Utstyr - opplevelse - kompetanse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    Roysen

    Gjest
    nb,

    Hvor er synsingen du påpeker?

    Mener du at det like enkelt å skulle identifisere lydsignaturen fra en komponent enn å skulle finne forskjeller? Vennligst prøv selv. Det samme gjelder dette å være i en test situasjon. Jeg har tidligere sammenlignet det med forskjellen f.eks. fotballspillere opplever som setter 100 av 100 straffespark på trening og bommer i en straffekonkurranse i en viktig kamp.

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:
    Da får du gå i detaljer.

    Egen musikk.
    Eget lytterom. (Kanskje USAs fremste, forøvrig).
    Egne komponenter som man er vant med og kjenner signaturen til.
    I et miljø og med forutsetninger der stress skulle elimineres (inkl. pause for å spille biljard).

    Men selvsagt skal man ignorere dette ...

    I tillegg brukte Lavigne lang tid på å bli kjent med utfordrerkabelen.

    Sukk, Roysen.
    Du har en lettvint omgang med sannheten... Mike skriver selv at han skulle ha brukt bedre tid på å lytte på Monster kabelen. Og lyttemiljøet var alt annet enn naturlig. Med gjenklistrede vernebriller, hørselvern og 3 mann på besøk som ventet på resultatet fra ialt 20 sessions den dagen, kunne noen og enhver ha blitt stresset.

    Beklager hvis du nå blir fratatt dette Mike Lavigne beinet som du har gnagd på til det kjedsommelige. Du får kompensere med å gnage ekstra hardt på Edge beinet. ;)
    Kom igjen, Pedal. Lever den uomtvistelige, udiskutable tilbakevisningen av enhver skepsis. Design en måte å skille skitt og kanel på som gjør all skepsis til skamme.

    Ingen er blitt fratatt noe som helst når det gjelder Mike Lavigne testen. Den ble godt forberedt, i perfekte omgivelser, på en måte som testpersonen var helt fortrolig med. Det ble tatt pauser - testutfører (Chris Wiggles) - hadde samme erfaring.

    Senere samme kveld lyttet de til ulike kabler, inklusive "a stripped power cord," og da uten noen blindtestrigg. De hørte ikke forskjell - nettopp fordi innbilningsfaktoren var redusert.
    Disse desperate forsøkene på å skulle tilbakevise Mike Lavignes erfaring tjener deg liten ære, syns nå jeg. Det blir lett gjennomskuelig med utsagn som "bein å gnage på", etc.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Som du vil se i et av mine første innlegg i den opprinnelige Mike Lavigne tråden, så uttrykte jeg skepsis mot øreklokkene, og mente de var unødvendige.

    Din beskrivelse av situasjonen henleder til tanker om ren lyttetortur, men slik var det slett ikke. Og det var meningen at man skulle legge inn pauser.

    Jeg hadde to innvendinger - man skulle gjennomført hele den planlagte testserien, og det burde vært unødvendig med øreklokkene. Det siste fordi jeg syns ikke man skal "tukle med ørene" i en slik testsituasjon. Det å ta av og på øreklokkene kan teoretisk (usannsynlig, men likevel) påvirke hørselssansen.

    Problemet er at man selger hifi-komponenter som skal ha transformatorisk effekt på lyden, men som det i noen tilfeller viser seg å være vanskelig å stadfeste.
    Hvorfor da ikke fokusere oppmerksomheten på de komponentene og interaksjonene der det faktisk er store, påvisbare forskjeller ... ?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    3.499
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Disse desperate forsøkene på å skulle tilbakevise Mike Lavignes erfaring tjener deg liten ære, syns nå jeg. Det blir lett gjennomskuelig med utsagn som "bein å gnage på", etc.
    Som sagt; Jeg har nettopp skrevet en kommentar til Mike Lavigne saken, som er postet i den originale tråden her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=17742.msg763940#msg763940

    Etter å ha lest hele den originale US tråden om eksperimentet til Mike Lavigne, så virker det på meg som om du har forsynt deg selektivt av fakta, for å vri konklusjonen til din egen favør. Er redd du har påført deg en ripe i lakken her, Vreden...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er ikke Lavigne testen den eneste blindtesten av kabler som er utført i verden........
    De bekrefter alle det samme. Man skulle vel tro at én eneste blindtest klarte å unngå stressende og nervøse mennesker og andre bortforklaringer. Nope. Ser ikke slik ut gitt. Og da blir vel konklusjonen at "blindtester ikke er egnet fordi de ikke bekrefter det man opplever når man vet hvilke man tester". Snakk om å tenke baklengs!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nå må du gi deg, Pedal - ærlig talt. "Ripe i lakken?"

