V alget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Jeg er også litt overrasket over at det mange ikke ser paradokset som ligger i å være for energisparing/grønne verdier, og samtidig være motstander av markedstilpasninger på strømpriser!

    mvh
    OMF

    edit : rettet opp 100 skrivefeil!
    Ja, og om flyreiser ble belastet med de reelle miljøkostnadene som de genererer (en flytur til USA tur/retur fordobler ditt årlige CO2 utslipp ift alt du klarer å generere gjennom oppvarming, bilkjøring og andre "normale" aktiviteter) ble det nok et kraftig kutt i mange av reisetrådene her på forumet også!
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    OMF skrev:
    ...
    Jeg er også litt overrasket over at det mange ikke ser paradokset som ligger i å være for energisparing/grønne verdier, og samtidig være motstander av markedstilpasninger på strømpriser!

    mvh
    OMF

    edit : rettet opp 100 skrivefeil!
    OMF skrev:
    Til Sleiven!


    mvh
    OMF

    edit : rettet opp 100 skrivefeil!
    Kan du rett mine også, jeg har kraftig dysleksi i fingerene!! Det blir værre og værre ettersom hjernsvinnet øutvikjler seg..
    Sleivn
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Anonym skrev:
    OMF skrev:
    Jeg er også litt overrasket over at det mange ikke ser paradokset som ligger i å være for energisparing/grønne verdier, og samtidig være motstander av markedstilpasninger på strømpriser!
    Det du skriver forutsetter et globalt marked.
    Det med maksimalt effektiv ressursutnyttelse blir bedre jo firere markedet er.
    Men hvis høye strømpriser gjør at man etterisolerer, begynner med nattsenking, installerer varmepumper og slukker lyset etter seg - så kan jeg ikke skjønne at dette er noen man trenger et globalt marked for å oppnå.

    Det er IKKE slik at vi har overproduksjon av strøm - så det vi sparer reduserer utslipp andre steder....

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    erato skrev:
    OMF skrev:
    Jeg er også litt overrasket over at det mange ikke ser paradokset som ligger i å være for energisparing/grønne verdier, og samtidig være motstander av markedstilpasninger på strømpriser!

    mvh
    OMF

    edit : rettet opp 100 skrivefeil!
    Ja, og om flyreiser ble belastet med de reelle miljøkostnadene som de genererer (en flytur til USA tur/retur fordobler ditt årlige CO2 utslipp ift alt du klarer å generere gjennom oppvarming, bilkjøring og andre "normale" aktiviteter) ble det nok et kraftig kutt i mange av reisetrådene her på forumet også!
    Ja - jeg vil nok helt sikkert tro at vi har et overforbruk av flyreiser også - fordi miljøkostnaden er subsidiert!

    Mvh
    OMF
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Anonym skrev:
    OMF skrev:
    Jeg er også litt overrasket over at det mange ikke ser paradokset som ligger i å være for energisparing/grønne verdier, og samtidig være motstander av markedstilpasninger på strømpriser!
    Det du skriver forutsetter et globalt marked.
    Det med maksimalt effektiv ressursutnyttelse blir bedre jo firere markedet er.
    Men hvis høye strømpriser gjør at man etterisolerer, begynner med nattsenking, installerer varmepumper og slukker lyset etter seg - så kan jeg ikke skjønne at dette er noen man trenger et globalt marked for å oppnå.

    Det er IKKE slik at vi har overproduksjon av strøm - så det vi sparer reduserer utslipp andre steder....

    Mvh
    OMF
    Det private forbruket er bare en dråpe i havet, hver av de tre største bedriftskundene i M&R bruker daglig strøm tilsvarende forbruket til en liten norsk by på årets kaldeste vinterdager.

    Grunnen til at jeg er motstander av markedstilpasning av strømpriser er det at jeg tror en del kraftkrevende industri blir flagget ut til land med gode rammeavtaler for billig og lite ren energi (araberlandene ønsker seg industri og kineserene bygger flere kullkraftverk i uka). Det finnes jo allerede eksempler på det.

