Utfordring: Ny CD-spiller? Annet?

Andreask

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Høvik utenfor Oslo
Ny CD-spiller?
Annet som kan gi bedre lyd?

Etter en pause begynte jeg å oppgradere for et par år siden med en rørforsterker fra Copland (CTA 402) og deretter Klipsch Quartet hornhøyttalere. Jeg har vært ganske fornøyd med CD-spilleren, en gammel Rotel RCD-965-BX, men antar at den er det svakeste leddet. Hva anbefales? Også kabler og slikt er av enkleste slag - vurderer hva som kan gjøres med slikt og andre tweaks (f.eks. sette høyttalerene eller annet på føtter – gummi? - av noe slag).

Jeg rår ikke over ubegrensede midler - sånn ca 10 K kan brukes i denne omgang.

Jeg elsker den luftlige og stofflige lyden fra rørforsterkeren, og hornhøyttalerene er lettdrevne og livlige med en tendens mot spiss klang som godt kan rundes mer av. Lyden kan også strammes mer opp i bånn.

Anlegget og rommet beskrives grundigere nedenfor.
Hva gir dere av råd?

Venter spent,
Andreas

-----------------------------------------------------------

Mitt stereoanlegg:

Integrert rørforsterker Copland CTA 402 (35W), se anmeldelse (finner ikke produktark):
http://202.186.86.35/audio/review.asp?file=/2000/10/5/audiofile/05cop&sec=audiofile
http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/634_printreview.htm

Høytalere: Klipsch Quartet, 3-veis horn (97.5dB; 38Hz-20kHz±3dB; 8 ohm; passiv bassrefleks), se http://www.klipsch.com/product/product.aspx?cid=118&s=specs,
og synspunkter her: http://www.audioreview.com/mfr/klipsch/floorstanding-speakers/PRD_119961_1594crx.aspx

CD-spiller (antatt svakeste ledd): Rotel RCD-965BX, se:
http://www.audioreview.com/cat/digital-sources/cd-players/rotel/PRD_117097_1586crx.aspx
… mye snakk om oppgradering rundt omkring, f.eks:
http://www.net-audio.co.uk/965discrete.html
… men det ser for skummelt ut for meg.

Har også en gammel platespiller (Philips 212 electronic) og en tuner (Yamaha TX-492RDS).

Ikke noe fancy kabler, eller andre tweaks.

Rommet (stue) er ganske stort (ca 5 x 4,5 m med 2 store - 2m - åpninger i den ene 5m sideveggen mot resten av etasjen). Anlegget står i et hjørne fordi pianoet opptar midten av 4,5m veggen, med høyttalerene på hver side av pianoet. Sånn er det bare, får ikke eget lytterom med det første. Gulv og vegger av tre (svært gammelt trehus). Jeg kan ta bilde av hus-tegninger hvis det hjelper?  

EDIT: Skriveleif
 
A

Apache

Gjest
Re: Utfordring: Ny CD-spiller? Annnet?

Har nettopp hørt Lector CDP - 05T i mitt eget anlegg.
Den har rør og koster kr. 11.850,-. Kan anbefales.

mvh
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Re: Utfordring: Ny CD-spiller? Annnet?

Hvorfor CD-spiller? Jeg kastet min ut før jul ;)
 
L

Ludo

Gjest
Re: Utfordring: Ny CD-spiller? Annnet?

Om du har lest siste Fidelity og testen av CD-spillere der så kanskje Usher CD-1 kunne vært noe for deg... Får ihvertfall en knallgod test og utseendet er slettes ikke verst det heller. Prisen ligger vel på rundt 7000.- om jeg ikke husker helt feil.

Du kan henvende deg til Audioaktøren i Horten - de har knallgod service !! Ring 3307 4411...

Mer om spilleren her : http://www.usheraudio.com/accessories CD-1.html

Lykke til !
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Utfordring: Ny CD-spiller? Annnet?

