A
AK27
Gjest
Du skriver, "[h]vordan kan begrepet moral bli noe annet enn religiøst? Vil det ikke være et produkt av tro, samme hvordan du vrir og vender på det?". Og, "jeg lurte helt generelt på om moral kan eksistere uten tro".Slubbert skrev:^ Har du noensinne tenkt en tanke som ikke revolverer rundt disse fastlåste politiske mantraene?
Poenget mitt var at høyere kognitive funksjoner som regel fordrer emosjoner, noe som er evolusjonelt betinget (Antonio R. Damasio, 2005). Og med emosjoner følger moral. Mind-Body dualismen er vel først og fremst interessant i en kulturhistorisk kontekst. Og selv når det kommer til noe så fundamentalt som persepsjon finnes det ikke noe en til en forhold. Persepsjon, som logikk, baserer seg på skjemaer og heuristikker. Empirismen, utilitarismen, den logiske positivismen og nyliberalismen/rasjonell-aktør-modeller/spillteori og lignende mer moderne versjoner virker i så måte ikke å ta hensyn til dette, og er følgelig belastet med biaser, eller kanskje i noen tilfeller mer viljede stråmenn.
I så måte finner jeg det interessant at de største selvutnevnte anti-moralistene og rasjonalistene på sett og vis fremstår vel så religiøse og moraliserende som deres motparter. Selvfølgelig ligger det også følelser og moral bak denne partens mer "rasjonelle" motargumenter.
Det kan godt sies at jeg har villet drøfte/kritisere et politisk tankesystem, men jeg har på ingen måte fremmet noe politisk mantra. I høyden har jeg opponert mot et.
Nå er jeg ingen ekspert på dette, og som vanlig lager jeg mitt eget mål og skyter noe over. Men jeg trives med å undre meg over slike ting, og å sette spørsmålstegn. Så får folk heller klage om jeg støyer for fælt.