    Men i utgangspunktet er tanken god.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Da har man vært på Haukeland skole og stemt. Det var tre ulike bord for levering av stemmeseddel og vi ble delt inn alfabetisk etter hvilket parti vi skulle stemme på. Min kø (O til Å) var smekkfull av det som må være R ødt- og V enstrevelgere. Foran de andre bordene var det tomt! V algskred!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    totte skrev:
    Da har man vært på Haukeland skole og stemt. Det var tre ulike bord for levering av stemmeseddel og vi ble delt inn alfabetisk etter hvilket parti vi skulle stemme på. Min kø (O til Å) var smekkfull av det som må være R ødt- og V enstrevelgere. Foran de andre bordene var det tomt! V algskred!
    Merkelig?
     

    JonnYb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2005
    Innlegg
    311
    Antall liker
    0
    Venstre i år også 8) Uten å legge til noe ekstra prosa for understrekningens skyld.

    Selv Sponheim får en stor klapp på skulderen for fantastiske standpunkter
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Der gikk toget for denne gangen, nå er det for seint, dere som ikke har stemt. Skål!

    og til dere som glemte å handle inn: Skål!
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    JonnYb skrev:
    Venstre i år også 8) Uten å legge til noe ekstra prosa for understrekningens skyld.

    Selv Sponheim får en stor klapp på skulderen for fantastiske standpunkter
    Bare synd at ikke mer enn 3,9% synes noe godt om fyren..en håndfull taktiske stemmer kunne muligens gitt r-skifte.

    Nå ble han straffet fordi han ikke er villig til å gi innrømmelser mht Frp

    Snipp snapp snute så var Venstre/Sponheim ute..
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Gjestemedlem skrev:
    totte skrev:
    Jeg gleder meg til at Siv skal synes at det at landets største parti ikke får innflytelse er udemokratisk.
    Ja det er verdt en stemmeseddel ene og alene. Gleder med også til Erna Solberg får beskjed om å søke jobb som kassadame på Rema 1000 etter å ha kjørt Høyre i grøften døddrukken på hjemmedestillert frpsuppe.
    fikk lyst til å quote litt.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    oddgeir skrev:
    Så når Jens trekker seg grunnet manglende oppslutning i folket råder han Kongen til å henvende seg til Frk Jensen, i egenskap av største opposisjonsparti.

    Jeg kan aldri tenke meg at han ber Kongen henvende seg til seg selv. ;D
    denne var også ganske god
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    erato skrev:
    BBking skrev:
    Det viktigste nå er å bli kvitt:
    -Kongepudlene (Ap)
    -Sosialtaliban (SV)
    -Agrarnasjonalistene (Sp).

    Alle regjeringer uten disse tre vil være en lykke for landet.
    Du gjør valget lett for meg BBKing.
    Visste ikke at så mange stemmeberettigede faktisk svinset innom HFS.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    oddgeir skrev:
    Gode nyhetr på TV2 i dag. ;D

    Venstre i motvind

    For andre måling på rad får Venstre en oppslutning på 4,2 prosent. Partiet er dermed ikke så langt unna sperregrensa på fire prosent, som avgjør om de er med å kjempe om de 19 utjevningsmandatene. Venstre får på dagens beregninger sju mandater, tre færre enn de fikk i 2005.
    Aril Riise sier nå på TV2 at sauegjeteren er ute av tinget. ;D ;D

    Sperregrensen er 4.0%. Er den ikke det tro? ;)
    Kudos til oddgeir som faktisk treffer ganske bra. (eller strengt talt referer til noe som for engangs skyld henger litt på greip)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    V il bare si at jeg aldri helt har skjønt han derre hobbybonden. Hyggelig kar det skal han ha, om en noe mye av seg selv til tider. Norsk politikk blir helt sikkert mindre fargerikt med han ute av dansen. Litt kred vil jeg gi Sponheim på vei ut av rikspolitikken (for denne gang). Tror nok det er flere med meg som vil si at han går av med rak rygg. Han kan ihvertfall ikke misforstås i spørsmålet om evt. alternativ regjering og samarbeid. Personlig tror jeg det felte ham å være såpass tydelig på dette området, istedenfor å leke samarbeidsvillig politiker under falskt flagg. Det skal han ha.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Som venstrevelger vil jeg si jeg ble ganske begeistret over gårsdagens valgresultat - jeg har nemlig ikke vært tilhenger av Venstres sterkt sprikende standpunkter i mange saker. Det er vel kun når det gjelder miljø at partiet har vært samlet, ellers er det internt for og imot de fleste merkesaker, i en merkelig "by og land" saus.
    Sponheim fikk trumfet gjennom at det var hans linje(r) som skulle gjelde - hadde han møtt Olaf Thommesen med en staur i neven på veien en kveld, ville han vel helseslått fyren. Men Thommesen og mange som forsvant med ham representerte by og det kosmopolitiske, der Sponheim ofte kan ses som SP-light.

    Ellers var vel Sponheims største problem at han så seg som Parti-eier og ikke partileder. Men det problemet har han ikke lenger.

    Valget i 2005 var taktisk, akkurat som årets. Mange Høyrestemmer gikk til V, bl.a. Nå gikk mange stemmer til de store fløypartiene, alt etter hva man ville ha eller ville unngå.
    Venstre, som har et meget godt partiprogram, kan nå fokusere på å få samlet partiet bak dette. ;D

    Norge er på vei mot Republikanerne vs. Demokratene -- eller som Jensen kaller det: Sosialister mot Ikke-sosialister, og da utraderes midten. Som Carl I. Hagen så lite klokt sa det i går, mens det fortsatt kunne blitt borgerlig flertall, så anser han V, KrF og SP som irrelevante og han ser gjerne at de forsvinner.

    I fremtiden blir det lettere å stemme for og imot saker, skal du se. Alt blir svart og hvitt -- eller rødt og blått.
     

    Stenna

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.10.2004
    Innlegg
    74
    Antall liker
    9
    Jaja Gjestemedlem, jeg skal prøve å ikke hovere over alle dine fyndord, for jeg synes det er synd at ikke Venstre kom over sperregrensen.

    Imidlertid er det på tide selv for Sponheim å stikke finger'n i jorden å innse at han har gått på trynet. Venstre hadde en unik mulighet til å fremme flere av sine fanesaker, bl.a. miljø, næringsliv og datalagringsdirektivet, men Sponheim benyttet store deler av sin taletid til å beskrive avgrunnen mellom Venstre og Frp. Han får rett i at han ikke kommer til å støtte en regjering med Frp, bare så synd det er fordi at velgerne har sparket ham ut av Stortinget.

    Partilederdebatten i natt viste en Sponheim uten selvinnsikt, uten vilje til selvransakelse. For Venstre sin del får jeg håpe at de får en ny leder som kan tenke litt mer på partiet og dets velgere enn sitt eget ego.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.974
    Antall liker
    22.102
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    At Sponheim er steil i natt med hu der Sivførkja i samme panel skjønner jeg godt.

    Nå har han meldt sin avgang. Det skulle da bety at han har skjønt en ting eller to.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt dumt at Sponheim og utgjevningsmandatene falt fra. Kunne vært nyttig å ha noen venstrefolk i komiteene.

    Sponheim sto på for å redde landet fra en frp-regjering, og selv om det kostet partiet mye, så gjorde de nytten denne gangen. Mission accomplished.

    4 nye år med de rødgrønne er langt å foretrekke fremfor en regjering med statsråder fra Frp. Så dette kan vi godt leve med. Stoltenberg har ført landet utenom finanskrisen og vi har det stort sett bedre enn noensinne, så vi lever nok fint noen år til med det.

    Sentrumalternativet er jo svært svekket etter dette, og slik det ser ut fremover hvis ikke mye forandrer seg er at fremtidige valg kan utvikle seg til et alternativ mellom en frp-regjering og en ikke-frp-regjering. Det blir interessant å se hvilken vei sentrumspartiene heller hvis sentrumsalternativer blir usannsynlige. Kanskje vi kan få et Venstre og/eller Krf som velger å samarbeide med Ap i stedet for Frp. Det er kanskje ingen dum løsning det sett alternativet.

    En skål for Sponheim som holdt stand til han falt på sin post, men reddet landet. Det er intet dårlig politisk ettermæle.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    Bye bye Sponheim. Du klarte å føre partiet dit det var da du kom - under sperregrensa.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    7.143
    vredensgnag skrev:
    Som venstrevelger vil jeg si jeg ble ganske begeistret over gårsdagens valgresultat - jeg har nemlig ikke vært tilhenger av Venstres sterkt sprikende standpunkter i mange saker. Det er vel kun når det gjelder miljø at partiet har vært samlet, ellers er det internt for og imot de fleste merkesaker, i en merkelig "by og land" saus.
    Sponheim fikk trumfet gjennom at det var hans linje(r) som skulle gjelde - hadde han møtt Olaf Thommesen med en staur i neven på veien en kveld, ville han vel helseslått fyren. Men Thommesen og mange som forsvant med ham representerte by og det kosmopolitiske, der Sponheim ofte kan ses som SP-light.
    Her er du vel inne på det som har vært Venstres svøpe helt siden forbudstiden. Der Sponheim med sitt hardingoslosks knot aldri klarte å overbevise det urbane sosialliberale elektorat at man kunne være både sauebonde og urbanist, så representerte Thommesen snarere en urban komiskpolitisk enn kosmopolitisk figur som selv ikke tredje generasjons innflyttere til våre større byer kunne svelge. I det minste fremsto Sponheim som en bygdeintellektuell sammenlignet med Thommesen...
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jaja, får vi Trine Skei Grande som ny leder og en oppmyking mot FrP så må man finne seg et nytt parti. Komisk hvis man skal ende opp med å velge Rødt, men de aktuelle kandidatene vil neppe slippe inn FrP hvis de kan unngå det, og de vil gjøre livet til et Hælvete for SV og Ap. Vi får se.
     

    Stenna

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.10.2004
    Innlegg
    74
    Antall liker
    9
    Gjestemedlem skrev:
    Litt dumt at Sponheim og utgjevningsmandatene falt fra. Kunne vært nyttig å ha noen venstrefolk i komiteene.

    Sponheim sto på for å redde landet fra en frp-regjering, og selv om det kostet partiet mye, så gjorde de nytten denne gangen. Mission accomplished.

    4 nye år med de rødgrønne er langt å foretrekke fremfor en regjering med statsråder fra Frp. Så dette kan vi godt leve med. Stoltenberg har ført landet utenom finanskrisen og vi har det stort sett bedre enn noensinne, så vi lever nok fint noen år til med det.

    Sentrumalternativet er jo svært svekket etter dette, og slik det ser ut fremover hvis ikke mye forandrer seg er at fremtidige valg kan utvikle seg til et alternativ mellom en frp-regjering og en ikke-frp-regjering. Det blir interessant å se hvilken vei sentrumspartiene heller hvis sentrumsalternativer blir usannsynlige. Kanskje vi kan få et Venstre og/eller Krf som velger å samarbeide med Ap i stedet for Frp. Det er kanskje ingen dum løsning det sett alternativet.

    En skål for Sponheim som holdt stand til han falt på sin post, men reddet landet. Det er intet dårlig politisk ettermæle.

