Utkikk etter platespiller +/- 15000,-

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Hei

Jeg har endelig bestemt meg for å gå for platespiller etter mye fram og tilbake. Først og fremst var argumentene mot at dette ble for vanskelig, for mye justering for å få det optimalt.

Jeg vil påstå at jeg er en tanke kresen, og ønsker en platespiller som både ser bra ut og låter bra! Er det forsjell på spillerene iht justering og lignende?

Kan også anbefale brukte spillere. Trenger jeg eget Riia trinn?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det budsjettet for hele oppsettet? Drivverk, Arm, Pickup og RIAA-trinn?

Ja, hvis (for)forsterkeren din ikke har innebygget riaa-trinn du kan bruke, trenger du et eksternt slikt.

Det er ikke så vanskelig, men hvis du skal sette opp din egen spiller i den klassen, er det en liten læringskurve helt i starten. Med litt hjelp av forhandler, forumet og kompiser tror jeg likevel ikke det er noe du behøver å være redd for.

Hva slags musikk spiller du, og hva slags utstyr skal dette kobles til?

Hvis jeg skulle ha spiller i den prisklassen hadde jeg sett leeenge på Michell Gyro SE. ...Men da koster bare drivverk og arm 14 lapper.

Brukt kan være supert, men det er viktig å vite hva man skal se etter og sjekke litt nøye.
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Jeg har sett litt på den VPI Traveleren... Ser meget bra ut. Men går det ann å velge en annen pickup? MM for eks?

Jeg satt 15000,- pga jeg ikke vet hvor mye jeg bøør legge i det... Har også sett litt på Rega RP8...
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Hvorfor vil du ha MM? Benz Silver er en high output mc pickup, denne skal inn i en vanlig MM inngang på riaa`en....
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.650
Antall liker
58.450
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har sett litt på den VPI Traveleren... Ser meget bra ut. Men går det ann å velge en annen pickup? MM for eks?

Jeg satt 15000,- pga jeg ikke vet hvor mye jeg bøør legge i det... Har også sett litt på Rega RP8...
Du får sikkert en deal med annen pick up så lenge du går oppover i pris.

Jeg vet ikke hvorfor du vil ha MM p.u., men et alternativ er BENZ ACE BLUE.
Denne er en high output MC p.u. som man kan bruke på mm riia.
Den er MYE bedre enn Benz silver/gold.
(Jeg har prøvd)
 
Sist redigert:

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Nei, hvorfor? Det er ikke godt å si. Jeg sier bare det som jeg blir anbefalt.

Som sagt så er jeg ganske blank på dette...

Hvilke spiller er å anbefale - Rega RP8 eller VPI Traveler? Hvordan finner jeg den pickupen som passer for meg? å for å ikke snakke om riia... JUNGEL :)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Regaen har jeg ikke sett så mye på, men enig i forslaget om Benz ACE...da har du en meget god kombo. Men hør med Tor på Lyric, kanskje han har noen tilbud, det har han som regel.
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
niels og bluesbraker: takk for fine innspill..

Men hvilke riia passer denne comboen?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.650
Antall liker
58.450
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg trodde kanskje du hadde mm riia innbyggd i forsterkeren.(Ettersom du nevnte mm)
Har du ikke det står du friere ettersom du må kjøpe inn uansett.
Da må du passe litt på budsjettet. Riia får du fra noen hundrelapper til over hundretusen.

Kjøper du nytt skal forhandler kunne si hva som passer sammen.
Er man ikke fornøyd, skal man kunne bytte og prøve til man er det.

Fra to til fem tusen kr burde du få noe brukbart.
Musical Fidelity MM/MC riia V-LPS MKII til svimlende kr 1495 er Rudi sin anbefaling. (her på hfs)
Han har bred erfaring med vinylutstyr ettersom jeg forstår.

Spør etter pakketilbud. Lettere å få fin deal når man handler på ett sted.
En grei ting å kjøpe brukt også, da dette ikke er noe som slites så fort.
Det finnes mye stoff om riia på hfs.

Benz Ace får du i tre versjoner.
Blå er high output og går med mm riia.
Rød er Low og må ha MC riia.
Clear er i mellom.
Finnes tester på nett.

Der kan man kanskje finne noe om hvilke riia trinn som passer også.

Se på tidsskrifttester av det litt mer seriøse slaget. "Stereophile"o.l. ( I f.eks Lyd og Bilde og Fidelity er alt bra. Det er det jo ikke.)

På alle verdens hifi fora er det så mange surrehuer som selv mener de har det beste uansett. Ikke noe å stole på:cool:
 
Sist redigert:
M

musicus

Gjest
Jeg har sett litt på den VPI Traveleren... Ser meget bra ut. Men går det ann å velge en annen pickup? MM for eks?

Jeg satt 15000,- pga jeg ikke vet hvor mye jeg bøør legge i det... Har også sett litt på Rega RP8...
Jeg er tydeligvis ute i samme ærende som deg, skal ha meg en spiller i denne prisklassen og med MM, jeg planlegger å trappe sakte oppigjen på vinyl siden, Benz Silver er vel en high output MC, og denne burde funke greit i likhet med MM, har jeg blitt fortalt, ellers kan jeg være interessert i å sette på en Dynavector eller Sumiko high output Mc eller MM..jeg skal bruke det innebygde riaa trinnet i min Audionet SAM V2 integrerte amp, derav ønsket om MM...

mvh
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.650
Antall liker
58.450
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Benz silver koster ca 2000 kr.

Ace litt over det dobbelte, men den gir mye for pengene.

Skal du ha platespiller til rundt 15000 bør man legge såpass i en pick up, ellers er det etter mitt syn ikke noe vits i.

Da kan man like godt gå for en billigere Project eller Rega med Ortofon 2m rød eller blå.
 
M

musicus

Gjest
Benz silver koster ca 2000 kr.

Ace litt over det dobbelte, men den gir mye for pengene.

Skal du ha platespiller til rundt 15000 bør man legge såpass i en pick up, ellers er det etter mitt syn ikke noe vits i.

Da kan man like godt gå for en billigere Project eller Rega med Ortofon 2m rød eller blå.
En Sumiko Blue Piont Special el Blackbird, evnt Dynavector 20X2 (?) ligger på rundt 5K, var min option på spilleren...
(Mulig jeg blander litt bokstaver på modellene her men...)

Her i low(high er 2.8mV)
20X2_400w.jpg


Sumiko BPS 2.5 mV MC
bluepoint_special_01.jpg



mvh
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.650
Antall liker
58.450
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Benz silver koster ca 2000 kr.

Ace litt over det dobbelte, men den gir mye for pengene.

Skal du ha platespiller til rundt 15000 bør man legge såpass i en pick up, ellers er det etter mitt syn ikke noe vits i.

Da kan man like godt gå for en billigere Project eller Rega med Ortofon 2m rød eller blå.
En Sumiko Blue Piont Special el Blackbird, evnt Dynavector 20X2 (?) ligger på rundt 5K, var min option på spilleren...
(Mulig jeg blander litt bokstaver på modellene her men...)

Her i low(high er 2.8mV)
Vis vedlegget 166140

Sumiko BPS 2.5 mV MC
Vis vedlegget 166141


mvh
Det burde bli bra:)
 

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Innlegg
199
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Kansje denne pakken som fikk god anmeldelse, i lyd og bilde er et godt alternativ.

Hanss Acoustics T-10 | Lyd & Bilde

Med ditt budsjet har du jo mulighet til å settte en finere pickup på, pluss at det her er innebygget riaa.

Hvis men fjerner pickupen som er i pakken er det muligens budsjett til en Clearaudio Virtuoso som eg synest er men meget fin mm pickup.

Og dette drivverket har eg hørt mye skryt om.
 

sandecker

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2009
Innlegg
618
Antall liker
742
Sted
Oslo / Viksfjord
Torget vurderinger
5
Hei

Interessant tema og mye god informasjon. Hvis jeg kan komme med et tilleggsspørsmål, hvor mye bør legges i arm og pickup hvis spilleren skal koste +/- 15000? Ser innlegg #3 er inne på noe av det samme.

Ikke meningen å ødelegge tråden din TerjeB men kanskje det kan ha verdi for deg også ;-)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Skulle akkurat til å foreslå Hanss platespilleren også.
Man bør velge arm og pickup med omhu, men en dyrere pickup vil løfte en billigere platespiller enormt, f.eks. en Rega RP3 så jeg ville legge så mye penger som overhodet muligt i valg av en bedre pickup.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.119
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Jeg har sett litt på den VPI Traveleren... Ser meget bra ut. Men går det ann å velge en annen pickup? MM for eks?

Jeg satt 15000,- pga jeg ikke vet hvor mye jeg bøør legge i det... Har også sett litt på Rega RP8...
Jeg er tydeligvis ute i samme ærende som deg, skal ha meg en spiller i denne prisklassen og med MM, jeg planlegger å trappe sakte oppigjen på vinyl siden, Benz Silver er vel en high output MC, og denne burde funke greit i likhet med MM, har jeg blitt fortalt, ellers kan jeg være interessert i å sette på en Dynavector eller Sumiko high output Mc eller MM..jeg skal bruke det innebygde riaa trinnet i min Audionet SAM V2 integrerte amp, derav ønsket om MM...

mvh
Hold også mulighetene åpne for en Moving Iron pickup (Decca London, Soundsmith og sikkert flere). De skal ha MM riaa men har en god del av MC pickupen's kvaliteter.
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
sandecker: Ingen problem, trenger all info jeg kan få :)


Ok, om jeg strekker meg til 25000,- totalt, da burde jeg være i boks.

Hvordan er JR Trans Rotor da? Ser Hifi Stasjonen har gode tilbud på disse nå...?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Viktig å belyse:
Hvordan og hvilken passer pu med den nye armen til VPI (som ikke er univipot...?) og hvordan passer dette opp mot en valgt riia?
pu/riia MÅ spille på lag - som arm/pu MÅ gjøre det.

Som Rega-eier må jeg på det varmeste anbefale deres spillere fra mellomsjiktet og oppover. Og innrømmer glatt at den VPI Traveler ser spennende ut.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Hvilket "godt tilbud" er det du referer til?

De har vel spiller opp i 2mill klassen også, er vel ikke de du sikter til......

EDIT: Sorry, Så annonserte spillere nå, ser hvilke du kanskje tenker på, står fortsatt ved understående.

Kan absolutt anbefale brukt i Norge. Markedet e fortsatt tregt og det gir mulighet for godkjøp. Min erfaring er at vinylspiller koster en del kroner før det blir virkelig bra. Brukt gir selvf. mye mere for pengene og det som koster litt er oftest flott behandlet, eid av entusiaster som verdsetter moroa.

mvh




sandecker: Ingen problem, trenger all info jeg kan få :)


Ok, om jeg strekker meg til 25000,- totalt, da burde jeg være i boks.

Hvordan er JR Trans Rotor da? Ser Hifi Stasjonen har gode tilbud på disse nå...?
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Kan absolutt anbefale brukt i Norge. Markedet e fortsatt tregt og det gir mulighet for godkjøp. Min erfaring er at vinylspiller koster en del kroner før det blir virkelig bra. Brukt gir selvf. mye mere for pengene og det som koster litt er oftest flott behandlet, eid av entusiaster som verdsetter moroa.
Jeg er enig i dette. Har kjøpt 2 stk Linn LP12 de siste 2 månedene. Den første mangla armløfter, noe det viste seg at jeg ikke trivdes med. Var aldri engang i nærheten av å vurdere en ny spiller av den enkle årsak at min gamle Dual CS5000 spilte like godt etter 30 år, og bedre enn det som i dag faller innenfor begrepet budsjettspillere. En godt behandlet "high end" spiller fra 80-tallet er etter min mening å foretrekke. Med 15000 kr er du godt innenfor budsjett om du kjøper en Lp12, og jeg skal like å se den nyspilleren til 15000 som låter bedre enn den.
 
M

musicus

Gjest
Jeg har sett litt på den VPI Traveleren... Ser meget bra ut. Men går det ann å velge en annen pickup? MM for eks?

Jeg satt 15000,- pga jeg ikke vet hvor mye jeg bøør legge i det... Har også sett litt på Rega RP8...
Jeg er tydeligvis ute i samme ærende som deg, skal ha meg en spiller i denne prisklassen og med MM, jeg planlegger å trappe sakte oppigjen på vinyl siden, Benz Silver er vel en high output MC, og denne burde funke greit i likhet med MM, har jeg blitt fortalt, ellers kan jeg være interessert i å sette på en Dynavector eller Sumiko high output Mc eller MM..jeg skal bruke det innebygde riaa trinnet i min Audionet SAM V2 integrerte amp, derav ønsket om MM...

mvh
Hold også mulighetene åpne for en Moving Iron pickup (Decca London, Soundsmith og sikkert flere). De skal ha MM riaa men har en god del av MC pickupen's kvaliteter.
Har hatt noen Gradoèr på min tidligere SME 10/SME V rigg, synes vel den var vel heftig på gain de der, vil jeg minnes iaf ....

mvh
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
Hei Terje, jeg var selv vinylrookie for halvannet år siden. Det er ikke så vanskelig. Folk er villige til å hjelpe. Har selv Avid spiller og riaatrinn som jeg er veldig godt fornøyd med. Avid gir trøkk og presenterer musikere av kjøtt og blod med levd liv. Fantastisk driv, hverken klinisk eller analytisk. Komponentene er dyrere enn ditt anslag, men jeg ville tittet på riaa fra sugden (masterclass) som ligger ute på brukttorget nå. Sugden har ganske lik lydfilosofi som avid. Jeg har hodetlf-forsterker fra den serien, og den spiller slik jeg liker. Riaatrinn er ekstremt viktig for lydopplevelsen. Ellers ligger det en clearaudio concept spiller på torget som jeg ville sett på om jeg var i din situasjon. Får gode kritikker og skal være særdeles enkel å sette opp for uinnvidde. Lyke til! Hos meg spiller vinylriggen bedre enn de digitale alternativene.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct
M

musicus

Gjest
sandecker: Ingen problem, trenger all info jeg kan få :)