Rotel 965 er en god bitstream cd-spiller til en latterlig lav pris av 3.5k ny (har en selv, i beskjeden bruk) den låt fyldigere, kraftigere, mer flytende og mer organisk enn konkurrentene på den tiden (første halvdel av 90-tallet). Faktisk så var grunnkonstruksjonen så bra at bl.a Cary laget en svinedyr versjon med rør utgangstrinn. Dens Philips drivverk har blitt brukt med DAC'er i høy prisklasse med godt resultat.

Den kan imidlertid lett, svært lett, oppgraderes substansielt på. Om du liker grunnklangen i spilleren, så er det neppe noen grunn til å bevege seg langt unna.

De to spillerne som faller meg i bevisstheten umiddelbart er Hegel CDP2A og Naim CD5i. Begge glimrende arvtagere og oppgraderinger til den lydtypen du allerede liker; Hegel med sin organiske klang og kraft, og Naim med sin tilsvarende velklang og enda bedre rytmisk driv og definisjon... (har hatt gleden av å ha begge som losjerende, nå sitter vi igjen med kun Naim tilfeldigvis, også hørt mye sammen med 965).
Hegel'en faller kanskje noe dyr, men er verdt det. Naim'en er et varp, og burde vært en storselger også i Norge.

Mvh Vidar P
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
Re: Utfordring: Ny CD-spiller? Annnet?

Cayin CDT 17A, den låter både varmt og klart. Klart det beste jeg har hørt til prisen;)
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Re: Utfordring: Ny CD-spiller? Annnet?

Kan nevne Vincenten min i denne anledningen..... Veldig fornøyd med den!
 
K

kbwh

Gjest
Re: Utfordring: Ny CD-spiller? Annnet?

Man bør lytte til en mann som bruker et monotrinn per høyttalerenhet!
Du framstår (stadig vekk) som en klok og hifikunnskapsrik mann, Vidar P.
 

Andreask

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Høvik utenfor Oslo
Re: Utfordring: Ny CD-spiller? Annnet?

De to spillerne som faller meg i bevisstheten umiddelbart er Hegel CDP2A og Naim CD5i. Begge glimrende arvtagere og oppgraderinger til den lydtypen du allerede liker; Hegel med sin organiske klang og kraft, og Naim med sin tilsvarende velklang og enda bedre rytmisk driv og definisjon.
Takk for mange, fine svar. Noen oppfølgingsspørsmål:
- Hvem selger Naim'en? (Oslo/Aksershus).
- Vil Naim'en underbygge det jeg liker med rørforsterkeren? Luftighet og struktur?
- Noen som har meninger angående bruk av kabler og denslags? (Det vet jeg at endel har. For å presisere...) Anbefalinger om denslags som ikke koster sinnsykt mye :)
- Ja, jeg leste siste nummer av Fidelity. Der ble også Vincent S-6 skrytt av. Noen som har noe å si om denne, i forhold til resten av mitt anlegg?

A.
 
N

nb

Gjest
Lyric i Oslo har solgt Naim, mener å ha sett at de skal slutte med det i disse tider og selger ut beholdningen. Vær opperksom på at Lyric opererer med særdeles villedende listepriser.

Edit: Jeg hadde rett, se www.lyrichifi.no, de reklamerer med 20-40% avslag, det er vel sånn ca standard Lyric-avslag, har jeg fått inntrykk av...
 
S

so

Gjest
Lyric selger ut lageret sitt. Tidligere sa de at cd5i skulle selges som pakke sammen med Nait5i.
Ting kan ha endra seg.

Kan forøvrig bekrefte det VidarP sier om Naim. Har sjøl hatt cd5i en periode...inhabil som jeg er.

Lykke til
 

piip

Medlem
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
20
Antall liker
0
Har du vurdert å kjøpe en DAC og beholde CD-spilleren som drivverk?
Benchmark DAC har f.eks. fått mye skryt, og ny tror jeg den koster rundt 10K.
Har CD-spiller selv og har ikke prøvd DAC-løsning, men antar det er mange andre her som kan gi en vurdering av dette vs ny CD-spiller.
 
O

om.s

Gjest
Re: Utfordring: Ny CD-spiller? Annnet?

Man bør lytte til en mann som bruker et monotrinn per høyttalerenhet!
Du framstår (stadig vekk) som en klok og hifikunnskapsrik mann, Vidar P.
Da bør du også lytte til Audionet ART V2, hilsen en som også har en forsterker pr høytaler ;)

mvh
 

Andreask

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Høvik utenfor Oslo
Hei igjen! Jeg ble veldig interessert i Naim av alt ovenfor, men nå ser det ut til at det blir en Vincent S-6 gitt, pga omtale i Fidelity og fordi en brukt ble tilbudt til halv pris. Tenker at det lar seg prøve - hvis ikke får jeg selge den videre - kan ikke være vanskelig med Fidelity omtalen.

Erfaringene fra Klipsch Quartet (MYE horn) og Copland (sivilisert rør) er et horn + rør = god lyd. Høytalerene kan som nevnt fremdeles temmes noe, så jeg håper at Vincent'en skal hjelpe meg med det.

Time will show.
Hva tror dere?

A.
 
H

hobby

Gjest
Få tak i en brukt Cary CD spiller. Utrolig mye for pengene.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høytalerene kan som nevnt fremdeles temmes noe, så jeg håper at Vincent'en skal hjelpe meg med det.

Time will show.
Hva tror dere?

A.
Skal ikke legge meg ut på noen diskusjon om denne Vincent; jeg liker den ikke veldig godt og har som sådan et farget syn, samt at andre kjenner den mye bedre enn meg.
Men tror mange eiere kan bekrefte at den på sikt ikke er så smooth og lettlyttet, især i toppen, som man skulle kunne ha ønsket seg; og det lille jeg har hørt av den tilsier ikke at dette er en spiller egnet for å "temme" aggressiv topp iallefall.

Jeg er dessuten ikke overbevist om at en "tammere" cd-spiller er riktig vei å gå for god matching heller. Det er noe med at alle krefter skal dra i samme retning om man vil ha god synergi; og vil du ha "temmet" Klipsch'ene så tror jeg du er ute på en ferd som til slutt fort kan ende med andre høyttalere..

Mvh Vidar P
 
R

Rojoh

Gjest
Hei igjen! Jeg ble veldig interessert i Naim av alt ovenfor, men nå ser det ut til at det blir en Vincent S-6 gitt, pga omtale i Fidelity og fordi en brukt ble tilbudt til halv pris. Tenker at det lar seg prøve - hvis ikke får jeg selge den videre - kan ikke være vanskelig med Fidelity omtalen.
Høres ut som en grei plan. Selv hadde jeg en stor aha-opplevelse da jeg fikk høre en CJ effektforsterker i mitt eget anlegg. Å forutsi hvordan en komponent låter i et gitt system, kan være vanskelig.

Erfaringene fra Klipsch Quartet (MYE horn) og Copland (sivilisert rør) er et horn + rør = god lyd. Høytalerene kan som nevnt fremdeles temmes noe, så jeg håper at Vincent'en skal hjelpe meg med det.

Time will show.
Hva tror dere?

A.
Finnes sikkert flere veier å gå - dog vil nok høyttalerne langt på vei definere sluttresultatet. Kommer nok litt an på hvor nær du føler at målet (ditt personlige) er. Ellers vil det nok være en god del å hente på akustiske tiltak - men det er jo litt mer synlig...

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Skal ikke legge meg ut på noen diskusjon om denne Vincent; jeg liker den ikke veldig godt og har som sådan et farget syn, samt at andre kjenner den mye bedre enn meg.
Men tror mange eiere kan bekrefte at den på sikt ikke er så smooth og lettlyttet, især i toppen, som man skulle kunne ha ønsket seg; og det lille jeg har hørt av den tilsier ikke at dette er en spiller egnet for å "temme" aggressiv topp iallefall.

Mvh Vidar P
Antall kinakomponenter på bruktmarkedet er jo noe å bite seg merke i... Da jeg fikk Meridian'en i hus, så skjønte jeg at dette var "skikkelige" saker - muligens at noe slikt kunne passe i et litt hissig system?

Mvh. Johan
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Antall kinakomponenter på bruktmarkedet er jo noe å bite seg merke i... Da jeg fikk Meridian'en i hus, så skjønte jeg at dette var "skikkelige" saker - muligens at noe slikt kunne passe i et litt hissig system?

Mvh. Johan
Ahh... din Meridian. Det er andre boller enn denne Vincent ja  :D  Da har vi plutselig med skikkelige lydkilder å gjøre (no offence til Vincent-eiere).

Jeg har også merket meg, som du sier Rojoh, at det er usedvanlig mye av disse kina-produktene brukt..

Mvh Vidar P
 

Andreask

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Høvik utenfor Oslo
Okay - jeg lytter fremdeles. Selgeren av den Vincent'en har trukket seg.

Jeg vil nå gjerne sammenligne noen spillere.

  • Hvilke cdspillere jeg prøve (som matcher min rørforsterker og mine hornhøyttalere), og mitt budsjett (max 10k).
  • Hvor henvender jeg meg (Oslo/Akershus)?
  • Og litt på siden: Hva gjør at en spiller som Fidelity fremholder som sin favoritt - "konge" (Vincent S-6), ikke er noen av dere andres favoritt?

Og så er jeg veldig interessert i å høre mer om akustiske tiltak (men det bør jeg kanskje starte en annen tråd om).
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
grunnen til mye kina på brukmarkedet kommer kanskje av at det selges mye?
S6 har da også fått veldig gode kritikker de fleste plasser
 
R

Rojoh

Gjest
Tror jeg lar "Kina-temaet" ligge. Jeg nevnte Meridian. Hifi-Huset Bærum er importør, og har en del brukt også. De nye modellene fra Meridian ligger nok noe over budsjett, men fra tid til annen dukker det opp noen på bruktmarkedet.

La meg nevne to opplevelser med min Meridian cd-spiller:

- Hadde en fantastisk lytteopplevelse da jeg fikk "besøk" av en Conrad Johnson Premier11 effektforsterker. Sammen med Meridian, NLE linjetrinn og Triangle høyttalere opplevde jeg (og eieren av CJ'en) noe av det mest engasjerende vi noensinne har hørt. Noen mener at Meridian's cd-spillere er litt kjedelige. Dette ble virkelig avkreftet her. Snarere er det snakk om kontroll og homogenitet, der ingen spesielle områder tillates å stikke seg ut. Helhetlighet fremfor særegenhet.

- En annen kamerat eier et anlegg med noen små Mission høyttalere. Han bruker en Rotel RCD-955 cd-spiller. (Denne er vel litt nyere enn den du bruker). Da vi koblet opp disse høyttalerne sammen med Meridian/NLE og Aragon effekt, så låt det meget bra. Han ble litt interessert, og koblet Aragon'en på sitt anlegg. (Her snakker vi om Rotel cd-spiller og Tandberg preamp). Hele magien var borte!!! Det låt vitterlig bedre med Aragon kontra hans Rotel RB-960 effekttrinn pga. mer krefter. Men lyden ble rett og slett rotete, masete og uten "substans". Nå er nok NLE-trinnet et hakk hvassere en Tandbergen, men jeg er 100% overbevist om at Meridian'en var den komponenten som gav størst utslag i dette tilfellet.

Selvsagt er ikke resultatet gitt på forhånd - ei heller din opplevelse av evt. Meridian. Tror likevel at dette er verdt å prøve.

Mvh. Johan
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Ahh... din Meridian. Det er andre boller enn denne Vincent ja  :D  Da har vi plutselig med skikkelige lydkilder å gjøre (no offence til Vincent-eiere).

Jeg har også merket meg, som du sier Rojoh, at det er usedvanlig mye av disse kina-produktene brukt..

Mvh Vidar P
Det kan jo tenkes at enkelte blir påvirket av holdninger som mange ynder å gi utrykk for. Holdninger som imho ofte handle minst like mye om fordommer som reelle kunnskaper om de enkelt produkter. Sier ikke at det er tilfellet her, men at mange er kjappe med å slenge ut "det er jo ikke skikkelig hifi de lager de derre kommunistene" synes ganske klart for meg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det kan jo tenkes at enkelte blir påvirket av holdninger som mange ynder å gi utrykk for. Holdninger som imho ofte handle minst like mye om fordommer som reelle kunnskaper om de enkelt produkter. Sier ikke at det er tilfellet her, men at mange er kjappe med å slenge ut "det er jo ikke skikkelig hifi de lager de derre kommunistene" synes ganske klart for meg.
I mitt tilfelle gjør jeg i det aktuelle innlegg det temmelig klart at jeg ikke har hørt veldig mye på denne, og at det er jeg personlig som ikke liker det lille jeg har hørt. Har ikke ment noe om hvorfor, og det kan være en bråta grunner til det..

Hva andre måtte like er deres egen sak, og det er betimelig å påminne om at man BØR lytte til ting før man kjøper de, andres meninger er lite verdt om man selv ikke faller for spillestilen produktet har..

Mvh Vidar P
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Okay - jeg lytter fremdeles. Selgeren av den Vincent'en har trukket seg.

Jeg vil nå gjerne sammenligne noen spillere.

  • Hvilke cdspillere jeg prøve (som matcher min rørforsterker og mine hornhøyttalere), og mitt budsjett (max 10k).
  • Hvor henvender jeg meg (Oslo/Akershus)?
  • Og litt på siden: Hva gjør at en spiller som Fidelity fremholder som sin favoritt - "konge" (Vincent S-6), ikke er noen av dere andres favoritt?

Og så er jeg veldig interessert i å høre mer om akustiske tiltak (men det bør jeg kanskje starte en annen tråd om).
Jeg sitter i samme bås som deg, har kjøpt meg nye Klipsch RF-5 og skal ha rør effekt og pre..

John på http://jfssoundsystems.no i Drammen har testen en del spillere og sitter selv i en situasjon der høyttalerene har en lys klang, nesten som horn..
Hans favoritter er Usher CD-1 og Vincent CD S6, men etter bytte av rør på utgangs trinnet på S6 så er det liten tvil om hvem han ender opp med..
Grunnen til at jeg tar opp dette, er for at han er en trivelig kar som har samme lydfilosofi som meg og er meget behjelpelig med det meste (hjemlån osv)..
Dette rør bytte på utgangen på S6 er forøvrig det som Gunnar Brekke kommer tilbake til i neste Fidelity..

Har hørt Usher CD-1 på Klipsch RF-35 og integrert rør amp, syns det ble litt for perfekt og kunne helle litt mot det sterile og lyse, altså lite varme/glød i musikken, den ble ikke 'levende' som jeg ønsker..
Men til de som ønsker en 'perfekt' lyd der det er lett å skille nesten like instrumenter og vil ha et perfekt 'lydbilde' bør låne sitt øre til denne spilleren..

Jeg er en som har brent meg på kina varer flere ganger før, så jeg ville egentlig ikke gå for en Vincent, men vurderer den veldig sterkt etter at John har fortalt meg hva det rør bytte gjør med lyden..
Nytt utgangsrør koster ca 1.000,-
Skal du ha ekstern DAC så ville jeg heller valgt en litt billigere løsning, kan anbefale Arcam CD-73 som har gledet meg i lang tid sammen med Theta Pro Prime II..

Marantz CD-7300 er også en god spiller, men som mange andre spillere fra Marantz så er det lite trykk i bunn for de som skal kjøre rør amp..

Denon DCD-1500AE er også en spiller jeg ville vurdert, hvertfall om en ekstern DAC er ønskelig..

Sony spillere syns jeg mangler varmen/gløden i musikken, men er en glimrende spiller for de som ønsker en mer perfekt lyd, men noe kan gjøres med ekstern DAC som heller mye mot det varme..
Opplever lyden fra Sony spillere som veldig likt Usher CD-1 (via forskjellige oppsett, så min påstand er ikke basert på A/B testing, bare hva mine ører opplever)..

Det er ikke så mange spillere til rundt 10k på markedet som har en varm og organisk lyd som gjør musikken 'levende', de aller fleste skal ha multispillere og derfor blir det produsert flere slike spillere..
Selv mange audiofile tror at slike billige multispillere med en ekstern DAC gjør underverker, det er helt feil..
Sikkert mange som får ståpels av min påstand, men den siste måneden har jeg testet 3 CD spillere på 3 forskjellige DAC'er og det er stor forskjell på lyden fra drivverk..
Min påstand er at den digitale signalbehandlingen er minst like viktig som den analoge..
'dritt inn = dritt ut' er tilfelle også her..
 

Andreask

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Høvik utenfor Oslo
Som man roper i skogen, får man svar... (eller kongler i munnen)  :)

Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen til KHH ovenfor, så jeg får vel ikke gi opp å prøve Vincent'en.

Videre har svarene gitt meg god lyst til å prøve Naim CD5i. Og Meridian.

Jeg må ikke misforstås når jeg skriver om å "temme" hornhøyttalerene, men jeg tror ærlig talt at disse Quartet'ene ikke vil lyde bra på et "tørt", analytisk anlegg. De krever en organisk, stofflig og lett input - tror jeg. De skal pustes liv i, ikke blåses liv i.

Før hadde jeg noen svært nøytrale engelske høyttalere - Monitor Audio - som jeg alltid hadde likt godt, men med Klipschen ble det MYE mer åpent, lett og lekent.  

Så noe som kan bringe meg videre på det organiske sporet er det jeg er på jakt etter.

Det er veldig interessant å få så fine tilbakemeldinger her. Jeg leser og lærer fremdeles! Mer? Mer?

A.

EDIT: Har i forbindelse med dette også fått tilbud/henvendelse om Shanling CD-T100 og JoLida JD 100A. Noen som mener noe om disse?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Du har ikke vurdert og teste en av Copland sine brukte spillere, da? Litt i samme gaten som forsterkeriet, og uten de negative egenskapene man tillegger kinautstyr.
 

Andreask

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Høvik utenfor Oslo
Jo, jeg har vurdert Copland - men har ikke sett noen brukt innenfor min rekkevidde... Men hadde tenkt å ta kontakt med Olav hos Audiocompaniet for å høre om han har noe å foreslå.

Har sittet og lyttet litt nå, og er blitt minnet om at det er gjengivelsen av akustikk, stemmer, gitar, stoff og struktur, som er det beste ved anlegget! Vil gjerne ha mer av det!

Lyse kvinnestemmer kan tendere mot litt slitsom klang. Veldig rytmisk musikk slår ikke helt igjennom - som elektronisk dansemusikk. Rock lyder greit nok. Men eksellent blir det med mer organisk musikk, f.eks. - som nå - Arild Andersen, eller Thomas Dybdahl, Damien Rice, Badly Drawn Boy, med mer.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hei

Et forslag er å ta kontakt med Arild på Hifi guiden på Hamar. Han selger consonance. Ikke dårlige saker det.

Tenkte spesielt på cd 120 linear. Den er testet i siste Fidelity. Den er nok langt bedre enn det som kom fram der. Skal låte litt Audio Note påstås det.

Håvard
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Ahh... din Meridian. Det er andre boller enn denne Vincent ja :D Da har vi plutselig med skikkelige lydkilder å gjøre (no offence til Vincent-eiere).

Jeg har også merket meg, som du sier Rojoh, at det er usedvanlig mye av disse kina-produktene brukt..

Mvh Vidar P
Bare en liten kuriositet. jeg bladde meg et godt stykke bakover på bruktbørsen og fant antall komponenter til salgs:
USA 48stk
England 32stk
Danmark 26stk
Japan 17stk
Norge 15stk
Tyskland 7 stk
France 5 stk
Vincent 5stk
Kina 4stk
Italia 4stk
Usher 1stk
Proson 1stk
Finland 1stk
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare en liten kuriositet. jeg bladde meg et godt stykke bakover på bruktbørsen og fant antall komponenter til salgs:
USA          48stk
England   32stk
Danmark  26stk
Japan       17stk
Norge       15stk
Tyskland   7 stk
France      5 stk
Vincent     5stk
Kina          4stk
Italia         4stk
Usher        1stk
Proson      1stk
Finland      1stk
Det er et inntrykk relatert til markedsandelen man ser for seg på disse produktene, kan meget vel være feil og misvisende... Det kan også ditt snapshot av bruktbørsen meget vel være.

Mvh Vidar P
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Har i forbindelse med dette også fått tilbud/henvendelse om Shanling CD-T100 og JoLida JD 100A. Noen som mener noe om disse?

Jeg har brukt Jolida JD100A i annlegget mitt siden rett før jul og all erfaring så langt tilsier at dette er en meget bra cd spiller tatt prisen i betraktning. Byggekvaliteten virker overbevisende, bla. fronten er laget av en massiv 3/4 cm tykk aluminiums plate. Fjernkontrollen er også rimelig solid, frest ut av aluminium med stålkuler som knapper. Har vært en smule engstelig for å miste denne på parketten vår, noe som garantert vil medføre hull i gulvet isteden for skade på fjernkontrollen ;D
Lydmessig spiller den både luftig og oppløst tror du defintivt vil finne noe av det du ønsket deg i starten av denne tråden. Uten å ha hørt alt og alle cd spillere som finnes på markedet vil jeg påstå at dette er et av de bedre kjøpene på riktig side av 20K. Forøvrig er ikke Jolida et rent Kina produkt i ordets rette forstand. Jolida produserer komponentene ved sin egen fabrikk i Kina, mens endelig montasje, benkkjøring og pakking foregår i Maryland, USA.

Stort sett alt av Jolida produkter kan du få demostrert hos HIFI-Stasjonen i Elverum, riktignok langt ut på bygda for noen fra Oslo/Akershus, men definivt et bra sted å besøke.

Nettsiden til HIFI Stasjonen finner du her http://www.hifi-stasjonen.no
 

helgeh

Medlem
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
Har selv den senere tiden oppgradert anlegget med blant annet en Copland csa 28 forsterker.
Oppgraderte etterpå cd spilleren fra en gammel nad til
en Consonance ref 2.2.
Angrer ikke et sekund på dette, :)
Tror du skal ta skepsisen til "Kina-mikk" med ro, og heller gjøre deg opp din egen mening.
Det aller meste av elektonikk produseres, eller vil bli produsert i Kina de nærmeste årene, uansett om vi
liker det eller ikke.
Lykke til.
Helge
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Så vidt jeg vet bygges både Quad og B&W høyttalere i Kina (og Audi i Ungarn og Folkevogn i Mexico) - så dette med opprinnelsesland tror jeg man skal la ligge og heller la produktene vurderes fra hva de er.
'
Verdens beste biler bygges ikke i USA heller (i henhold til amerikanske bilorganisasjoners egne undersøkelser); så hvorfor skal vi tror at verdens beste HiFi bygges der?

Som dere ser har jeg mye amerikansk mikk selv.....
 
R

Rojoh

Gjest
Nå handler denne tråden ikke om produkter produsert i Kina, eller ikke. Ei heller om man opplever den eller den cd-spilleren som god til prisen. Hjelper svært lite å koble til en "knallgod" Kina-spiller hvis den ikke matcher med resten av set-upet som blir beskrevet i begynnelsen av tråden. Fremdeles tror jeg Meridan kan være et godt valg... ;)

Mvh. Johan
 

Andreask

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Høvik utenfor Oslo
Utfordring: Ny CD-spiller?
Mitt stereoanlegg på internett: Gi råd!

Jeg er veldig imponert over kunnskapsnivået til alle som gir råd på dette forumet, og har hatt stor nytte av det før og nå.

Som et eksperiment har jeg laget en presentasjon av mitt stereoanlegg som er linket opp til dette forumet. Formålet er at råd skal kunne gis i kontekst, men kjennskap til hele anlegget. Jeg håper dere synes dette er morsomt, og at jeg kan få noen gode råd!

Beskrivelsen av stereoanlegget er flyttet hit:
http://www.geocities.com/akolsto/index.html

CD-spilleren (den gamle og råd om nye) er beskrevet her:
http://www.geocities.com/akolsto/cdspiller.html

...fortsett å gi råd om CD-spiller her!
 
Topp Bunn