UPS som strømfilter?

Fl.D.P

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2006
Antall liker
7
Distinctive skrev:
levis skrev:
Der er en annen bruker på forumet som snuser på denne. Du hører nok fra ham (skal tipse ham om denne tråden).
Desværre havde forhandleren ikke fået den hjem endnu,sidst jeg var at besøge ham...men skal komme med en melding om mine oplevelser når jeg får mulighed for at teste en sådan.

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Antall liker
0
Flemming skrev:
Desværre havde forhandleren ikke fået den hjem endnu,sidst jeg var at besøge ham...men skal komme med en melding om mine oplevelser når jeg får mulighed for at teste en sådan.
Takk! Ser fram til det. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.922
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hmm - En gammel tråd men koblet akkurat opp en APC smart UPS 750VA sak.. Foreløpig kun til drivverk (dvs pc) og dac. Røramp og rørpre står fortsatt koblet til nettstikk med LMC kabler.
Tenker da "småelektronikk" har mest å hente på dette. De 2 andre komponentene har jo rør roundabout og mitt hode tilsier at det har ikke så mye å si der.. Men skal teste så snart jeg får tak i flere kabler.

Om ikke hodet mitt og persepsjonen spiller meg et og kanskje 2 puss så låter da dette endel bedre enn tidligere?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606328
Er den jeg bruker.

14% load står det i display med pc (xeon basert sak med ssd og 16gb minne) og en audio note dac (rør PSU til analog trinn)

Prisen er jo ikke mer enn en middels dyr hifi strømkabel...Fungerer vel også som "overspenningsvern" store spenningsvariasjoner etc.. ?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.922
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp det ER bedre lyd.
Noen andre variable kan det likevel skyldes.
reboot av maskin, bedre strøm i huset akkurat idag, bedre sinnstemning hos meg, forventninger (hadde egentlig ingen), tilfeldigvis bedre ørevask idag enn tidligere.
Og sist men ikke minst.. Dacen ble plugget ut ifra en Supra strømfordeler og inn i UPS. Den Supra strømfordeleren kan være en dynamikk dreper tror jeg.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Så Supra strømfordeleren er snart å finne til en god pris på bruktbørsen? :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.922
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Godt og informativt om UPS

Den han plukker fra hverandre mener jeg koster(kostet) i overkant av 10k.

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Har du flere gode input om dette?

Har selv en svak tendens til trafostøy på samtlige forsterkere jeg har hatt i hus og det er en del av små strømforsyninger som har lett for å støye litt her i huset.
Har derfor lenge sett på mulige alternativer for å få bukt på dette. Har lenge vurdert å bygge selv med komponenter fra elfa, men siden ting da egentlig ikke vil være godkjent, er jeg skeptisk til dette.

Diverse super-hifi-filtre er jeg blitt skeptisk til, da man ser mye rart der ute.

Har lest flere ganger om å bruke UPS, men trodde egentlig dette ikke ville ha noe for seg, helt til jeg så denne videoen du la ut.
Etter det, har jeg søkt rundt om på nettet og funnet en del som mener at UPS virkelig kan ha noe for seg, og da spesielt Online-varianter med pure sine wave, da den gjør om fra ac til dc og så til ac igjen, noe som da skulle kunne luke ut det aller meste av ulumskheter med strømmen.
Disse har jo blitt veldig rimelige, og med dagens angrefrister på nett, har jeg gått til å bestille meg en slik på 2000va.
http://www.powerwalker.com/datasheet/Online/PowerWalker VFI 2000 LCD.pdf
Den burde duge på det meste i mitt oppsett, så jeg er spent på om jeg vil merke noe forskjell.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Her er litt info fra en som jobber i bransjen med dette:

"Det finnes primært to typer UPS:

On-line, eller double conversion:
Tre hovedkomponenter: Likeretter, vekselretter og batterier. Likeretteren tar imot AC nettstrøm og gjør om til DC. Tommelfingerregel er dess høyere DC, dess bedre UPS. Vekselretteren gjør om fra DC til AC igjen, da helt adskilt uten påvirkning fra nettforsyning. Batteriene brukes kun ved behov. En Eaton 9130 vil gi perfekt 230V 50Hz ved alt mellom 130V til 270V inn uten bruk av batterier.

Off-line, eller line interactive:
To hovedkompontenter: Boost rele og batterier. Når nettspenningen synker under et gitt punkt, typisk 15% +/- primær kobles nettet bort og boost rele tar over. Dette veksler 50 ganger i sekundet og gir deg 50 Hz. En sammenhengende krets kjører opp spenningen til 230 V. Sinusen blir firkantet og vil etter en tid brenne opp tilkoblede transformatorer. Altså ikke egnet for hifi, kun for SMPS."

De mest avanserte hifi filtre får muligens kvaliteter som en god UPS, men da til helt andre priser. Og hvorfor kjøpe det når en kvalitets UPS
koster noe sånt som 6000-7000 kr?
Eaton Powerware 9130 XL 1500VA - UPS - Finn lavest pris, test og informasjon

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Eaton 9130 UPS Kraftig - FINN Torget 2000VA

Ser det er mange som anbefaler denne.

Selv, tok jeg sjansen på en modell fra PowerWalker:
http://www.powerwalker.com/online.asp
Der står det også litt info om Online UPS

Min er like stor som Eaton 9130 2000VA , men skal i følge papiret bråke litt mindre og ha noe mindre støy på strøm ut.
Ikke fullt så effektiv, men med 1600 watt tilgjengelig skulle den være stor nok til å drive alt i oppsettet mitt.
Kunne ha kjøpt den som er mer effektiv, men den får ikke plass inne i skapet på tvbenken min.

Om den er like bra som Eaton aner jeg ikke. Det var egentlig prisen som avgjorde og at jeg fikk et greit inntrykk av merket på sidene dems.
Men for 3500 kr og angrefrist, så valgte jeg å slå til. Blir bare spennende å se når den vil komme.

Alle data-kjeder tilbyr diverse UPS som kan duge til denne bruken.

Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
Kunne tenkt meg en sånn en, litt for nattesøvnens skyld. Kanskje en med litt mer enn 1500VA. Kan plasseres rett ved sikringsskap som er i tilstøtende rom av lytterommet.

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Her er mitt strømfilter, 130m2 med varmekabel:
varmekabler.jpg

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.831
Sted
Boðin
^Fin måte å få opp både temperaturen og jordfeilstrømmene på :)

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Har i dag fått UPS`en i hus og har akkurat fått satt den opp.
Og en øyeblikkelig nedtur: Det støyer for fælt fra viftene. De går foreløpig konstant.
Håper på at de roer seg ned, bare den har fått ladet opp batteriene til maks. Hvis ikke, vil denne enten bli sendt i retur eller å havne i et annet rom dersom jeg oppnår forbedring på lyden.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Var du ikke klar over at de hadde støyende vifter?
Det er slik det er og derfor min skal plasseres i et annet rom. Forhåpentligvis ved sikringsskapet direkte til kursen.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
Rackmonterte UPSer er vanligvis laget for serverrom hvor ytelse og pålitelighet betyr alt og støy svært lite. At UPSen du har kjøpt noen gang blir stille er nok derfor meget usannsynlig.

Merk også at mange UPSer ikke genererer en sinus på outputen men "stepped sine wave". Altså en trappetrinn-variant av en sinus.

http://www.halfgaar.net/apc-ups-cs-650-review

Stepped sine wave passer fint for PC-strømforsyninger og fungerer fint dersom man ønsker å holde de maksimale spenningsverdiene innenfor en øvre og nedre grense til enhver tid, men mengden forvrengning er vangligvis mye høyere enn en sinus rett fra strømnettet.

Du har imidlertid kjøpt en online UPS som sannsynligvis genererer en ordentlig sinus, spesielt med tanke på at THD angis til ca 2% på output.

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Var du ikke klar over at de hadde støyende vifter?
Det er slik det er og derfor min skal plasseres i et annet rom. Forhåpentligvis ved sikringsskapet direkte til kursen.

Joda, jeg var fullstendig klar over at den hadde vifter og at den gjerne kunne støye noe. Men det var så mye mer enn ventet.
Hadde også kanskje håpet at det skulle være noen form for viftestyring i den, men det hadde det sikkert stått om det så var tilfelle.
Det sto bare <45 db.

Men.. er nå uansett mest for å prøve dette. Og med 14 dagers angrerett, så hvorfor ikke?
Og jeg må si at jeg er veldig usikker på om dette hadde noe for seg.
Må prøve å bytte om et par ganger til før jeg bestemmer meg for noe.

Klart, nå har ikke jeg noen slike super-produkter her i mitt oppsett som kan avsløre hver eneste lille ting man gjør, men om det skulle være stor forskjell, så bør jeg vel merke det.

F.eks trafobrum hadde jeg håpet på å bli kvitt. Det har jeg hatt på alle effektforsterkere jeg har hatt i hus.
Nå er min Musical Fidelity ganske snill på dette, men min gamle Xindak a-100 er ganske voldsom.

Sist redigert:
Topp Bunn