Uskarpe digitale bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Jeg har bare Picasa, der er det en funksjon som heter "gjør Skarpere" Gjør den samme jobben som Unsharp ?

H

Hugh

Gjest
    Her er mange muligheter ja, og det er lett å gå seg vill! Takk for tips UlfB. Prøvde meg på et bilde nå: Før og etter! Det siste er kanskje litt lyst i det mørke, men totalt sett ...... bedre.

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Pink Panther:

"Gjør skarpere" i Picasa gjør det samme som "Unsharp mask" - såvidt jeg kan se ut fra en rask test. Jeg har Picasa også - og gjorde akkurat en kjapp sammenligning. I min versjon av Picasa kan man justere skarphetsgraden - så her er det bare å prøve seg frem.

Hugh:

Moro - øvelse gjør mester. Hvor skarpt og hvor mye kontrast man skal legge seg på - det er smak og behag. Hyggelig at mitt innspill ble godt mottatt - det er alltid litt dristig å blande seg borti ting man ikke har noe med. Jeg har ikke holdt på med dette mer enn en måneds tid - så jeg er jo rene novisen selv.

Til alle:

Hvis man skal begynne å jobbe med farger, er det viktig at skjermen har en fargenøytral innstilling. Jeg bruker sRGB på min skjerm. De to andre skjermene jeg har tilgang til, viser bildene mine med helt andre farger enn det jeg er vant til - faktisk overraskende store forskjeller. På de to sistnevnte skjermene kan jeg dessverre ikke velge innstilling - de er slik de er.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Bruker selv Picasa 3 fremfor element 2.2 som jeg har. Først og fremst siden maskinen min jobber tregt og elements blir for tungt og drive tydeligvis.

Picasa fungerer egentlig veldig bra og jeg tror det kommer til og utvikle seg og bli bedre og bedre.

McLaren

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Må få takke om tipset om "unsharp mask" og takke for fokuset på et problem med digital speilreflekskamera. Bruker selv av og til vanlig "sharp" og "Sharpen more"-filteret, men "unsharp mask" filteret gir litt bedre kontroll synes jeg.

Men ellers er det veldig enkelt å tilføre samme nivå av "skarphet" på en gruppe av filer f.eks. i en mappe ved å bruke "automat batch" funksjonen. Med denne funksjonen sparer man uhorvelig mye tid. Bruker selv denne automat batch funksjonen til å sette inn copyright info og endre filnavn på alle filer. Sorterer mine bilder fortløpende etter år, måned, dato og ulike variasjoner mht. tema og nummer, eks. 090206 Samefolkets dag-001 - evt. 090206-001 Morgentåke-001. Dette er veldig enkelt i PS.

Det er mulig man kan gjøre slike endringer på grupper av filer i andre program også. Det ser ut som at gratisprogrammet Irfanview har en batch-renaming funksjon som også gruppevis kan konvertere fra f.eks. bmp/tiff til f.eks jpg. Men har selv sluttet å bruke slike gratisprogrammer etter at jeg oppdaget at Irfanview ikke får med seg bilde-informasjon (Exif-origin mm) om man gjør endringer på bildet i dette programmet, til tross om du haker av for at vil lagre bildeinformasjon når du lagrer bildet. Min tilrådning er at man bør være vaktsom når man bruker gratisprogrammer.

Det er faktisk slik at mange speilreflekskamera i utgangspunktet er uskarpt innstilt, men det ser ikke ut til å være like utbredt for kompaktkamera (litt annen målgruppe). Det ser man på de ulike testene på internett.

Men ellers er mitt beste tips å lagre originalfilene på CD/DVD som ikke er overskrivbar, før man gjør noe som helst i bildebehandlingsprogrammer. Og slett aldri bilder på minnebrikkene før man har to kopier (en eksternt på CD/DVD/BluRay,HD-originalfilene) og en kopi på maskinen. Lagringsplass er billig i dag.

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Ulf-B skrev:
    Til alle:

Hvis man skal begynne å jobbe med farger, er det viktig at skjermen har en fargenøytral innstilling. Jeg bruker sRGB på min skjerm. De to andre skjermene jeg har tilgang til, viser bildene mine med helt andre farger enn det jeg er vant til - faktisk overraskende store forskjeller. På de to sistnevnte skjermene kan jeg dessverre ikke velge innstilling - de er slik de er.
    Adobe har noe som heter adobe gamma-program for å kalibrere skjermen. Anbefaler at denne brukes.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det med "Automat Batch" høres interessant ut - enda en funksjon jeg må lære mer om.

M.h.t. kompaktkameraer og hvordan de er innstilt, vet jeg bare at bildene fra mitt lille Pentax Optio har godt av all etterbehandling de kan få. Skarphet, kontrast, farge - you name it. Ikke minst beskjæring - når man først er i sving. Utrolig hva litt beskjæring kan gjøre for et ellers middelmådig bilde. Pluss at jeg har stor glede av å klone bort skjemmende og forstyrrende detaljer som har det med snike seg inn på altfor mange bilder. Telefonstolper, trafikkskilt, luftledninger, halve hoder, "løse" armer, henslengte plastposer etc. etc.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    hvordan kloner man bort ting man ikek er fornøyd med i Lightroom 2.2?

Dette er noe helt annet enn beskjæring vil jeg anta og dette kan ikke gjøres i Picasa? (kloning)

McLaren

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ulf-B skrev:
    Det med "Automat Batch" høres interessant ut - enda en funksjon jeg må lære mer om.

M.h.t. kompaktkameraer og hvordan de er innstilt, vet jeg bare at bildene fra mitt lille Pentax Optio har godt av all etterbehandling de kan få. Skarphet, kontrast, farge - you name it. Ikke minst beskjæring - når man først er i sving. Utrolig hva litt beskjæring kan gjøre for et ellers middelmådig bilde. Pluss at jeg har stor glede av å klone bort skjemmende og forstyrrende detaljer som har det med snike seg inn på altfor mange bilder. Telefonstolper, trafikkskilt, luftledninger, halve hoder, "løse" armer, henslengte plastposer etc. etc.

Ja beskjæring er helt klart noe mange med fordel kunne brukt mer. Utrolig hvor mye bedre mange bilder ville blitt med beskjæring. En annen ting er at man også kan rette og skjeve bilder. Skjev horisont ødelegger totalt inntrykket, men det er lett å rotere bilder, og så bare beskjærer man det etterpå så kantene blir rette.

akto

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.10.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Akershus
    Et par tips:

Bilder for å vise på nett, oppløsning opp mot 800 piksler. Unsharp Mask (heretter USM) = Radius 0,3 piksler / Mengde 100 %
    For utskrift, oppløsning opp mot 4000 piksler. USM = Radius 1,5 - 1,7 piksler / Mengde 100 - 150 %

For å blåse på litt selektiv kontrast prøv å gjøre følgende på det uskalerte bildet: Radius 50 piksler / Mengde 20 %. Dette er svært virkningsfullt :D

USM brukes også i analoge mørkerom. Nesten alle ikke-destruktive funksjoner i Photoshop er hentet direkte fra fordums analoge mørkerom. Photoshop er et digitalt mørkerom hvor råfilene fremkalles. Forskjeller mellom disse er ikke store, selv om det digitale ofte omtales som juks og fanteri ;)

Vet ikke om noen skjønner tegningen under, men det man egentlig gjør med USM er å øke kontrasten mellom overgangene fra høylys og skygge (Highlight / Shadow). Øker man det for mye vil man få artefakter som ødelegger bildet, slik det er flere eksempler på i denne tråden allerede. Bruk det fornuftig så blir bildene skarpe og fine.

Det beste er egentlig å lage en maske basert på nettopp høylys og skygge og male ut gråtonene slik at man kun sitter igjen med verdiene fra 0-20 og 230-255, og kun skarpe opp i disse områdene. Søk på partial unsharpen mask eller noe slikt så dukker det nok opp noe interessant, i alle fall for de som liker å ta portrettbilder.

Vedlegg

akto

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.10.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Akershus
    For øvrig bør man styre unna alle oppskarpingsfunksjoner i Photoshop unntatt Unsharp Mask. De andre kan i beste fall omtales som destruktive. Det ligger en mengde flotte guider om Photoshop på Youtube, hvor man kan plukke opp mange svært gode tips. Jeg har tatt noen lange kurs og jobbet med Photoshop nær sagt flere timer om dagen i flere år, og jeg føler at jeg lærer noe nytt og spennende hver bidige dag. Det er nesten ikke grenser for hva man kan gjøre, men kunsten er å beherske seg :D. Jeg har blant annet et 80 timers kurs om hvordan man IKKE skal ødelegge sine bilder i Photoshop, og dette var det mest nyttige kurset jeg noensinne har tatt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn