Matte, gåter og vitenskap Utslippsregnskap søppelsortering

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.167
Antall liker
804
Er det noen som har sett seriøse utslippsregnskap ved søppelsorteringen og har noen linker? Altså kontra å feks brenne det i fjernvarmeanlegg?

Men i tillegg har det også blitt langt dyrere å sende plasten til gjenvinning. Mesteparten kjøres i lastebiler til Tyskland, etter at Kina stanset all import av plastavfall.

 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.465
Antall liker
985
Og hva skjedde tidligere med plastsøppelet etter det nådde Kina...?

Man skulle jo tro at Grønt Punkt gladelig delte informasjonen du etterspør.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.710
Antall liker
13.197
Var på festeligheter på hjemstedet for noen år siden og traff en perifer bekjent som kjørte lastebil. Jeg stusset litt da han sa at jobben hans var å tre ganger i uka kjøre et vogntog med søppel fra vestlandet til Sverige for at det skulle bli brent der. Greia var, så vidt jeg husker, at svenskene er/var mye bedre på å utnytte varmen til fjernvarme og søppelet derfor var mer verdifullt i Sverige enn i Norge. Brent ble det jo åkke som, men i Sverige kom varmen i det minste til nytte.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.250
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Plasten er et problem, tømmes en gang i måneden her og det betyr jo at plast som ikke vaskes før den kastes kan lukte huggorm i søppelrommet i ukesvis. Og vasker man plast med varmt vann før den kastes og den kjøres derettter med lastebil til Tyskland..... hmm. Det regnestykket kan umulig gå opp. Jeg kaster derfor all plast som kan lukte i restavfallet.
Men det skjer ting, Fortum skal bygge et resirkuleringsanlegg for plast her øst for Oslofjorden.
 
Topp Bunn