Mat, drikke og røyk Upper Ten for menn?

Hvordan vil du vurdere Upper Ten?

• Upper Ten er et godt kjøp

Stemmer: 11 30.6%
  • Upper Ten er et dårlig kjøp

Stemmer: 7 19.4%
  • Upper Ten er et greit kjøp

Stemmer: 18 50.0%

• Totalt antall stemmer
    36

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Det er blitt hevdet fra sentralt og autoritativt hold at Upper Ten er et av de bedre whiskykjøp på polet. Det er slik jeg ser det en villfarelse som bare kan forklares av at en har (ut-)dannet sine smaksorganer vha. heimkok og esssens fra Samvirkelaget. Men hvordan forholder hordene seg til det hele?

Sist redigert:
H

Hardingfele

Gjest
Noen år tilbake fikk jeg anbefalt Upper Ten Final Casks 12YO her inne. Bestilte en kasse på polet og har aldri angret på det.

Blended whiskies får urettferdig kritikk -- da jeg begynte å drikke whisky var blended hva som gjaldt, så fikk vi Single Malt bølgen, som vel gjelder fortsatt. Men det er noen opplevelser å finne i blended også.

Hvor god styring de har med Upper Ten vet jeg ikke, men kanskje bør jeg kjøpe en flaske av den vanlige og sjekke?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
Upper10 funker til det meste som skal blandes og når man skal bli full. ¨

Sikkert ikke dårlig til sin ringe pris, men jeg ser ikke poenget.

Svein Arne

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.07.2013
Antall liker
8.384
Sted
På kanten.
Har hatt mye glede av Upper Ten i tidlige år, og det var en inngang til whisky-verden for meg. Smaken har utviklet seg, det har også kontoen, men jeg har ingen trang til å snakke ned et helt fint brennevin.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Greit kjøp hvis man skal drikke seg full, dårlig kjøp hvis man vil ha god oisky.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Upper10 funker til det meste som skal blandes og når man skal bli full. ¨

Sikkert ikke dårlig til sin ringe pris, men jeg ser ikke poenget.
Vel, første gang jeg drakk Upper Ten ble også den siste. Jeg var atten og mine foreldre hadde felles bryllupsjubileumsfeiring med et vennepar og åpen bar. Det ble minst et par Upper Ten for mye, så jeg fant det for godt å krype under hele langbordet fram til døren og snike meg ut for å spy og ta taxi hjem. :-X :rolleyes:

• Liker
Reaksjoner: BT

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Single malt til kos. Blend til irish coffee
Skotsk whisky til irish coffee?

Nei, tror ikke det.....
Tok en blindtest på noen damer som er glad i slikt, uten at de visste det. Jack Daniels var mest populær, fulgt av J&B. De irske kom sist...
Blindtest på damer som allerede har fått i seg (alt for mange) glass vin før irish'en er vel ingen fasit :)
Nå lages det så mange grusomme irish'er rundt forbi at om det er en JD eller en J&B eller en Teeling Small Batch, er vel kanskje ikke det verste. Sistnevnte er definitivt til det beste :)
Verre er det med de andre ingrediensene i denne (som kan være) herlige drikken.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Single malt til kos. Blend til irish coffee
Skotsk whisky til irish coffee?

Nei, tror ikke det.....
Tok en blindtest på noen damer som er glad i slikt, uten at de visste det. Jack Daniels var mest populær, fulgt av J&B. De irske kom sist...
Blindtest på damer som allerede har fått i seg (alt for mange) glass vin før irish'en er vel ingen fasit :)
Nei, det var bare nok et bevis på at man verken kan stole på damer eller blindtester.
Mengden sukker er sikkert mer utslagsgivende enn whiskeyen uansett.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.434
Sted
Ytterst i havgapet...
I følge Torkjel Berulfsen er Upper Ten en svært avansert blended whisky.. han er vel neppe oppflasket på himkok??? Sjøl liker jeg den ikke...... foretrekker mildere whiskies, om enn med karakter....

