Useriøse kjøpere på bruktbørsen

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg la for noen uker siden ut en Xindak XA 6950 for salg. Joda, folk skrev PM, ville ha en mengde opplysninger og noen kom til slutt med et bud. Jeg sa ok til akseptable bud og hva skjedde? Ingen ting. Kjøperne ble stumme. Hva vil de egentlig med denne trafikken? Holde folk for narr?
Jeg har oppfattet at andre har hatt enda verre erfaringer, nemlig at apparater som blir sendt i oppkrav ikke blir hentet - og selgeren hører aldri noe mer fra kjøper. Jeg lurer på om dette er gjengs oppførsel her på sentralen og vil oppfordre useriøse om å skygge banen.
Mvh
Helarn
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.292
Antall liker
11.110
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
helarn skrev:
Jeg la for noen uker siden ut en Xindak XA 6950 for salg. Joda, folk skrev PM, ville ha en mengde opplysninger og noen kom til slutt med et bud. Jeg sa ok til akseptable bud og hva skedde? Ingen ting. Kjøperne ble stumme. Hva vil de egentlig med denne trafikken? Holde folk for narr?
Jeg har oppfattet at andre har hatt enda verre erfaringer, nemlig at apparater som blir sendt i oppkrav ikke blir hentet - og selgeren hører aldri noe mer fra kjøper. Jeg lurer på om dette er gjengs oppførsel her på sentralen og vil oppfordre useriøse om å skygge banen.
Mvh
Helarn
Løsningen blir enten forhåndsbetaling, eller kontant ved henting. Prisen bør da være deretter, for dette er jo ellers best for selger. Jeg ville være mindre kritisk med en erfaren og velkjent HFS'er som kjøper enn med en uten historie her. Det er faktisk en av fordelene med å være en aktiv bruker over tid her, har jeg tenkt, man bygger et minimumsnivå av tillit og blir lettere godtatt som 'handelspartner'.

J.
 

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
211
Antall liker
91
Torget vurderinger
6
Er vel en mengde tråder som omhandler samme tema... For min egen del har både kjøp og salg gått meget smertefritt her på hifisentralen.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
helarn skrev:
Jeg la for noen uker siden ut en Xindak XA 6950 for salg. Joda, folk skrev PM, ville ha en mengde opplysninger og noen kom til slutt med et bud. Jeg sa ok til akseptable bud og hva skedde? Ingen ting. Kjøperne ble stumme. Hva vil de egentlig med denne trafikken? Holde folk for narr?
Jeg har oppfattet at andre har hatt enda verre erfaringer, nemlig at apparater som blir sendt i oppkrav ikke blir hentet - og selgeren hører aldri noe mer fra kjøper. Jeg lurer på om dette er gjengs oppførsel her på sentralen og vil oppfordre useriøse om å skygge banen.
Mvh
Helarn
Min erfaringer er nok at de aller aller fleste er ordenlige folk en kan stole på.
Postoppkrav er en sikkerhet for begge parter og anbefales om kjøpe-/salgssummen er stor?
PS Har ennå ikke hatt dårleg erfaring ved kjøp og salg på HFS..

Men, men "svarte får" finns jo alle steds sies det...

mvh :)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Personlig anser jeg ikke et produkt for solgt før jeg har penger på konto. Ved sending av kostbare saker i oppkrav anbefaler jeg selgere å kreve et mindre forskudd som dekker frakt tur/retur samt risiko. Det luker vekk useriøse kjøpere. Det kan også være greit å skrive en god annonsetekst, så slipper man å svare på mange PM-er ang. objektet. Ev. kan man lagre en mer detaljert beskrivelse, som man kan klippe fra når man får forespørsler. Det er lite som er så irriterende som å skrive lange svar for så å aldri høre fra personen igjen.

Birdman
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg ser mange eksempler på annonser hvor det virker som selger egentlig ikke vil selge et produkt, og disse har gjerne to-tre setninger og ingen bilder.

Når jeg legger ut annonser skriver jeg gjerne hvor produktet står, og gjerne en link til mer info, og ofte et utdrag av denne infoen. Gjerne mer også, og flere bilder. Om en selger legger ut ny annonse for et produkt og viser til forrige annonse tenker jeg to ting: Du spammer bruktbørsen, og du gidder faktisk ikke en gang klippe teksten fra forrige annonse..

Men joda, jeg har kjøpt ting hvor jeg har betalt frakt og evt oppkravsgebyr i forkant av sending slik at selger i alle fall ikke blir sittende med kostnader for dette om jeg skulle vise meg å være en lurendreier.

Og ja - jeg har sendt pm på annonser flere ganger uten å nødvendigvis kjøpe, men ofte fordi selger ikke oppgir noe som ligner pris, produktet er relativt ukjent og selger legger inne info, eller andre ting. Selgere som skriver "må hentes" bør i alle fall skrive noe om hvor ting kan hentes.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det virker som om de fleste er inneforstått med at det er penger på konto eller rett i handa som gjelder. Har aldri opplevd problemer hverken ved kjøp eller salg.

En gang opplevde jeg å kjøpe en pu med skjev nålefane. Kjøper var uenig, men tok den i retur fordi han ville opprettholde tilliten ved å kunne kjøpe og selge på sentralen.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
OivindS skrev:
Det virker som om de fleste er inneforstått med at det er penger på konto eller rett i handa som gjelder. Har aldri opplevd problemer hverken ved kjøp eller salg.

En gang opplevde jeg å kjøpe en pu med skjev nålefane. Kjøper var uenig, men tok den i retur fordi han ville opprettholde tilliten ved å kunne kjøpe og selge på sentralen.
Ja, nøkkelordet i det hele må uansett vere "tillit" elles får en ikke solgt-/kjøpt noe.
MEN det må jo vere/er lov til å sikkre seg på den måten en selv mener er best...
mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.123
Nå har jeg vel verken kjøpt eller solgt så mye her på HFS, men erfaringene har vært utelukkende gode, med ett unntak for en del år tilbake. Avtalte sum med kjøper for en Primare forsterker, og tilbød også å selv kjøre denne ut på den nordhordalandske prærie da jeg hadde knapt med tid for å få salget unna før en lengre utenlandsreise og kjøper påsto å ha trøbbel med bilen. Nuvel, jeg fant da omsider frem til den karnappbefengte enebolig med to biler i oppkjørselen, men ble så paff da kjøper presterte å komme med et nytt tak-it-or-leave-it tilbud på tusen under allerede avtalt sum at jeg i ren forfjamselse over en slik uhyre frekkhet at jeg endte opp med å godta. Men var nok etter hvert ingen passiv bilist på vei tilbake til Bergen...

Har i ettertid vurdert det slik at den tapte tusenlapp nok tross alt var en billig lærepenge i det å idiotforsikre seg selv ved transaksjoner via nett med enkeltpersoner.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har en anbefaling: Benytt betalingsgarantitjeneste, sånn som Finn.no bruker. Jeg kjøpte et par høyttalere på "Børsen", og benyttet slik betalingsform. Det fungerte heilt 100% greit for begge parter. Kosta et lite gebyr, men selger vet at kjøper har betalt, og kjøper vet at varen er på vei. Ved mottakelse og etter avtalt antall dager for besiktigelse / utprøving, sender kjøper en sms om at varen er godtatt, og oppgjør skjer. Ikkeno' kokkelimonke med forskuddsbetaling ( som jeg aldri kommer til å akseptere..uansett! ), postoppkrav eller anna tull. Anbefales på det sterkeste.

;D ;D ;D
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg har selv kjøpt en del produkter på bruktbørsen, og har da alltid forskuddbetalt. Ingen problemer noen gang! Selgerne synes å ha ærlig hensikter, det er "luremusene" jeg vil til livs. Ellers er jeg helt enig i det aller mest av reaksjoner på innlegget mitt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.940
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Det er nesten ikke til å unngå når man driver med salg at det dukker opp personer som forhandler og diskuterer pris, men som samtidig enten holder ting åpent, eller gir inntrykk av å kjøpe varen. Slikt er frustrerende, men er nesten ikke til å unngå hvis man holder på lenge nok. Noen møter ikke opp til avtalt tid, noen setter ikke inn penger på konto, noen avhenter ikke pakken på posten. Mitt beste tips er å ha en liste over interessenter som prioriteres, og å unngå å sende ting som blir liggende uavhentet.

Mvh. Bjørn
 
Topp Bunn