- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 11.402
Jeg har bare Picasa, der er det en funksjon som heter "gjør Skarpere" Gjør den samme jobben som Unsharp ?
Adobe har noe som heter adobe gamma-program for å kalibrere skjermen. Anbefaler at denne brukes.Ulf-B skrev:Til alle:
Hvis man skal begynne å jobbe med farger, er det viktig at skjermen har en fargenøytral innstilling. Jeg bruker sRGB på min skjerm. De to andre skjermene jeg har tilgang til, viser bildene mine med helt andre farger enn det jeg er vant til - faktisk overraskende store forskjeller. På de to sistnevnte skjermene kan jeg dessverre ikke velge innstilling - de er slik de er.
Ulf-B skrev:Det med "Automat Batch" høres interessant ut - enda en funksjon jeg må lære mer om.
M.h.t. kompaktkameraer og hvordan de er innstilt, vet jeg bare at bildene fra mitt lille Pentax Optio har godt av all etterbehandling de kan få. Skarphet, kontrast, farge - you name it. Ikke minst beskjæring - når man først er i sving. Utrolig hva litt beskjæring kan gjøre for et ellers middelmådig bilde. Pluss at jeg har stor glede av å klone bort skjemmende og forstyrrende detaljer som har det med snike seg inn på altfor mange bilder. Telefonstolper, trafikkskilt, luftledninger, halve hoder, "løse" armer, henslengte plastposer etc. etc.