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det er et godt kjøp imho. Jeg pleide å mobbe fatter fordi han likte Upper Ten, men jeg tror faktisk han (som ofte ellers) vet best og liker det som SMAKER bra og ikke det som det er -kult- å like. Sjekk linken under. Skakke le av denne ;) Etter å ha snobbet ned litt synes jeg den er ganske "rund" og god i smaken til å være "billig drit". Det er veldig mange andre som er VELDIG mye skarpere i smaken enn denne

https://www.aperitif.no/artikler/upper-ten-vant-igjen/183646

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.172
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Fikk denne i en Irish Coffe på en pub i Lillehammer. Dårlig opplevelse. Sikkert fin å rense malerpensler i.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.642
Fikk denne i en Irish Coffe på en pub i Lillehammer. Dårlig opplevelse. Sikkert fin å rense malerpensler i.
Nåja, å basere sin vurdering av kvaliteten på whisky utifra en blanding av whisky, kaffe og krem er vel litt....tynt?

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
^
^

Helt klart, 65finger! Dette dreier seg ikke om single malt vs. blended. Det dreier seg om UT er et så godt kjøp som det er blitt påstått. Det fins sikkert mindre heldige maltwhiskier også, så innhold av slikt i en blend er i seg selv ikke noe kriterie.)

(Ikke akkurat full av alvor, slik sett.)

6

65finger

Gjest
^
^

Helt klart, 65finger! Dette dreier seg ikke om single malt vs. blended. Det dreier seg om UT er et så godt kjøp som det er blitt påstått. Det fins sikkert mindre heldige maltwhiskier også, så innhold av slikt i en blend er i seg selv ikke noe kriterie.)

(Ikke akkurat full av alvor, slik sett.)
leste hele tråden og har kjøpt rn halv flaske upper. Virket som jeg fikk skrå blikk da jeg kjøpte den. Kan være at en halv upper kjøpt klokken 1345 på onsdag ikke er gangbart

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nåja, å basere sin vurdering av kvaliteten på whisky utifra en blanding av whisky, kaffe og krem er vel litt....tynt?
Røyket sprit i kaffen i det hele tatt, det hadde ikke blitt stort bedre med en skikkelig god malt. Det er omtrent bare en ting som er verre enn sløsing, og det er sløsing som gir dårligere resultater enn en billigløsning.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.172
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Prøv en A-B test da vel. God Irish Coffee skal ikke minne om Lynol.

6

65finger

Gjest
et par dråper vann og en halv time i glasset. helt ok.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Må nesten prøve ei flaske av denne øppert'n jeg og, da... :D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Ja, doktoren har sannelig vekket interessen for denne av mange litt glemte klassikeren. Man skal se at han har gitt den en ny vår.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.434
Sted
Ytterst i havgapet...
Irish Coffee lages med irsk whisky. Punktum! :) Passer ikke med røyk og andre aromaer som forsterkes av varm kaffe. Det virker som om det er et ikke ubetydelig innslag av snobberi her på HFS, kanskje særlig hva som angår whisky. Ikke for at det i og for seg er så galt, avhengig av hvor mye man drikker, selvsagt :cool:
Det finnes utrolig mange whiskymerker derute, som absolutt er OK, uten at de trenger runde tusingen for flaska. Polet har faktsik et OK utvalg i mange prisklasser.
Japanske whskies har forøvrig blitt kåret til "verdens beste" minst fire ganger, både i SM og blended.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nemlig. Og skal man ta snarveier med airisj kåffi, så er man langt bedre tjent med amerikansk bourbon eller kanadisk, eller noe annet, enn med skotsk røyk. Det sitter ikke godt med kaffe og kremfløte i det hele tatt.

Men hva med en latte eller en capuccino og en dram hver for seg i stedet?

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Snart introduseres vel de ammende mødre også, etter at latten kom inn og alt skal være hver for seg.

Snobberi er det som driver sivilisasjonsutviklingen. Uten den genuine snobb, kjenneren, hadde vi vel fremdeles kjøpt essens på samvirkelaget til heimkoken vår.

:)

Men altså: Vi snakker UT, gode kjøp og fungerende ganer.

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Laga sjæl, ingen ting er vel mer snobbete enn det? Bach og Coltrane? Næh. Nynner heller.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Som en ren saksopplysning:

UT koster på polet for 1L 470. På taxfree (Gardermoen) selges samme for 149.

For de som liker slikt; godt kjøp på taxfree!

H

Hardingfele

Gjest
Som en ren saksopplysning:

UT koster på polet for 1L 470. På taxfree (Gardermoen) selges samme for 149.

For de som liker slikt; godt kjøp på taxfree!
Ja, litt latterlig at polprisen bare er en tier eller to unna 12 y.o. Special Cask varianten.