    Det er bare å lese hva Chris Wiggles og Mike Lavigne selv, meget redelig, har rapportert, og hva de etterpå har kommet med av tilleggsinformasjoner i diskusjonene.
    Lavigne forklarer selv at han nok undervurderte oppgaven, gitt resultatet. Men husk at han trodde han hadde 7/7.
    Han hadde trodd at det ville være greit å planke forskjellen - noe som også ALL HiFi litteratur bruker side opp og side ned på å påstå når det gjelder relasjonen mellom slike kabler.

    Men du må gjerne forklare meg hvordan det påfører meg en "ripe i lakken" at Mike Lavigne ikke klarer å høre forskjell på Monster og Transparent, i eget lytterom?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.531
    Antall liker
    4.483
    Torget vurderinger
    10
    vredensgnag skrev:
    Nå må du gi deg, Pedal - ærlig talt. "Ripe i lakken?"

    Det er bare å lese hva Chris Wiggles og Mike Lavigne selv, meget redelig, har rapportert, og hva de etterpå har kommet med av tilleggsinformasjoner i diskusjonene.
    Lavigne forklarer selv at han nok undervurderte oppgaven, gitt resultatet. Men husk at han trodde han hadde 7/7.
    Han hadde trodd at det ville være greit å planke forskjellen - noe som også ALL HiFi litteratur bruker side opp og side ned på å påstå når det gjelder relasjonen mellom slike kabler.

    Men du må gjerne forklare meg hvordan det påfører meg en "ripe i lakken" at Mike Lavigne ikke klarer å høre forskjell på Monster og Transparent, i eget lytterom?

    Ser du ingenting i testen som kan gi utslag for resultatet?


    Mvh.
    SAL
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Nei, dette var ikke en for rask konklusjon. Og konklusjonen var gjort et par år før Pedal hørte på Gaia ;)

    Så vidt meg bekjent var det nettopp elektronikken i Gaia oppsettet som Pedal mente at ikke holdt mål.

    Dette har forsåvidt andre som har lyttet til Gaia også forsøkt å ymte frempå med, men da har de fått passet sitt ettertrykkelig påskrevet ;)

    Nå viser det seg at de sannelig hadde rett.

    orso skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Jeg har allerede testet Oberon i mitt oppsett, og jeg ble ikke imponert. Hvis man tar utgangspunkt i prisen på Oberon, så får man mye lyd for pengene, men det er langt frem til skikkelige gode forsterkere.Det er to ting som fortsatt henger igjen fra den seansen. Diskantgjengivelsen var litt matt og grå. Det ble litt kjedelig å høre på. Så var det mellombassen. Når jeg hørte på kjente innspillinger der jeg forventet at nå skulle det komme mye bassinformasjon.... så skjedde det nesten ingenting. Det var helt merkelig å høre på. Jeg lurte på om noe var defekt i systemet mitt. Det ble et "hull" i musikken i forhold til slik som jeg forventet å få presentert musikkstykket. Ikke bra.
    En annen ting var at støynivået fra høyttalerene økte mye når Oberon ble koblet inn i kjeden.
    I oppsettet mitt slik det er i dag må jeg bort til høyttaleren og legge øret nesten helt inn til diskanten for å oppdage støy. Slik var det ikke med Oberon.
    Trekker du ikke her en litt rask konklusjon? Hvordan vet du at det ikke faktisk var en dårlig match i anlegget ditt? Kan det hende høyttalerne dine er konstruert å passe med en annen type forsterker? Kan det hende svakheter i frevensgangen faktisk ble avslørt i større grad?

    Nå har jeg ikke lyst til å gjøre dette til en Gaia eller ICE debatt, men det har relevanse i det vi diskuterer her. Du har nevnt at du hadde tiltro til pedal sine lytteinntrykk. Han konkluderte med at Gaia var noe av det aller beste han har hørt. pedal har sikkert lyttet til mer enn hva mange av oss har gjort til sammen. Hvordan kan det ha seg at et system som Gaia som bruker nettopp ICE, hvor ICE ifølge deg er langt ifra gode forsterkere, kan låte så imponerende at en erfaren skribent sier det representerer noe av det ypperste han har lyttet til? Det henger jo ikke på greip. DACen som brukes i Gaia er også blitt sagt av enkelte til å være dårlig. Og man kan også nevne at andre høyttalere som bruker ICE er blitt kåret til og ha messens beste lyd og årets høyttalere i et hifi magasin.
    Bekrefter ikke nettopp dette at pris på elektronikk ikke nødvendigvis er avgjørende og at matching er vel så viktig? Forteller ikke dette at subjektive opplevelser av elektronikk i egne anlegg, ikke sier noe sikkert om kvaliteten?
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    Jeg mener bestemt Pedal at du selv stiller spørsmål ved signifikante forskjeller på kabler altså
    må du ha, etter hvordan jeg kan tolke det, ha et litt annet standpunkt en hva noen i denne tråden antyder du har..... Ble en veldig lang settning det der....

