Ungkars Hi-Fi

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Velkommen til min ringe lille avkrok på Hifisentralen!

Mine første opplevelser med lyd var vel egentlig at jeg var grådig missunnelig på broren min som hadde mye bedre ghettoblaster enn det jeg hadde og etterhvert fikk han seg jaggu separate komponenter. Selv satt jeg med det som vel kan kalles liten ghettoblaster med dobbel kassettspiller hvor den ene kunne tas ut og fungere som walkman! Sånn sett var det en kul løsning, men låt egentlig ikke særlig bra.

Årene gikk og en dag fikk jeg 10k kr i forskudd på arv, men det var en klausul, jeg MÅTTE bruke de på noe jeg hadde lyst til å kjøpe. Pengene skulle ikke spares. Veien gikk til Hifi Klubben og der fikk jeg kjøpt meg en Denon surroundreceiver og Dali Concept 6. Fikk også kjøpt senterhøyttaler og satt det opp sammen med en i bokollektivet som hadde noen bakhøytalere til overs. Merka at Denon receiveren var svak og knapt klarte å drive Daliene. Det var igrunn merkelig at jeg handlet noe der i det hele og store for jeg var slettes ikke fornøyd med servicen fra butikken jeg handlet i. Arrogante og gadd knapt hjelpe meg da jeg sa jeg hadde ca 10k kr å kose meg med.

Jobbet litt ekstra den sommeren og denne gangen begynte jeg å lete litt nærmere etter hifi sjapper i byen. Fant jo ut at Hi-Fi Center kjeden lå bare noen hundre meter på bortsiden! Etter flere besøk der endte jeg opp med å kjøpe Marantz for sommerens oppsparte midler. SR7500 var flott og leverte BRA med krefter og veldig god lyd for pengene syntes jeg. Var stadig innom butikken og sa vel etterhvert på fleip at jeg burde jo nesten ha jobbet der. Joda de skulle faktisk ansette en fyr. Det ble meg og dermed startet kjøret for ordentlig :) Deltidsstilling ble etterhvert butikksjefsstilling i annen by etter utdannignen var fullført.

Surrounden ble solgt til fordel for skikkelig stereo. Primare I30, CD31 og SA Explorer ga et formidabelt løft naturligvis. Vurderte Audiovector, men det var akuratt på den tiden Hi-fi centerkjeden sluttet med det merket, så valget ble enkelt. Explorer ble etterhvert solgt til fordel for Explorer Master, noe som ga både stua og lydbildet et flott løft. I30 ble så byttet ut med SPA22, surroundforsterker! Tanken var at det var så praktisk med HDMI switching og at jeg kunne tenke meg å bygge surround igjen. Sjokket ble stort da jeg så testet CD31 via den interne dacen i SPA22! Samboeren og jeg foretreakk lyden av surroundforsterkerdacen! Var heldig og fikk solgt cdspilleren til samme fyren som kjøpte forsterkeren. Omsider var det nye saker som frista. Hegel H20, P4amk2s og HD20 tok over for Primare sakene, da jeg innså at det ville ikke bli noe surround denne gangen heller.

Så etter ca fem år ble det flytting, men fortsatt samme jobb, bare annen by og annen butikk. Explorer Master ble byttet ut med Dynaudio Confidence C1 Signature. P4amk2s ble solgt da jeg foretrakk HD20 som forforsterker og brukte kun digitale kilder. På sikt viste denne kombinasjonen seg å være veldig klinisk og nesten litt kald. HD25 og H300 kom inn og alt satt skikkelig igjen. Dynaudioene var fantastiske musikkformidlere og spilte ekstremt flott, selv bassen var enormt detaljert ned til ca 40hz eller så. Tanken på gulvhøyttalere fristet likevel og lå i bakhodet en god stund.

En dag var det på tide å si farvel til Dynaudioene siden det hadde dukket opp en gylden anledning til å få seg skikkelige gulvstående høyttalere igjen. Sonus Faber Olympica II tok over. Disse var jeg fornøyd med fra første stund, selvom jeg var klar over lang innspilling/tilvennings tid. Nå har jeg hatt de i snart et år og jeg blir bare mer og mer glad i lyden disse gir meg.

Kanskje ikke så rart heller, for H300 ble solgt til fordel for Hegel H30 og P30 kombinasjon med HD25. Dette systemet spiller med ro og autoritet som jeg sjelden har hørt. Tredimensjonelt og rett og slett dønn musikalsk.

Det har vært diverse annet utstyr som kabler, bluray, vinyl og stasj som jeg ikke klarer å erindre gangen i, men jeg kjører i dag komplett Nordost kabelsett og har nettopp satt bestilling på min aller første skikkelige vinylspiller som står i stil til resten av systemet. Clearaudio Performance DC tar vel ca 4-8 uker vil jeg tro, men jøje meg som jeg gleder meg :D

Dette ble svært mye tekst, men har fått inntrykk at det er sånt folk setter pris på her inne. Alle kommentarer og innspill settes pris på, kabeldiskusjon kan dere ta andre steder!

Bilder kommer litt etterhvert!
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Kjekt å lese om hifireisen din! Skal følge med, og det blir ekstra gøy når du legger ut bildene :)
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Støtter TOMZ her :) Morro lesing og venter spent på bilder :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Ja, vi venter i spenning:)
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.468
Antall liker
31.824
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Artig og spennende syns jeg, blir stas med noen bilder, flott anlegg du har;)

gismo
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Tja det tok vel sånn ca et år før jeg kom på at jeg hadde en tråd å ta vare på hehe.

IMG_0509.jpg
IMG_0494.jpg
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Da var det på tide med en liten oppdatering igjen her. Sonus Faber Olympica II er solgt og levert. Nå står Dynaudio Special Twenty Five og får sjansen de aldri har fått før. Forrige eier hadde de i eskene noen år, så kom de hit og har for det meste stått i eskene sine. Nå står de til innspilling og det er imponerende hva man får ut av disse med Hegel pakka! De er nok ikke like friske og åpne som Olympica II , men de står slettes ikke tilbake når det kommer til formidling av de dypere frekvensene. Mellomtonen er noe mer tilbaketrukket, men har ikke bestemt meg om jeg liker det mer eller mindre.

Jakten på nye fronter er forsåvidt i gang og har noen tanker. Dynaudio Contour 30 eller 60 er blant kandidatene. Har du noen sammenligningsgrunnlag for disse, så legg gjerne igjen noen linjer her.

Vinylspilleren lever farlig også, da den er svært lite brukt siste året...Kanskje den blir solgt og man kan se enda litt høyrere på kvalitetstigen for høyttalere?
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.899
Antall liker
4.384
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
alright å se at det er liv i deg Thomas ;) må jo bare si at hvit høyglans, kan aldri matche de dype toner av en ordentlig trefinish :) selv har jeg kjedelige halvblanke sorte horn hybrider hehe
fortsatt God kveld
Mvh Ivan
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Hey, trivelig du svingte innom her KrazyIvan :) Isolert sett er jeg enig med deg i at trefinish er fantastisk flott, men selv jeg liker at høyttalerne glir litt inn i det øvrige interiøret. Håper de spiller fortreffelig disse hornhybridene, har holdt meg godt unna horn så langt jeg da.

Håper det står bra til og ønsker deg en finfin kveld!

T
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Så da har man begynt å realisere litt ubrukte saker og ting, så håper på å kunne investere i ny nettverksspiller etterhvert. Har studert dette en stund og det finnes jo en del muligheter der ute. Problemet er at mange av leverandørene ikke har varer på lager eller at produktene har så dårlige vilkår i butikkene at de rett og slett ikke virker eller er ustabile.

Auralic Aries G1/G2 eller Vega G1/G2, ser alle veldig interessante ut. Skulle man våge seg utpå med en Vega, må den være bedre enn Hegel HD30 som dac.
Lumin D2 eller U1 Mini ser også meget bra ut. Kjenner ikke til Endpoint, men ser ut til at de selger fra privatadresse?
Aurender har et kobbel av modeller, men N100H er vel den som stikker seg ut pga pris og design.
SOTM, ser ut til å være en meget solid utfordrer med sin SMS200Ultra og der fikk jeg sterk anbefaling om å ta med clock ved kjøp.
Så fant jeg nylig utfordreren Innuos Audio Zen mk3.

Er det noen som kanskje kjenner til andre realistiske utfordrere 10-35k kr.

Kjører fortsatt Dynaudio Contour 30, Hegel HD30, P30 og H30 komboen min.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ThomasO: Spørs om ikke den Aurender´n kunne gått rimelig bankers der.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Endpoint er solid. Hyggelig og serviceminded. Og et produkt jeg har testet, og kan anbefales.
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Takk for det HCS, har lest en del bra tilbakemeldinger angående Mr Endpoint. Praktisk også at det er nærmeste leverandøren min her, men har ennå ikke sjekket om det er mulig å høre, deponere eller på en eller annen måte få testet produkter derfra.

Ja Auditor, Aurender er absolutt med i bildet, skal se om jeg får ordnet meg en boks jeg kan teste hjemme.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg fikk låne et eks av mini, no questions asked. Var for en liten uhøytidelig test imot Bluesound. Så ja, Endpoint har mine anbefalinger. Lykke til :)
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Ja, så har man kvittet seg med Special Twenty Five og det er litt vemodig. Synd å ha slike perler stående ubrukt, så håper de endelig har fått eier som lar de utfolde seg på sikt. Normalt har jeg hatt planer for veien videre, men nå er jeg igrunn ganske komfortabel med oppsettet som det er. Trolig ryker platespilleren etterhvert også, når jeg måtte få mannet meg opp til å selge den...
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Har spist mye mat og drukket mange vinflasker mellom dine oppdateringer men moro åkkesom8)
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Jo takk for det, har blitt noen flasker og biffer her også gitt ;) Oppgraderingsspøkelset har roet seg og det kan jo være flere årsaker til det. Skal man oppgradere nå, så blir budsjettet så helsikkes høyt at det blir med tanken. Kronekursen er fullstendig ødelagt og det gjennspeiler seg i nypriser, og værre blir det sikkert senere også. Det mest nærliggende måtte vel være å bytte HD30 med en Streamer/DAC, såfremt den overgår HD30. Lumin frister, men mangler innganger fra andre kilder. I praksis er det vel bare TV dekoder jeg trenger inngang til, men det er visst ikke første pri hos Lumin.
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Huihvordetgår!

Ikke fult så mye action her, men har da gått til det drastiske valget og nedskalert litt. P30, H30 og HD30 er solgt. Det overrasker kanskje ikke mange, men nå har det jaggu dukket opp en ny Hegel boks i stua! H590 har funnet sin plass, men jeg er kanskje den første som sier det...den ser faktisk litt liten ut! Smågutt i forhold til H30 som sto på samme plass i racket før.

Ser jeg skrev om streamer/dac/pre i siste innlegget. Det ble altså ikke noe av, foreløpig. Fortsatt sugen på å prøve Aurender, Auralic, Lumin eller Innous.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.575
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Gratulerer... Blir det bilder om et år eller før?
 
Topp Bunn