Ok, om jeg strekker meg til 25000,- totalt, da burde jeg være i boks.
Pakkeløsning kan være lurt, Tor har vel Whest riaaèr, kjenner det ikke selv men har hørt/lest mye godt om det, tror han har en rigg oppkoblet i Torggt, burde få mye bra med det budsjettet du har til rådighet, husk bare på at phonokabelen (rca-rca) på Traveler kommer i tillegg...

mvh
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Hej.
Nottingham analogue er gode og simple grammofoner. Når de først er sat op holder indstillingen i lang tid.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vpi Traveller ser riktig så spennende ut, må si det. Jeg har Vpi Scout, en smule "modda" med Vpi's miniTNT-føtter ( kan sterkt anbefales ). Jeg kjøpte spilleren pent brukt, og den var da utstyrt med Dynavector Karat 17d3 p.u. og Dynavector riaa. Den spiller med både "trøkk" og oppløsthet. Jeg har hørt to cd-spillere som er i nærheten, Densen B400Xs ( som jeg har ) og Elektrocompaniet's EMC-1.

Clearaudio har også veldig gode spillere i denne prisklassen. Avid Diva og Michell Gyro har jeg desverre ikke hørt, men de skal også være gode spillere. Rega-spillerne blir ikke jeg fortrolig med.
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Svært mange gode kandidater er nevnt.
Basert på tilbakemeldinger på bl.a. Naim forumet i UK hadde jeg personlig også sett an Rega sin nye RP8.
Voldsomt mye RP8 skryt i UK og US om dagen.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Finnes det SME-spillere i så lav prisklasser som dette, forresten?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Tre spillere du ikke kommer utenom i denne prisklassen er min definitive favoritt Wilson Benesch Full Circle, som har en nypris inkl en utrolig god pickup på 29.000,-
Finner du en brukt, er det ingenting å nøle etter . Den spiller ringer rundt alt i prisklassen og et godt stykke over. Du finner en test i et av de siste numrene av Fidelity.

VPI Classic er også meget bra, og er ikke ofte å se brukt. Men det hender. Skal du handle brukt, gjelder der å ikke ha hastverk. Sett gjerne inn en annonse på sentralen.

Som en god nummer tre har du Avid Diva. Den leveres med Rega-arm som standard, når ikke opp Til WB, men er et veldig godt kjøp likevel.Ofte solgt som pakke med Dynavector DV20x. En knallbra kombinasjon.

Clearaudio Concept er nevnt lenger oppe i tråden. Det er en god spiller som ser virkelig lekker ut, men vær klar over at den er usedvanlig kilen når det gjelder plassering, og trenger en dedikert vegghylle for å spille i nærheten av sitt potensiale. Har du muligheten til en slik plassering, er det et godt kjøp.

Rega RP 8 er nevnt, og selv om den strengt tatt ikke er på markedet enda, ser den veldig spennende ut.

Når det gjelder en litt mer forsiktig prisklasse, finnes det en Michell Focus med Michell arm og en Sumiko BPS-pickup til ca 10.000. Det pakketilbudet er svimlende bra, men nå har du jo oppgradert prisen din. Når det gjelder riaa-trinn finnes det mye å velge mellom. Husk at det skal passe platespillerens signatur, for ikke å snakke om elementet du bruker. Finn en spiller du liker først og jobb derfra. Kjøper du brukt, kan du få mye hjelp her på sentralen, når det gjelder nytt, bruker du selvfølgelig forhandleren.
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hej.
Nottingham analogue er gode og simple grammofoner. Når de først er sat op holder indstillingen i lang tid.
Her er det nok på sin plass å understreke at "simpel" ikke har helt den samme betydningen på norsk som på dansk. :)
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Har vi gått over i Hi end klassen platespillere? Heheh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Vel, du får i alle fall mye for 25´, særlig om du handler brukt. "High end" er en betegnelse det har gått så mye inflasjon i at uttrykket nærmest er meningsløst.
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Lytt gjerne til ulike kombinasjoner av riaa og pick-up. Riaa bør det være mulig å låne for test, handle og selge brukt. Værre er det med pick-up, den har sterkt redusert annenhåndsverdi.Jeg vil våge å påstå at det på vinylsiden syndes mest mot optimal matching av pickup og riaa. Min subjektive mening.
 
Topp Bunn