Utstoppede dyr og fugler

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Er det tilfeldigvis noen her inne som har peiling på dette?
Ønsker meg meg noen dyr (f.ks. rev og ekorn) samt muligens en stor rovfugl (ørn?) til å ha på hytta.
Er det noen spesielle feller jeg kan gå i?
Dette er noe som jeg absolutt ikke har peiling på.
Er det noen som kjenner prisnivået på slikt?
Jeg er ikke nødvendigvis ute for å kjøpe dette absolutt så billig som mulig og ser at det finnes både det ene og det andre jevnlig på Finn, men ønsker heller ikke å "kjøpe katta i sekken".
Er det noen som har peiling på emnet eller kjenner andre som har det så vil jeg sette pris på tilbakemelding eventuelt om noen kunne sendt meg en PM.
På forhånd takk :)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Visse store rovdyr, som feks den ørna du ønsker deg er for det første IKKE billig. Koster nok omtrent som en forsterker eller høytalerpar som er "litt" for billig for en HiFi nerd! ;D Men det viktige er at du må ha de nødvendige papirene som SKAL følge føggeln! Disse papirene viser at du har en ørn som er lovlig felt. Meget viktig!!!
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Jeg trodde det var strengt tatt ulovlig å felle rovfugl i norge med unntak av et par uglearter?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men du kan "finne" døde dyr og preparere de. (mulig viltnemnda må godkjenne eller noe?) Kjenner en som stopper ut og slikt men det er bare for andre folk.
Hjortehodet som vi fikk montert kostet nesten 7000 kr. (det skal lages en form til å ha inni hodet etc. Mye arbeid om det gjøres skikkelig.
En rev som svigers ordna var mye rimeligere.
Småfugler og slikt ble sendt til Danmark da det krevde veldig "små fingre" :) og smått utstyr.
 
V

vredensgnag

Gjest
En vandring før reven en morgen langs en alminnelig norsk kraftgate vil gi deg et utvalg fugler å vurdere til utstopping.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
emokid skrev:
Jeg trodde det var strengt tatt ulovlig å felle rovfugl i norge med unntak av et par uglearter?
Det har du vel rett i men det hender slike blir funnet døde. Skal de da stoppes ut og evt selges MÅ man ha de nødvendige tillatelser. Disse består i et sett meget ofisielle dokumenter, og jeg lurer faktisk på om man også har begynt å chipmerke slike utstoppede dyr også, nettopp for å forhindre ulovlig fangst.

Begrenset tilgang gjør at prisene går opp, økte priser frister til et illegalt marked og for å begrense dette er det innført dokumentasjonskrav.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Gode utstoppinger er jo som kunstverk, ville funnet noen som virkelig kan det. Kanskje sjekke litt rundt på jeger/jakt forum el. noe slikt for å finne anbefalinger/referanser...
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
emokid skrev:
Jeg trodde det var strengt tatt ulovlig å felle rovfugl i norge med unntak av et par uglearter?
Alle rovfugler er ulovlige å felle i Norge, inkl. alle uglearter.

I Norge er prinsippet slik at alle ville dyrearter i utgangspunktet er fredet. Så er det åpnet for jakttid for en del arter i definerte tidsrom.

Det er Direktoratet for naturforvaltning som fastsetter jaktbare arter og jakttider.
For øyeblikket er ca 60 arter jaktbare i Norge. Liste: http://lovdata.no/for/sf/md/td-20070201-0112-0.html#2
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bisamrotte, Mårhund, Villmink og Villsvin kan jaktes på hele året.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Sikkert ikke dumt med en utstoppet bisamrotte på hytte. De skal være fine i pelsen.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
vredensgnag skrev:
En vandring før reven en morgen langs en alminnelig norsk kraftgate vil gi deg et utvalg fugler å vurdere til utstopping.
Snøskjermer og vindkraftverk er heller ikke borte-vekk. Spør folk i Havøysund og på Smøla hvor mange gjess og ørner som er drept av vindkraftverkene.... Og bilene, da - de tar også en god del.

Jeg har ei rype, et piggsvin, ei røyskatt og en sidensvans som er utstoppet. Ja, og en ung rødrev - den ga jeg til barneskola i nabolaget fordi frua i huset, ikke likte oppsynet på'n. Alle disse endte sine dager som trafikkoffer.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
955
En bekjent kjøpte denne glade saken for en stund siden, skal jeg høre om han vil selge? ;D

 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Audiophile-Arve skrev:
Deffe, du må bruke veldig mykje tid på internettshopping....
Eller ha veldig spesielle interesser ;)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Husker min far fant en død falk (dvergfalk tror jeg det var) som han ville stoppe ut.
Husker han holdt på nesten et år med søknader +++
Det skulle være med det meste, og papirer skulle alle veier.
Selve søknadene kostet også en del vil jeg huske, og utstoppinga kostet også bra.
MEN resultatet ble faktisk meget bra.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Host host......! En krokete gammel moralsk pekefinger fra roteloftet.

Skal jeg være helt ærlig synes jeg at de framviste "morsomhetene" i denne tråden vitner om dårlig smak og totalt fravær av respekt for medskapninger!

Joda, jeg går på jakt, men jeg spiser det jeg klarer å fange og det ville ikke falle meg inn å ha det "morsomt" på beskostning av en medskapning slik det vises her. Utstoppede dyr kan være greit, men det forutsetter at dyret vises respekt og framstiles mest mulig naturlig som utstoppet.

Men skal jeg være helt ærlig så foretrekker jeg å se dem i live der de hører hjemme. Jeg har sett både ørn og gaupe som har vært fint utstoppet, men uansett er den gaupa jeg traff i Meråkerfjellene for 30++ år siden og som passerte meg på mindre enn 10 meters avstand "en million ganger" flottere enn den fineste utstoppede jeg har sett. Og de 5 ørnene som spankulerte på tunet på gården min i Nærøy 4-5 meter fra oss er også et mye finere minne enn noen ørn jeg har sett utstoppet. For ikke snakke om den ørna som sto på en diger stein i fjæra og studerte meg intenst mens jeg hadde baugen på båten parkert mot den samme steinen. Vi var knapt 2,5 meter fra hverandre. Og fuggeln var helt klart IKKE redd for meg, den hadde 100% kontroll på situasjonen. Glemmer det aldri!

Ikke for å være sur altså, men det går an å vise respekt for sine medskapninger. :-\
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Joda, jeg har bekjente som har fått otere i fiskegarn, og fått tillatelse til å preparere / montere /"stoppe" ut sånne. Jeg har funnet både havørn, kongeørn, hønsehauk og flere falker ute i skog og mark. Ørnene var såpass skadd av høyspent, så jeg så ingen vits i å ta disse med. Hønsehauken aner jeg ikke hva som hadde forårsaket dens død. Den hadde ingen ytre skader, men de kan vel daue en naturlig død, de også?

En kjenning har en flott tiur i montasje på hytta si. Den er virkelig flott!

For øvrig er jeg helt enig med deg, Spiralis! Ofte foretrekker jeg fotojakt i stedet for geværjakt - det er minst like spennende. Jeg skyter ikke fugler eller dyr som jeg ikke kan tilberede - unntatt mink, og jeg bør nok "ta ut" noen røyskatter og rev også.

En av de største naturopplevelsene jeg har hatt på landjorda, var også å få oppleve gauper på nokså nært hold. Kona mi og jeg observerte tre gauper som lå og sola seg på en berghammer like oppfor ei snøscooterløype på svenskegrensa. I ettertid har jeg sett gaupe en eneste gang, og jerv to ganger.

Den største opplevelsen, i ordets rette forstand, var da en blåhvalonge og mora oppsøkte båten vår ca 60 nautiske mil vest for Island. Båten var 96 fot lang, og mora var lengre!! Ongen var ca. 35 - 40 fot! Ville dyr gjør seg best i sitt rette element, jeg er heilt enig i det.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Den kanariføggeln der er praktfull. Som jeg skrev på den andre tråden bør du lese deg opp på hvordan man best tar vare på slikt. De krever en smule kvalifisert stell.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Mange takk LL :)
Fant en plass på hytta hvor hønsehauken overvåker hifi'en ;D
Får håpe at den gjør jobben sin frem til ørnen er på plass (er det noen som vet om en ørn i glideflukt til salgs så gi beskjed)
Beklager elendige bilder, men det er vel bedre enn ingenting ???
 

Vedlegg

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Godt at den kom frem i lyset igjen. Det er en spurvehauk Jens ;)
 
Topp Bunn