|
Har også grublet litt på dette med underlag til høyttalere,hva gjør spikes galt kontra myk avkobling?Polkagris skrev:Alt annet enn spikes i alle fall. Tunge, myke føtter som dreper vibrasjoner har jeg best erfaring med. Spesielt fra mellombass og ned er det som natt og dag på tre og laminat. Gulvstående høyttalere har gjerne godt av å heves litt fra gulvet også, 5-10 cm f.eks.
Med spikes havner resonansfrekvensen mellom høyttaler og underlag et sted mellom 300 og 600 Hz, midt i grunntoneområdet. Det kommer det ikke noe godt ut av. Mer her:motoren skrev:Har også grublet litt på dette med underlag til høyttalere,hva gjør spikes galt kontra myk avkobling?Polkagris skrev:Alt annet enn spikes i alle fall. Tunge, myke føtter som dreper vibrasjoner har jeg best erfaring med. Spesielt fra mellombass og ned er det som natt og dag på tre og laminat. Gulvstående høyttalere har gjerne godt av å heves litt fra gulvet også, 5-10 cm f.eks.
mvh
;D Da er det vel bare å begynne å prøve daPolkagris skrev:Vis meg en høyttaler 100% uten vibrasjoner når det spilles realistisk høyt. De finnes nok, men de er jævlig sjeldne. Selv kabinett som vibrerer så lite at det knapt er til å kjenne når du legger hånda på, vil forplante en god del energi ved hard kobling til gulv.
Neppe dersom problemområdet er mellom 300 Hz og 600 Hz.gothman skrev:hva med suber jeg har to store suber m 18 tommere,kommer det i samme kategori som høytalere
Dersom vi forestiller oss at spikes har noen ønskede egenskaper i andre frekvensområder; er det gjort noen forsøk i å bruke spikes med en form for demping av denne resonansfrekvensen?Asbjørn skrev:Med spikes havner resonansfrekvensen mellom høyttaler og underlag et sted mellom 300 og 600 Hz, midt i grunntoneområdet. Det kommer det ikke noe godt ut av. Mer her:motoren skrev:Har også grublet litt på dette med underlag til høyttalere,hva gjør spikes galt kontra myk avkobling?Polkagris skrev:Alt annet enn spikes i alle fall. Tunge, myke føtter som dreper vibrasjoner har jeg best erfaring med. Spesielt fra mellombass og ned er det som natt og dag på tre og laminat. Gulvstående høyttalere har gjerne godt av å heves litt fra gulvet også, 5-10 cm f.eks.
mvh
http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22649.msg1189771.html#msg1189771
Så en video på Youtube hvor en som sitter og klimper på en gitar, med og uten, stor forskjellgothman skrev:til fuzztor hvordan merket du forskjell på lyden?hva ble forandret
har hørt om disse,de er vel lagd for forskjellige vektklasser
Alle frekvenser langt under resonans slipper gjennom uten demping. Rundt resonansfrekvensen forsterkes vibrasjonene. Frekvenser høyere enn 1,4 ganger resonansfrekvensen dempes, og dempingen øker med frekvens.Gammeln skrev:Neppe dersom problemområdet er mellom 300 Hz og 600 Hz.gothman skrev:hva med suber jeg har to store suber m 18 tommere,kommer det i samme kategori som høytalere
Jeg er klar over det, men jeg ser ikke at en 18-tommer sub-bass har mye energi over 300 Hz?Asbjørn skrev:Alle frekvenser langt under resonans slipper gjennom uten demping. Rundt resonansfrekvensen forsterkes vibrasjonene. Frekvenser høyere enn 1,4 ganger resonansfrekvensen dempes, og dempingen øker med frekvens.Gammeln skrev:Neppe dersom problemområdet er mellom 300 Hz og 600 Hz.gothman skrev:hva med suber jeg har to store suber m 18 tommere,kommer det i samme kategori som høytalere
Nei, men som sagt dempes det ikke heller. Sub'en vil holde på med sitt rundt 50 Hz, bevegelig masse er ganske stor, og de kreftene går rett i gulvet, for så å sette i gang resonanser et eller annet sted. Eksempelvis panelresonans i gulv og vegger, eller å riste porselenet ut av skaphyllene.Gammeln skrev:Jeg er klar over det, men jeg ser ikke at en 18-tommer sub-bass har mye energi over 300 Hz?Asbjørn skrev:Alle frekvenser langt under resonans slipper gjennom uten demping. Rundt resonansfrekvensen forsterkes vibrasjonene. Frekvenser høyere enn 1,4 ganger resonansfrekvensen dempes, og dempingen øker med frekvens.Gammeln skrev:Neppe dersom problemområdet er mellom 300 Hz og 600 Hz.gothman skrev:hva med suber jeg har to store suber m 18 tommere,kommer det i samme kategori som høytalere
Jeg bruker spikes oppå disse, sikkert feil, "smør på flesk", men det ble i hvertfall ikke verre, LOLgothman skrev:til fuzztor jeg bor på østlandet,men trur jammen jeg skal prøve disse.da skal høytalerne stå direkte på plattformen??og ingenting imellom plattformen og gulv??
går itifra det blei mindre dynamikk med disse under høytalerne.
;D ;D Rauna Ymer 8)Polkagris skrev:Vis meg en høyttaler 100% uten vibrasjoner når det spilles realistisk høyt. De finnes nok, men de er jævlig sjeldne. Selv kabinett som vibrerer så lite at det knapt er til å kjenne når du legger hånda på, vil forplante en god del energi ved hard kobling til gulv.
Ja, de er for myke til å ha under høyttalerne, men de funker glimrende under elektronikken i racket. Det var ganske lett å høre forskjellen, med mindre "hardhet" og "tekniske bi-lyder" som fruen sa. Hver hylleplate "flyter" på fire Sonic Domes i sorbothan.gothman skrev:til asbjørn.. det må jeg vurdere,funka de sorbothane domes.du bruke dem kanskje under elektronikk
Jeg fant ikke noen i Norge som solgte sorbothane, så jeg prøvde først å bestille flak fra sorbothane.com, men siden de skulle ha $200+ i frakt bestilte jeg isteden samme flak fra isolateit.com. De selger flak i størrelse 30*30 cm med forskjellig tykkelse. Mulig det blir feil å legge hele flak mellom to plater,som jeg har gjort, men heller kutte dem opp og legge dem flere i høyden slik at man får den rette sammenpressingen av flakene. Men dette går det jo an å eksperimentere med.gothman skrev:hmm intressant! får man kjøpt sorbothane i norge?
utifra det jeg kan lese på denne tråden er ikke spikes løsninga iallefall
tenker at løsninga kan være og bruke flere lag med demping av forskjellige produkter.en slags blanding av dempeplattformer og myke dempeføtter.. spennende!
Takk for den infoen.Ketil skrev:Jeg fant ikke noen i Norge som solgte sorbothane, så jeg prøvde først å bestille flak fra sorbothane.com, men siden de skulle ha $200+ i frakt bestilte jeg isteden samme flak fra isolateit.com. De selger flak i størrelse 30*30 cm med forskjellig tykkelse. Mulig det blir feil å legge hele flak mellom to plater,som jeg har gjort, men heller kutte dem opp og legge dem flere i høyden slik at man får den rette sammenpressingen av flakene. Men dette går det jo an å eksperimentere med.gothman skrev:hmm intressant! får man kjøpt sorbothane i norge?
tenker at løsninga kan være og bruke flere lag med demping av forskjellige produkter.en slags blanding av dempeplattformer og myke dempeføtter.. spennende!
Hei.KW skrev:Takk for den infoen.Ketil skrev:Jeg fant ikke noen i Norge som solgte sorbothane, så jeg prøvde først å bestille flak fra sorbothane.com, men siden de skulle ha $200+ i frakt bestilte jeg isteden samme flak fra isolateit.com. De selger flak i størrelse 30*30 cm med forskjellig tykkelse. Mulig det blir feil å legge hele flak mellom to plater,som jeg har gjort, men heller kutte dem opp og legge dem flere i høyden slik at man får den rette sammenpressingen av flakene. Men dette går det jo an å eksperimentere med.gothman skrev:hmm intressant! får man kjøpt sorbothane i norge?
Har du fått flaket i hus, og i så fall prøvd å dele opp i biter?
Det blir jo 16 stykker på 7,5x7,5cm nok til både ht. og subber.
1" tykkelse så dette var noe å tenke på.
Noen som har et forslag til deling som blir pent, 1" er jo ganske tykt da?
Mvh.KW