis og bra?

Hei, Rune.
Takk for svar!
Kan ikke nok om dette til å argumentere verken for eller imot.
Finnes det forresten en innføring i platespiller(eller kanskje helst arm?)geometri?

Det er visstnok flere som gir svært positive tilbakemeldinger på denne guru-protractoren.
I tråden som FA linker til står det noe om mål for å kontrollere at pdf-en er skrevet ut i korrekt størrelse.

De tegningene du la ut, er det noe du har laget selv?

Mvh
Rolf

R

Runesande

Gjest
Vacuum, gratis og bra?

RoDa skrev:
Hei, Rune.
Takk for svar!
Kan ikke nok om dette til å argumentere verken for eller imot.
Finnes det forresten en innføring i platespiller(eller kanskje helst arm?)geometri?

Det er visstnok flere som gir svært positive tilbakemeldinger på denne guru-protractoren.
I tråden som FA linker til står det noe om mål for å kontrollere at pdf-en er skrevet ut i korrekt størrelse.

De tegningene du la ut, er det noe du har laget selv?

Mvh
Rolf
Hei Rolf!
Først - hvorfor ser jeg ikke linjen jeg skriver på, når jeg skriver innlegg, den forsvinner under synlig rute? Hva er det jeg ikke har forstått?

Jeg la inn mitt forrige innlegg i arbeidstiden......... det kunne ha vært bedre besvart. Ja jeg har tegnet det selv til en her på Hifisentralen. Jeg er ingen spesialist på platespillerarmer, men en protractor er jo kun en geometrisk "figur" hvor stiften beveger seg innenfor en gitt radius basert på pivotsenter + lengde til spindelsenter + overheng. Stiften skal da bevege seg i denne radiusen. Om man benytter geometrien oppgitt på armen sammen med f. eks Baerwalds protractor beregninger på VinylEngine protractor comparator
http://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_comparator.php
Se tegning nederst på den siden. I mitt tilfelle får du da to nullpunkt som stiften må treffe "indre nullpunkt" og "ytre nullpunkt" i en rett linje fra "spindelsenter" Henholdsvis 65,998mm og 120,891. I praksis så vil det si at det er kun i disse to punktene hvor stiften sporer korrekt. Min egen arm står oppgitt til at maksimalt avvik må være +2° til -1°. Ved å mate disse geometrisk dataene inn i en excelfil (fra nettet), kan man lese av maksimale avvik ved oppgitt geometri for armen. Dermed får man en kontroll om man er innenfor tolleransene. I "indre nullpunkt" settes også vinkelen på PU. På tegningen "offset angle" 24°. Dette blir jo da en arc protractor som jeg personlig mener er mye enklere å bruke.

På bakgrunn av dette kan jeg ikke forstå at Vacuum protractoren kan brukes. Og spesielt siden jeg ikke kan se noen mulighet til å kontrollere skalaen på utskriften.

Håper at dette var et greit svar? Nå tar jeg en pils og snurrer noen skiver :) ;D

mvh
Rune J

R

Runesande

Gjest
Vacuum, gratis og bra?

Hei Rolf!
En ting til....
Årsaken til at jeg er opptatt av alle disse protractorene som florer ute på nettet, er kun for å forstå geometrien bak - ikke for å kverulere. Derfor forsøkte jeg å beskrive hvordan jeg har tegnet geometrien. Om jeg har tenkt/gjort noen feil er det veldig OK å få en tilbakemelding.
Jeg glemte å nenvne liniær vinkel som er en oppgitt lengde på bakgrunn av øvrige geometriske verdier. Ved så trekke en linje fra pivotsenter til dette punktet og så måle vinkelen (90°), får man en kontroll på om den øvrige geometrien er korrekt.

Ha en hyggelig fredagskveld, og kos deg med P5 :)

mvh
Rune J

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.879
Torget vurderinger
1
Vacuum, gratis og bra?

Runesande skrev:
...
Først - hvorfor ser jeg ikke linjen jeg skriver på, når jeg skriver innlegg, den forsvinner under synlig rute? Hva er det jeg ikke har forstått?
...
M$ Internet Explorer ... rett til venstre for adresselinjen er det en knapp for eller i mot "kompatibilitetsvising" (før knappen for oppdatering av sidevising).