    Uansett mener jeg Pedal har ett litt mindre eksotisk forhold til kabeldebatten...

    mvh
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    3.499
    Torget vurderinger
    1
    Du forfalsker fakta hele tiden. Ganske utrolig:

    vredensgnag skrev:
    Men du må gjerne forklare meg hvordan det påfører meg en "ripe i lakken" at Mike Lavigne ikke klarer å høre forskjell på Monster og Transparent, i eget lytterom?
    Mike skriver vitterlig at han hørte forskjell i forkant av eksperimentet, og i starten hver gang etter pausen.
    -De eneste gangene han ikke hørte forskjell var når Gullfisksyndromet slo inn, pga feile A/B prosedyrer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kikket gjennom tråden, Pedal, og kan overhodet ikke se hvor jeg skal ha vært uredelig eller på annet vis påført meg ripe i lakken.

    Mine to første innlegg åpner for usikkerhet og viser til Mike Lavignes egne kommentarer, som ikke var i trådstarters innlegg. Deretter deltar jeg i diskusjonen.

    Det jeg i ettertid har etterlyst er at HiFi-bransjen tar tak i dette, og ev. tilbakeviser det med en ny test, gjerne samme sted.

    Her er forøvrig noen av mine senere innspill i tråden - som du vil se var jeg på banen med dine innsigelser to år før deg.

    Soundproof skrev:
    RoDa skrev:
    Han hørte eksakt det samme som Mike når han hørte seende.
    Mike beskrev sine inntrykk og de var eksakt (nesten) det som denne karen hadde ment selv.

    Det er jo litt fascinerende?
    Nå syns jeg du trekker omfattende konklusjoner, RoDa.

    Chris mente at han kunne høre at Monster kabelen var "harsher" (råere, røffere) i toppen en Transparent kabelen.
    Det var på grunnlag av seende lytting.


    MEN - når han senere skulle forsøke å gjette seg til hvilken kabel som ble avspilt så klarte han det ikke, selv om han lyttet etter det han mente å ha lært var Monster kabelens signatur.
    Og han påpeker at kan kjente til testforløpet - dvs. hvilken kabel som skulle spilles når - og ber leseren ta ham på ordet på at han ikke fusket ved å se (Mike hadde gjentapede vernebriller på). Men siden Chris sier han IKKE klarte å identifisere kabelen på KUN lyden, så er det vel ingen grunn til å betvile hans utsagn.

    SENERE konfererte de, og Mike nevnte han også hadde lyttet etter en tilsvarende signatur han mente å ha snappet opp under seende/identifisert gjennomgang. Men det var han ikke i stand til blindt.

    Her kan det godt være at psykiske faktorer spiller inn -- at man programmerer hjernen til å mene at lyden er røffere på den billige kabelen; men at man senere ikke er i stand til å høre dette blindt.
    Soundproof skrev:
    RoDa skrev:
    Altså:

    Hvis Mike ubevisst snudde noen grader på hodet under blindtesten så er den ikke relevant?

    Skrustikke neste. :D
    Det får vi jo håpe vi slipper! Og når vi sitter i ett minutt og lytter etter detaljer i et lydbilde er det vel også mulig å regne med at man får kansellert effekten av ulike lyttestillinger.

    Men - om vi nå er på jakt etter en feilkilde, og kikker på Lavigne testens protokoll ... Vi kan sammenholde med Espen R, som har merket at om han forandrer litt på ørenes geometri så endrer lyden seg. Under testen brukte de øreklokker på Lavigne, slik at han ikke skulle kunne høre hvorvidt den ene eller den andre kabelen avga avslørende lyder under skift (gnisning mot gulv, metall mot metall ...)
    Da kan man spørre om det at han hadde øreklokker mot ørene forandret på disse, selv når øreklokkene ble fjernet? Men siden man gjorde flere tester, kan man også regne med at denne effekten kanselleres.

    Jeg har stor forskjell på bassopplevelse om jeg sitter på kanten av sofaen eller tilbakelent ... under 40 cm forskjell i hodeposisjon.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    orso skrev:
    Nå er ikke Lavigne testen den eneste blindtesten av kabler som er utført i verden........
    De bekrefter alle det samme.
    Feil! Det eneste de påviser er et situasjonsbetinget resultat.

    Mvh
    Roysen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Endre Askeland skrev:
    Nei, dette var ikke en for rask konklusjon.

    Så vidt meg bekjent var det nettopp elektronikken i Gaia oppsettet som Pedal mente at ikke holdt mål.
    Elektronikken "holdt ikke mål", men alikevel noe av det beste han har hørt noen gang?! Hallo. Hvordan henger dette sammen?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Til SAL o.a.

    I den tråden deltok jeg som Soundproof. Se over - i mitt svar til Pedal.

    Jeg mener jeg bidro ganske konstruktivt i løpet av tråden, og at jeg også (lenge før Pedal som skriver et innlegg nå, to år etter) pekte på mulige feilkilder.
    Men samtidig er jeg tydelig på at vi nå har en test fra en optimal setting, og at den ga et overraskende resultat, gitt hva dogmen skal ha utfallet til.

    Jeg forfalsker ingen fakta, Pedal, og det vet du godt.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.531
    Antall liker
    4.483
    Torget vurderinger
    10
    vredensgnag skrev:
    Til SAL o.a.

    I den tråden deltok jeg som Soundproof. Se over - i mitt svar til Pedal.

    Jeg mener jeg bidro ganske konstruktivt i løpet av tråden, og at jeg også (lenge før Pedal som skriver et innlegg nå, to år etter) pekte på mulige feilkilder.
    Men samtidig er jeg tydelig på at vi nå har en test fra en optimal setting, og at den ga et overraskende resultat, gitt hva dogmen skal ha utfallet til.

    Så med andre ord ser du ikke noe i testen som kan gi utslag for resultatet?

    Mvh.
    SAL
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    SAL skrev:
    vredensgnag skrev:
    Til SAL o.a.

    I den tråden deltok jeg som Soundproof. Se over - i mitt svar til Pedal.

    Jeg mener jeg bidro ganske konstruktivt i løpet av tråden, og at jeg også (lenge før Pedal som skriver et innlegg nå, to år etter) pekte på mulige feilkilder.
    Men samtidig er jeg tydelig på at vi nå har en test fra en optimal setting, og at den ga et overraskende resultat, gitt hva dogmen skal ha utfallet til.

    Så med andre ord ser du ikke noe i testen som kan gi utslag for resultatet?

    Mvh.
    SAL
    Vel - det står rett over, men jeg kan godt sitere meg selv en gang til. Legg merke til at dette skrev jeg for to år siden, rett etter testen - mens Pedal prøver å bruke det som trumf nå. ;D :

    Soundproof skrev:
    RoDa skrev:
    Altså:

    Hvis Mike ubevisst snudde noen grader på hodet under blindtesten så er den ikke relevant?

    Skrustikke neste. :D
    Det får vi jo håpe vi slipper! Og når vi sitter i ett minutt og lytter etter detaljer i et lydbilde er det vel også mulig å regne med at man får kansellert effekten av ulike lyttestillinger.

    Men - om vi nå er på jakt etter en feilkilde, og kikker på Lavigne testens protokoll ... Vi kan sammenholde med Espen R, som har merket at om han forandrer litt på ørenes geometri så endrer lyden seg. Under testen brukte de øreklokker på Lavigne, slik at han ikke skulle kunne høre hvorvidt den ene eller den andre kabelen avga avslørende lyder under skift (gnisning mot gulv, metall mot metall ...)
    Da kan man spørre om det at han hadde øreklokker mot ørene forandret på disse, selv når øreklokkene ble fjernet? Men siden man gjorde flere tester, kan man også regne med at denne effekten kanselleres.

    Jeg har stor forskjell på bassopplevelse om jeg sitter på kanten av sofaen eller tilbakelent ... under 40 cm forskjell i hodeposisjon.
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Vel, siden du tydligvis mener at elektronikken holder mål, så er min anbefaling at du kjøper disse blokkene. Da har du fått på plass elektronikk som du mener holder mål, og da kan vi kjøre igang med seansen vår ;D

    orso skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Nei, dette var ikke en for rask konklusjon.

    Så vidt meg bekjent var det nettopp elektronikken i Gaia oppsettet som Pedal mente at ikke holdt mål.
    Elektronikken "holdt ikke mål", men alikevel noe av det beste han har hørt noen gang?! Hallo. Hvordan henger dette sammen?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.531
    Antall liker
    4.483
    Torget vurderinger
    10
    orso skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Nei, dette var ikke en for rask konklusjon.

    Så vidt meg bekjent var det nettopp elektronikken i Gaia oppsettet som Pedal mente at ikke holdt mål.
    Elektronikken "holdt ikke mål", men alikevel noe av det beste han har hørt noen gang?! Hallo. Hvordan henger dette sammen?
    Slapp helt av Orso, nå har jeg fått napp på min annonse under "ønskes Kjøpt", vi skal teste de snart i mitt og flere andre systemer!


    Mvh.
    SAL
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    3.499
    Torget vurderinger
    1
    Endre Askeland skrev:
    Nei, dette var ikke en for rask konklusjon. Og konklusjonen var gjort et par år før Pedal hørte på Gaia ;)

    Så vidt meg bekjent var det nettopp elektronikken i Gaia oppsettet som Pedal mente at ikke holdt mål.

    Dette har forsåvidt andre som har lyttet til Gaia også forsøkt å ymte frempå med, men da har de fått passet sitt ettertrykkelig påskrevet ;)
    Jeg har skrevet en besøksrapport/omtale av høyttalersystemet Gaia, som jeg fant å være i toppklasse. De benyttede ICE forsterkerne oppfattet jeg å være et klart forbedringspotensiale, uten å gjøre noe stort nummer av akkurat det. Det var jo høyttalerne som var stjernen, og forsterkerne var til og med gått ut av produksjon. Kort sagt synes jeg disse eldre store ICE blokkene er gode på "makro" (bass, kontroll, lydtrykk), men dårlig på "mikro" (mikrodynamikk, oppløsning).

    Jeg har registrert at Orso tar mine ord til inntekt der det passer han, vekselsvis stiller de i tvil når det passer. Han om det. Jeg har på en måte sluttet med å ta han så alvorlig. ;D
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.531
    Antall liker
    4.483
    Torget vurderinger
    10
    @Vreden. Godt du ikke sitter i rettsvesenet, er vel noen løse tråder i Lavine testen....


    Mvh.
    SAL
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    @SAL

    Det er godt mulig det er løse tråder der, SAL. Men det er altså den testen som ble gjennomført, etter at Fremer og Pear trakk seg.
    Lavigne var irritert, og bestemte seg for å kjøre testen selv, overbevist om hva utfallet ville bli. Han godkjente opplegget, og brukte tid på å venne seg til formatet.

    Hvordan blir det å selge kabler til folk om man skal forklare for dem at man må gjennomføre enda mer omfattende tester enn den Mike Lavigne tok, om man ønsker å være sikker på å høre forskjeller?

    Det er så utrolig mange konkrete forskjeller innen HiFi, og så driver man og diller omkring med tid og energi (og gjensidige frustrasjoner) rundt en "forskjell" som er helt i det blå.

    Egentlig rart at det er slik.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.531
    Antall liker
    4.483
    Torget vurderinger
    10
    vredensgnag skrev:
    @SAL

    Det er godt mulig det er løse tråder der, SAL. Men det er altså den testen som ble gjennomført, etter at Fremer og Pear trakk seg.
    Lavigne var irritert, og bestemte seg for å kjøre testen selv, overbevist om hva utfallet ville bli. Han godkjente opplegget, og brukte tid på å venne seg til formatet.

    Hvordan blir det å selge kabler til folk om man skal forklare for dem at man må gjennomføre enda mer omfattende tester enn den Mike Lavigne tok, om man ønsker å være sikker på å høre forskjeller?

    Det er så utrolig mange konkrete forskjeller innen HiFi, og så driver man og diller omkring med tid og energi (og gjensidige frustrasjoner) rundt en "forskjell" som er helt i det blå.

    Egentlig rart at det er slik.

    Da var det noen løse tråder der, Takk!

    Mvh.SAL
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Vel Orso, Da er SAL så hyggelig at han hjelper oss med å få på plass flere tester av Oberon. Dette til og med i flere forskjellige oppsett. Da får blokkene prøvd seg.
    Jeg synes at det er på sin plass at du takker SAL for at han nå hjelper deg og andre til å bli litt klokere når det gjelder Oberon.
    Jeg forventer at du ikke avviser resultatene som vil komme frem.
    Slik som jeg har tolket deg har du selv minimale erfaringer med å teste ut utstyr, og av den grunn er de fleste kunnskapene som du har om denne hobbyen noe du har lest deg til.
    Jeg forventer derfor at du vil ha full tiltro til erfaringene som vil komme for dagen.

