USA forbereder nye generasjoner på å bli gode borgere...

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
En ærlig snill nordmann i det fæle USA, det er klart at det er den amerikanske mobben det er noe galt med.
Hvis en (fæl) amerikaner hadde kjørt mot marsjretningen i et 17.mai tog + litt rygging og svinging, så hadde alle snille nordmenn bare smilt og ropt hurra...........

::)

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.382
Sted
Nøtterøy
Gubra skrev:
En ærlig snill nordmann i det fæle USA, det er klart at det er den amerikanske mobben det er noe galt med.
Hvis en (fæl) amerikaner hadde kjørt mot marsjretningen i et 17.mai tog + litt rygging og svinging, så hadde alle snille nordmenn bare smilt og ropt hurra...........

He...he. Ja sånn blir det når en bare ser ting med snille norske sosialist øyne. ;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.954
Torget vurderinger
4
Gubra skrev:

Han hadde jaffal ikke fått 7,5 år og varetekt som en terrorist med høyt sikkerhetsnivå.
At VG sin dekning er ensidig og tendensiøs er utvilsomt, men man skal likevel være ganske tungnem for ikke å se urimeligheten i det hele.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.091
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Noen ganger fremstår USofA som verdens minst siviliserte land.
land of the free home of the brave...my ass !
eller som Georges Clermenceau sa: "USA er det eneste landet som har tatt skrittet fra barbari til forfall uten å ha vært innom sivilasjon på veien". Omtrentlig gjengitt og litt humoristisk, men dog.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.318
Sted
Trondheim
Jeg er i New York City akkurat nå, og det som slår meg er den enorme mengden med politi og sikkerhetsvakter som finnes over alt. Foran alle hus som er over 4 etg står det sikkerhetsvakter, og det er ikke mye over 100 m mellom hver politimann i gatene. På Times Square går politiet med speil og stopper tilfeldige biler og undersøker dem på undersiden. Det må være noe fundamentalt galt med et samfunn der noe slikt er nødvendig.
Noe annet som slår meg er hvor høylydt og "in your face" alle er.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.629
otare skrev:
Jeg er i New York City akkurat nå, og det som slår meg er den enorme mengden med politi og sikkerhetsvakter som finnes over alt. Foran alle hus som er over 4 etg står det sikkerhetsvakter, og det er ikke mye over 100 m mellom hver politimann i gatene. På Times Square går politiet med speil og stopper tilfeldige biler og undersøker dem på undersiden. Det må være noe fundamentalt galt med et samfunn der noe slikt er nødvendig.
Legg også merke til at amerikanere ofte begynner en setning med " I mean that...." uten å bry seg en døyt om hva du mener.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Pink_Panther skrev:
otare skrev:
Legg også merke til at amerikanere ofte begynner en setning med " I mean that...." uten å bry seg en døyt om hva du mener.
Og forskjellen fra resten av menneskeheten er?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Legg også merke til hvordan travle finansfolk kommer bort til en forvirret turist og spør hvor man skal og så følger en dit man skal mens de konverserer blidt og vennlig. Har skjedd meg flere ganger på samme uke.

V

vredensgnag

Gjest
Det er mulig jeg har vært innom dette før.

En del år tilbake begikk jeg et kunstgrep. Jeg studerte i Oslo, og fordi første seksjon juss-studium var åpent, var lesesalene stinne. Det var et helsike å få en god plass å sitte og studere.
Inntil jeg oppdaget at den amerikanske ambassaden hadde bibliotek, og at dette var åpent for alle. Jeg spurte ambassaderåden om det var i orden at jeg etablerte meg med fast studieplass der (2. etasje i ambassaden, til venstre for inngangen. Fantastisk stort leserom, som samarbeidet med andre bibliotek, så jeg kunne bestille bøker dit).

Så der satt jeg og studerte. Noen få venner fikk tips, under dødstrussel om å ikke formidle dette videre. Perfekt. Jeg kom til ambassaden hver morgen, hilste og gikk opp. Ble etterhvert godt kjent med flere i staben og det hjalp nok at jeg sa jeg skulle til USA og studere videre etter endt statsvitenskap grunnfag.

Nå er ambassaden en festning. Og de føler seg utrygge, så de vil ut av byen og bygge en enda sikrere festning. Som jeg sa til noen amerikanske politikere jeg kjenner en tid tilbake - "It's not going in the right direction, and you should consider that closely."

Clemenceau, sitert av erato, sa det langt bedre. USA har gått fra barbari til forfall uten å gå veien innom sivilisasjon. (Kanskje så man et lite blaff av det siste i forbindelse med Watergate-oppgjøret, og den selvransakelsen landet begikk. Men det ristet dette fort av seg.)

USA er på vei ned i et mørkt hull. Men det har jeg allerede sagt, i American Revolution.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.318
Sted
Trondheim
Amerikanere er hyggelige mennesker hver for seg. Det er når de er sammen det begynner å "hangle". Jeg minnes forøvrig ofte en samtale jeg hadde med en amerikaner for noen år siden der han sa "det er så godt å komme ril Europa. Her vet du at når noen smiler til deg, mener de det.". Dette sa han som et svar på min kommentar om hvor hyggelige amerikanere var, der hans svar var at det var kun en fasade. USA er et svært kaldt samfunn som prøver å skjule det ved å ha en hyeggelig fasade. Det er i hvertfall slik jeg opplever det her i New York nå. Drar til Washington DC på fredag. Det skal bli spennende å se om det er noen forskkjell.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.954
Torget vurderinger
4
otare skrev:
Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at 9/11 var en suksess sett fra Al Qaida sitt ståsted, - bare ikke på den måten som var intensjonen.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
otare skrev:
"det er så godt å komme ril Europa. Her vet du at når noen smiler til deg, mener de det.". Dette sa han som et svar på min kommentar om hvor hyggelige amerikanere var, der hans svar var at det var kun en fasade. USA er et svært kaldt samfunn som prøver å skjule det ved å ha en hyeggelig fasade.
Jeg vet nå ikke. Dersom den tilsynelatende oppriktige vennligheten man opplever fra amerikanere skal avskrives som kun ferniss så er det vel mye europeisk sådann som også skal se tvers gjennom. Og når det gjelder denne kulden i USA så er det klart at samfunnet er råere og mer nådeløst, og man er overlatt til seg selv i større grad, men det er ikke hele bildet. I Norge snakker vi om den store dugnadsånden og frivilligheten, men denne er i all hovedsak introvert. Jeg er/har vært medlem i motorbåtforening og seilforening og der har vi mye dugnad som går med til å reparere brygger, bygge klubbhus og slipp, gjøre i stand til medlemmenes sommerfest etc. I lokalsamfunn jeg kjenner litt i Texas er frivilligheten mer "cheritable", og da ikke karikaturvarianten med ansiktsopererte hjemmefruer som spiser middag med kuvertpris på $2000 til inntekt for ny fløy på sykehuset, men vanlige, kristne republikanere fra ordinær middelklasse som bruker tiden sin på fisketurer med vanskeligstilte barn og den slags. At amerikanere er upersonlige og uten samfunnsånd er ikke mitt inntrykk, men jeg kjenner jo ikke alle.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
I likhet med Norge så finner man alle slags mennesker i USA. Alt fra forskrudde gærninger som ABB til Nobelprisvinnere. Men for å snakke i veldig runde tall så er de nær 100 ganger så mange der borte som her hjemme. Da er det nok ikke så unaturlig at de har flere tullinger der borte, på samme måte som de har fler hyggelige folk som virkelig bryr seg. Og la oss ikke glemme at samfunnet deres er bygget opp "noe anderledes" enn vårt slik at vi reagerer med en smule vantro på saker som oppleves som helt by the book hos dem, og vice versa. Send 100 nordmenn til USA og de kommer tilbake med 100 forskjellige meninger om USA og amerikanere. Er nok ganske naturlig skulle jeg tro. :-\ Når så er sagt må jeg nok inrømme at lysten til å dra dit blir mindre og mindre med årene, nettopp med bakgrunn i alle hysteriske/paranoide security tiltak!

V

vredensgnag

Gjest
Et morsomt paradoks i USA nå - og jeg skriver "morsomt" fordi det viser hvor totalt på trynet man er i stand til å ha sterkt motstridende offisielle prioriteringer i et land, uten å "bli kjent utilregnelig."

I USA har man nå innført ekstreme sikkerhetstiltak, fra elektronisk og fysisk overvåkning til vakt- og sikkerhetskontroll. For å motvirke trusler man mener er reelle. Dette sikkerhetsregimet er unikt i historisk sammenheng, og totalt omseggripende.

Greit nok.

Samtidig kjemper National Rifle Association, med sterk støtte fra et flertall politikere, for at folk skal ha ubegrenset adgang til våpen og ha rett til å bære disse på seg, åpent eller skjult, som de vil. "The Right to Keep and Bear Arms" - overalt, mens man bruker en trillion dollar (U.S. mål) i året på sikkerhetsforanstaltninger.

Det er et galehus.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Nå er det vel slik at NRA ser seg selv som "ekte patrioter" som med sine medbragte våpen skal forsvare landet mot "kommunister og andre terrorister". NRA utgjør et betydelig velgerpotensiale i USA, og en kandidat som legger seg ut med NRA har mikroskopiske muligheter til å vinne et valg, uansett hva det er snakk om. Republikanerne som er mye mere "pro gun" enn demokratene er også pådrivere for det hysteriske "sikkerhetstyrraniet" de er i ferd med å skape/har skapt. De kan faktisk ikke begynne å forby våpen med henvisning til "national security" for da vil selv en "inbred redneck" med IQ mindre enn skonummeret forstå at "myndighetene i Washington" ( Banneord i disse kretsene! ) ser på våpeneiere som en sikkerhetsrsiko, og da vil det virkelig ta av der borte!

Kan sammenlignes med å "male seg inn i et hjørne" :-\

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Spiralis skrev:
Nå er det vel slik at NRA ser seg selv som "ekte patrioter" som med sine medbragte våpen skal forsvare landet mot "kommunister og andre terrorister". NRA utgjør et betydelig velgerpotensiale i USA, og en kandidat som legger seg ut med NRA har mikroskopiske muligheter til å vinne et valg, uansett hva det er snakk om. Republikanerne som er mye mere "pro gun" enn demokratene er også pådrivere for det hysteriske "sikkerhetstyrraniet" de er i ferd med å skape/har skapt. De kan faktisk ikke begynne å forby våpen med henvisning til "national security" for da vil selv en "inbred redneck" med IQ mindre enn skonummeret forstå at "myndighetene i Washington" ( Banneord i disse kretsene! ) ser på våpeneiere som en sikkerhetsrsiko, og da vil det virkelig ta av der borte!

;D

V

vredensgnag

Gjest
Spiralis skrev:

De ivrigste NRA-tilhengerne har lite til overs for USAs føderale myndigheter, og utgjør nok en strammere trussel enn andre påståtte fiender.
http://www.washingtonpost.com/wp-dy.../05/05/AR2010050505211.html?hpid=opinionsbox1

In the 62 cases reviewed, the subjects increasingly spoke out against the government, blamed the government for perceived problems and did so in a way that caught the attention of other people in their communities, according to the senior counterterrorism official who spoke on condition of anonymity to discuss the private White House event. Subjects became active on the Internet to espouse extremist views. And in some cases, the subjects purchased weapons, ammunition or explosive materials.
http://www.syracuse.com/news/index.ssf/2012/01/police_chiefs_meet_at_white_ho.html

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
De ivrigste NRA-tilhengerne har lite til overs for USAs føderale myndigheter, og utgjør nok en strammere trussel enn andre påståtte fiender.
Av historiske årsaker ble retten til å eie våpen nedfellt i "Second Amendment to the United States Constitution". Det var på mange måter "cut and paste" fra den Engelske "Bill of Rights of 1689". Der ble det nedskrevet at folk hadde en "rett" til å eie våpen. Dette kom som en konsekvens av at den katolske Kong James II hadde begynt å inndra våpen fra protestanter. Det ble hevdet da det ble skrevet inn i "bill of Rights" at dette var en gjenninføring av "gammel rett/hevd" som ble brutt av Kong James II. Hvorvidt denne "gamle hevd" egentlig var en "rettighet" eller "plikt" kan nok diskuteres. I flere samfunn var det fra gammelt av en borgers plikt å holde seg og sine med våpen slik at de kunne delta i forsvar av landet, eks den norske "Leidangen". Slik også i England fra gammelt.

Når det gjelder USA ble "2nd. Amendment" til for at folket skulle ha mulighet til å forme en "militær styrke" for å stå i mot sentralmakten, hvis denne skulle få ambisjoner om å innskrenke borgernes rettigheter. Litt fasinerende altså at man i grunnlovstillegget legger inn borgernes rettigheter/muligheter til å starte noe som faktisk må kalles opprør eller revolusjon.

Nå må selvsagt dette forstås ut fra tiden det ble skrevet i og ikke minst de erfaringer folket i USA hadde med seg fra Europa der mer eller enevoldige konger herjet ganske uhindret. Det var jo ikke uten grunn folk dro til USA, mange flyktet jo på grunn av undertrykking og forfølgelse i Europa. Disse negative erfaringer mht. sentralsyresmakter preget både folk og politisk tenkesett. Man har også vært ganske gode på å overføre disse holdningene til etterslekten.

Det finnes avkroker der skepsisen til presidenten og kongressen i Washington er større, mye større enn skepsisen til Iran, Nord Korea og Moskva! Det er ubetinget fasinerende når man hører folk man trodde var ved sine fulle fem legge ut om "De homofile kommunistiske landsforræderne som sitter i Washington ( Kongressen! )". For disse menneskene er retten i til å eie våpen noe som ikke "nesten er hellig", det ER hellig!!

At mange amerikanere ser på sentralmyndighetene i Washington som sin største fiende er heller ikke noe nytt, og i et slik klima er det vanskelig om ikke umulig for regjering/kongress å innføre tiltak som på noen som helst måte kan oppfattes som at sentralmyndighetene ser på egne borgere som en sikkerhetsrisiko! De har klart bløffen når det gjelder flyplasskontroll, men prøver de seg på våpeneiere........ ja lykke til! ::)

YOU WANT MY GUNS?? WELL COME AND GET THEM!!! ;D

V

vredensgnag

Gjest
I tråden ble private fengsler i USA forsvart som en bagatell - NYTimes tar en kikk på bagatellens omfang i New Jersey:
http://www.nytimes.com/2012/06/17/n...-a-penal-business-thrives.html?pagewanted=all

Som et skuespill av Dario Fo. Artikkelen er lang - utdrag under, hele i linken. Verdt å lese.

[HR][/HR] June 16, 2012
As Escapees Stream Out, a Penal Business Thrives

By SAM DOLNICK

After serving more than a year behind bars in New Jersey for assaulting a former girlfriend, David Goodell was transferred in 2010 to a sprawling halfway house in Newark. One night, Mr. Goodell escaped, but no one in authority paid much notice. He headed straight for the suburbs, for another young woman who had spurned him, and he killed her, the police said.
The state sent Rafael Miranda, incarcerated on drug and weapons charges, to a similar halfway house, and he also escaped. He was finally arrested in 2010 after four months at large, when, prosecutors said, he shot a man dead on a Newark sidewalk — just three miles from his halfway house.
Valeria Parziale had 15 aliases and a history of drugs and burglary. Nine days after she slipped out of a halfway house in Trenton in 2009, Ms. Parziale, using a folding knife, nearly severed a man’s ear in a liquor store. She was arrested and charged with assault but not escape. Prosecutors say they had no idea she was a fugitive.
After decades of tough criminal justice policies, states have been grappling with crowded prisons that are straining budgets. In response to those pressures, New Jersey has become a leader in a national movement to save money by diverting inmates to a new kind of privately run halfway house.
At the heart of the system is a company with deep connections to politicians of both parties, most notably Gov. Chris Christie.
Many of these halfway houses are as big as prisons, with several hundred beds, and bear little resemblance to the neighborhood halfway houses of the past, where small groups of low-level offenders were sent to straighten up.
New Jersey officials have called these large facilities an innovative example of privatization and have promoted the approach all the way to the Obama White House.
Yet with little oversight, the state’s halfway houses have mutated into a shadow corrections network, where drugs, gang activity and violence, including sexual assaults, often go unchecked, according to a 10-month investigation by The New York Times.

Perhaps the most unsettling sign of the chaos within is inmates’ ease in getting out.
Since 2005, roughly 5,100 inmates have escaped from the state’s privately run halfway houses, including at least 1,300 in the 29 months since Governor Christie took office, according to an analysis by The Times.
Some inmates left through the back, side or emergency doors of halfway houses, or through smoking areas, state records show. Others placed dummies in their beds as decoys, or fled while being returned to prison for violating halfway houses’ rules. Many had permission to go on work-release programs but then did not return.
While these halfway houses often resemble traditional correctional institutions, they have much less security. There are no correction officers, and workers are not allowed to restrain inmates who try to leave or to locate those who do not come back from work release, the most common form of escape. The halfway houses’ only recourse is to alert the authorities.
And so the inmates flee in a steady stream: 46 last September, 39 in October, 40 in November, 38 in December, state records show.
“The system is a mess,” said Thaddeus B. Caldwell, who spent four years tracking down halfway house escapees in New Jersey as a senior corrections investigator. “No matter how many escaped, no matter how many were caught, no matter how many committed heinous acts while they were on the run, they still kept releasing more guys into the halfway houses, and it kept happening over and over again.”
By contrast, the state’s prisons had three escapes in 2010 and none in the first nine months of 2011, the last period for which the state gave figures.
After The Times began its investigation last year, Mr. Christie adopted measures that his aides said would more tightly regulate the system. They said that because of these reforms, only 181 inmates had escaped in the first five months of 2012 — a 35 percent decline when compared with a similar period in 2009, before he took office.
But over several months of inquiries from The Times, state officials also revised downward the escape totals during Mr. Christie’s tenure.
Many inmates who escape from halfway houses are recaptured within hours or days, or turn themselves in after having second thoughts. But many remain at large for weeks, if not months, and are caught only after committing new crimes.
They have been arrested on charges of assaulting police officers, holding up a gas station and shooting strangers. They have been found selling drugs outside Newark schools and wielding a knife inside a Cape May bus station. Some have been caught as far away as Miami.
At least 85 inmates are currently at large, according to state records.
These men and women could be charged with felonies for escaping but typically are not. Usually, they are simply returned to prison to finish their original sentences. Some end up back at halfway houses.
The Times’s investigation encompassed more than 200 interviews with current and former halfway house workers, inmates, officials and others, as well as a review of thousands of pages of government, court and corporate records.
Mr. Christie, a Republican who took office in January 2010, has for years championed the company that plays a principal role in the New Jersey system, Community Education Centers.
Community Education received about $71 million from state and county agencies in New Jersey in the 2011 fiscal year, out of total halfway house spending of roughly $105 million, according to state and company records.
The company first obtained substantial contracts for its “re-entry centers” in New Jersey in the late 1990s, as state financing began increasing sharply. In recent years, it has cited its success in New Jersey in obtaining government contracts in Colorado, Pennsylvania and other states.
William J. Palatucci, who is the governor’s close friend, political adviser and former law partner, is a senior vice president at Community Education.
Mr. Christie himself was registered as a lobbyist for the company in 2000 and 2001 when he was a private lawyer, according to disclosure reports that his law firm filed with the state. In early 2010, he hired the son-in-law of Community Education’s chief executive as an assistant in the governor’s office, according to state personnel records.
And as United States attorney for New Jersey and then governor, Mr. Christie has often visited the company’s halfway houses and praised its work. The company has highlighted those visits in its publicity material.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.041
USA er kvalmt og hyklerisk.

Selv i høyesterett stemmer medlemmene partipolitisk. Helsereformen til Obama er nettopp gått igjennom. Tungen på vektskålen ble høyesterettsdommeren som er republikansk, men som stemte mot "sine egne". Han sa at vi stemmer over om denne loven til Obama er innenfor den amerikanske grunnloven eller ikke, ikke om loven er god eller dårlig for folket. Noe de andre republikanske rettsmedlemmer tydeligvis ga blaffen i.

Tenk på alle de fattige svarte menn og kvinner som er uskyldig dømt i amerikanske rettssaler, av hvite.

Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.011
Sted
Kongsberg
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.660
Torget vurderinger
2
Skjønner ikke problemet med å sperre unge pøbler,tyver,banditter og voldtektsforbrytere inne....

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.877
Torget vurderinger
1
Nei, bortsett frå at det fører til at fleire for seg ei kriminell løpebane er det ikkje mykje problem med det....

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
11
Nei, bortsett frå at det fører til at fleire for seg ei kriminell løpebane er det ikkje mykje problem med det....
Ikke noe problem om de har en kriminell løpebane i fengsel. I stedet lar vi dem ha det utenfor.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.877
Torget vurderinger
1
So det du seier er at det er meir kriminalitet i Noreg enn i USA?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.660
Torget vurderinger
2
So det du seier er at det er meir kriminalitet i Noreg enn i USA?
Ikke ennå, men st latterlige strafferegimet tiltrekker sf kriminelle fra hele Verden. Når
skalmyndighetene reagere? Ingen trenger å bli kriminelle o norge for å leve her. Åbli kriminell er
et bevisst yrkesvalg o Norge. Ikke et resultat av nød...

Topp Bunn