Jeg har ellers kun akklamasjoner for resten av innlegget ditt. Den enkleste måten å gå til verket er å tegne opp geometrien selv ... det er geometri ikke heksekunst.

Leffe!

mvh
KJ

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.517
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vacuum, gratis og bra?

Takk for kjempeinnlegg!!

På vinylengine fant jeg to protractorer for Rega-armer montert på Rega-spillere.
Monteringsavstand 222mm som er standard på Rega, visstnok.

Så nå har jeg Stevenson, Baerwald for Rega og denne Guru-en.
Har ikke annet enn vanlig A4 å printe dem på nå, får se om jeg finner noe tykkere papir etterhvert.

R

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.517
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vacuum, gratis og bra?

Baerwald og Guru ser bortimot identiske ut.

R

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.517
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vacuum, gratis og bra?

Nesten i alle fall.....

Hvis jeg leser rett, så er Baerwald-geometrien slik at på en monteringsavstand på 222mm (standard Rega) så skal effektiv armlengde være 239,4mm. (Sto jo det på Wallyen til Fremer også..)
Jeg sliter med å få satt opp Regaen helt perfekt med denne Baerwald ARC protractoren fra vinylengine.
Selvsagt lurer jeg på om jeg gjør noe feil, helt til jeg får lest på bruksanvisningen... (Ja, jeg vet :-[ )

Der står det:
"oops, impossible for me to set up my cartridge using your protractor:
two possibilities:
1- your mounting distance is not 222mm - I told you not to use this protractor!
2- the baerwald tonearm effective lenght ascosiated with a mounting distance of 222mm is 239,4mm. The "official" effective length of a rega tonearm is 237mm. You understand that the cartridge should be advanced in the headshell and for some cartridges, you may not have enough space.
Use in that case the rega stevenson protractor."

Nå vil jeg gjette på at jeg med PUen helt fremst i headshell og rotert riktig mangler null komma 2-3-4 eller så mm på å få rett bue hele veien. Havner litt bak streken helt innerst. Samme med Guru-tractoren.

Nå må jeg si at jeg så langt liker lyden av dette, og tenker følgende:
Siden PU følger buen godt, og plasseringen egentlig kun er merkbart feil helt innerst, så hører jeg litt på dette før jeg eventuelt prøver andre metoder. :)

Hva tror folket?

Mvh
Rolf

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.517
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vacuum, gratis og bra?

Så fant jeg denne, jeg er ikke alene..

"I Have to use the Stevenson V2

Submitted on December 1st, 2009 by Imbalance
Hey
There are some if not a lot of cartridges that dosnt have a long enough cantilever to reach the Baerwald alignment, when using the Rega RB arms. Both my Ortofon Rondo Blue and my Transfiguration Phoenix will not reach the overhang of 18mm that Bearwald uses to aling its null points... So in this case Stevenson is the only Protractor u can use, if u dont reach the correct overhang the null points u set are useless... Also tried a VDH Condor on RB700 and here there's no problem with the Baerwald protractor, and this was done using the quite expensive Feickert i have bought, and its a bit stupid it dosnt have the Stevenson method also, as its also needed sometimes.."

Hva er erfaringene med Stevenson kontra Baerwald?
Hmmm... sto det ikke noe om dette i et Stereophile for en stund siden?
EDIT: Mars 2010 - ARC angels

R

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Jeg bruker en sånn. Helt grei. Fra Svalander. 438,- SEK

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.879
Torget vurderinger
1
Vacuum, gratis og bra?

RoDa skrev:
Takk for kjempeinnlegg!!

På vinylengine fant jeg to protractorer for Rega-armer montert på Rega-spillere.
Monteringsavstand 222mm som er standard på Rega, visstnok.

Så nå har jeg Stevenson, Baerwald for Rega og denne Guru-en.
Har ikke annet enn vanlig A4 å printe dem på nå, får se om jeg finner noe tykkere papir etterhvert.

