- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.882
:
Det er du som skriver om kommunismens fortreffelighet. Da er det vel rimelig å be om at vi diskuterer kommunismen og dens konsekvenser da.lomt skrev:Skifte tema?
Du sier at sovjet systematisk torturerte og henrettet.
Jeg sier Amerikanerne gjør det samme.
Stalin herjet for ganske mange år siden, mens Guantanamo vitterlig finnes ennå.
Jeg skjønte hvem du siktet til, også første gang, og vet en god del om konsekvensene av røverkapitalismen som ble innført i Russland på 1990-tallet og fordelene ved å være på "innsiden" med dagens makthavere i Kreml (og ulempene ved ikke å være det). Mitt poeng var at den gang pendelen svingte hardt motsatt vei, så døde folk som fluer i påtvunget hungersnød. Det er ikke så enkelt som "avskaff kapitalismen, så blir alt bra". Historien viser snarere at "avskaff kapitalismen, så sulter millioner i hjel".lomt skrev:Det var et dumt fremsatt argument.
Stryk Chelsea og så kaller vi dem oligarker. Den eneste måten de kunne oppstå på, var ved å grafse til seg av "fellesverdiene" i sovjet. Millioner av russere lever nå i ytterste fattigdom for å finansiere oligarkene.
Jeg har ikke skrevet at kommunismen slik den er praktisert er spesielt fortreffelig.oddgeir skrev:Det er du som skriver om kommunismens fortreffelighet. Da er det vel rimelig å be om at vi diskuterer kommunismen og dens konsekvenser da.lomt skrev:Skifte tema?
Du sier at sovjet systematisk torturerte og henrettet.
Jeg sier Amerikanerne gjør det samme.
Stalin herjet for ganske mange år siden, mens Guantanamo vitterlig finnes ennå.
Om du heller vil diskutere Guantanamo, så gjerne det, men først: Hvor mange døde under stalins kommunistiske skrekkvelde?
Dvs å prøve et slikt land som vi vitterlig bor i?lomt skrev:[...] og at et politisk system et sted imellom ekstrem kommunisme og ekstrem kapitalisme kanskje kunne være noe å forsøke seg på.
;Dasbjbo skrev:Dvs å prøve et slikt land som vi vitterlig bor i?
Nonsense. Men det er klart at når man ikke forstår den basale betydningen av ordet verdiskapning så skjønner man vel heller ikke at når entreprenørene gjør det bra så får også de som jobber for dem generelt det bedre.lomt skrev:Kapitalismens klamme klo klemmer saften utav menig mann i Russland ;D
lomt skrev:Kapitalismens klamme klo klemmer saften utav menig mann i Russland ;D
Det er kapitalismen som tvinger disse menneskene til å nedveverdige seg til å bruke livet sitt for en slik luselønn.Slubbert skrev:Nonsense. Men det er klart at når man ikke forstår den basale betydningen av ordet verdiskapning så skjønner man vel heller ikke at når entreprenørene gjør det bra så får også de som jobber for dem generelt det bedre.lomt skrev:Kapitalismens klamme klo klemmer saften utav menig mann i Russland ;D
Dette kan ikke kalles annet enn usubstansiert skvalder. Det har vel knapt skjedd i historien at økonomisk vekst ikke også har ført til økt allmenn kjøpekraft. Hvis de fæle rikingene opplever vekst blir det økt etterspørsel etter arbeidskraft som igjen presser opp lønn og levekår for dosere som oss. Det er entydig korrelasjon mellom økonomisk frihet og allmenne levekår. I de tilfellene hvor oligarker beriker seg uten at det drypper ned, så skyldes det korrupsjon og statlig undertrykking av økonomi og sosialliv, det motsatte av fri kapitalisme.f skrev:Ja sånn virker kapitalismen i praksis!
Den rike blir ennå rikere, og den fattige forblir fattig, eller i værste fall, blir ennå fattigere.
Gratulerer, der beviste du uomtvistelig at du ikke skjønner den basale betydningen av ordet verdiskapning.lomt skrev:Hvilken verdiskaping?
Pengene blir bare mindre og mindre verd, du må ha mer og mer av dem for å kjøpe samme vare.
Er det det som er så fantastisk?
Moroklumpen ;DSlubbert skrev:Gratulerer, der beviste du uomtvistelig at du ikke skjønner den basale betydningen av ordet verdiskapning.lomt skrev:Hvilken verdiskaping?
Pengene blir bare mindre og mindre verd, du må ha mer og mer av dem for å kjøpe samme vare.
Er det det som er så fantastisk?
Det er dårlig butikk å låne penger til de som ikke er betalingsdyktige. Slik virksomhet har imidlertid blitt incentivert av statene og politikerne gjennom tiltak som Home Investment Act, nok et eksempel på mislykket kvasisosialisme, og når den uunngåelige baksmellen kommer kan de som driver dårlig butikk bare gå til Staten og grine seg til en "redningspakke", som holder liv i virksomhet som ikke er liv laga. Det har ingenting med kapitalisme å gjøre.f skrev:Er det verdiskapning og lure ungdom/folk til å låne penger de ikke har?
Bare du kan bestemme hvordan du vil søke lykke i livet, hvilket egentlig er nok et argument for at Staten ikke har noe med å stikke nesen sin inn i slike forhold.Er det verdiskapning å bygge lykke på kjøperkraft?
Det kommer an på utgangspunktet; for høy beskatning av "rike" gjør at de ikke kan drive konkurransekraftig butikk, som igjen gjør at de "fattige" mister jobben. Men generelt synes jeg det burde vært helt flat skatt på all inntekt samt varer og tjenester. Det er slik systemet er i dag at mellomklassen må betale regninga for Statens mange eskapader. Hvis den flate skatten var vesentlig lavere kunne ikke Staten vært så omnipotent at den detaljregulerte alle aspekter ved folks liv heller, hvilket kan betraktes som en bonus.Er det verdiskapning å senke skattene for de rike, og øke de samme for de "fattige""
Der kom du endelig med noe vi kan enes om. ;Dlomt skrev:Det er også dem som ikke helt forstår hvordan systemet virker.
Rekorden hittil er det vel kommunistene som har stått for med 100.000.000 døde. Jeg tviler på at det finnes så mange som har problemer med kapitalisen...lomt skrev:Hvis alle de som har problemer med kapitalisme ikke skal betraktes som en del av samfunnet, men som uøskede utskudd, i veien for verdiskapingen, så står vi foran verdens største massemord. Enorme mengder uønskede individer vil måtte fjernes.
Hvor mange som er døde som følge av kapitalisme aner jeg ikke, men antar det er langt flere en av kommunisme.BT skrev:Rekorden hittil er det vel kommunistene som har stått for med 100.000.000 døde. Jeg tviler på at det finnes så mange som har problemer med kapitalisen...lomt skrev:Hvis alle de som har problemer med kapitalisme ikke skal betraktes som en del av samfunnet, men som uøskede utskudd, i veien for verdiskapingen, så står vi foran verdens største massemord. Enorme mengder uønskede individer vil måtte fjernes.
Tiltredes. "Diskusjonen" er locos, det bare hives rundt med absurditeter som i et kristent vekkelsesmøte. :BT skrev:Der kom du endelig med noe vi kan enes om. ;Dlomt skrev:Det er også dem som ikke helt forstår hvordan systemet virker.
Diskusjonen blir fort locos når man forsøker å diskutere, og mange avsporinger får være en del av argumentasjonen.Slubbert skrev:Tiltredes. "Diskusjonen" er locos, det bare hives rundt med absurditeter som i et kristent vekkelsesmøte. :BT skrev:Der kom du endelig med noe vi kan enes om. ;Dlomt skrev:Det er også dem som ikke helt forstår hvordan systemet virker.![]()
Har de noe vett i skallen trekker de seg ut umiddelbart.lomt skrev:Oj Russerne tillater tvangssalg av Vimpelcom aksjene, og har besluttet å legge Shtokman på is.
Da blir vel vi (Statoil) kastet ut av det prosjektet også?
Tull. Jeg er økonom og tar definitivit ikke det for gitt. Det som motiverer mennesker til å gjøre godt arbeid er at jobben de gjør er meningsfull, at de blir gitt reelt ansvar, får anledning til å utvikle seg og at de får god tilrettelegging og oppfølging.lomt skrev:Dagens økonomer tar for gitt at den eneste faktor som kan motivere mennesker til å gjøre noe arbeide er å lokke med penger.
Øh... Bor du ikke i Norge?lomt skrev:Hvorfor må vi enten være diktaturisk-kommunistisk eller super-kapitalistisk?
Tenker globalt i forhold til debatten generelt, jeg bor på Tellus. Hvis noen slipper en atombombe i Iran vil det påvirke mitt livBT skrev:Tull. Jeg er økonom og tar definitivit ikke det for gitt. Det som motiverer mennesker til å gjøre godt arbeid er at jobben de gjør er meningsfull, at de blir gitt reelt ansvar, får anledning til å utvikle seg og at de får god tilrettelegging og oppfølging.lomt skrev:Dagens økonomer tar for gitt at den eneste faktor som kan motivere mennesker til å gjøre noe arbeide er å lokke med penger.
Øh... Bor du ikke i Norge?lomt skrev:Hvorfor må vi enten være diktaturisk-kommunistisk eller super-kapitalistisk?
Stemmer dårlig. Det er en forutsetnig for å drive butikk at folk har råd til å kjøpe varene og tjenestene som produseres. Det er ingen som tjener særlig mye penger hvis for mange er fattige. En voksende mellomklasse er det som er formålstjenelig, ikke mange fattige. Noen faller av forskjellige grunner utenfor, så hvis man har mekanismer for å hjelpe dem og noen sosiale sikkerhetsnett så har vi en god og velfungerende situasjon.lomt skrev:Holder vi på å miste gangsynet her?
Kapitalismens virkemåte betinger at mange må være fattige for at noen få andre skal kunne være rike.
Tanken var jo at selv folk som ikke var rike skulle få råd og anledning til å eie sine egne hjem. Til tross for at de var mer usikre betalere pga. lavere inntekt fikk de mulighet til dette. Så det var jo i utgangspunktet en ganske sosial tanke som lå bak de statlige garantiene for lånene.Husk at de råtne lån som skapte krisen også er skapt av de samme kapitalister som er de sterkeste tilhengerene av kapitalisme.
Finanskrisen er et resultat av at lederskikkelser har misbrukt tilliten de har fått, i den hensikt å blåse opp regnskaper for å gi seg selv bonuser.
Tanken bak de råtne lån var ikke som du beskriver, men en følge av at enkelte gjorde forskjellige krumspring for å øke verdiskapningen (korthus-prinsippet) slik at de kunne bevilge seg selv større bonuser.Gjestemedlem skrev:Tanken var jo at selv folk som ikke var rike skulle få råd og anledning til å eie sine egne hjem. Til tross for at de var mer usikre betalere pga. lavere inntekt fikk de mulighet til dette. Så det var jo i utgangspunktet en ganske sosial tanke som lå bak de statlige garantiene for lånene.
Det skar seg fordi det var for lett for utlånerne å slippe risikoen selv og dumpe den på andre, og det hele ble kun holdt oppe av at eiendomsprisene, og dermed verdien på husene, fortsatte å stige.
Ja, det er nettopp hva det er. Gammeldagse kapitalister liker ikke sånt. Jeg hørte Kåre Willoch forklare en gang at lovgivningen om aksjeselskaper etc måtte være streng og håndheves nøye, fordi et aksjeselskap lett kunne misbrukes til å tilegne seg andres penger. Ingen illusjoner der, nei. Allerede Adam Smith (ca 1775) hadde klare synspunkter på denslags. Det nummeret av Harvard Business Review som er ute nå, har som hovedtema at enkelte næringslivsledere har misbrukt samfunnets tillit i de senere årene. En opplagt konsekvens er at samfunnet vil styrke kontrollen med næringslivet for å hindre at denslags skjer igjen. Blant forslagene i HBR til hvordan næringslivet kan fortjene å gjenvinne tilliten er en kraftig styrking av etikkundervisningen og almendannende fag på business schools, ikke bare pensum om hvordan man skal bli rikest mulig fortest mulig. Vi får se hva som skjer.lomt skrev:Det er tyveri det du kaller å dumpe risiko.
Fortsatt hoppende uenig, selvsagt. Hvis det er et grunnprinsipp for "kapitalismens virkemåte", så er det arbeidsdeling til felles beste. Hvis jeg er bedre til å jakte enn deg, og du er bedre til å bygge hus enn meg, så kommer vi begge bedre utav det om du setter opp et hus for meg mot et passe antall elger som betaling fra meg. Det er samme prinsipp om den ene har spart seg opp litt penger og låner dem ut til den andre, som har en god idé (et sagbruk, f eks) og trenger mer penger for å realisere idéen. I tillegg til at alle (unntatt elgen) kommer bedre ut, leder det til et visst minimumsnivå for alminnelig folkeskikk. I motsatt fall blir den ene parten fornærmet, og da står jeg der med elgene mine.Kapitalismens virkemåte betinger at mange må være fattige for at noen få andre skal kunne være rike.