Usikker på om å oppgradere RIAA er verdt det.

Weedian

Medlem
Ble medlem
05.06.2020
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Trondheim
Har en Yamaha as501 med intergrert phono pre amp. Driver å vurdere å kjøp en Pro-Ject phono pre amp Tube RIAA. til 4,7k. Har en Pro-ject EVO Carbon. Vil dette ver en god oppgradering ? eller er den jeg har i yamahaen mer en bra nok?

mtp att denne riaaen koster nesten like mye som selve forsterkeren må jo dette være en BRA oppgradeing no??
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.275
Antall liker
9.514
Torget vurderinger
2
Det er ALDRI en oppgradering å gå til rørbasert RIAA, mere sus. , mere støy, mere brum og høyst sannsynlig mindre korrekt RIAA korreksjon, samt høyere utgangsimpedanse som om du er uheldig kan være negativt det også.
Edit: i tillegg får du økt forvregning selvsagt. Ikke sikkert man hører det da vinylen forvrenger mere.

Shiit har en bra «+ versjon «av sin RIAA som har både rør og transistorer så du kan velge hva du vil lytte på, om du absolutt vil prøve rør, se test i Stereophile
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Det er ALDRI en oppgradering å gå til rørbasert RIAA, mere sus. , mere støy, mere brum og høyst sannsynlig mindre korrekt RIAA korreksjon, samt høyere utgangsimpedanse som om du er uheldig kan være negativt det også.
Edit: i tillegg får du økt forvregning selvsagt. Ikke sikkert man hører det va vinylen forvrenger mere.

Shiit har en bra «+ versjon «av sin RIAA som har både rør og transistorer så du kan velge hva du vil lytte på, om du absolutt vil prøve rør, se test i Stereophile
Kremt...
Har du i det hele tatt hørt en rørbasert RIAA? ;)

Til trådstarter: Det er ikke nødvendigvis rør som er det eneste saliggjørende ved valg av RIAA-trinn.
Så ved siden av nevnte Pro-Ject ville jeg sjekket iFi; har du råd til en iPhono3 Micro Black Label, kjør på, alternativt er ikke Zen Phono heller et dumt valg. Og, selvsagt, om du snubler over en brukt tildigere versjon ifi Micro RIAA, er det svært gode kjøp.

Det sagt; RIAA-trinnet i Yamaha'en er et greit RIAA-trinn, så tanken om å gå for en skarpere nål på pick-up'en kan være det mest fornuftige første steg i retning himmelen! :)
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.712
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Meeen gode rørbaserte phonotrinn er en god del dyrere enn IC-baserte med tilsvarende data. :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.048
Antall liker
20.242
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det er ALDRI en oppgradering å gå til rørbasert RIAA, mere sus. , mere støy, mere brum og høyst sannsynlig mindre korrekt RIAA korreksjon, samt høyere utgangsimpedanse som om du er uheldig kan være negativt det også.
Edit: i tillegg får du økt forvregning selvsagt. Ikke sikkert man hører det da vinylen forvrenger mere.

Shiit har en bra «+ versjon «av sin RIAA som har både rør og transistorer så du kan velge hva du vil lytte på, om du absolutt vil prøve rør, se test i Stereophile
Og det skriver du fordi???? (Åpenbart ikke fordi du vet) :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Har akkurat modtatt 3 flasker vin fra en kompis som takk for, at jeg gjorde han oppmerksom på Cayin´s PH-6 Phono.
Han si´r, at han aldrig har hatt SÅ bra lyd hjemme. Den erstatter btw en Pass Labs XP-15, og han vil aldrig bytte tilbake igjen.
Gode råd er bare gode råd, om avsender vet, hva han skriver om. Personlig synsning MOT rørbasert utstyr er likesom IKKE
gode råd ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.712
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tilbake til min idé om bare å bytte nål: man slipper å styre med geometri og slikt da. Det sagt er nok en 2M Black å tøye den grammofonen så langt det går. En 2M Bronze er en god del rimeligere og den er også den mest rør-romantiske av 2M-nålene, i alle fall i Bronze/Black/LvB-huset.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er ALDRI en oppgradering å gå til rørbasert RIAA, mere sus. , mere støy, mere brum og høyst sannsynlig mindre korrekt RIAA korreksjon, samt høyere utgangsimpedanse som om du er uheldig kan være negativt det også.
Edit: i tillegg får du økt forvregning selvsagt. Ikke sikkert man hører det da vinylen forvrenger mere.

Shiit har en bra «+ versjon «av sin RIAA som har både rør og transistorer så du kan velge hva du vil lytte på, om du absolutt vil prøve rør, se test i Stereophile
Jeg har bommet litt på RIAA korrigeringen, men den rettes opp så snart det blir tid.
Ellers har den ingen av de ulempene du nevner.
IMG_20211030_175014714.jpg
 
Sist redigert:

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Innlegg
478
Antall liker
1.217
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Et rør-riaa vil gi en egen eierglede, ingen tvil 😍

Ville uansett anbefalt å beholde pickup på platespiller en stund og spillt med det anlegget du har for å bli kjent med lyden. Riaaen i Yamahaen er godt nok 👍 Oppgradering av pickup/nål er en lett oppgradering som du også kan gjøre.

Har du mulighet til å ha riaa på hjemlån fra butikk, er det en fin måte å finne ut av ting på. Lykke til!
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Og det skriver du fordi???? (Åpenbart ikke fordi du vet) :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Har akkurat modtatt 3 flasker vin fra en kompis som takk for, at jeg gjorde han oppmerksom på Cayin´s PH-6 Phono.
Han si´r, at han aldrig har hatt SÅ bra lyd hjemme. Den erstatter btw en Pass Labs XP-15, og han vil aldrig bytte tilbake igjen.
Gode råd er bare gode råd, om avsender vet, hva han skriver om. Personlig synsning MOT rørbasert utstyr er likesom IKKE
gode råd ;)
Interessant konstaterende HB :) ettersom jeg selv har den Cayin riaa og ikke plaget med sus og dus. Pass L X-15 var den jeg egentlig hade på blokka men litt sjelden på brukt markedet.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.048
Antall liker
20.242
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
WOW...... Det var da et helt spesiellt tilfelde 😂 😂 😂 😂
Men ut fra dine bilder, har dere (utover PH-6) forskjelligt setup resten av veien 👍👍.
Men fint å få bekreftet fra andre, at myter som brum, støy o.a. er tullsnakk fra ignoranter ;)

Hadde for lenge siden en Yaqin MS-23B for tull og lek = 0 støy o.a.
Hadde for lenge siden en Project Tube Box SE = 0 støy o.a.

I den helt andre enden av prisskalen har kompissen nede av veien en Aesthetix IO Signature.
Det frembringer akkurat like mye støy og brum som hans rene Kl. A. Accuphase integrerte, altså 0 :)
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ALDRI en oppgradering å gå til rørbasert RIAA, mere sus. , mere støy, mere brum og høyst sannsynlig mindre korrekt RIAA korreksjon, samt høyere utgangsimpedanse som om du er uheldig kan være negativt det også.
Edit: i tillegg får du økt forvregning selvsagt. Ikke sikkert man hører det da vinylen forvrenger
Nåja.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.549
Sted
Sørlandet
Det er ALDRI en oppgradering å gå til rørbasert RIAA, mere sus. , mere støy, mere brum og høyst sannsynlig mindre korrekt RIAA korreksjon, samt høyere utgangsimpedanse som om du er uheldig kan være negativt det også.
Edit: i tillegg får du økt forvregning selvsagt. Ikke sikkert man hører det da vinylen forvrenger mere.
Du legger sjelden noe i mellom mister og jeg digger det! Den økte forvregningen er vel nettopp årsaken til at mange velger rør. Selv har jeg riaatrinn både med og uten rør. Begge mine rørbaserte riaatrinn er tyste som i helt stille selv opp til 68dB forsterkning. Det er forsåvidt også mine transistorbaserte trinn.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.918
Antall liker
1.924
Sted
Sortland
Å komme drassende med riaa-trinn til £ 2799.- må da være passelig off-topic når spørsmålet dreier seg om en Pro-Ject til kr.: 4700.- ?
Kan ikke helt se hvordan erfaringer med denne skulle hjelpe trådstarteren :oops:
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Å komme drassende med riaa-trinn til £ 2799.- må da være passelig off-topic når spørsmålet dreier seg om en Pro-Ject til kr.: 4700.- ?
Kan ikke helt se hvordan erfaringer med denne skulle hjelpe trådstarteren :oops:
Hæh?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.275
Antall liker
9.514
Torget vurderinger
2
Tullprat i n'te potens fra en som aldri kan ha hørt en god rør-basert RIAA.
Vis meg gjerne en rør basert RIAA til som er stillere og måler bedre vanlig Cambridge (evt Musical Fidelity ) transistorer RIAA i den Prisklassen som etterspørres.
Forøvrig har jeg vel hørt ca 10 ulik røramper fra Pro-Ject
enkleste rør til high end , og bygget 2 røramper selv inkludert RIAA Som jeg brukte i flere år. Saken er ganske enkel at den iboende støyen og forvregningen til rør er vanskelig å eliminere som til nivå tilsvarende op-amp / transistorer . Man kan jo finne en Conrad Johnson klassen rør pre med pene tall, men brukeren spør om en røramp som på et helt basic budsjett ikke cost no object greier med Step up trafo i gull, da er det en lettere og sikrere oppgradering å holde seg unna rør dvs, ting som krever innsikt i realitetene. Altfor mye rørdill selges for å opfylle en motetrend, kjøp gjerne rør, jeg har drevet med det i 20 år, men lur ikke noen til å tro det er bedre, det er anderledes ja, men ikke bedre, teknisk
 
Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.918
Antall liker
1.924
Sted
Sortland
/\ forventer du at folk leser åpningsinnlegget?
Blir litt lite krangling av sånnt vet du :ROFLMAO:
Enklere å ta siste innlegg ;)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
HasseBasse kom med noen eksempler på rimelige rørriaa uten støy. Tror at du fikk reaksjoner siden det ble oppfattet at du mente at rørriaa = støy og sus uavhengig av prisklasse. Men at rørriaaer generelt kan ha mer sus og støy vs SS, er jeg enig i, iaf om man vrir volumrattet på topp. Det oppdaget jeg da jeg hadde EC ecp2 og Cary ph 302. La ikke merke til støyen før det. Plager ikke meg uansett, da susen fra selve platene/rillene er langt mer hørbar og overdøvende. Er man veldig allergisk mot litt sus og støy, så bør man helst satse på digitale medier.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Altfor mye rørdill selges for å opfylle en motetrend, kjøp gjerne rør, jeg har drevet med det i 20 år, men lur ikke noen til å tro det er bedre, det er anderledes ja, men ikke bedre, teknisk
Men det ER bedre. Kanskje ikke teknisk, men garantert lydmessig. Du må slutte å lure folk til å tro annet. Er du en selger i forkledning🤔? Mange av de her inne, nemlig.

Jada, jeg har, som alle andre, hatt mine mange runder med SS selv. Om det er teknikk som er det som interesserer meg mest, så er det andre områder som er mer «teknisk», som feks romteleskop, F1 eller datamaskiner😜
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
896
Antall liker
579
Nu har jeg kun haft Tron seven rør riaa og Cayin Phono One som også er rør. Ikke at jeg synes de støjede, men jeg synes faktisk ikke de lød særlig godt. Måske har jeg været uheldig.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Nu har jeg kun haft Tron seven rør riaa og Cayin Phono One som også er rør. Ikke at jeg synes de støjede, men jeg synes faktisk ikke de lød særlig godt. Måske har jeg været uheldig.
Fair enough. Du liker noe annet, ikke noe galt i det. Jeg snudde det på hodet bare for å vise hvor idiotisk det var å klandre folk for å lure andre (med mindre man har selgeragenda).

Men påstanden om støy, er sterk overdrevet - som du selv, og mange andre, har erfart.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.839
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
Topp Bunn