R
De «arc»-protractorene er suverent enkle i bruk, det eneste de mangler er ei siktline fra spindel mot armbase. Skriv ut på blankt og tykt fotopapir.

mvh
KJ

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.517
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hehe, artig den første linken. :)
Hos meg ble det ikke rare forskjellen på Guru og Baerwald, jeg måtte rotere PU litt med sola.
Men jeg slet med å få den korrekt i begge nullpunktene.
Har helt klart større tro på klassisk løsning på dette.
Synd at jeg ikke kan bruke Baerwald på min spiller med Rondo Blue...

R

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.517
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy og JanR:

Er ikke hele poenget at det ikke finnes noe generell løsning og derfor vil en multi-spiller-arm-protractor være en mindre optimal løsning?

Mvh
Rolf (som akkurat nå ble uten stereoanlegg..)

R

Runesande

Gjest
RoDa skrev:
rolfozzy og JanR:

Er ikke hele poenget at det ikke finnes noe generell løsning og derfor vil en multi-spiller-arm-protractor være en mindre optimal løsning?

Mvh
Hei Rolf!
Det er det du skriver her som også er mitt syn på såkalte universal protractorer - de stemmer ikke. Jeg har vel som deg vært innom alt som er på nettet av universal protractorer og ikke funnet noe som passer. Dersom man benytter en arc protractor skal stiften følge radiusen hele veien. Ref. tidligere innlegg.
Det følger jo med en arc protractor til Rega - kan du ikke bruke den?

mvh
Rune J

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
RoDa skrev:
rolfozzy og JanR:

Mvh
Tror ikke det finns noen generell løsning, men hva vet vel jeg :)
Geo-disc fungerer hos meg. Lagga/Pixy/Lille_Adam har vel også en liggende.

/jan

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.517
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Runesande skrev:
Dersom man benytter en arc protractor skal stiften følge radiusen hele veien. Ref. tidligere innlegg.
Det følger jo med en arc protractor til Rega - kan du ikke bruke den?
mvh
Rune J
Hei igjen Rune

Med Regaen kom det kun en ett-punkts protractor.
Sannsynligvis stevenson, sies det.

Mvh
Rolf

R

Runesande

Gjest
Hei Rolf!
Min mening er at ett punkt gir ikke nødvendig kontroll på at man gjør justeringen riktig. Da jeg var Regaist fulgte det med en protractor med to punkter
Jeg la inn datene på armen din (Rega 700?) på VinylEngine protractor comparator og fikk disse dataene:

Resultatet kan du lese på grafen her:

Resultatet viser at med originalt oppsett så vil forvregningen være størst på begynnelsen av plate. Dårligere enn f. eks Stevenson, men om forskjellen er bare "piss i Misisippi" for å si det slik, vet jeg ikke. Husk at du har 15mm overheng, ikke 18mm, dermed blir geometrien noe anderledes. Overhenget har ikke noe med valg av protractor på annen måte enn at protractoren må ta høyde for korrekt overheng.

mvh
Rune

PS! Bildene har vist byttet plass.

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.517
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Takk for det, Rune! :)

Kommer med et par dumme spørsmål...

Du snakker om overheng på 15mm, men er det ikke slik at overheng er gitt (eller irrelevant) og som et produkt av fremgangsmåte?

Pivot to spindle på 222mm skal ha effektiv armlengde (pivot to stylus?) på 239,296 mm (mener jeg har lest 239,4?) når man velger Baerwald? (Noe som gir meg problemer med Ortofon Rondo Blue... :( )

Samme pivot to spindle på 222mm gir effektiv armlengde på 237,418 mm med Stevenson.

For meg ser det ut som valget står mellom Stevenson og Original dersom jeg skal bruke min Rondo Blue. Stevenson for min arm og pivot to spindle har jeg lastet ned fra vinylengine, den har dog bare et punkt for zenith-justering. Noen tips til hvor jeg får Rega-original med arc og to punkter?

Mvh
Rolf

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.517
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vacuum, gratis og bra?

