Utkikk etter platespiller +/- 15000,-

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når vi er i denne prisklassen, finnest det (nesten) ikkje dårlege platespelarar. Superspelarane er naturlegvis dyrare, men du kjem veldig langt her. Berre pass deg for å mismatche noko, så går det bra.
Eg ville tatt utgangspunkt i kva pickup eg likte best, som passa i eksisterande riaa, sett på ein arm som gav pickupen optimale arbeidsvilkår, og plassert greia på eit drivverk med godt rykte. Har du sjanse til å bruke vegghylle, er det drøssevis av gode alternativ (Nottingham-framlegget til Sigma 6 er ikkje dumt, heller ikkje VPI, for å trekke fram to eg har særleg gode erfaringar med).
Skal spelaren stå i eit rack eller annan lettrørt stad, ville eg tenkt flytande oppheng. Min favoritt her er gode, gamle Linn, men då går pengane fort, så vegghylle er ikkje dumt.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er vel i rettferdighetens navn ikke sånn at den gruses, akkurat. Den har en feil, og brukes ikke akkurat i en riaa som kan sies å vise hva den kan. Så det er vel grunn til å¨beherske seg litt før man kategorisk fastslår at gammal vintage er det eneste som duger. Det er ikke alle som orker å styre med svært tilårskomne spillere, herunder mellomhjul, som trenger nye plint, dyr spesialistservice og dyre deler.Hvis delene i det hele tatt finnes. Jeg vet hva det innebærer. Min egen spiller var på service i nesten et år på grunn av at delene ikke akkurat finnes overalt. Det tar på! Når det er sagt, eldre ting kan spille fantastisk . Garrard 301 og 401, Lenco på steroider, klassisk Linn LP 12, Technics SP 10, Micro Seiki... men det er ikke akkurat "Set and forget", og krever en litt annen innstilling til det å ha platespiller, til optimalisering og til graden av "involvement" enn det gjør å kjøpe en moderne spiller. En Rega RP6 er fantastisk god, og når den parkeres av en Pioneer PL-12, som er god til å være det den er (Jeg har eid en, i likhet med mange på min alder, så jeg vet..) er det noe galt minst ett sted.
Jeg liker klassisk hifi uhyre godt selv, og min personlige referansespiller gikk ut av produksjon for ti år siden, men det betyr ikke at en platespiller må være tjue år før den er noe å ha....

Det er en tendens til å anbefale vintage til alle som spør om råd når det gjelder platespillere,nærmest uansett utgangspunkt, og jeg er ikke sikker på om det er så lurt. En nybegynner som plutselig står der med en gammel spiller som trenger betydelig innsats for å virke skikkelig, blir kanskje ikke overbevist om hvor fantastisk det er å eie, bruke og lytte til en patespiller. Noe å tenke på?

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Jeg kan kun snakke med bakgrunn i min egen erfaring. Jeg har eid en Dual i 30 år, og det eneste som er gjort med den utenom vanlig vedlikehold er å skifte PU, headshell (oppgradering :) ) stift og rem. Kjøper en et helt vanlig merke, finnes det deler å få kjøpt på Ebay. Ingen problemer der. Jeg kan forøvrig ingenting om det tekniske i en spiller, og kan overhode ikke fiske den om noe skulle skje. Det gjør ingenting når en kan kjøpe kanskje 3 vintagespillere for det en ny med samme kvalitet koster. Som sagt, jeg vurderte aldri seriøst å kjøpe en ny spiller når jeg for ca 2 måneder siden bestemte meg for å bytte ut Dualen. Den skal forøvrig min datter få. og jeg beregner nye 30 år før hun bytter den. Slik skal den få gå i arv i generasjoner, nettopp fordi vi snakker om kvalitet ;)

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
det går rykter om at EC har platespiller på gang!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Fler som begynner å se at vinyl er sterkt voksende? La oss håpe at EC-folkene tar litt i, og konstruerer en solid sak fra bunnen av. Jeg frykter imidlertid for at de gjør som NAD, allierer seg med Rega eller ProJect og får satt merket sitt på en enkel spiller.....:cool:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fler som begynner å se at vinyl er sterkt voksende? La oss håpe at EC-folkene tar litt i, og konstruerer en solid sak fra bunnen av. Jeg frykter imidlertid for at de gjør som NAD, allierer seg med Rega eller ProJect og får satt merket sitt på en enkel spiller.....:cool:
Vi får krysse fingrene.
Jeg håper på en spiller som ser tung og delikat ut - i klassisk EC-stil

