Rørutstyr Vår rør leverandør Motron gir seg.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
For meg er det kun utgangsrør i Push Pull forsterkere som trenger å være matchet. Gain i inngangstrinnet settes som regel av motstandene i kretsen og disse kan godt være 0.1 % toleranse uten at det koster noe særlig.

Det finnes forskjellige sorteringer av rør i produksjon. 6H30PI rundt 91/92 mener jeg Brynjar fortalte meg kunne ha 2 stempel. Et godkjent stempel fra fabrikken og et fra det Sovjetiske forsvaret. Dette var top of the line og var rør som ble brukt til blandt annet radar i jagerfly. Mulig årstallene er feil, men gode var de og alle de originale er trolig solgt eller ligger i skuffer hos entusiaster. ( PI betyr visstnok et lite glassrør )

Jeg har også hørt om rør som er underkjent av fabrikken, men som har kommet ut bakdøra en mørk natt. De eneste novalrørene som det kan være vanskelig å kopiere er vel Telefunken da de hadde en "diamant" eller Ruter ( synes nå jeg ) smeltet inn i glasset. Resten er gode kopimaskiner til eskene og litt gull til beina. Og et stempel her og der.

VH. Bernt.
 

kjelladne

Fersking
Ble medlem
03.10.2012
Innlegg
4
Antall liker
1
Sendte Brynjar en mail rundt rørkjøp for halvannen uke siden, men har ikke fått svar. Benytter fyren epost i det hele tatt, eller bør jeg ringe?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sendte Brynjar en mail rundt rørkjøp for halvannen uke siden, men har ikke fått svar. Benytter fyren epost i det hele tatt, eller bør jeg ringe?
"Fyren" har vært mer på sykehus enn hjemme en tid.
Hvis du ikke får svar på mail, kan det være bedre å ringe:
90651880
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det var da trist at Brynjar legger opp. Bare gode minner og erfaringer med ham.

B
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Sendte Brynjar en mail rundt rørkjøp for halvannen uke siden, men har ikke fått svar. Benytter fyren epost i det hele tatt, eller bør jeg ringe?
Jeg bestilte (i ren desperasjon) en god del rør for over en uke siden. Niks svar. Og det er greit. Tror vi skal la Brynjar gjøre som han vil, og ikke må, fremover.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.477
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Særdeles synd at ting kommer til sin slutt. Det som er enda mer trist, er at det ikke kommer til noen "lokal overtakelse" -det er ingen odels-sønner. Hvem skal man nå ringe?
Ja, blir det i det hele tatt mulig å få tak i rør nå? Det finnes jo bare rørforsterkere hos folk i Norge. I resten av verden er det ingen som har hørt om rør, og sier de at de har det, selger de deg bare et glass med noen tråder i. Jeg tror sannelig det ikke lages rør utenfor Norge heller jeg altså. Nei og nei, hvordan skal dette gå.

Jeg var så spenna gærn at jeg ved to anledninger kjøpte rør til en BAT preamp. Og fri og bevare meg vel, jeg kjøpte de fra en amerikaner og en russer!! Det var noe av det mest risikable jeg noensinne har gjort. Ubegripelig nok gikk det bra. Jeg fikk ett sett meget vellydende NOS rør, og ett standard Sovtek sett. Begge til greie priser. Men jeg hadde vel bare flaks sikkert. Veeent. Jeg fant noe som het google på nettet, og jeg fant til og med en side hvor kjøpere kunne sette karakter på den de hadde handlet med. Jeg klarte, ved å benytte disse helt utrolige hjelpemidlene, og finne ut litt om rør og også selgeren jeg handlet med.
Men altså, hvis du har svakt hjerte og er generelt nervøs, vil jeg fraråde slike aktiviteter.
 

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
440
Sted
Oslo
Jeg bestilte rør av han for en uke siden, og var og hentet dem på Vestfossen på tirsdag kveld. Hadde en lang og lærerik samtale om rør og rørkvalitet. Han leser e-post og svarer på telefon. Det vet jeg fordi et av rørene jeg kjøpte var defekt, ringte på onsdag og fikk nytt rør på garanti. Tlf nr står i #43.