    Det er nesten så jeg beundrer din evne til å se det positive i Sponheims trynelanding, men bare nesten. Dersom målet er nådd når Venstre er under sperregrensen, så kunne en vel like gjerne meldt partiet av valgkampen og oppfordret potensielle venstrevelgere til å stemme rødgrønt?
    Hos de venstrevelgere jeg kjenner får ikke Sponheim et godt politisk ettermæle, men så er også Venstre en brokete forsamling.

    Vi overlever fint med fire nye rødgrønne år, på samme måte som vi hadde overlevd fint med noen Frp'ere i statsråd. Sålenge Frp ikke har flertall for de avvikende sakene sine vil de heller ikke få de gjennom i Stortinget. Et Frp i regjering ville lidd samme sjebne som SV, og redusert seg selv til godt under 20-tallet ved neste valg. Da kunne vi ved neste stortingsvalg fått et Storting som hadde stabilisert seg med 2 fløypartier (SV og Frp) som ikke var avskrekkende i størrelse. Nå får vi 4 år med hylekor fra dem som mener alt er så forferdelig i Norge, og grobunn for et fortsatt stort Frp.

    Men som sagt: Vi overlever fint med fire nye rødgrønne år.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    Rart Sponheim ikke feirer at Venstre kom under sperregrensen, så de rødgrønne fikk flertall og dermed ingen FrP-innflytelse i regjeringskontorene. ::)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Sponheim satset alt på kortet om ikke å samarbeide med Frp under noen omstendigheter, og tapte så det suste. Kjernevelgerne til Venstre er imponert over dette utspillet som fører til at partiet reduseres til en sekt på stortinget. Merkelig. Venstre klarte overhodet ikke å bidra til at valgkampen dreide seg om noe av det fornuftige de tross alt står for, som feks miljø. Det er jo synd, et borgerlig flertall hadde muligens blitt kaos mtp på regjeringsdannelse, men det hadde i det minste gjort det litt vanskeligere på rød side, og sansynligvis fratatt både Sp og SV mye innflytelse. Jeg hadde unnet Venstre 4%

    Det pussige med Sponheim i natt var mangel på selvinnsikt i forhold til hvor velgerne deres vra 2005 er forsvunnet. Det er jo helt åpenbart at H har stukket av med de fleste av disse, eller rettere sagt, tatt dem tilbake. Ap s fremgang er stort sett Sv-stemmer, ikke venstrestemmer. Dette er tydeligvis vanskelig for Sponheim å innse.

    Venstrevelgere som er fornøyd med dette valget sliter jeg med å forstå. Man mister jo all innflytelse og man mister den mest fargerike personen på stortinget. Etterfølgerne er ikke i nærheten av Sponheim når det gjelder karisma og de mangler hans retoriske evner. Hvis V fortsatt nekter å innse at Frp blir en del av den neste borgerlige regjeringen kan de like godt skifte blokk. Sentrum er dødt i all overskuelig fremtid, neste gang blir vel Krf også å finne under sperregrensen? Og husk at Sp var å betrakte som et borgerlig parti, i alle fall frem til Eu-valget.

    Sponheim er stortingets triveligste politiker, mange vil nok savne ham som person. Men han spiller for mye solo, og denne gangen gikk det skikkelig galt.

    Jeg tror Frp egentlig er komfortabel med resultatet. De ville uansett ikke fått støtte av V og Krf. En regjering bestående av H, V og Krf ville fått problemer med å få støtte, en slik regjering fører uansett ikke særlig mer Frp-vennlig politikk enn de rødgrønne. Sånn sett er nok Frp likeglade.

