Utvelgelse av nye subwoofer elementer

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Nå skal jeg til med å velge meg nye subwoofer elementer!
Det skal fokuseres på musikkgjengivelse og faktisk så er det slagkraften i elementene som blir lagt mest vekt på. ;D
Det blir nok en vanskelig oppgave,siden det finnes veldig mange gode elementer ute på markedet.
Primært skal det det fokuseres på 12 " elementer.
Men til nød kan 10" vurderes hvis følsomhet og linær slaglengde er god.
2 kasser med hvert sitt element og ikke over 100 liter netto pr kasse. 50-70 liter er ønskelig.

Jeg begynner med Atc.

Jeg er litt facinert av Atc,de er litt eksotiske på en måte.
Og tydelig fokusert mot studio verdenen.
Jeg er faktisk litt sugen på dette 12" elementet.


Kasseforslag fra Solen i Canada er disse.
SB75-314: 95L  4x5"    36Hz
              : 59L  4x11"  43Hz
              : 79L  4x12"  44Hz

dB  W  Z  Re  Le  Ce   Fs  Vas Qms Qes Qts Xmax Cutout
         
89 150 8 5.4 1.1  39   23 245 1.5   .30    .26     ±13   286

Hva synes dere om Atc?

Fant en test av Atc c4 sub som bruker samme element:

The C4 Sub Bass is even larger than the reference REL Stentor III.
It uses a 12in driver rather than the REL's 10 and costs £600 less at £1,900.
A serious item, standing off a substantial floor panel on short supports, this was a very polite speaker, lots of lows and just like a REL, there's no uncontrolled woofery.
And bass that could cause serious structural damage without even sounding remotely overblown.

(with a truly fat bass response from the big-mouth ports. The low end reaches effortlessly and is all about accuracy and lack of overhang, as well as pancake-flat performance to 20Hz.)


Høres fristende ut ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Re: Atc elementer 12" subwoofer

Ut fra de databladene jeg har sjekket kan det virke som om X-max ikke er X-max, men rett og slett X-mech, og at altså X-max ligger i størrelsesorden 4-5mm.

Hva med Volt?
 

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Innlegg
457
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Re: Atc elementer 12" subwoofer

atc lager veldig gode elementer,litt dyre,men hvis man vil ha kvalitet må man som regel betale litt extra
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Re: Atc elementer 12" subwoofer

Ut fra de databladene jeg har sjekket kan det virke som om X-max ikke er X-max, men rett og slett X-mech, og at altså X-max ligger i størrelsesorden 4-5mm.

Hva med Volt?
Sjekk denne linken:
http://www.atc.gb.net/drive_units/studio_bass/driver_specifications_sb.xl.zip
Der står det maximum coil travel peak to peak 25 mm
Eller 12.5 mm en vei.
Pleier ikke dette å bety en linær x-maks på 6-7 mm?

Volt ja,noen som forhandler i Norge?

Volt RV 3143 spec: Price: £228.35 (Ex VAT)

:Fs
34
Hz

Re
6
ohms

Qa
5.7
 
Qe
0.37
 
Qt
0.35
 
Vas
76
litres

Xmax
5.2
mm

Sd
480
cm2

Vd
249
cm3

Le
3.2
mH

En X-max på 5.2 mm var vel ikke spesielt mye bedre enn ATC sin tolver?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Scanspeak har desverre ingen tolver på programmet. :mad:
Men til gjengjeld har de meget gode 10". ;D

Så Revelator 26W/8867T00 er en meget god kandidat.
Disse nye elementene i denne serien har en fantastisk slagkraft og dynamikk.
Ser ut til å passe godt i 60-90 liters bassrefleks.
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=103



Nå fant jeg et subwoofer byggesett basert på dette elementet i Danmark.

http://www.frequence.dk/sites/ss20-d-06.htm

Danskene skriver at de bruker et netto volum på 87-91 liter på disse 2 elementene.
Det passer jo godt til mine krav til størrelse.
Fire 10" burde jo trøkke godt,eller? ;D
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Solen i Canada fremhever Aurasound som de beste subwoofer elementene.
De har og konstruert opp 6 forskjellige kasser/kit.
http://www.solen.ca/uss.htm

Solens egen påstand:
The Ultimate Subwoofer Series has been designed as the ultimate no compromisse subwoofers.
Nothing comes close!

Tøff påstand,men så har nå Solen tilgang på veldig mange forskjellige elementer.



Sjekk bildet på disse linkene.
http://www.solen.ca/domont/uss/uss15s.jpg
http://www.solen.ca/domont/uss/uss15f.jpg

Link til Aurasound sine egne sider
http://www.aurasound.com/speakercomponents/frameset2.html
 
T

theStig

Gjest
Hvorfor ikke 15"? Utvalget av elementer med god ytelse er mildt sagt noe større i 15".
 

trombo

Medlem
Ble medlem
28.05.2005
Innlegg
16
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Vil bygge en sub som er musikalsk, med kjapp og presis bass, gaar dypt, har utmerket frekvensgang og krever lite kassevolum?

Monacor Raptor 12", look no further.

(Eksisterer ogsaa i 15" men mindre interessant: tyngre bevegelige deler for samme motor, krever ogsaa stoerre kassevolum).
Se innlegg under traaden "Din favoritt DIY-lenke" lenger nede, med byggetegninger og alt.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Beyma 12LX60, her er min målt nærfelt 55L bassrefleks.

Høy følsomhet, liten kasse, og tåler masse juling!
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hvorfor ikke 15"? Utvalget av elementer med god ytelse er mildt sagt noe større i 15".
Hvis du klarer å finne et 15" element som er maks 32 cm bredt,så si ifra! ;D

Jeg vil ha frontmontering på både elementet og bassrefleksrøret.
Skal ha trøkket midt i planeten,vet du,he he he!
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Vil bygge en sub som er musikalsk, med kjapp og presis bass, gaar dypt, har utmerket frekvensgang og krever lite kassevolum?

Monacor Raptor 12", look no further.
Kikket litt på Monacor,de har mye elementer tilgjengelig.
Det du nevner er bilstereo element,i likhet med Seas Lotus.
Hvorfor er det slik at bilsubber ofte har gode spesifikasjoner for subwooferbruk?
Men forsåvidt er jeg generelt skeptisk til bilsubber.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Re: Atc elementer 12" subwoofer

Volt ja,noen som forhandler i Norge?
Spør Low Q, han fikser det nok, samt også Aura.

Jeg spør som vanlig: Hva med bass søyle med mindre elementer?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Re: Atc elementer 12" subwoofer

Jeg spør som vanlig: Hva med bass søyle med mindre elementer?
Da kommer vi inn på mitt andre prosjekt med Scanspeak 8".

Jeg har fire av disse i 2 kasser nå,og jeg vurderer å kjøpe 2 til slik at jeg har 3 i hver søyle.
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=97

Men jeg er usikker på om det er verdt pengene for de ekstra elementene?
Kansje jeg heller skulle utnytte det ekstra volumet på de eksisterende elementene?

En har jo stressfaktoren til forsterkeren å ta hensyn til og.
En paralellkopling av 3 elementer gir meg rundt 2.7 ohm ved 110-500 hz.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Beyma 12LX60, her er min målt nærfelt 55L bassrefleks.
Høy følsomhet, liten kasse, og tåler masse juling!
Temmelig likt som det mine fire Scanspeak 8" presterer i dag.
Hadde forsåvidt tenkt meg en løsning der 20 hz ikke forsvinner i fossefallet!
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg kommer ikke utenom Peerless alikevel!
Etter at jeg solgte Xls elementene har jeg kikket på andre element til subwoofer.
Det var bare tilfeldig at jeg begynte å studere Peerless igjen...

Dette XXlS elementet ser ut til å være meget bra!
Lang slaglengde på 12.5 mm en vei og høy følsomhet på 92 db.
Og data indikerer en dyptgående kasse på opptil 100 liter.
Minus 3-db ved 25 hz er ikke gale når elementet gir 115 db maksimalt med min forsterker.
Avstemmer jeg kassen til 20 hz så blir avrullingen litt jevnere og gir -7db ved 20 hz
Skal kunne levere tett opp mot 108 db ved 20 hz fra denne kassen.
At elementet er rimelig og har nesten 3 db bedre følsomhet enn Xls elementene må være bra?

Link:
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=29

 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Skal du følge naturlovene vil en sub med strak frekvensgang til under 20Hz, enten bli diger dersom følsomheten skal være høy, eller lav følsomhet dersom du skal lage en liten sub. Uansett hvilke element du velger, om de har 10meter slaglengde, gjelder de samme lovene. Kjører du aktiv drift kan du la forsterkeren gi gradvis mer effekt under den naturlige nedre grensefrekvens.

Trykkammer går i såfall dypest mtp. hjelpen fra lytterommet. Ellers kan du kompromisse med å lage en bassport som er litt for lavt tunet. Tune den til 16 - 17Hz eller no'.

Vidar
 

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Hvis en bruker aktiv deling, har nok effekt og pris er underordnet...

Hvor liten kan da en sub-kasse gjøres?

(Som et kompromiss er strak frekvensgang ned til f.eks 25 Hz tilstrekkelig og
riving av hus er ikke er formålet.)

Blir det da bare buldring og ikke musikk ?


Forslag til element/link ?
 
T

theStig

Gjest
En ide er å gjøre som Bag-End. De putter en diger driver (18") i et lite lukket kabinett. Resultatet er at resonansfrekvensen i systemet havner over 100 Hz. Man opererer da høyttaleren kun UNDER egenresonansen, og oppnår da et flatt group-delay og en flat impedans. Man må selvsagt EQ'e 12 dB/oktav for å få en flat totaltrespons. Vil tro 30 liter skulle funke bra med en 18".
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
En ide er å gjøre som Bag-End. De putter en diger driver (18") i et lite lukket kabinett. Resultatet er at resonansfrekvensen i systemet havner over 100 Hz. Man opererer da høyttaleren kun UNDER egenresonansen, og oppnår da et flatt group-delay og en flat impedans. Man må selvsagt EQ'e 12 dB/oktav for å få en flat totaltrespons. Vil tro 30 liter skulle funke bra med en 18".
Veldig cool idè!!!

Sniff
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
En ide er å gjøre som Bag-End. De putter en diger driver (18") i et lite lukket kabinett. Resultatet er at resonansfrekvensen i systemet havner over 100 Hz. Man opererer da høyttaleren kun UNDER egenresonansen, og oppnår da et flatt group-delay og en flat impedans. Man må selvsagt EQ'e 12 dB/oktav for å få en flat totaltrespons. Vil tro 30 liter skulle funke bra med en 18".
Hvilke negative konsekvenser vil dette få utenom lavere følsomhet sammenlignet med 18" i stort bassrefleks?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Skal du følge naturlovene vil en sub med strak frekvensgang til under 20Hz, enten bli diger dersom følsomheten skal være høy, eller lav følsomhet dersom du skal lage en liten sub. Uansett hvilke element du velger, om de har 10meter slaglengde, gjelder de samme lovene. Kjører du aktiv drift kan du la forsterkeren gi gradvis mer effekt under den naturlige nedre grensefrekvens.

Trykkammer går i såfall dypest mtp. hjelpen fra lytterommet. Ellers kan du kompromisse med å lage en bassport som er litt for lavt tunet. Tune den til 16 - 17Hz eller no'.

Vidar
Det er ikke nødvendig med flat respons ned til 20 hz for meg.
Jeg er ute etter et element som gir gode resultater både i trykkammer og bassrefleks.
Det skal også være relativt lettdrevet og ha lang linær slaglengde.

Når det gjelder nedre grensefrekvens så er det -3 db ved 25 hz jeg sikter etter.(men det er viktigere at det lyder godt)
 

LageB

Fersking
Ble medlem
30.07.2002
Innlegg
1
Antall liker
0
Hej,
Elteks Brontes använder XXLS 12" som är ett 4Ohm element tänkt för slavelement - och satt desse i ett lukket kabenett på 50L. Enligt Eltek -3dB vid 22Hz och 108dB

2 st XXLS i varsin 50L kabinett och rumsförstärkning kan ju vara intressant - eller?

Jag är själv mycket nyfiken på XXLS 12" med samma ide' som Eltek. Ingen här på Hifisentralen som har erfarenhet av Brontes?

LageB
Stockholm
 
T

theStig

Gjest
Jeg er ute etter et element som gir gode resultater både i trykkammer og bassrefleks.
Det skal også være relativt lettdrevet og ha lang linær slaglengde.

Når det gjelder nedre grensefrekvens så er det -3 db ved 25 hz jeg sikter etter.(men det er viktigere at det lyder godt)
Fin ønsketekning, men dessverre ikke mulig i praksis....

Lettdrevent og lang slaglengde er to helt motstridende parametre. Det samme gjelder lettdrevent og lav nedre grensefrekvens.

Naturlovene sier oss at jo lengre ned i bassen vi skal, og jo mer lineært slag vi skal ha, jo dårligere blir følsomheten.
 
T

timc

Gjest
Hva med JBL sine Power eller GTi elementer. Koster litt, men spiller bra i en fornuftig konstruksjon.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Fin ønsketekning, men dessverre ikke mulig i praksis....

Lettdrevent og lang slaglengde er to helt motstridende parametre. Det samme gjelder lettdrevent og lav nedre grensefrekvens.
Alt handler om kompromisser Stig!

Se på Xxls elementet jeg la link til feks.
Lang slaglengde på 12.5 mm en vei og høy følsomhet på 92 db.
Faktisk så har dette elementet høyere følsomhet enn Beyma LX 12 i nedre bassområde.
Og lenger slaglengde.

XXLS elementet imponerer meg i beregningsprogrammet.
Det går dypt i store kasser( 100l og 25 hz) og kan spille ganske høyt før det når maksimal linær slaglengde.

Hverken Adire Audio eller Tc-sound sine 12"er bedre på dette.

Elementet er ganske enkelt et meget godt kompromiss.
 
T

theStig

Gjest
I følge T/S parametrene blir half space følsomheten på XXLS 12" 88 dB. I praksis 82 dB (i free-field). Beyma 12LX60 som du sammenligner med ligger på 94 dB halfspace, 88 dB i fre-field. Det er temmelig stor forskjell altså, som jo godt illustrerer hva som skjer når man vil ha et element med lang lineær vandring. XXLS 12" har jo nesten dobbelt så stor Xmax, men resultatet er 6 dB lavere følsomhet.

XXLS 12" er et utmerket valg for en lukket sub, mens Beyma 12LX60 er mye bedre egnet for bassrefleks enn XXLS 12", og motsatt. Elementvalg handler til dels om valg av kabinettprinsipp også. Lukkede kasser får mye mer membranvandring, så da er det på sin plass med mer Xmax her.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Ang følsomhet oppe i registeret så har du helt rett Stig,der er Beyma best.

Men ved 20 hz har LX 12 en følsomhet på 75 db mens Peerless elementet ligger på over 80 db ved 20 hz.
Og XXLS har fortsatt høyere følsomhet ved 60 hz.

Så konklusjonen min er at Peerless elementet har den gjevneste bass kurven.
Jeg har hentet dette ifra databladene til begge produsentene.

Hva mener du forresten med at XXLS elementet ikke egner seg til bassrefleks?
 
T

theStig

Gjest
Vi må ikke glemme her at XXLS 12 er 4 ohm, mens 12LX60 er 8 ohm. Det i seg selv gir 3 dB forskjell i basis følsomhet. Hadde XXLS 12 vært 8 ohm ville den hatt en følsomhet på 85 dB omtrent, mot 12LX60 sine 94.

Uansett viser dette at XXLS 12 med sin lavere følsomhet totalt sett gir bedre effektivitet enn 12LX60 i lukkket kasse, siden T/S parametrene jo er mer egnet for lukket kasse. På den andre siden er 12LX60 mer effektiv i bassrefleks enn XXLS 12.

Det som gjør XXLS mindre egnet i bassrefleks er den lave egenresonansen kombinert med en ganske tung membran. Det er en fordel med en stivt opphengt høyttaler i bassrefleks, for å ha bedre kontroll med membranen under høye belastninger.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Okai,det forklarer jo saken ganske godt.
Det er derfor Peerless elementet passer meg godt siden jeg har begrenset med effekt tiljengelig.(220 w i 4 ohm)

Jeg ser i beregningprogrammet at elementet vil nå maksimalt linært utslag rundt 220 watt.
Sånn sett så passer jo forsterker og element godt sammen.

Bevegelig masse er på 110 gram,mot gamle xls sine 166 gram.
Og xls elementet fikk jeg til å spille meget godt i bassreflekskasse,så jeg tror ikke jeg trenger å bekymre meg...

Men jeg tar ingen avgjørelse enda,Peerless kommer med enda en ny 12"i aluminium om ikke så lenge,og rykter går om at Scanspeak kommer med en tolver...
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
Fin ønsketekning, men dessverre ikke mulig i praksis....

Lettdrevent og lang slaglengde er to helt motstridende parametre. Det samme gjelder lettdrevent og lav nedre grensefrekvens.

Naturlovene sier oss at jo lengre ned i bassen vi skal, og jo mer lineært slag vi skal ha, jo dårligere blir følsomheten.
Tre ord: Masse masse WATT!!!!! ;D ;D ;D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
I følge T/S parametrene blir half space følsomheten på XXLS 12" 88 dB. I praksis 82 dB (i free-field). Beyma 12LX60 som du sammenligner med ligger på 94 dB halfspace, 88 dB i fre-field. Det er temmelig stor forskjell altså, som jo godt illustrerer hva som skjer når man vil ha et element med lang lineær vandring. XXLS 12" har jo nesten dobbelt så stor Xmax, men resultatet er 6 dB lavere følsomhet.

XXLS 12" er et utmerket valg for en lukket sub, mens Beyma 12LX60 er mye bedre egnet for bassrefleks enn XXLS 12", og motsatt. Elementvalg handler til dels om valg av kabinettprinsipp også. Lukkede kasser får mye mer membranvandring, så da er det på sin plass med mer Xmax her.
Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke regner halfspace på subber. I praksis vil de jo alltid se minst en baffel (gulvet) i hele arbeidsområdet.

Full space følsomhet på basser er derimot interessant hvis man skal ha hageparty og skal henge dem oppi trærne. ;D
 
T

theStig

Gjest
Vel. basert på real-life målinger så er min konklusjon at half-space ikke vil stemme noe særlig over 50 Hz, med mindre man plasserer elementet flush i vegg eller fyrer direkte ned mot gulvet.
 
Topp Bunn