Alt til hus og bolig Utelysfanatiker(e)

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg er mer eller mindre i rette bransjen (elektriker), og kjenner nok på dragningen mot alternative lysløsninger. For all del: Jeg har kjøpt mine sparepærer på den lokale butikken. Gjerne med litt gult og varmt lys. Her forleden ble jeg rett og slett litt lei av denne ubrukelige belysningen. Man ser knapt filla med standard 11 watt sparepærer når høst/vintermørket har senket seg. 2500K er for innendørs rødvinskos. Det blir ikke bedre om man dytter en 4000K sparepre i lysarmaturen kjøpt på OBS-bygg. Man lyser litt opp i hekken til naboen, og that's about it. LED er visstnok den nye tingen, men jeg er nok ikke helt med. I stedet drynte jeg opp metallhalogen. 70 w (eller ca. 80-90 w effekttrekk totalt). Wow, that's da shit hvis du er ute etter noe som virker
!

Vedlegg

Sist redigert:
T

TT.

Gjest
Bra det der. Verre med de som ikke har fått inn julebelysningen enda, selv om vi skriver 4 februar!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skal til å legge straum i garasja, så dette var interessant. Sparepærer er vel eit must til utelyset i dag? Men det ser ikkje så hyggjeleg ut, eigentleg. På den andre sida, dei kjekke halogenordningane som var/er så moderne og "koselege" er svært lite eigna til å skape lys. Må skiftast kvar månad. Og så vert dei glovarme. Ser ein del folk som har fått kjekke garasjeløysingar. Så eg får vel ta med kamera på spasertur til kvelden...

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg bruker gode gamle glødepærer i mine utelamper. Har et par stolper på bryggen samt diverse enkeltlamper i samme serie (Nordlys Rimini). Totalt utgjør det ca 10 pærer og jeg kjøper erstatningspærer fra Danmark.
Køb Udendørs glødepære 60W 230V E27 klar - Philips (2050230925)

Disse pærene gir det utelyset jeg ønsker og til noen kan demonstrere en sparepære med like flott lys, fortsetter pæreimporten fra Danmark:)

Mvh
Gjert

C

Cyber

Gjest
Sparepærer her, 6 stk som sådan, men er enig i at 11 W sparepære er beskjedent mtp lys. Har du vurdert 15W, men føler det blir litt voldsomt.

Har vurdert kraftigere saker foran hus, men ser så vilt ut. Deilig med lyssensor på hele sulamitten.

Sist redigert av en moderator:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Bruker flere 500w halogenslyskastere med skumringsjustering og irsensor. Ganske praktisk og gir passe lys når jeg trenger det. Selvsagt i tillegg til enkel utebelysning.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.693
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har et snart hundre år gammelt hus. På utsiden er det montert en heslig armatur fra sent åttitall med ødelagt plastkuppel. Er det noen som vet hvordan jeg får tak i noe som dette?

Føler liksom at alt som tilbys i dag blir stilbrudd...... Ellers går det i 11 Watts sparepærer her. 4 stykk montert rundt huset. Her er rimelig bælmørkt, ja. Neste gatelys står sånn ca. 200 m unna!

mvh

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Følg med på finns gis bort. Selv kastet jeg fire slike når jeg bygget ny garasje.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Jeg bruker gode gamle glødepærer i mine utelamper. Har et par stolper på bryggen samt diverse enkeltlamper i samme serie (Nordlys Rimini). Totalt utgjør det ca 10 pærer og jeg kjøper erstatningspærer fra Danmark.

Disse pærene gir det utelyset jeg ønsker og til noen kan demonstrere en sparepære med like flott lys, fortsetter pæreimporten fra Danmark:)

Mvh
Gjert

Nå er da forbudet mot glødelamper et EU fenomen? Så da skulle man jo tro at leverandøren din vil gå tom etter hvert.

Forbudet gjelder produksjon og import fra "utenfor EU" hvis jeg ikke har misforstått helt? Salg er tillatt så lenge det finnes på lager.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Stemmer sikkert Spiralis, dessverre. Jeg kjøper endel av gangen og så får det vare så lenge det gjør. Håper utviklingen på "moderne" pærer går videre og at det etterhvert vil komme akseptable alternativer.

En ting jeg liker dårlig med sparepærene er forøvrig den store hvite sokkelen. Det skjemmer en ellers pen lampe veldig.

mvh
Gjert

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Har tilgang på "vanlige" glødelamper fra Russland, er dog litt usikker på om tollen har sterke motforestillinger?? De er jo mest opptatt av sprit, vin og tobakk uansett så det er mulig de ikke stopper minder kvanta pærer til "personlig bruk", dvs ikke kommersiell innførsel.

Det finnes forøvrig et gjeng i Tyskland som selger glødelamper som "varmeovner". Da er de "A" merket som veldig energieffektive.;) Disse ovnene lager lys som et "biprodukt".:rolleyes:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
Nå er da forbudet mot glødelamper et EU fenomen? Så da skulle man jo tro at leverandøren din vil gå tom etter hvert.

Forbudet gjelder produksjon og import fra "utenfor EU" hvis jeg ikke har misforstått helt? Salg er tillatt så lenge det finnes på lager.
Solly, det forbudet er snart verdensomspennende. Australia og New Zealand åpnet ballet med Canada og eler av USA hakk i hel. EU diltet etter straks etter det igjen.
Jeg har såvidt begynt å kjøpe noen LED-pærer og de ser lovende ut. Ikke så store som de vanlige sparepærene, de tenner umiddelbart slik som en glødepære og lysfargen er relativt lik en glødepære. Aberet er foreløpig prisen, men de varer jo mye lenger enn siste generasjons glødepærer.

N

nb

Gjest
Da er de "A" merket som veldig energieffektive.;)

Energimerkning av elektrisk oppvarming er vel en liten "contradiction in terms". Virkningsgraden er ganske nøyaktig 1 uansett. Husker jeg godtet meg over en selger på SmartClub som snakket om at noe varmet så mye mer enn noe annet til tross for at den som "varmet mer" hadde betydelig lavere effekt.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Har et snart hundre år gammelt hus. På utsiden er det montert en heslig armatur fra sent åttitall med ødelagt plastkuppel. Er det noen som vet hvordan jeg får tak i noe som dette? Føler liksom at alt som tilbys i dag blir stilbrudd......
Prøv Molo AS på Frogner. De har både eldre lamper og kupler (og masse annet for renovering av eldre hus) :)

Vedlegg

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
113
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Interessant Pink_Panther, har du en link til disse LED-pærene?

Mvh
Gjert

Solly, det forbudet er snart verdensomspennende. Australia og New Zealand åpnet ballet med Canada og eler av USA hakk i hel. EU diltet etter straks etter det igjen.
Jeg har såvidt begynt å kjøpe noen LED-pærer og de ser lovende ut. Ikke så store som de vanlige sparepærene, de tenner umiddelbart slik som en glødepære og lysfargen er relativt lik en glødepære. Aberet er foreløpig prisen, men de varer jo mye lenger enn siste generasjons glødepærer.

C

Cyber

Gjest
LED er fantastisk. Man regner jo 30 år på de av god kvalitet. Kjøper LED overalt jeg.

V

vredensgnag

Gjest
Glødepærer selges som oppvarmingskomponenter i Tyskland.

Jeg har 2 stk 1000W Halogenlamper ute, tilkoblet IR-sensor og med skumringsjustering. Slår seg på når jeg ankommer, eller skal ut og hente ved, og slår seg av etter noen minutter.
Intet som en godt opplyst gårdsplass - og selvsagt velegnet om man legger ut åte for reven.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.693
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har et snart hundre år gammelt hus. På utsiden er det montert en heslig armatur fra sent åttitall med ødelagt plastkuppel. Er det noen som vet hvordan jeg får tak i noe som dette? Føler liksom at alt som tilbys i dag blir stilbrudd......
Prøv Molo AS på Frogner. De har både eldre lamper og kupler (og masse annet for renovering av eldre hus) :)
Hjertelig takk!

Det var akkurat noe slikt jeg var ute ertter.:)

mvh

V

vredensgnag

Gjest
Hjertelig takk!

mvh
Molo anbefales sterkt - og utelampene deres er pene, skal bytte ut mine på gården med deres klassiske.

Ellers et farlig sted å vandre rundt i, mye man får lyst på der.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Hva mener folket om å smelle på tykt med spoter rundt hele huset og så bruke et av de moderne skumringsurene til å slå de av og på?

For vulgært eller er det bare å smelle til? Med tanke på kostnaden så spiller det ingen rolle (har gr. L).

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.693
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hjertelig takk!

mvh
Molo anbefales sterkt - og utelampene deres er pene, skal bytte ut mine på gården med deres klassiske.

Ellers et farlig sted å vandre rundt i, mye man får lyst på der.

Hehe, ja, har allerede sett meg ut så mange nye utelamper at det vil gå hardt ut over lommeboka.

Det var morsomt og betryggende at madammen bare kastet ett blikk på lampene og sa "Ja, flott, de kjøper vi".

mvh

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Hva mener folket om å smelle på tykt med spoter rundt hele huset og så bruke et av de moderne skumringsurene til å slå de av og på?

For vulgært eller er det bare å smelle til? Med tanke på kostnaden så spiller det ingen rolle (har gr. L).
Jeg gikk nettopp en spasertur i nabolaget. Gikk forbi et par hus med mye spoter montert i gesims. Fikk vel bekreftet min holdning til slik belysning: Lite effekttivt et par meter ut fra vegg og fungerer vel mest som fasadebelysning. Overlys er behagelig da man ikke blir blendet, så jeg tenker det er en ok løsning enkelte steder. Å pepre alle fasadene blir likevel litt feil i mitt hode. Er dog ikke mer estetisk ekspert enn andre - mye smak og behag/rart ute og går.

Personlig synes jeg at mer bruk av mast/stolpe kunne gjort seg mange steder. Et fenomen jeg la merke til under spaserturen, var den hyppige bruken av lamper hvor man ser direkte på lyskilden. Når man er ute og går tur, venner øyet seg fort til dunkel belysning. Å se direkte inn i sparepærer er hverken pent eller behagelig. Faktisk blender den metallhalogenlampen jeg monterte mindre enn en typisk 11/15w sparepære man ser rett inn i. Da snakker vi om ca. 7000Lm kontra 6-900Lm.

Til slutt registrerte jeg at kommunens orange høytrykk-natrium-belysning er effektiv, men ikke alltid like vakker og velplassert.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408

Liker du tivoli-stilen så går vel det an.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har litt sansen for Philips Hue og kommer til å prøve ut dette litt senere.

Philips hue | Elektronikkbransjen

Vet ikke om det er egnet for utendørsbruk, men om det er det har man potensiale for et spennende og variert lys til uterom.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.836
Torget vurderinger
1
Ser ingen grunn til å ikke bruke LED utendørs, det lyser godt, bruker lite strøm og har ikke mye spillvarme til kråka. Her bruker jeg seks LED downlights utenfor inngangspariet koblet opp med skumringsrele. Bruker også et likt settet med LED foran garasjen.

Nå skal det også sies at LED fungere veldig fint innendørs også, har ca 99,5% av all belysning i første etasje er LED. Er vel bare pærene i micron og komfyren som ikke er LED. I kjelleren er det halvt om halvt sparepærer og LED.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Finnes det kurrant utebelysning som går på batteri?

C

Cyber

Gjest
En ting er sikkert. Kjøp kvalitetsarmaturer ute. Her i sør langs kysten holdt Biltema-lampene jeg skulle kjipe meg med i ca 5 mnd før lakken begynte å slippe.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.872
Torget vurderinger
28
Har et snart hundre år gammelt hus. På utsiden er det montert en heslig armatur fra sent åttitall med ødelagt plastkuppel. Er det noen som vet hvordan jeg får tak i noe som dette?

Føler liksom at alt som tilbys i dag blir stilbrudd...... Ellers går det i 11 Watts sparepærer her. 4 stykk montert rundt huset. Her er rimelig bælmørkt, ja. Neste gatelys står sånn ca. 200 m unna!

mvh
Edit: Ser at andre har kommet meg i forkjøpet. Tanken var god.

Jeg kan ikke garantere at de har akkurat den lampen, men Molo har garantert noe som passer.

Molo AS - Bygningsvern - bygningsvernbutikk - Oslo - Antikk - gamle bygningsdeler

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.489
Torget vurderinger
2

Mvh
Gjert

Nå får man visst kjøpt varmepærer. Et helt nytt produkt som gir 95% omsatt energi i varme. De resterende 5% er lys og dermed egner de seg til spesielt bruk når det passer med lys... Prisen er relativt dyr, men jeg har nok av utgåtte modeller i kjelleren til de neste 20 årene...

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
En ting er sikkert. Kjøp kvalitetsarmaturer ute. Her i sør langs kysten holdt Biltema-lampene jeg skulle kjipe meg med i ca 5 mnd før lakken begynte å slippe.
Nå har jeg vært mye i dine trakter, og er det noe som hoder seg der ute? Vel onkel har plast, og bestefar hadde vel skrudd steina fast i veggen....fader heller, høns blåser jo på sjøen en vindstille dag....

Topp Bunn