Runesande skrev:
I mitt tilfelle får du da to nullpunkt som stiften må treffe "indre nullpunkt" og "ytre nullpunkt" i en rett linje fra "spindelsenter" Henholdsvis 65,998mm og 120,891. I praksis så vil det si at det er kun i disse to punktene hvor stiften sporer korrekt. Min egen arm står oppgitt til at maksimalt avvik må være +2° til -1°. Ved å mate disse geometrisk dataene inn i en excelfil (fra nettet), kan man lese av maksimale avvik ved oppgitt geometri for armen. Dermed får man en kontroll om man er innenfor tolleransene. I "indre nullpunkt" settes også vinkelen på PU. På tegningen "offset angle" 24°. Dette blir jo da en arc protractor som jeg personlig mener er mye enklere å bruke.
Ref et av mine dumme spørsmål ;D
Så svaret her. ;)

R

Runesande

Gjest
Hei igjen Rolf!
Det er nå jeg skal begynne å bli litt forsiktig. Slik jeg oppfatter det, så må man på en universal protractor oppgi hva overhenget er satt til fordi armen skal jo bevege seg i en radius fra pivotsenter til overheng. Men med f. eks din arm som har overheng 15mm, må man rett og slett tegne en protractor med dine mål, eller lete etter en...... Det er vel der problemet starter.
Slik jeg forstår det er det de som har laget de forskjellig protractorene som setter overhenget ut i fra hva slags arm de har beregnet protractoren brukt til. Stevenson, Baerwald osv har kun ulike beregninger for hvordan man får minst forvregning på en plateside. Dette sees jo ganske godt på grafen i mitt forrige svar.

mvh
Rune J

R

Runesande

Gjest
Hei Rolf!
Se på vedlagte tegning. Vinkelen på PU = offset angle. Dersom du ser f. eks velger Stevenson protractor til din arm, må du endre overhenget til 237,418mm og offset angle fra 21,63 til 21,983..... osv. For da å ta utgangspunkt i hva tråden egentlig handler om - nei, en universalprotractor kan ikke fungere, er da min påstand på bakgrunn av hva jeg har forsøkt å bevise i disse innleggene! :)

mvh
Rune

Vedlegg

R

Runesande

Gjest
Hei Rolf!
Tjukk som jeg er i huet! ;) så kunne det ha vært morsomt å tegne en protractor til deg etter Stevensons "oppskrift".
Jeg har et lite problem med tid, men om ikke så lenge så burde dette være ganske greit. AutoCad 2011 er klar for oppgaven. Skrik ut!

mvh
Rune

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.879
Torget vurderinger
1
Runesande skrev:
...
For da å ta utgangspunkt i hva tråden egentlig handler om - nei, en universalprotractor kan ikke fungere, er da min påstand på bakgrunn av hva jeg har forsøkt å bevise i disse innleggene! :)
...
Forsåvidt uenig, da std.protraktorer som kun bruker tangeringspunktene (dvs to - 2 - to) ikke behøver noen tilpassing ift arm. At enkelte armer så er mindre engnet (geometrisk, i kombinasjon med konkretet PUer) ift. konkrete valg av tangeringspunketer er en litt annen sak.

mvh
KJ

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Forstår ikke riktig at det skal være så komplisert og spille plater jeg. Min universalprotractor fungerer meget tilfredsstillende. Overhenget er det vel armprodusenten som har bestemt, så da er det vel bare og bruke de millimeterne som står på protractoren. Dessten to punkter på protracoren til og justere pick i. Og voila. Det spiller.

Syns nå jeg da.

R

Runesande

Gjest
rolfozzy skrev:
Forstår ikke riktig at det skal være så komplisert og spille plater jeg. Min universalprotractor fungerer meget tilfredsstillende. Overhenget er det vel armprodusenten som har bestemt, så da er det vel bare og bruke de millimeterne som står på protractoren. Dessten to punkter på protracoren til og justere pick i. Og voila. Det spiller.

Syns nå jeg da.
Hei!
Spille plater - jada :) jeg skal innrømme at min platespiller er satt opp av Håvard Snapa og jeg har ikke, og kommer ikke til å røre en skrue. Bare tørke støv og spille.......
I RoDas tilfelle er jo dette ikke en standard konfigurasjon fra Rega, så geometrien må bli noe anderledes. Hvorvidt det da finnes protractorer som passer vet jeg ingenting om. Det jeg vet er at det er enkelt å tegne en etter Stevenson spesifikasjonene.

mvh
Rune

Topp Bunn