Eirik B
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Særdeles synd at ting kommer til sin slutt. Det som er enda mer trist, er at det ikke kommer til noen "lokal overtakelse" -det er ingen odels-sønner. Hvem skal man nå ringe?
Ja, blir det i det hele tatt mulig å få tak i rør nå? Det finnes jo bare rørforsterkere hos folk i Norge. I resten av verden er det ingen som har hørt om rør, og sier de at de har det, selger de deg bare et glass med noen tråder i. Jeg tror sannelig det ikke lages rør utenfor Norge heller jeg altså. Nei og nei, hvordan skal dette gå.

Jeg var så spenna gærn at jeg ved to anledninger kjøpte rør til en BAT preamp. Og fri og bevare meg vel, jeg kjøpte de fra en amerikaner og en russer!! Det var noe av det mest risikable jeg noensinne har gjort. Ubegripelig nok gikk det bra. Jeg fikk ett sett meget vellydende NOS rør, og ett standard Sovtek sett. Begge til greie priser. Men jeg hadde vel bare flaks sikkert. Veeent. Jeg fant noe som het google på nettet, og jeg fant til og med en side hvor kjøpere kunne sette karakter på den de hadde handlet med. Jeg klarte, ved å benytte disse helt utrolige hjelpemidlene, og finne ut litt om rør og også selgeren jeg handlet med.
Men altså, hvis du har svakt hjerte og er generelt nervøs, vil jeg fraråde slike aktiviteter.
Russiske NOS rør kan være svært bra.
Og russere er livredde for å få et dårlig rykte. Relativt trygt å handle direkte altså.
Mye russisk skrot havner i Vesten i bulk og selges som prima vare.
Jeg har testet veldig mye rør som er kjøpt på ebay eller fra de store i USA.
Mye skrot.
Sjekk f.eks. priser fra russiske New Sensor og sammenlign med priser hos f.eks. Tubedepot.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.477
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
^ Hehehe, slem gris!:p
Ikke meningen å være slem. Jeg har respekt for ildsjeler og seriøse norske forhandlere. Min halvdårlige ironi mener å si at det er mange muligheter for å kjøpe rør utenlands, og ofte til lavere priser enn her hjemme. For meg betyr det mer enn å få et rørs historie og personlig service. En viss risiko kan det jo selvsagt være å handle på nett, uansett hvor mye man prøver å undersøke på forhånd. Men det er ikke bare i Norge det finnes seriøse selgere av rør.
Selv er jeg glad for å å slippe rør i anlegget nå for tida. Man blir liksom alltid sittende å tenke på hvor lenge de har gått, kunne det blitt bedre med andre eller nyere rør, var det ikke litt mikrofoni jeg hørte nå, etc...
 

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Innlegg
91
Antall liker
15
Hei.
Ingen grunn til å slutte med rørforsterkere selv om Motron legger opp - hvis en kan klare seg uten de beste NOS (New Old Stock) rør. Løsningen kan finnes hos "gitarfolka". Den lokale musikkforretningen som selger gitarforsterkere. Her er et par:

Reissue "Telefunken" : Gitarrekvisita - Rør

Litt av hvert: http://www.gitarhuset.no/Rekvisita/rør


Dig_it_all
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hei.
Ingen grunn til å slutte med rørforsterkere selv om Motron legger opp - hvis en nødvendigvis ikke trenger å ha det beste av NOS rør. Løsningen kan finnes hos "gitarfolka". Den lokale musikkforretningen som selger gitarer og gitarforsterkere. Her er et par:

Reissue "Telefunken" : Gitarrekvisita - Rør

Litt av hvert: http://www.gitarhuset.no/Rekvisita/rør


Dig_it_all
Reissue Telefunken er det samme som JJ.
TELEFUNKEN Elektroakustik, in partnership with JJ Tubes from the Carpathian Mountains of Cadca in Slovakia.
Hvorfor betale ekstra for Telefunken navnet?
JJ er heller ikke beryktet for utmerket kvalitet.
Se heller etter PM Guitar Tubes.
PM Guitar Tubes - Vacuum Tubes
Her ser dere også legendariske Peter Watson.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei.
Ingen grunn til å slutte med rørforsterkere selv om Motron legger opp - hvis en kan klare seg uten de beste NOS (New Old Stock) rør. Løsningen kan finnes hos "gitarfolka". Den lokale musikkforretningen som selger gitarforsterkere. Her er et par:

Reissue "Telefunken" : Gitarrekvisita - Rør

Litt av hvert: http://www.gitarhuset.no/Rekvisita/rør


Dig_it_all


Her dukker det stadig opp noen godbitter av noen rør. Har handlet rørsokkler og kondensatorer flere ganger fra dem. Rask og seriøs..
01.Elelktronr?r (Produktliste) [Audio-Tech, Tor Edvard Szymanek]

Mvh mj
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Men kan man det? Hvis man har brukket ryggraden på økonomiske sprell for å skaffe seg den beste forsterkeren man greier, da holder det ikke med nyproduserte rør. Da må det bli NOS.


Hei.
Ingen grunn til å slutte med rørforsterkere selv om Motron legger opp - hvis en kan klare seg uten de beste NOS (New Old Stock) rør. Løsningen kan finnes hos "gitarfolka". Den lokale musikkforretningen som selger gitarforsterkere. Her er et par:

Reissue "Telefunken" : Gitarrekvisita - Rør

Litt av hvert: http://www.gitarhuset.no/Rekvisita/rør


Dig_it_all
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Alle forsterkerprodusenter leverer med de billigste rørene som finnes. Kanskje det finnes unntak............
Sovtek er vanlig. Noen tar i og bruker Electro Harmonix :)
Jeg spurte Asthetix om alternativer.
De hadde noen ja. De mest eksklusive som kan oppdrives. Ikke for salg, men som tips.
Nå kan de som er interessert (og som sov i timen) kjøpe EL34 fra Tube Depot til USD 499.00 / stk. De stammer fra MOTRON.
https://www.tubedepot.com/products/philips-miniwatt-el34-6ca7-metal-base
 
Sist redigert:

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Innlegg
91
Antall liker
15
.... så Brynjar har vel solgt ut hele lageret ? Han nevnte jo at det ble den siste gang på Hortenmessa 2015.

I alle fall, det jeg ønsket å komme frem til er at det fortsatt er fullt mulig å handle rør innenlands selv om Motron er slutt. Mange vil sannsynligvis foretrekke å handle rør innenlands for å unngå den risiko som netthandel kan innebære.

Altså ingen grunn til å la være å kjøpe rørforsterker.



Dig_it_all
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
.... så Brynjar har vel solgt ut hele lageret ? Han nevnte jo at det ble den siste gang på Hortenmessa 2015.

I alle fall, det jeg ønsket å komme frem til er at det fortsatt er fullt mulig å handle rør innenlands selv om Motron er slutt. Mange vil sannsynligvis foretrekke å handle rør innenlands for å unngå den risiko som netthandel kan innebære.

Altså ingen grunn til å la være å kjøpe rørforsterker.



Dig_it_all
Det har han nok ikke på langt nær.
Forskjellen på lagerets størrelse fra for to år siden til i dag må måles med mm presisjon.
Største forskjell fra den gang og nå er at han har sluttet å kjøpe.
Apropos Hortenmessa:
Det har vært siste gang de 3-4 siste årene :)
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.597
Antall liker
4.120
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Ringte Brynjar søndag, og hadde en meget hyggelig og rørete prat..
Sendte mail en halvtime etter med min bestilling, hvorpå han ringte opp en time senere og fortalte at alt var ferdig pakket
og klart til å sendes i dag.. :)

Syns ikke vi trenger å klage på service'n ;)


M
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Særdeles synd at ting kommer til sin slutt. Det som er enda mer trist, er at det ikke kommer til noen "lokal overtakelse" -det er ingen odels-sønner. Hvem skal man nå ringe?
Ja, blir det i det hele tatt mulig å få tak i rør nå? Det finnes jo bare rørforsterkere hos folk i Norge. I resten av verden er det ingen som har hørt om rør, og sier de at de har det, selger de deg bare et glass med noen tråder i. Jeg tror sannelig det ikke lages rør utenfor Norge heller jeg altså. Nei og nei, hvordan skal dette gå.

Jeg var så spenna gærn at jeg ved to anledninger kjøpte rør til en BAT preamp. Og fri og bevare meg vel, jeg kjøpte de fra en amerikaner og en russer!! Det var noe av det mest risikable jeg noensinne har gjort. Ubegripelig nok gikk det bra. Jeg fikk ett sett meget vellydende NOS rør, og ett standard Sovtek sett. Begge til greie priser. Men jeg hadde vel bare flaks sikkert. Veeent. Jeg fant noe som het google på nettet, og jeg fant til og med en side hvor kjøpere kunne sette karakter på den de hadde handlet med. Jeg klarte, ved å benytte disse helt utrolige hjelpemidlene, og finne ut litt om rør og også selgeren jeg handlet med.
Men altså, hvis du har svakt hjerte og er generelt nervøs, vil jeg fraråde slike aktiviteter.
Russiske NOS rør kan være svært bra.
Og russere er livredde for å få et dårlig rykte. Relativt trygt å handle direkte altså.
Mye russisk skrot havner i Vesten i bulk og selges som prima vare.
Jeg har testet veldig mye rør som er kjøpt på ebay eller fra de store i USA.
Mye skrot.
Sjekk f.eks. priser fra russiske New Sensor og sammenlign med priser hos f.eks. Tubedepot.
Skjønner ikke helt hva du mener med "Russiske New Sensor" Hans, da dette er eiet og drevet fra USA. Prisene er også nesten det doble kontra "The Tubedepot så dette finner jeg noe rart....
Ellers så har jeg kjøpt rør fra mer eller mindre hele verden og det har vert ymse ja... men også mye gode rørforhandlere der ute. Men Brynjar har alltid vert en guru når det har buttet mot og vert til stor hjelp, så det er synd vi mister en slik kapasitet.
Ellers så har jeg god erfaring med å handle en del typer rør direkte med russere via Ebay. Dette gjelder NOS rør som kommer fra militær lagre, men dette krever at en har en rør tester...
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Her var det bare å tenke langsiktig fant jeg ut. En eske med go`rør på plass for fremtiden. I stede for å vente til rørene er brukt opp og deretter begynne å rote på nettet og kanskje bli lurt tok jeg heller en telefon til Vestfossen.

Veldig trist at det snart er slutt. Så buy now or cry later er mitt motto..
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Slik ja. Han er fortsatt oppegående :)
Med en telefon blir det fort slitt skjevt.
Hyggelig kveld med Brynjar på Grand Canaria.
Han sier han gir seg i løpet av sommeren.
Mye å gjøre før den tid.
Eller før lageret er tomt.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Gammel tråd dette og vet Brynjar dessverre ikke er blant oss lenger. Hadde mange flotte rør-samtaler med han + besøkte han på Vestfossen og var nære på å handle en AVO Mk4 rørtester den gangen.

Er det noen som vet hvor hans eminente rørlager tok veien og om noen nå videreselger dette? Lest rykter om at det meste ble solgt til oppkjøpere utenlands.

Det er vel ingen i Norge som har videreført Motron, eller for den saks skyld også Demostenes, sin norske rørhandel?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gammel tråd dette og vet Brynjar dessverre ikke er blant oss lenger. Hadde mange flotte rør-samtaler med han + besøkte han på Vestfossen og var nære på å handle en AVO Mk4 rørtester den gangen.

Er det noen som vet hvor hans eminente rørlager tok veien og om noen nå videreselger dette? Lest rykter om at det meste ble solgt til oppkjøpere utenlands.

Det er vel ingen i Norge som har videreført Motron, eller for den saks skyld også Demostenes, sin norske rørhandel?
Ser du innlegget over ser du mannen som har tatt over arven så godt han kan.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
766
Antall liker
108
Sted
Bærum
Takk, det er gode nyheter, oppfattet nemlig tidligere at store deler av rørlageret hans var gått til USA. Men, er det fortsatt i Norge er jo intet bedre enn det!
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kjipt, men alderen innhenter oss alle før eller siden...
 
Topp Bunn