H

Hardingfele

Gjest
Da har jeg kjøpt inn og begitt meg opp idet fjeldske, der det var på sin plass å nyte whisky mens jeg fulgte Carlsens rundtyning av Dreev. Scotch Whisky at its best, står det på flasken.

Fin etikett, den mørke korken står godt. Ingen grunn til å skjemmes over flasken. Hva med innholdet?

God eim opp av flasken etter at korken er skrudd av. Ikke noe karamellkrambueim som fra Michter's som polet er begynt å selge.
Fin og oljet i glasset, det betyr nok at den kommer til å kjennes fyldig i munnen.

Liker fargen, et lett gyldent stikk. Whiskyen river lett i neseborene når jeg drar ordentlig inn. Det skal jo whisky. God eim, selv om det river såpass at det skal litt til å plukke nyanser ut av den. Vaniljen kjenner jeg lett, litt karamell, sitrus. Seneste whisky jeg drakk var PX Cask og dermed syns jeg ikke denne har videre røyk i seg (selv om det også er avdempet i PX Cask).Med enkelte whiskyer merker man straks at det er whisky i glasset fra eimen som brer seg i rommet, det oppstår ikke med denne. Og behøver ikke være et onde. Båtskraping gjør jeg etter pinse. I denne er det litt dadler i eimen, det tok tid å identifisere den duften.

Den er fyldig, men ikke så fyldig som jeg forventet utfra "olje" i veggene på glasset. En helt fin whisky som man godt kan nyte. Sitrus igjen, mer karamell (uten eimen), Upper Ten er forholdsvis søt. Den tørres fort i munnen, men ligger igjen. Om noe minner dette om en whisky fra Aran og man kunne nok lurt en skotte eller engelskmann til å tro at Upper Ten kommer derfra.

På polet fikk jeg et "det går nedover, ja" blikk fra kassadamen da jeg kjøpte flasken. Kanskje innbilte jeg meg det, men nei, det ble ikke noen prat om kjøpet, slik det ellers blir. Det fortjener ikke Upper Ten.

Jeg leser at det er over 40 single malts i blenden og bare tre-fire kornwhiskyer. Hele 47% single malt i Upper Ten. Heuch som blander. Ingen whiskyer er yngre enn fire år og etter blend tilsettes 12 år gammel single malt av høy kvalitet, som finish.

EN EDIT: Ved videre lesing ser jeg at første blend består av over 30 single malts og 3-4 grains, deretter en "final dressing" som består av 46 single malts som alle er over 12 år gamle.

Skjermbilde 2017-09-07 kl. 15.56.34.jpg

Sist redigert av en moderator:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.666
Torget vurderinger
0
Upper Ten ( den vanlige ) er en helt grei whisky. Dog er 12års utgaven og Final Casks mye bedre og derfor meget gode kjøp når man vurderer smak/pris.
Jeg kjenner ikke historien nøyaktig men mener at den hadde en stothetstid da "Pjolteren" ble oppfunnet. Og i en blandet "whisky drink" er den helt utmerket.
På samme måte som med cognac har vi begynt å drikke whisky bar. Snobberi og gammeldags i følge flere franske cognachus jeg har snakket med. Dette er et ganske særnorsk fenomen sies det og i følge cognac ekspertene ( de som lager og selger dette ) er cognac utmerket blandet med cola! 😲😲😲
Maltwhisky blir noe annet tror jeg. Malt og XO cognac er ikke ( bør ikke være ) førstevalget for en blandet longdrink.

H

Hardingfele

Gjest
Tror det var på din anbefaling jeg i sin tid kjøpte Final Casks, da disse kom. Det å spritze sodavann i brennevin ble en motesak utover 1920-tallet og i mange tiår. Pjolteren tok av i Norge, har hørt ulike historier om hvem/hvor/hvordan og både Theatercafeen og Grand får æren for å være arnesteder. Upper Ten er for søt til at jeg ville blandet noe annet søtt i den. Siden den til tider har slått anerkjente blends i smakstester er det nok også ingen grunn til å skjemmes om man byr på den.

Men vårt innholdsrike pol har mye annet å by på av (også rimelige) blends. Husker jeg tok av på Oakfield 5 y.o. noen år tilbake. Lenge siden jeg har smakt den. Og Queen Anne er også en fin "kaldt i jaktstua må ha noe å varme meg på" whisky.

Topp Bunn