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Bare de ikke gjør som Mcintosh og lager noe som ser ut som resten av forsterkerene

clip_image016_37a57620-b34e-46ca-8d9d-9fdb5156a460.jpeg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nei, hvorfor rådføre seg med noen som har lang erfaring med å bygge platespillere? ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nå er det vel sånn at Electrocompaniet har et markedssegment de holder til i, og der er det nok ikke så enkelt å bare hive navnet sitt på en modell enhver gjenkjenner som en Rega eller Project. En "enkel spiller" blir det vel heller ikke, av akkurat samme grunn. Men å inngå en strategisk allianse med en platespillerprodusent, og få denne til å utvikle en spiller for EC, se det er en annen historie. Det er ikke gratis å utvikle og lansere en platespiller i dagens kresne marked, og OM EC har bestemt seg for å gå inn i dette markedet, regner jeg med at de inngår en allianse.
Jeg håper også at de er såpass våkne at de ikke går i McIntosh-fella. Det er en av de schtøggeste platespillere jeg har sett....

Men nå er vi strengt tatt rimelig OT....

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
De kara lager nok ikke noe for andre, er jeg redd.......;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Laget ikke WB en rimeligere spiller også tidligere?. "Circle"? Med Rega-arm? Var ikke den i ca. denne prisklassen?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ikke så rart.Music Hall lages av Project. Bare se på armen. Helt identisk.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Laget ikke WB en rimeligere spiller også tidligere?. "Circle"? Med Rega-arm? Var ikke den i ca. denne prisklassen?

Det er Circle de lager nå, og har laget siden 1998. Den koster 30.000,- inkl. en veldig god MC-pickup, en WB-modifisert Benz Glider . Det er netopp Circle jeg anbefalte tidligere i tråden.Et avsindig kanonkjøp som låter sensasjonelt bra til prisen. Den kunne leveres med Rega-arm før i verden. Men det har jeg aldri sett. ACT 0.5-armen er likevel så overlegen at det er ganske hodeløst å kjøpe den med en Rega-arm Hele spilleren er testet i Fidelity for etpar numre siden, og hele testen ligger også ute på Wilson-Benesch´nettside..

images.jpeg

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente, tror jeg. Hva er det som ikke er rart? jeg er klar over at MH lages av Pro-Ject.

impulse skrev:
Det er Circle de lager nå, og har laget siden 1998. Den koster 30.000,- inkl. en veldig god MC-pickup. Det er netopp den jeg anbefalte tidligere i tråden.
Ah. Takk for oppklaringen, og beklager forvirringen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg synes den er stilig, jeg. (WB. Ikke Mac!) ...Og som maskiningeniør liker jeg hightech-mekanikk og innovative, gjennomtenkte løsninger som funker. karbonarmen er jo et smykke.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente, tror jeg. Hva er det som ikke er rart? jeg er klar over at MH lages av Pro-Ject.

impulse skrev:
Det er Circle de lager nå, og har laget siden 1998. Den koster 30.000,- inkl. en veldig god MC-pickup. Det er netopp den jeg anbefalte tidligere i tråden.
Ah. Takk for oppklaringen, og beklager forvirringen.
Oj.. jeg leste litt feil der, tror jeg. Sorry! Sånn kan det gå når man forsøker å gjøre flere ting på en gang! Ikke rart du ikke forsto svaret mitt. Nå som jeg leser innlegget ditt på nytt, gjør ikke jeg det heller. :cool:
Den er ikke helt lettvekt, nei. Låter sikkert fint også.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
I tillegg til en god platespiller får du med fantastisk service fra Kontrapunkt, og en spiller du kan bygge opp fra et godt utgangspunkt og helt opp til en spiller som er helt der oppe med de store gutta. Det finnes vel ingen spiller som har en større fanskare enn denne?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.382
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Bare se på armen. Helt identisk.
Pro-Ject leverer (som flere andre) armene som OEM-produkt til flere ulike produsenter - som f.eks Linn (se bildet lengre opp).

Topp Bunn