    Det som er synd, synes jeg, er at H ikke får mer uttelling for sitt gode valg. De er åpenbart mer klar enn alle de andre borgerlige til å kaste dagens regjering. Høyre forstår at man aldri kommer til å få en "ettpartiflertalls" regjering noen gang med mindre man må gjenreise landet igjen etter en krig eller katastrofe. Dermed spiller de på samarbeid, å gi og ta, og at samarbeid kan være mulig med hvem som helst, helt til det motsatte er bevist.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    larkrla skrev:
    Venstrevelgere som er fornøyd med dette valget sliter jeg med å forstå. Man mister jo all innflytelse og man mister den mest fargerike personen på stortinget. Etterfølgerne er ikke i nærheten av Sponheim når det gjelder karisma og de mangler hans retoriske evner. Hvis V fortsatt nekter å innse at Frp blir en del av den neste borgerlige regjeringen kan de like godt skifte blokk. Sentrum er dødt i all overskuelig fremtid, neste gang blir vel Krf også å finne under sperregrensen? Og husk at Sp var å betrakte som et borgerlig parti, i alle fall frem til Eu-valget.
    Det er vel ikke mange venstrevelgere som er fornøyd med at de mistet 8 mandater. Men jeg er enig med at både Venstre og Krf må ta stilling til om det er Frp eller AP som vil være de beste å samarbeide med neste gang. Siden det ikke lenger er en tradisjonell borgelig blokk så er det kanskje på tide på se etter alternativer til en ren borgerlig regjering. For skal det være en koalisjonsregjering mellom de borgelige og Frp så er alternativet bedre slik det er i dag. Men mye kan skje på 4 år.

    I dagens situasjon håpet jeg mest på en ren AP-regjering som behøvde å gi konsesjoner til Venstre for å få busjettene i gjennnom. Men slik gikk det ikke. Det er synd at Venstre er sterkt redusert, men det er positivt at Kfr har mistet innflytelse også. Og strengt tatt så unner jeg ikke Erna Solberg å bli statsminister heller, all den tid hun ikke distanserte seg fra Frp og satset på en ren borgerlig regjering i stedet.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    7.143
    Gjestemedlem skrev:
    larkrla skrev:
    Venstrevelgere som er fornøyd med dette valget sliter jeg med å forstå. Man mister jo all innflytelse og man mister den mest fargerike personen på stortinget. Etterfølgerne er ikke i nærheten av Sponheim når det gjelder karisma og de mangler hans retoriske evner. Hvis V fortsatt nekter å innse at Frp blir en del av den neste borgerlige regjeringen kan de like godt skifte blokk. Sentrum er dødt i all overskuelig fremtid, neste gang blir vel Krf også å finne under sperregrensen? Og husk at Sp var å betrakte som et borgerlig parti, i alle fall frem til Eu-valget.
    Det er vel ikke mange venstrevelgere som er fornøyd med at de mistet 8 mandater. Men jeg er enig med at både Venstre og Krf må ta stilling til om det er Frp eller AP som vil være de beste å samarbeide med neste gang. Siden det ikke lenger er en tradisjonell borgelig blokk så er det kanskje på tide på se etter alternativer til en ren borgerlig regjering. For skal det være en koalisjonsregjering mellom de borgelige og Frp så er alternativet bedre slik det er i dag. Men mye kan skje på 4 år.

    I dagens situasjon håpet jeg mest på en ren AP-regjering som behøvde å gi konsesjoner til Venstre for å få busjettene i gjennnom. Men slik gikk det ikke. Det er synd at Venstre er sterkt redusert, men det er positivt at Kfr har mistet innflytelse også. Og strengt tatt så unner jeg ikke Erna Solberg å bli statsminister heller, all den tid hun ikke distanserte seg fra Frp og satset på en ren borgerlig regjering i stedet.
    Og hvis de siste 80 år er noen målestokk; vil Venstre nå endelig lære? neppe.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    noruego skrev:
    Og hvis de siste 80 år er noen målestokk; vil Venstre nå endelig lære? neppe.
    Det er vel litt voldsomt å håpe på en gjenntagelse av 1888-valget i nærmeste fremtid, så valg av samarbeidspartnere vil vel bli et tema i tiden som kommer.

    Det er jo ikke usannsynlig at den nye lederen for Venstre sitter på stortinget, og det er jo ikke så mange å velge i der nå. Grande kan fort ende opp i den rollen. Jeg håper hun har nok ryggdrad til å holde stand mot frpistene og ikke la seg lokke inn i en sosialist/borgelig tenking og låse seg til dette.

    De bør jo ikke la Sponheim og Venstres offer for det norske folks fremtid være forgjeves.

    Raja kan bli en artig kandidat til ledervervet også.

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    Hvem vant egentlig valget?

    AP, som øker marginalt fra forrige stortingsvalg, som var partiets nest verste siden krigen, og som fortsatt ligger under Jaglands regjeringssperregrense ? Neppe.
    FrP, som har all time high oppslutning, men som bare økte med 0,8 % siden sist, noe som viser at bølgen er i ferd med å snu? Neppe
    Høyre, som øker med 3,1 % siden forrige valg, som var deres dårligste siden krigen, og som har etablert seg som lillebror på høyresiden? Neppe
    SV, som gikk ned 2,7 % siden siden sist og er mer enn halvert siden 2001? Neppe
    SP. som gorde tidenes nest dårligste stortingsvalg? Neppe
    KrF. som gjorde tidenes dårligste valg og som er mer enn halvert siden 2001? Neppe
    Venstre, som igjen er under sperregrensen? Neppe
    Andre, som tilsammen har en oppslutning på 2,8 % og fikk ingen mandater? Neppe

    Strengt tatt er de en gjeng tapere hele hurven.
     

    raytur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2008
    Innlegg
    103
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Det Norske Folk, som i det minste slapp Sandberg & resten av banden som ministre for viktige ting. :)

    En stor takk til Sponheim for ofret seg selv for å la oss slippe dette. :D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    Kjenner jeg savner Sponheim allerede. Siste rest av humor forsvant ut av politikken, og tilbake sitter gravalvoret, og den ufrivillige komikken, som jeg er for idealistisk til å ha særlig glede av.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.700
    Antall liker
    35.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tillater meg å gjenta et beskjedent forslag jeg satte frem i en annen tråd, sånn dagen derpå, etter å ha sett intervjuer med både Lars Sponheim og Carl Ivar Hagen i løpet av valgnatten: Hva med å henge opp en balkong med røde gardiner og gullsnorer bakerst i stortingssalen, passe høyt oppe på veggen, og så kan Sponheim og Hagen få faste plasser der de neste sju-åtte stortingsperiodene? Det ville være stor synd om to slike multitalenter skulle forsvinne helt fra det offentlige rom.

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    asbjbo skrev:
    Jeg tillater meg å gjenta et beskjedent forslag jeg satte frem i en annen tråd, sånn dagen derpå, etter å ha sett intervjuer med både Lars Sponheim og Carl Ivar Hagen i løpet av valgnatten: Hva med å henge opp en balkong med røde gardiner og gullsnorer bakerst i stortingssalen, passe høyt oppe på veggen, og så kan Sponheim og Hagen få faste plasser der de neste sju-åtte stortingsperiodene? Det ville være stor synd om to slike multitalenter skulle forsvinne helt fra det offentlige rom.

    Bør vi ikke også henge opp Kåre Willoch i et horn på hedersplassen på veggen?
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Et horn vill bli for svært. Et eggeglass er mer passende.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.969
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    At Sponheim er steil i natt med hu der Sivførkja i samme panel skjønner jeg godt.

    Nå har han meldt sin avgang. Det skulle da bety at han har skjønt en ting eller to.
    Tja...

    Utenlandsk presse ser på Siv Jensens og Frp's kampanje mot Venstre og Lars Sponheim som en viktig grunn til at høyresiden tapte. I stedet for å rette skytset mot SV/AP/SP...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn