USA går i oppløsning

V

vredensgnag

Gjest
Valentino skrev:
Den grafen din, lomt. Jeg har sett en som går tilbake til ca. 1850, og det bildet sier meg at man ikke skal avblåse finanskrisen ennå. De friske taktene vi ser nå kan være en bitteliten rebound før det bærer utfor på ordentlig.

Kan bli grusveier og sveler i årevis dette her.
Alltid søtt med slike grafer, som fullstendig unnlater å ta hensyn til konsekvensene av den sinnsyke teknologiske utviklingen som er skjedd - og som ekstrapolerer fra 1800-tallet til i dag. Bare det at vi nå har 24-timers trading, en børs som følger lyset verden rundt, er noe å tenke på.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.106
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så hvilken vei sparker høna?

Astrologen er vel (i motsetning til meg) sikker i sin sak. ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.123
Jeg tror ikke det blir noen V-oppgang, heller en L med en liten utforbakke.

USA kan ikke bruke samme medisin som tidligere ned-konjukturer ved å låne mer penger og stimulere etterspørselen med lave renter.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Valentino skrev:
Den grafen din, lomt. Jeg har sett en som går tilbake til ca. 1850, og det bildet sier meg at man ikke skal avblåse finanskrisen ennå. De friske taktene vi ser nå kan være en bitteliten rebound før det bærer utfor på ordentlig.

Kan bli grusveier og sveler i årevis dette her.
Enig, finansmarkedene er ennå ikke friskmeldt.
Likevel tilsier all historie at det kun er et spørsmål om tid.

Mennesker vil fortsette å bli arbeidsløse, helt inntil bedriftene går bedre og begynner å ansette igjen. Dermed må finanssektoren stabliliseres, for alternativet er global hungersnød.
Verden har forstått dette, og kastet hjelpepakker inn i systemet. Dette har blant annet medført at verden har opplevd et børsrallye nesten uten sidestykke.

Ser man på grafene historisk sett burde børsen ligget mellom 240 og maks 270 poeng rundt månedsskiftet juni/juli. Men børsen var over 300 i forrige uke, langt foran "skjema".
Dermed må enten stor optimisme til, eller en kortvarig nedgang.
Hvis børsen nå faller under 240 poeng vil vi se en utsettelse (det vil gå lengre tid før markedene er i balense).

V

vredensgnag

Gjest
Men amerikanerne har jo en Ninja-president nå - landet er forbløffet over hans reflekser, etter fluedrapet.

Klikk på "Obama Kills a Fly."

Dailyshow har sin variant:
http://www.thedailyshow.com/

V

vredensgnag

Gjest
De fleste spåmenn og astrologer jeg kjenner til lever i riktig kummerlige kår.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.123
vredensgnag skrev:
Dine bekjentskaper overrasker meg... :eek:

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
asbjbo skrev:
Jeg skjønner hva du mener (tror jeg), men er likevel nødt til å korrigere deg litt her. Den første planen for etterkrigstidens Tyskland (og Europa) het Morgenthau-planen. Formålet med den var å knekke Tysklands evne til å ha en rustningsindustri, permanent. Det ville bety at Tyskland skulle splittes opp, reduseres til et bondesamfunn og all tysk tungindustri avvikles.

Det var to problemer med dette. Det ene var at man forsøkte noe lignende etter første verdenskrig gjennom Versailles-traktaten. Konsekvensen ble så dype økonomiske problemer i Tyskland at politiske ekstremister fikk lett spill, overtok makten, og etterhvert satte i gang andre verdenskrig. Det var ingen grunn til å tro at en ny runde med avstraffing av den tyske befolkningen ville gjøre dem mer medgjørlige.

Det andre og større problemet var at slikt vingestekket Tyskland ikke ville være i stand til å fø på sin egen befolkning, og ikke ville ha noen eksportindustri for å kunne bytte til seg resten av det de trengte. Vinteren 1946-47 var det hungersnød i Tyskland mens nederlandske grønnsaksavlinger måtte destrueres fordi ingen ville/kunne kjøpe varene. Det ble anslått at ca 25 millioner tyskere måtte "fjernes" for at dette skulle fungere i praksis. En situasjon med mange millioner sultende og sinte tyskere midt i Europa var ikke noe "Imagine-scenarie" akkurat, selv om Stalin syntes dette var helt riktig løsning. Han hadde jo gjennomført sånt før, blant annet i Ukraina i 1932-33.

Det var den egentlige bakgrunnen for Marshall-planen - å gjenoppbygge et industrielt Tyskland som kunne greie seg selv og utvikle seg til et stabilt demokrati, på tross av Stalins hevntørst overfor Tyskland. Det fungerte.
Joda, jeg skal innrømme at det måtte store generaliseringer til for å kaste ut en sådan teori.

Viktige faktorer er "oversett" for å få frem poenget. Men for meg ser Marshall-hjelpen unektelig ut for å ha hatt en sterkt medvirkende kraft til polariseringen.

V

vredensgnag

Gjest
Espen R skrev:
vredensgnag skrev:
Dine bekjentskaper overrasker meg... :eek:
Men Gullfoss' vurderinger må jeg si meg langt på vei enig i. (Ikke ofte man kan bruke genitivsapostrof riktig på norsk!)
Europa vil se helt annerledes ut om 10 år.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
lomt skrev:
asbjbo skrev:
Jeg skjønner hva du mener (tror jeg), men er likevel nødt til å korrigere deg litt her. Den første planen for etterkrigstidens Tyskland (og Europa) het Morgenthau-planen. Formålet med den var å knekke Tysklands evne til å ha en rustningsindustri, permanent. Det ville bety at Tyskland skulle splittes opp, reduseres til et bondesamfunn og all tysk tungindustri avvikles.

Det var to problemer med dette. Det ene var at man forsøkte noe lignende etter første verdenskrig gjennom Versailles-traktaten. Konsekvensen ble så dype økonomiske problemer i Tyskland at politiske ekstremister fikk lett spill, overtok makten, og etterhvert satte i gang andre verdenskrig. Det var ingen grunn til å tro at en ny runde med avstraffing av den tyske befolkningen ville gjøre dem mer medgjørlige.

Det andre og større problemet var at slikt vingestekket Tyskland ikke ville være i stand til å fø på sin egen befolkning, og ikke ville ha noen eksportindustri for å kunne bytte til seg resten av det de trengte. Vinteren 1946-47 var det hungersnød i Tyskland mens nederlandske grønnsaksavlinger måtte destrueres fordi ingen ville/kunne kjøpe varene. Det ble anslått at ca 25 millioner tyskere måtte "fjernes" for at dette skulle fungere i praksis. En situasjon med mange millioner sultende og sinte tyskere midt i Europa var ikke noe "Imagine-scenarie" akkurat, selv om Stalin syntes dette var helt riktig løsning. Han hadde jo gjennomført sånt før, blant annet i Ukraina i 1932-33.

Det var den egentlige bakgrunnen for Marshall-planen - å gjenoppbygge et industrielt Tyskland som kunne greie seg selv og utvikle seg til et stabilt demokrati, på tross av Stalins hevntørst overfor Tyskland. Det fungerte.
Joda, jeg skal innrømme at det måtte store generaliseringer til for å kaste ut en sådan teori.

Viktige faktorer er "oversett" for å få frem poenget. Men for meg ser Marshall-hjelpen unektelig ut for å ha hatt en sterkt medvirkende kraft til polariseringen.
Marshall kan neppe lastes for å hjelpe Europa fra ytterligere hungersnød etter krigen fordi det irriterte Stalin, som var full av hevntørst.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
BT skrev:
Marshall kan neppe lastes for å hjelpe Europa fra ytterligere hungersnød etter krigen fordi det irriterte Stalin, som var full av hevntørst.
Stalin hadde et horn i siden på Tyskland, som han anså som årsaken til WW2 (og det hadde han på en måte rett i, men bare på en måte, siden det fantes tyskere som ikke var nazister..)

Ellers var Europas skjebne sammenliknbar. Det var først når Mashall-hjelpen kom at Europa ble delt.
Så jo, Marshall kan lastes men ikke alene, mange faktorer var med å forsegle skjebnen vår (flere nevnt av Dere)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lomt skrev:
Det var først når Mashall-hjelpen kom at Europa ble delt.
Kort sagt: Nei.

Etter Nazi-Tysklands kollaps sto sovjetiske, amerikanske, britiske og franske arméer mot hverandre tvers gjennom Europa, Tyskland, og spesielt Berlin. Det siste krigsåret hadde vært preget av et kappløp om å sikre seg territorium for sin egen side. Tyskspråklige innbyggere ble deportert fra de sovjetiskokkuperte områdene. Industrien i de sovjetiskokkuperte delene ble demontert og sendt til Sovjetunionen (bilmerket Moskvitch oppsto ved at Opel-fabrikken ble flyttet til Moskva). Delingen var et militært faktum og den politiske forskjellen mellom Stalins Sovjet og Trumans USA (samt Churchills Storbritannia) var åpenbar og enorm. Spørsmålet var hvilken samfunnsmodell som skulle vinne - demokratisk markedsøkonomi eller proletariatets diktatur. Det er mildt sagt ikke sikkert at tingene hadde blitt bedre for Europa om Stalin hadde fått viljen sin i Tyskland.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.976
lomt skrev:
BT skrev:
Ellers var Europas skjebne sammenliknbar. Det var først når Mashall-hjelpen kom at Europa ble delt.
Foreslår at du googler litt på Molotov-Ribbentrop før, og de alliertes konferanser i Teheran, Potsdam og Yalta under krigen.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
asbjbo skrev:
lomt skrev:
Det var først når Mashall-hjelpen kom at Europa ble delt.
Kort sagt: Nei.

Etter Nazi-Tysklands kollaps sto sovjetiske, amerikanske, britiske og franske arméer mot hverandre tvers gjennom Europa, Tyskland, og spesielt Berlin. Det siste krigsåret hadde vært preget av et kappløp om å sikre seg territorium for sin egen side. Tyskspråklige innbyggere ble deportert fra de sovjetiskokkuperte områdene. Industrien i de sovjetiskokkuperte delene ble demontert og sendt til Sovjetunionen (bilmerket Moskvitch oppsto ved at Opel-fabrikken ble flyttet til Moskva). Delingen var et militært faktum og den politiske forskjellen mellom Stalins Sovjet og Trumans USA (samt Churchills Storbritannia) var åpenbar og enorm. Spørsmålet var hvilken samfunnsmodell som skulle vinne - demokratisk markedsøkonomi eller proletariatets diktatur. Det er mildt sagt ikke sikkert at tingene hadde blitt bedre for Europa om Stalin hadde fått viljen sin i Tyskland.
Her mener jeg at du også tar feil.
"Kappløpet" du nevner handlet ikke om å underlegge seg annet land, nettopp fordi det var et slikt stunt Adolf fprsøkte seg på.
Russerne var nervøse, ja, for Winston Churchill uttalte direkte etter freden at "Nå er tiden for å ta Russland, mens de er svake". Men de var først og fremst ute etter handelsforbindelser.
Det er jo klart at slike handelsforbindelser raskt ville blitt torpedert av havet med dollars som Marshall-hjelpen representerte.

Europa, og verden, forsøkte å finne et godt system for å bringe verden videre. Et stort panel med verdens ypperste forskere og kunnskapsrike personer (Arne næss var blant dem) skulle stte opp retningslinjer for hvordan en fremtidig rettferdig verden skulle se ut.
USA nedla veto når planen ble fremsatt, de ville ha et kapitalistisk system, og ordent den biffen gjennom Marshall-planen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Da får vi takke Marshall-hjelpen for at vi har et kapitalistisk system.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.976
Nå var jo naturligvis ikke Marshall-hjelpen utelukkende altruistisk, amerikanerne bygget jo opp en enorm produksjonskapasitet under krigen og hadde varer å selge, for hvilke de trengte markeder.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
BT skrev:
Da får vi takke Marshall-hjelpen for at vi har et kapitalistisk system.
Du får takke USAs veto, Marhall-hjelpen var bare måte å polarisere på slik at vi kunne få en "evigvarende" krig.

Kommunistene ble kanskje mer "kommunistiske" (eller diktatoriske) som følge av polariseringen, og det har nok også gjort den kaptialistiske siden sterkere/mer superkapitalistisk.
Kjekt for de sinnsykt rike, kjipt for menig mann (som jo alltid må ta regningen når finansakrobatene har gått amok).

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tenker du på rentenedgangen? ;)

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
BT skrev:
Tenker du på rentenedgangen? ;)
Dette vil fortestte en del år med lave renter tror jeg. Hele verden har en stor gjeld at det er skremmende.
Vi trenger en eller to teknologiske revolusjoner for å komme oss ut av krisen, som for eksempel skjedde på slutten av 80`s med digitalisering, komunikasjon (les mobil)....osv....

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
859
Slubbert skrev:
lomt skrev:
Kjekt for de sinnsykt rike, kjipt for menig mann.
For menigmanns drøm er å stå i femten timers matkø for å løse ut den statlige månedsrasjonen på mel, sukker og gjær, slik det har vært i sosialistiske land.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Slubbert skrev:
lomt skrev:
For menigmanns drøm er å stå i femten timers matkø for å løse ut den statlige månedsrasjonen på mel, sukker og gjær, slik det har vært i sosialistiske land.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Slubbert skrev:
lomt skrev:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lomt skrev:
Poenget med å nevne menig mann, er at det er han som må ta regningen hver gang børsen har vært raidet. Jeg husker svært godt børskrakket på -80 tallet, og har flere venner som ble gjeldsslaver i alt fra to til over ti år. De mistet ikke bare alt de hadde, men flere år av fremtiden også.
Den enkle meldingen til "menig mann" er at han ikke bør låne mer penger enn han har råd til å betale tilbake, selv i økonomisk motvind. Jeg hadde også medstudenter som spekulerte i å kjøpe opptil flere leiligheter i jappetiden på '80-tallet. Det gikk som det måtte gå. De av oss som i stedet leide en billig sokkeletasje inntil vi hadde spart oss opp penger til en leilighet vi kunne betale selv, ble aldri gjeldsslaver.

På den tiden lærte jeg at en million for en bolig betyr ti tusen i måneden som boligutgifter. På 20 års løpetid er det en effektiv rente på 11 %. Har man ikke råd til det, bør man ikke by den ekstra millionen for drømmeboligen, og da blir man heller ikke gjeldsslave.

Jeg synes det er mye enklere å ha enn slik tommelfingerregel enn å sette filosofene til å designe et alternativt samfunnssystem.

Uten den kalde krigen ville vi ikke sett på Sovjet som fienden, det ville vært et annet naboland.
Tøv. Russland sluttet å være et "annet naboland" allerede etter revolusjonen i 1917. Det var da pomorhandelen opphørte og istiden senket seg mellom Kirkenes og Murmansk. En av grunnene til at Tyskland hadde lett match 9 april 1940 var at store deler av de stående norske styrkene var trukket nordover i respons på Sovjetunionens angrep på Finland i november 1939. Naturlig nok var det mange nordmenn som meldte seg som frivillige for å støtte Finland mot fienden østfra, og det var betydelig frykt for at Norge sto for tur for Stalin. Isfrie havner og alt det der.

En liten sving innom det som opprinnelig var topic, med det samme jeg er i gang:
http://www.oblad.no/article/20090615/VESTBY/986624012/1211/vestby

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
lomt skrev:
Uten den kalde krigen ville vi ikke sett på Sovjet som fienden, det ville vært et annet naboland.
Jeg vil tro at det ville være vanskelig å betrakte et land som systematisk torturerer og henretter sine opposisjonelle som en vanlig nabo.

Ikke for lomt kanskje, men definitivt for meg.

Hvor mange var det stalin tok livet av nå igjen?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
asbjbo skrev:
lomt skrev:
Poenget med å nevne menig mann, er at det er han som må ta regningen hver gang børsen har vært raidet. Jeg husker svært godt børskrakket på -80 tallet, og har flere venner som ble gjeldsslaver i alt fra to til over ti år. De mistet ikke bare alt de hadde, men flere år av fremtiden også.
Den enkle meldingen til "menig mann" er at han ikke bør låne mer penger enn han har råd til å betale tilbake, selv i økonomisk motvind. Jeg hadde også medstudenter som spekulerte i å kjøpe opptil flere leiligheter i jappetiden på '80-tallet. Det gikk som det måtte gå. De av oss i stedet leide en billig sokkeletasje et sted inntil vi hadde spart oss opp penger til en leilighet vi kunne betale selv, ble aldri gjeldsslaver.

På den tiden lærte jeg at en million for en bolig betyr ti tusen i måneden som boligutgifter. På 20 års løpetid er det en effektiv rente på 11 %. Har man ikke råd til det, bør man ikke by den ekstra millionen for drømmeboligen, og da blir man heller ikke gjeldsslave.

Jeg synes det er mye enklere å ha enn slik tommelfingerregel enn å sette filosofene til å designe et alternativt samfunnssystem.

Tøv. Russland sluttet å være et "annet naboland" allerede etter revolusjonen i 1917. Det var da pomorhandelen opphørte og istiden senket seg mellom Kirkenes og Murmansk. En av grunnene til at Tyskland hadde lett match 9 april 1940 var at store deler av de stående norske styrkene var trukket nordover i respons på Sovjetunionens angrep på Finland i november 1939. Naturlig nok var det mange nordmenn som meldte seg som frivillige for å støtte Finland mot fienden østfra, og det var betydelig frykt for at Norge sto for tur for Stalin. Isfrie havner og alt det der.

En liten sving innom det som opprinnelig var topic, med det samme jeg er i gang:
http://www.oblad.no/article/20090615/VESTBY/986624012/1211/vestby
Ser poenget ditt, men hvem sitter og regner med boligrente på 18% (som det var dengang mine venner gikk konk).
Selv slapp jeg unna fordi jeg aldri har vært komfortabel med å ha gjeld.
Men det betyr ikke at jeg er blind for urettferdigheten i systemet.

Du har sikkert mye kunnskap om situasjonen i Europa i forrige århundre. Som nevnt så er teorien derivert utifra en dokumentar om Marshall-hjelpen. Tidspunktene for når de forskjellige valg måtte tas tilsa at Marshall-hjelpen var katalysatoren som delte Europa (uten at de sa det da, for de var opptatt av å glorifisere Amerikanerne).

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
oddgeir skrev:
lomt skrev:
Jeg vil tro at det ville være vanskelig å betrakte et land som systematisk torturerer og henretter sine opposisjonelle som en vanlig nabo.

Men Guantanamo handler ikke om tortur, og de har ikke dødsstraff i Amerika?
Eller?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lomt skrev:
Ser poenget ditt, men hvem sitter og regner med boligrente på 18% (som det var dengang mine venner gikk konk).
Øhh, jeg selv, for eksempel? Boligrenten i USA lå på 17-18 % tidlig på 1980-tallet, så det var ikke aldeles urimelig å ta høyde for at den kunne havne så høyt i Norge heller noen få år senere. Jeg vet at jeg brukte sånne tall i regnestykkene da jeg vurderte å kjøpe leilighet i siste halvdel av '80-tallet. Da valgte jeg å leie i stedet for å eie i noen år. Første gang jeg la inn bud på en leilighet var i 1993, og den første eiendommen jeg faktisk kjøpte var i 1996. Det tok litt tid før selgerene hadde mørnet nok til å godta en pris jeg syntes jeg hadde råd til å betale.

Men 11 % gir en enklere tommelfingerregel enn 18 % - som blir 14 415 kr pr måned for en million i gjeld. Jeg bruker fortsatt den tommelfingerregelen at en million i kjøpesum eller fellesgjeld er ti tusen i månedlige kostnader når jeg ser på hus og hytter som er til salgs. Det er derfor ikke jeg som driver prisene oppover i elleville budkriger, og siden jeg ikke setter meg i en situasjon hvor jeg plutselig må selge til enhver pris, er det ikke jeg som utløser priskrakkene heller. ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.142
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
lomt skrev:

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
asbjbo skrev:
lomt skrev:
Øhh, jeg selv, for eksempel? Boligrenten i USA lå på 17-18 % tidlig på 1980-tallet, så det var ikke aldeles urimelig å ta høyde for at den kunne havne så høyt i Norge heller noen få år senere. Jeg vet at jeg brukte sånne tall i regnestykkene da jeg vurderte å kjøpe leilighet i siste halvdel av '80-tallet. Da valgte jeg å leie i stedet for å eie i noen år. Første gang jeg la inn bud på en leilighet var i 1993, og den første eiendommen jeg faktisk kjøpte var i 1996. Det tok litt tid før selgerene hadde mørnet nok til å godta en pris jeg syntes jeg hadde råd til å betale.

Men 11 % gir en enklere tommelfingerregel enn 18 % - som blir 14 415 kr pr måned for en million i gjeld. Jeg bruker fortsatt den tommelfingerregelen at en million i kjøpesum eller fellesgjeld er ti tusen i månedlige kostnader når jeg ser på hus og hytter som er til salgs. Det er derfor ikke jeg som driver prisene oppover i elleville budkriger, og siden jeg ikke setter meg i en situasjon hvor jeg plutselig må selge til enhver pris, er det ikke jeg som utløser priskrakkene heller. ;)
Kunne bare alle gjort som deg :)
da hadde ikke dette vært noe tema.

Samtidig, hvis boligrenta skulle gå til 11% (om to eller tre år) vil det medføre massive mengder personlige konkurser
om ikke like ille som på slutten av -80 tallet så blir det mange.

Eneste motmiddel er digre lønnsoppgjør og aggressiv devaluering....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
lomt skrev:
oddgeir skrev:
lomt skrev:

Eller?
Å skifte tema endrer ikke faktum, selv om det kan være behagelig. Hva har Guantanamo med stalin å gjøre? Hvor mange tok stalin livet av? Kan du svare på det?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lomt skrev:
For, hvorfor er det nødvendig å tvinge millioner av medborgere ut i ytterste nød? Jo av den enkle grunn at noen få skal kunne velte seg i så store verdier at de kan kjøpe ting som blant annet Chelsea fotballklubb.
Urettferdigheten i et fritt kapitalistisk system, slik som vi har i verden i dag, på grunn av USAs veto i 1949 (eller var det -48?).
Nå har jeg en viss sympati for intensjonene dine, men er likevel hoppende uenig i det meste du skriver. Grunnen til den påtvungne hungersnøden i Ukraina i 1932-33 (holomodor) var så visst ikke at Stalin ville kjøpe Chelsea FC, men snarere at han ville utrydde klassen av selveiende bønder og tilhørende ukrainsk nasjonalisme. Eventuelt, hvis man er noe mer velvillig, var den en konsekvens av et vanvittig eksperiment fra Stalins side med å tvangskollektivisere en fungerende markedsøkonomi som sørget for at folk fikk mat på bordet, alt sammen i et forsøk på å frembringe et alternativt økonomisk system som livsfjerne filosofer (Marx & Co.) hadde klekket ut mens de satt på vesteuropeiske kneiper mange år tidligere.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
oddgeir skrev:
lomt skrev:
oddgeir skrev:
lomt skrev:

Eller?
Å skifte tema endrer ikke faktum, selv om det kan være behagelig. Hva har Guantanamo med stalin å gjøre? Hvor mange tok stalin livet av? Kan du svare på det?
Skifte tema?
Du sier at sovjet systematisk torturerte og henrettet.
Jeg sier Amerikanerne gjør det samme.

Stalin herjet for ganske mange år siden, mens Guantanamo vitterlig finnes ennå.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
asbjbo skrev:
lomt skrev:
For, hvorfor er det nødvendig å tvinge millioner av medborgere ut i ytterste nød? Jo av den enkle grunn at noen få skal kunne velte seg i så store verdier at de kan kjøpe ting som blant annet Chelsea fotballklubb.
Urettferdigheten i et fritt kapitalistisk system, slik som vi har i verden i dag, på grunn av USAs veto i 1949 (eller var det -48?).
Nå har jeg en viss sympati for intensjonene dine, men er likevel hoppende uenig i det meste du skriver. Grunnen til den påtvungne hungersnøden i Ukraina i 1932-33 (holomodor) var så visst ikke at Stalin ville kjøpe Chelsea FC, men snarere at han ville utrydde klassen av selveiende bønder og tilhørende ukrainsk nasjonalisme. Eventuelt, hvis man er noe mer velvillig, var den en konsekvens av et vanvittig eksperiment fra Stalins side med å tvangskollektivisere en fungerende markedsøkonomi som sørget for at folk fikk mat på bordet, alt sammen i et forsøk på å frembringe et alternativt økonomisk system som livsfjerne filosofer (Marx & Co.) hadde klekket ut mens de satt på vesteuropeiske kneiper mange år tidligere.
Det var et dumt fremsatt argument.
Stryk Chelsea og så kaller vi dem oligarker. Den eneste måten de kunne oppstå på, var ved å grafse til seg av "fellesverdiene" i sovjet. Millioner av russere lever nå i ytterste fattigdom for å finansiere oligarkene.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Kapitalismens klamme klo klemmer saften utav menig mann i Russland ;D

Topp Bunn