    SAL skrev:
    orso skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Nei, dette var ikke en for rask konklusjon.

    Så vidt meg bekjent var det nettopp elektronikken i Gaia oppsettet som Pedal mente at ikke holdt mål.
    Elektronikken "holdt ikke mål", men alikevel noe av det beste han har hørt noen gang?! Hallo. Hvordan henger dette sammen?
    Slapp helt av Orso, nå har jeg fått napp på min annonse undrer "ønskes Kjøpt", vi skal teste de snart i mitt og flere andre systemer!


    Mvh.
    SAL
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    SAL skrev:
    Slapp helt av Orso, nå har jeg fått napp på min annonse under "ønskes Kjøpt", vi skal teste de snart i mitt og flere andre systemer!

    Mvh.
    SAL
    Så da kommer den almenngyldige sannheten?
    Det hadde jo vært fornuftig og også å høre på flere høyttalere med ICE implementert før man uttalte seg så sikkert.

    pedal:
    Jeg synes det har relevanse når det brukes så sterke ord som at ICE er langt ifra bedre forsterkere og ikke holder mål. Hadde det vært sant, så hadde vel du neppe kommet til den totalt konklusjonen du kom med? Og hvordan vet du forresten at de svakhetene du merket skyldes elektronikken og ikke rommet/begrensninger i korreksjonen?
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    Ikke for helle bensin på bålet men ble det ikke også utført en test med "billig" utstyr som ble nivåmatchet mot et highend system med et uventet resultat ?

    Var det også lavigne ?

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Endre Askeland skrev:
    Vel Orso, Da er SAL så hyggelig at han hjelper oss med å få på plass flere tester av Oberon. Dette til og med i flere forskjellige oppsett. Da får blokkene prøvd seg.
    Jeg synes at det er på sin plass at du takker SAL for at han nå hjelper deg og andre til å bli litt klokere når det gjelder Oberon.
    Jeg forventer at du ikke avviser resultatene som vil komme frem.
    Slik som jeg har tolket deg har du selv minimale erfaringer med å teste ut utstyr, og av den grunn er de fleste kunnskapene som du har om denne hobbyen noe du har lest deg til.
    Jeg forventer derfor at du vil ha full tiltro til erfaringene som vil komme for dagen.
    Jeg har jo faktisk de sammen ICE modulene selv. Men forøvrig har jeg først og fremst tiltro til seriøse tester før noe sikkert kan sies. Jeg tviler på at SAL vil oppfylle slike testprosedyrer. Han kommer kanskje frem til at de ikke passer i noen anlegg og i noen andre passer de bra eller meget bra. Neppe så veldig spennende.
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Ja, jeg har også sluttet å ta Orso alvorlig. Det er faktisk en god stund siden jeg sluttet med det, men morsom, det er han.

    pedal skrev:
    Jeg har skrevet en besøksrapport/omtale av høyttalersystemet Gaia, som jeg fant å være i toppklasse. De benyttede ICE forsterkerne oppfattet jeg å være et klart forbedringspotensiale, uten å gjøre noe stort nummer av akkurat det. Det var jo høyttalerne som var stjernen, og forsterkerne var til og med gått ut av produksjon. Kort sagt synes jeg disse eldre store ICE blokkene er gode på "makro" (bass, kontroll, lydtrykk), men dårlig på "mikro" (mikrodynamikk, oppløsning).

    Jeg har registrert at Orso tar mine ord til inntekt der det passer han, vekselsvis stiller de i tvil når det passer. Han om det. Jeg har på en måte sluttet med å ta han så alvorlig. ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    . Jeg har tidligere sammenlignet det med forskjellen f.eks. fotballspillere opplever som setter 100 av 100 straffespark på trening og bommer i en straffekonkurranse i en viktig kamp.

    Mvh
    Roysen
    Hvorfor er ikke alt av rekoder i f.eks friidrett satt i tullestevner som ingen bryr seg om?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    28.458
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    SAL skrev:
    Slapp helt av Orso, nå har jeg fått napp på min annonse under "ønskes Kjøpt", vi skal teste de snart i mitt og flere andre systemer!

    Mvh.
    SAL
    Så da kommer den almenngyldige sannheten?
    Det hadde jo vært fornuftig og også å høre på flere høyttalere med ICE implementert før man uttalte seg så sikkert.
    Jeg forsto det slik, orso, at SAL lar blokkene gå på rundgang i Grenland Lydlaug. Mye fine anlegg og forskjellige høyttalere der.

    mvh
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.531
    Antall liker
    4.483
    Torget vurderinger
    10
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    . Jeg har tidligere sammenlignet det med forskjellen f.eks. fotballspillere opplever som setter 100 av 100 straffespark på trening og bommer i en straffekonkurranse i en viktig kamp.

    Mvh
    Roysen
    Hvorfor er ikke alt av rekoder i f.eks friidrett satt i tullestevner som ingen bryr seg om?

    Tror du de beste stiller i tullestevner?
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Med andre ord så sier du at medlemmene av Grenland lydlaug ikke er i stand til å gjennomføre en seriøs og proffesjonell test av Oberon. Interessant :eek:
    Det var litt av en æresbevisning å gi til Grenland lydlaug :eek:


    orso skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Vel Orso, Da er SAL så hyggelig at han hjelper oss med å få på plass flere tester av Oberon. Dette til og med i flere forskjellige oppsett. Da får blokkene prøvd seg.
    Jeg synes at det er på sin plass at du takker SAL for at han nå hjelper deg og andre til å bli litt klokere når det gjelder Oberon.
    Jeg forventer at du ikke avviser resultatene som vil komme frem.
    Slik som jeg har tolket deg har du selv minimale erfaringer med å teste ut utstyr, og av den grunn er de fleste kunnskapene som du har om denne hobbyen noe du har lest deg til.
    Jeg forventer derfor at du vil ha full tiltro til erfaringene som vil komme for dagen.
    Jeg har jo faktisk de sammen ICE modulene selv. Men forøvrig har jeg først og fremst tiltro til seriøse tester før noe sikkert kan sies. Jeg tviler på at SAL vil oppfylle slike testprosedyrer. Han kommer kanskje frem til at de ikke passer i noen anlegg og i noen andre passer de bra eller meget bra. Neppe så veldig spennende.
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    Hvis jeg forstod uttalsen rett at han hadde rett når hørselen var fersk, hvordan har det da seg med hensyn til påståtte forskjeller under innspilling av kabler , elektronikk etc...?

    Hvis en komponent trenger flere hundre timer innspilling hvordan kan man detektere det, når en slik erfaren person som lavigne kun hørte forskjell når hørselen var fersk...?

    Jeg har stilt meg det spørsmålet selv og mener bestemt at den forskjellen ligger mere på tilvenning en at komponentene forandrer karakter.. Tror muligens Dp.sjefen også har uttalt noe i den rettning..

    mvh
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.531
    Antall liker
    4.483
    Torget vurderinger
    10
    Griffenfeldt skrev:
    Jeg synes at det er på sin plass at du takker SAL for at han nå hjelper deg og andre til å bli litt klokere når det gjelder Oberon.
    Vi er alle veldige takknemlige...
    Nei, er vel neppe noe for deg, du har vel det beste allerede? ;)

    Mvh.
    SAL
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    3.499
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    pedal:
    Jeg synes det har relevanse når det brukes så sterke ord som at ICE er langt ifra bedre forsterkere og ikke holder mål. Hadde det vært sant, så hadde vel du neppe kommet til den totalt konklusjonen du kom med? Og hvordan vet du forresten at de svakhetene du merket skyldes elektronikken og ikke rommet/begrensninger i korreksjone?
    Med sine styrker og feil, synes jeg disse gamle ICE blokkene fortsatt representerer god valuta for pengene.

    Og du har helt rett, jeg kunne ikke være skråsikker på hvor hunden lå begravet. Derfor omgikk jeg temaet med varsomhet. Jeg bestreber å ha mine ord i behold mht Fidelity artikler. (Her på HFS er snippen selvsagt løsere, he-he).
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    SAL skrev:
    hifiguru skrev:
    Roysen skrev:
    Det er på to punkter Mike Lavigne testen i mine øyne feiler:

    - Mike er ingen trenet ABX tester. Mike er ikke vant til å lytte etter å identifisere likheter. Han er som de fleste andre vant og trenet i det motsatte nemlig å identifisere forskjeller som stiller mindre krav til hukommelse og oppfattelse av detaljer.

    - Mike var klar over at det foregikk en test. Det forandrer fokus og lyttemåte. Prøv selv.

