Et par tips:
Bilder for å vise på nett, oppløsning opp mot 800 piksler. Unsharp Mask (heretter USM) = Radius 0,3 piksler / Mengde 100 %
For utskrift, oppløsning opp mot 4000 piksler. USM = Radius 1,5 - 1,7 piksler / Mengde 100 - 150 %
For å blåse på litt selektiv kontrast prøv å gjøre følgende på det uskalerte bildet: Radius 50 piksler / Mengde 20 %. Dette er svært virkningsfullt
USM brukes også i analoge mørkerom. Nesten alle ikke-destruktive funksjoner i Photoshop er hentet direkte fra fordums analoge mørkerom. Photoshop er et digitalt mørkerom hvor råfilene fremkalles. Forskjeller mellom disse er ikke store, selv om det digitale ofte omtales som juks og fanteri
Vet ikke om noen skjønner tegningen under, men det man egentlig gjør med USM er å øke kontrasten mellom overgangene fra høylys og skygge (Highlight / Shadow). Øker man det for mye vil man få artefakter som ødelegger bildet, slik det er flere eksempler på i denne tråden allerede. Bruk det fornuftig så blir bildene skarpe og fine.
Det beste er egentlig å lage en maske basert på nettopp høylys og skygge og male ut gråtonene slik at man kun sitter igjen med verdiene fra 0-20 og 230-255, og kun skarpe opp i disse områdene. Søk på partial unsharpen mask eller noe slikt så dukker det nok opp noe interessant, i alle fall for de som liker å ta portrettbilder.