    Mvh
    Roysen

    Synes vel kanskje at dette blir litt for dumt; her dukker det opp personlige egenskaper til en person som ikke er bra nok til å høre/ikke høre forskjell på i dette tilfellet kabler i et eget topptrent rom som burde være kjent som sin egen bukselomme. Nå er jeg ihvertfall ikke flau over å si at testen Nordost-Lars gjorde på siste Soundgarden-messe ikke gjorde utslag hos meg da han byttet fra veggstrøm til Nordostpadde-strøm.
    Ikke kjenner jeg rommet
    Ikke kjenner jeg anlegget
    Ikke kjenner jeg musikken
    Ikke kjenner jeg til hvor god jording det er i butikken
    Ikke kjenner jeg til Nordostpaddens egenskaper
    Ikke kjenner jeg Lars
    Ikke visste jeg hva jeg skulle lytte etter
    Ikke visste jeg når det skulle være bra/dårlig
    Ikke var jeg motivert for å finne forskjeller

    Du verden hvor mye penger jeg sparte på dette!
    Hørte du noen forskjeller?

    SAL
    I grunn ikke, la merke til at noen reagerte når gromtingene var tilkoblet (spesielt Lars som bedrev litt krigsdans). Jobbet veldig med å finne forskjeller men det var ingen holdepunkter i de ca. 30sek sekvensene han holdt på med. La f.eks merke til at han spilte kortere snutter med veggstrøm slik at låta utviklet seg mer og en fikk inntrykk at mer skjedde med padden innkoblet slik at "det der hørte jeg ikke i sta"-følelsen kom smygende.
    Sto ikke løpet helt ut, waste of time IMO så jeg dro på jobb for å tjene penger til bedre Fiat istedet hehehe
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.163
    Antall liker
    6.507
    Jøss - 400 innlegg i en meningsløs tråd på noen få dager?
    Dere overgår dere selv nå...
    ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    har ikke dette blitt diskutert tidligere i år? minst 5 ganger med de samme argumentene o det samme gnålet. Tenker spesielt på blindtester.
    Hva med å gjennomføre noen slike istedenfor å skrive om det til det kjedsommelige på HFS
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.531
    Antall liker
    4.483
    Torget vurderinger
    10
    hifiguru skrev:
    SAL skrev:
    hifiguru skrev:
    Roysen skrev:
    Det er på to punkter Mike Lavigne testen i mine øyne feiler:

    - Mike er ingen trenet ABX tester. Mike er ikke vant til å lytte etter å identifisere likheter. Han er som de fleste andre vant og trenet i det motsatte nemlig å identifisere forskjeller som stiller mindre krav til hukommelse og oppfattelse av detaljer.

    - Mike var klar over at det foregikk en test. Det forandrer fokus og lyttemåte. Prøv selv.

    Mvh
    Roysen

    Synes vel kanskje at dette blir litt for dumt; her dukker det opp personlige egenskaper til en person som ikke er bra nok til å høre/ikke høre forskjell på i dette tilfellet kabler i et eget topptrent rom som burde være kjent som sin egen bukselomme. Nå er jeg ihvertfall ikke flau over å si at testen Nordost-Lars gjorde på siste Soundgarden-messe ikke gjorde utslag hos meg da han byttet fra veggstrøm til Nordostpadde-strøm.
    Ikke kjenner jeg rommet
    Ikke kjenner jeg anlegget
    Ikke kjenner jeg musikken
    Ikke kjenner jeg til hvor god jording det er i butikken
    Ikke kjenner jeg til Nordostpaddens egenskaper
    Ikke kjenner jeg Lars
    Ikke visste jeg hva jeg skulle lytte etter
    Ikke visste jeg når det skulle være bra/dårlig
    Ikke var jeg motivert for å finne forskjeller

    Du verden hvor mye penger jeg sparte på dette!
    Hørte du noen forskjeller?

    SAL
    I grunn ikke, la merke til at noen reagerte når gromtingene var tilkoblet (spesielt Lars som bedrev litt krigsdans). Jobbet veldig med å finne forskjeller men det var ingen holdepunkter i de ca. 30sek sekvensene han holdt på med. La f.eks merke til at han spilte kortere snutter med veggstrøm slik at låta utviklet seg mer og en fikk inntrykk at mer skjedde med padden innkoblet slik at "det der hørte jeg ikke i sta"-følelsen kom smygende.
    Sto ikke løpet helt ut, waste of time IMO så jeg dro på jobb for å tjene penger til bedre Fiat istedet hehehe
    Ok, du pleier jo å være en svoren kabelmann, har du meldt overgang?

    Mvh.
    SAL
     
    R

    Roysen

    Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    . Jeg har tidligere sammenlignet det med forskjellen f.eks. fotballspillere opplever som setter 100 av 100 straffespark på trening og bommer i en straffekonkurranse i en viktig kamp.

    Mvh
    Roysen
    Hvorfor er ikke alt av rekoder i f.eks friidrett satt i tullestevner som ingen bryr seg om?
    ;D Er ikke det et usedvanlig ugjennomtenkt spørsmål?

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn